Which Lenses are best for A6xxx – Part 3 – Wide angles & Zoom : from 16 mm

Part 3: The Wide angle and standard zoom : from 16mm

Previous : Part 2 – Ultra Wide angle : from 4mm to 12mm

Next : Part 4 – Standard lenses: from 19 mm to 40mm

Table of contents / Table des matières

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For Video, the below stabilized lenses from Sony give very good results 

Pour de la video les optiques suivantes donnent de très bons résultats

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Sigma 16mm F1.4 DC DN Contemporary (APS-C)

The Sigma 16mm F1.4 DC DN Contemporary is a very good wide angle lens for your A6000. It is certainly one of the sharpest wide angle lens available for your Sony APS-C lens and the one with the biggest aperture

Pro’s

  • Excellent sharpness throughout the frame , with already good to very good performance wide open
  • AF fast and silent
  • Nice bokeh and background blur

Average

  • color rendition
  • Price is quite high

Con’s

  • Chromatic aberrations wide open when facing the sun
  • Flare
  • Big

Le Sigma 16mm F1.4 DC DN Contemporary est une très bonne optique grand angle pour les A6000. C’est certainement l’une des optiques les plus piquées pour cette focale pour les Sony APS-C et celle avec la plus grande ouverture

Pour

  • Excellent piqué sur tout le champ avec déjà de bonnes à très bonnes performances à pleine ouverture
  • AF rapide et silencieux
  • Beau Bokeh et beau flou d’arrière plan

Moyen

  • Rendu des couleurs convenable mais légèrement fade
  • Prix relativement élevé mais OK pour la qualité proposée

Contre

  • Aberrations chromatiques à pleine ouverture
  • sensible au flare
  • encombrante
16mm F1.4 DC DN | Contemporary 017 at 16 mm - 1-4000 s à f - 1,4 à ISO 100-012
1-4000 s à f – 1,4 à ISO 100-012
16mm F1.4 DC DN | Contemporary 017 at 16 mm - 1-1600 s à f - 1,4 à ISO 100-128
1-1600 s à f – 1,4 à ISO 100-128
16mm F1.4 DC DN | Contemporary 017 at 16 mm - 1-1600 s à f - 1,4 à ISO 100-128-2
16mm F1.4 DC DN | Contemporary 017 at 16 mm - 1-250 s à f - 1,4 à ISO 100-059
1-250 s à f – 1,4 à ISO 100-059

Sony E 16-55mm F2.8 G

The new Sony 16-55 F2.8 G (1300 euros) is the pro zoom for APSC we were expecting for years. Results are superb and on on par with best E mount prime lenses

This could be your high quality lens for weddings, travel, portraits, studio shooting

Pros

  • Excellent Sharpness at all focal lengths
  • Consistent sharpness from centre to corners
  • Very nice and soft Background blur
  • Excellent color rendition
  • Very good build construction
  • Easy to rotate zoom with enough dampening for a smooth zooming
  • Ergonomics : focus hold button , AF/MF switch

Cons :

  • No stabilisation

Le nouveau Sony 16-55mm F2.8 G est le zoom pro pour boitiers Sony APSC que l’on attendait depuis des années. Les résultats sont excellents et au niveau des meilleures focales fixes APSC

Cette optique pourra sans problème vous servir dans tout travail professionnel de Mariage, reportage, paysage, photo de rue, sports…

Pour

  • Excellent piqué à toutes les focales
  • Consistence du piqué du centre au coins
  • Flou d’arrière plan très beau et doux
  • Excellent rendu des couleurs
  • Très bonne qualité de construction
  • Bague de zoom très agréable et permettant un zoom progressif sans à coups
  • Très bonne ergonomie avec ces différents boutons

Contre

  • Pas de stabilisation
E 16-55mm F2.8 G at 55 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 250-164
55 mm – 1-125 s à f – 2,8 à ISO 250
E 16-55mm F2.8 G at 16 mm - 1-4000 s à f - 2,8 à ISO 100-107
16 mm – 1-4000 s à f – 2,8 à ISO 100
E 16-55mm F2.8 G at 16 mm - 1-4000 s à f - 2,8 à ISO 100-107-2

TTArtisan 17mm F1.4

The TTArtisan 17mm f1.4 (139$) is a nice budget wide angle lens for Sony APSC sensor. Performances are good for the price with very good sharpness in the centre as of F2 good bokeh balls and nice background blur. The weakest point are the corners sharpness at short and medium distance, CA and resistance to flare

