Sigma 35mm F2 DG DN Contemporary

in blue english / en noir en français

  1. Presentation
  2. Optical Performances / Performances Photo
  3. Video / Vidéo
  4. Comparison with other 35mm F1.8/F2 / comparaison avec d’autres 35mm F1.8/F2
  5. Samples of photos /  Exemples de photos
  6. Conclusion / Conclusion

All photos , taken with Sony A7RIV and without post processing are available in full size (61Mpix) in the following Flickr album suivant : Sigma 35mm F2 DG DN Contemporary

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Toutes les photos de l’article, prises avec le sony A7RIV et sans aucunes retouches sont disponibles en pleine résolution (61Mpix) dans l’album flickr suivant : Sigma 35mm F2 DG DN Contemporary

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1 Presentation

1.1 The I series

The Sigma 35mm F2 DG DN is part of the new I Series of Sigma of High quality compact lenses. The series includes already 4 lenses

Le Sigma 35mm F2 DG DN fait partie d’une nouvelle ligne d’optique chez Sigma la Série I qui a pour but d’offre un très haut niveau de qualité dans un format compact. La série comprend déjà 4 optiques

The 35 and the 65 of the I series

1.2 Specifications

  • Weight : 397g with lens hood (325g without)
  • Price : 619 euros
  • Aperture : F2 – F22
  • Length : 65,4mm
  • Filter : 58mm
  • 9 blades aperture
  • Buttons : AF/MF
  • Dust and moisture resistance
  • Minimal focusing distance : 27 cm
  • Magnetic lens cap and standard lens cap included
  • Lens hood included

The very first impression you get with this lens is its build quality , all in metal , perfectly adjusted , the lens hood itself feels indestructible. So globally the build quality is higher than the Sigma Art serie or Sony GM , they feel like Zeiss Legacy lenses or Voigtländer APO Lanthar lenses

The lens is equipped with a click only aperture ring that can also be switched to A= Auto mode to be controlled by the body. No risk of going from F22 to A mode by accident as you need to turn stronger to switch to A mode. Unfortunately no button to switch it to clickless like on the Sigma 85mm F1.4 DG DN Art

The focusing ring is narrow but big enough for a good prehension and allows for precise manual focusing if need be

The lens is also delivered 2 lens cap : a traditional one and one magnetic that I will detail in next chapter

  • Poids : 397g avec pare soleil (325g sans)
  • Prix : 619 euros
  • Ouverture : F2 – F22
  • Longueur : 65,4mm
  • Filtre : 62mm
  • Protection tout temps
  • Diaphragme à 9 lamelles
  • Boutons : AF/MF
  • Distance minimale de mise au point : 27 cm
  • Capuchon d’objectif standard et un autre magnétique inclus
  • Pare soleil inclus

La première impression que l’on a avec cet objectif est sa qualité de construction. L’ensemble semble indestructible , tout en métal et parfaitement ajusté. En particulier je n’ai jamais vu de pare soleil de cette qualité. On est au dessus du niveau des Sigma Art ou des Sony GM. Ce nouveau sigma donne l’impression d’un Voigtländer Apo Lanthar ou d’un Zeiss de la plus belle époque

L’optique est équipé d’une bague d’ouverture avec clics avec une position A qui permet de piloter l’ouverture par le boitier. Pas de risque de passez de F22 à la position A car il faut exercer une force supérieure pour passer en mode A. Pas de commutateur pour la rendre sans clics pour la vidéo Sigma 85mm F1.4 DG DN Art : dommage

La bague de mise au point n’est pas très large mais suffisamment pour une bonn préhension, elle est précise lors d’une mise au point manuelle

L’optique est fournie avec 2 capuchons d’objectifs : un standard et un magnétique que je passerai en revue au chapitre suivant

1.3 Magnetic lens cap / capuchon d’objectif magnétique

Sigma innovate with the new I series by proposing in addition to the standard lens cap, a magnetic lens cap: all in metal nicely finished and really sticking very well to the lens

They also propose a lens cap holder (CH-11) that will be available early 2021

The magnetic cap is easy to use on day to day and more convenient than the standard one that you need to pinch to put or remove from the lens but with one big caveat : when the lens hood is on it is virtually impossible to remove the magnetic cap as it stick so well and you do not have space for your fingers in the lens hood to access the side of the cap to remove it

Sigma innove avec cette nouvelle série I avec en plus du traditionnel capuchon d’objectif , un nouveau capuchon magnétique tout en métal qui se clipse par aimantation sur l’objectif. L’ensemble est fixée très fermement et il faut saisir le capuchon par un renfoncement sur le pourtour du capuchon pour l’enlever.

Un porte capuchon (CH-11) est aussi prévu à partir de début 2021

La finition est exemplaire et le capuchon très pratique au quotidien mais avec un défaut très important: il n’est pas compatible avec le pare soleil. En effet quand la pare soleil est fixé , impossible d’accéder au bord du capuchon pour l’extraire et l’ensemble tient tellement bien qu’on ne peut l’enlever sans démonter le pare soleil

1.4 AF performance :

  • AF is very fast accurate and silent both in photo and video
  • Eye AF / Tracking is working perfectly 
  • There is some noticeable focus breathing in video

Performances AF

  • L’AF est très rapide, précis et silencieux en photo et vidéo
  • L’AF sur les yeux et le tracking fonctionnent parfaitement
  • On note un focus breathing assez marqué en vidéo

2 Optical performances / Performances Optiques

The tests were made on a Sony A7RIV  with its 61Mpix

Les tests ont été effectués sur un A7RIV avec ses 61Mpix

2.1 Sharpness / Piqué

The performances are very good to excellent but we will benefit of closing down the aperture to F4 for outstanding sharpness and best contrast on the A7