If you want the best overall 16/17mm then the Sigma 16mm F1.4 DC DN (450 euros) is the best choice but cost 3 times the price of the TTArtisan

Le TTArtisan 17mm F1.4 (139$) est une bonne petite optique à budget grand angle pour Sony APSC. Les performances sont bonnes pour le prix avec un très bon piqué à partir de f2 au centre, de beaux ronds de Bokeh et un flou d’arrière plan agréable. Les principaux points faibles sont le piqué dans les coins à courte et moyenne distance , les AC et la résistance au flare

Si vous recherchez le meilleur 16-17mm pour APSC il faut se trouver vers le Sigma 16mm F1.4 DC DN (450 euros) qui est une excellente optique mais qui coûte 3 x le prix du TTArtisan !

Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD

The Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD (900 euros) is a very good lens for all Sony APSC bodies and can produce high quality photos. It delivers very good to excellent sharpness, with a reliable AF, soft background blur, very good color rendering and optical stabilization that will be particularly useful in video.

Its only weaknesses are its shaprness wide open art 70mm (only good) and the Bokeh balls that exhibits strong onion rings

The choice between the Tamron and the Sony E 16-55mm F2.8 G (1300 euros) is not obvious. The Sony can now be found at 1170 euros and benefit often from 100 euros Sony cash back. So price will be quite close. Performances in term of sharpness , background blur, AF, color rendition are not a differentiating factor neither so the choice will be more in favor of the 

  • Sony for its more compact form factor and better bokeh balls , specially if you have the A6500 or A6600 (with sensor stabilisation), better sunstars and flare resistance
  • Tamron if video is important for you and you have a body without sensor stabilisation like the A6000, 6100, 6300, 6400 and if the bokeh balls with onion rings do not matter to you

Le Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD (900 euros) est un très bon objectif pour tous les boitiers Sony APSC et est capable de délivrer des photos de très bonnes qualités. Très bon à excellent piqué, AF rapide et efficace, flou d’arrière plan très doux, très bon rendu des couleurs et une stabilisation optique particulièrement utile en vidéo

Ses seuls points faibles sont son piqué à pleine ouverture à 70mm et les ronds de Bokeh qui montrent des tranches d’oignons prononcées

Le choix entre le Tamron et le Sony E 16-55mm F2.8 G (1300 euros) n’est pas évident. Le Sony peut maintenant se trouver à 1170 euros et avec en plus un cash back de 100 euros. Le prix sera donc proche. Les performances en terme de piqué , flou d’arrière plan , rendu des couleurs et AF ne sont pas très différentes. Le choix sera donc en faveur du 

  • Sony pour sa plus grande compacité, ses meilleurs ronds de Bokeh, sa meilleure résistance eau flare et meilleurs effets d’étoiles, particulièrement si vous avez le A6500 ou A6600 qui ont un capteur stabilisé
  • Tamron si la vidéo est importante pour vous et que vous avez un boitier sans stabilisation comme les A6000, 6100, 6300, 6400, et que les ronds de Bokeh avec tranches d’oignons ne vous dérangent pas

Sigma 18-50 F2.8 DC DN

The Sigma 18-50mm F2.8 (500 euros) is a close to perfect lens : fast aperture F2.8, light, small, very good to excellent sharpness, excellent background blur and very good bokeh balls for a very small price

It will be the ideal all around lens for travelers who want a light standard zoom lens. 

Together with the excellent F1.4 Sigma DC DN prime series, you have the ultimate kit for Sony APSC Cameras

The main drawback of the lens is it only starts at 18mm , that is the compromise to do to get such a small and light form factor

Alternatives

  • The Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD (900 euros) goes 1mm lower and goes up to 70mm but the range 50-70 is less good than the rest. It is also almost 2 times more heavy and much bigger. Bokeh balls have onion rings and are less nice than on the Sigma. It is however the only one offering an optical stabilisation
  • The Sony E 16-55mm F2.8 G (1150 euros) is an excellent lens but does not do better than the Sigma , it cost 2,2 x its price , is heavier and bigger. Its only advantage is it wide angle position of 16mm = 24mm full frame instead of 18mm = 27mm full frame

At a price -40 to 60% vs competitors and offering same sharpness with even better bokeh , I see only one reason not to opt for the Sigma : you are mainly a landscape shooter and really need the 16mm.

In all other cases , the Sigma 18-50mm F2.8 DC DN together with the 3 sigma APSC prime @F1.4 is the new reference for Sony E-mount APSC cameras

Le Sigma 18-50mm F2.8 DC DN (500 euros) est une optique quasi parfaite : grande ouverture, très bon à excellent piqué ,très beau rendus pour les portraits , couleurs naturelles , très beaux ronds de bokeh et flou d’arrière plan , tout cela dans un prix très contenu et une taille et un poids tout petit

Ce sera l’optique idéale pour le voyage ou la photo de rue pour ceux qui veulent allier qualité / légereté et discrétion

En le combinant avec la série de focales fixes Sigma à F1.4 on a le kit ultime pour l’APSC

Le principal désavantage de ce zoom est sa position grand angle qui ne commence que à 18mm (soit un équivalent 27mm) contre 16mm (équivalent 24mm) pour le Sony, mais c’est le compromis à faire pour atteindre une si petite taille et un si petit poids

Alternatives

  • Le Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD (900 euros) descend 1mm plus bas et monte jusque 70mm, mais la plage 50-70mm est moins bonne. Il est aussi près de 2 x plus hours, , beaucoup plus grand et gros. Ses ronds de bokeh montrent également de fortes trachnes d’oignons, et son prix est 40% plus élevé. C’est par contre le seul à proposer une stabilisation optique
  • Le Sony E 16-55mm F2.8 G (1150 euros) est une excellente optique mais elle ne fait pas mieux que le Sigma. Son prix est 2,2x celui du Sigma, il est nettement plus lourd et plus gros. son principal avantage est sa position grand angle de 16mm = 24mm plein format au lieu de 18mm = 27mm plein format

A un prix de -40 à -60% par rapport aux concurrents tout en offrant le même piqué et un bokeh supérieur , il n’y a qu’une raison de ne pas opter pour le Sigma : si votre utilisation principale est en grand angle et que vous avez vraiment besoin de la focale 16mm

Dans tous les autres cas, le Sigma 18-50 F2.8 DC DN avec les 3 autres focales fixes Sigma à F1.4 constituera le nouveau set de référence pour les boitiers Sony APSC en monture E

A recommander sans hésitation

45mm f2.8

18mm

Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS

The Sony PZ E 18-105 F4 G OSS (600 euros) is certainly to be recommended as all around lens for the A6xxx series but specially for video work 

Thanks to its constant aperture , big zoom (6x) and power zoom it is particularly at ease and very versatile for video work

Quality in photography is very good globally for an APSC zoom

  • very good sharpness in the centre
  • good corners when stopped down
  • very good color rendition
  • very nice portraits at 105mm
  • vignetting and distorsion  are corrected automatically

It a big step up compared to the kit lens E PZ 16-50 and results are much better than any of the 18-200mm available lenses

As with most power zoom the precision of the manual zooming is not ideal as it action the motor for pure photographic works you will be more at ease with a non motorized zoom

Le Sony PZ E 18-105 F4 G OSS (600 euros) est certainement à recommender comme optique universelle sur la série des A6000 mais aussi comme optique video

Grâce à son ouverture constante de F4 , son zoom puissant (6x) et motorisé, il est particulièrement à l’aise en vidéo

Les qualités en photos sont très bonnes globalement pour un zoom APSC

  • Très bon piqué au centre
  • Coins bons lorsque l’on ferme le diaphragme
  • Très bon rendu des couleurs
  • Très bon portraits à 105mm
  • Vignettage et distorsion corrigé automatiquement

Comparé à l’optique de kit le E PZ 16-50 , le saut qualitatif est très significatif , il est aussi bien meilleur que tous les 18-200mm disponible pour la monture E

Comme avec tout zoom motorisé, si l’on zoome manuellement en tournant la bague de zoom , celle ci manque de précision par rapport à un zoom motorisé

E PZ 18-105mm F4 G OSS at 105 mm - 1-250 s à f - 4,0 à ISO 100-159
105 mm – 1-250 s à f – 4,0 à ISO 100
E PZ 18-105mm F4 G OSS at 18 mm - 1-500 s à f - 8,0 à ISO 100-068
18 mm – 1-500 s à f – 8,0 à ISO 100

Sony E PZ 18-110mm F4 G OSS

The E PZ 18-110mm F4 G OSS has all that is required for a cine lens

  • Excellent sharpness at all focal lengths on the entire frame from F4 up to F8
  • Parfocal, minimal breathing
  • Constant aperture
  • Many controls on the body lens
  • Knurled rings for follow focus
  • Silent motorisation
  • Fully speed adjustable power zoom…

The only issues is maybe the min focusing distance of 95cm which is a bit long

Compared to the Sony FE PZ 28-135mm F4 G OSS, the optical quality is clearly better, the real manual zoom allow for a very fast zoom if required and power zoom speed is much faster

I would not recommend its usage on a A6000 or for Still photography but coupled with an FS7 it will be perfect match (this lens is often sold as the “kit” lens for the FS7 II)

Le FE PZ 18-110mm F4 G OSS a toutes les qualités d’une optique cinéma

  • Excellent piqué sur tous le champ à toutes les focales et ce dès la pleine ouverture. (F4)
  • Parfocale, faible variation de l’angle de vue
  • Ouverture constante
  • Beaucoup de contrôles directement accessible sur l’objectif
  • Bagues crantées pour follow focus
  • Motorisation silencieuse
  • Zoom servo ajustable en vitesse

Le seul potentiel problème est la distance minimum de mise au point qui est un peu longue à 95cm

Comparé au Sony FE PZ 28-135mm F4 G OSS , la qualité optique est clairement meilleure, le zoom manuel (débrayage du moteur) permet de faire un zoom très rapide, le Power Zoom lui est nettement plus véloce que sur le PZ 28-135mm

Je ne recommande pas son usage sur un A6000 pour de la photo ou de la vidéo, mais couplé avec une FS7 ce sera un couple parfait; c’est d’ailleurs l’optique de “kit” recommandé avec la FS7 II

Sony E PZ 18-110 F4 G OSS-1

E PZ 18-110mm F4 G OSS at 110 mm - 1-200 s à f - 4,0 à ISO 125-044
110 mm – 1-200 s à f – 4,0 à ISO 125-
E PZ 18-110mm F4 G OSS at 110 mm - 1-200 s à f - 4,0 à ISO 2000-085
110 mm – 1-200 s à f – 4,0 à ISO 2000

Sony E 18-135mm F3.5-5.6 OSS

The Sony 18-135mm F3.5-F5.6 is a very good lens giving much better results than the kit lens (PZ16-50) or the 18-200mm (460gr & 97mm length)

  • The sharpness at the center is always excellent and corners are good to very good . 135mm is the weakest especially for the corners
  • For the price I would have expected a better build quality (all plastic)
  • Aperture si quite small : F5 as of 50mm, F5.6 as of 70mm
  • The lens is quite compact (88mm) and light (326gr)
  • The minimum focusing distance of 45cm is handy and allow for some “macro” shot
  • The distorsion is huge below 35mm, fortunately it is completely corrected in the body for jpg and video or in Lightroom (for raws)

If you do mostly Photos and want the biggest range possible without sacrifices on the quality then the 18-135 is perfectly suited and could be your unique travel zoom

It also has Optical stabilisation which makes it suited for video

Le Sony 18-135mm F3.5-F5.6 est une très bonne optique donnant de bien meilleur résultat que le zoom du kit (PZ16-50) ou que le 18-200mm (460gr & 97mm longueur)

  • Le piqué au centre est toujours excellent et les coins sont bon très bons. Les performances sont moins bonnes dans les coins à 135mm
  • Pour le prix j’aurais espéré une meilleure qualité de construction (aspect tout plastique)
  • L’ouverture est plutôt faible: F5 à 50mm, F5.6 à partir de  70mm
  • L’objectif est compact (88mm) et léger (326gr)
  • La distance minimum de mise au point est interessante (45cm) et permet d’envisage un peu de macro
  • La distorsion est très grande en dessous de 35mm , mais heureusement les profils d’objectif en Lightroom la corrige automatiquement pour les raws ou dans le boitier pour les jpg et la vidéo

Si votre usage est principalement la photo et que vous voulez le plus grand zoom possible sans sacrifier la qualité alors le 18-135 sera parfait comme unique objectif pour voyager

La Stabilisation optique sera un gros plus pour la vidéo

E 18-135mm F3.5-5.6 OSS at 135 mm - ¹⁄₁₂₅ s à ƒ - 5,6 à ISO 160-618-2
135 mm – ¹⁄₁₂₅ s à ƒ – 5,6 à ISO 160-618-2
E 18-135mm F3.5-5.6 OSS at 135 mm - ¹⁄₁₂₅ s à ƒ - 5,6 à ISO 160-623-2
crop 100% at 135mm : very good sharpness
E 18-135mm F3.5-5.6 OSS at 18 mm - 1-250 s à f - 11 à ISO 100-001
18 mm – 1-250 s à f – 11 à ISO 100-001

Tamron 18-300mm F/3.5-6.3 Di III-A VC VXD

The Tamron 18-300mm F/3.5-6.3 Di III-A VC VXD (749 euros) is a pleasant surprise. Yes it is heavy , yes it is very long , yes the aperture is quite small but image quality is there with very good sharpness , some very nice color rendition and smooth background blur when used at close distance.

It is much better than any of the numerous 18-200mm available , than the Sony E 55-210mm F4.5-6.3 OSS. It is simply the best all in zoom zoom for Sony E mount.

It will be ideal for travelers that want to take only one zoom with them and shoot from landscape, street, portrait to animals photography

The zoom is equipped with image stabilisation which is a big plus for most Sony APSC cameras (except A6500 and A6600 that have sensor stabilisation).

AF is quick and precise in good lightning conditions but don’t except miracle with an aperture of 6.3 at 300mm in low light, ISO will climb very fast.

For video if you do static plan it delivers very good results but the zoom ring is very stiff and you can’t get a smooth zooming while filming

To get better you will need to combine a minimum of 2 zooms

Recommended for travelers who want a quality mega zoom

Le Tamron Tamron 18-300mm F/3.5-6.3 Di III-A VC VXD (719 euros) est une agréable surprise. Oui il est lourd, encombrant , l’ouverture est faible mais la qualité d’image est là : très bon piqué et rendu des couleurs , flou d’arrière doux quand utilisé à courte distance

Il est bien meilleur que tous les autres 18-200mm disponibles, que le Sony E 55-210mm F4.5-6.3 OSS . C’est tout simplement le meilleur zoom de grande amplitude disponibles pour les boitiers Sony APSC.

Il sera idéal pour les voyageurs qui ne désirent qu’emporter qu’un seul objectif et couvrir des sujets aussi varié que du paysage , de la photo de rue , de portraits ou de l’animalier.

Il est équipé d’une stabilisation optique ce qui est très appréciable sur les telephoto et si comme la plupart des boitiers APSC de Sony vous n’avez pas de stabilisation capteur (sauf A6500 et A6600)

L’autofocus est rapide et précis entre 18 et 150mm mais au delà il faut de bonnes conditions lumineuses sinon on a parfois un peu de pompage. L’ouverture de f6.3 à partir de 200mm imposera également une montée rapide dans les ISOs

Pour la vidéo , pour des plans statiques pas de problèmes on obtient de très belles séquences, mais si on essaye de zoomer tout en filmant on a quelque chose de très saccadé car la bague de zoom est très dure

Pour avoir mieux il faudra avoir 2 zooms

Recommandé pour les voyageurs qui recherchent un mégazoom

129mm
18mm

300mm

7Artisans 18mm F6.3

The 7Artisans 18mm F6.3 (69 USD) is an enjoyable toy lens , you can use it as a body cap on your camera !

  • It is highly pocketable and for street photography , indoor shoot you get some nice sharp photos provided your subject is at 3m minimum.
  • The look is vintage with strong vignetting and vintage colors (average contrast and faded colors)
  • The Lens suffers in bright conditions of strong purple color shift and low resistance to flare

Considering the above it is good to create a custom post process setting in Lightroom 

All in all it, is a fun lens to use if you like the “Lomography” / Vintage rendering

You can’t go thinner and lighter than that lens !

Le 7Artisans 18mm F6.3 (69 USD), est une optique ludique, elle est si fine qu’on peut l’utiliser comme capuchon de boitier

  • Super discrete et peu encombrante, elle donnera en photographie de rue et d’intérieur des images avec un bon piqué pour autant que votre sujet soit au moins à 3m de distance
  • Le rendu est vintage avec un fort vignettage et un rendu colorimétrique assez typé (contraste moyen et couleurs fades)
  • L’optique souffre en lumière incidente de forte dérives colorimétriques pourpres dans les coins et d’une mauvais résistance au flare

Tenant compte des points ci dessus, il sera recommandé de se faire un paramètre personnalisé en Lightroom pour corriger automatiquement les photos en lots

Globalement une optique amusante à essayer si vous aimez les rendus vintage / Lomography

On ne peut pas plus petit et léger que cette optique !

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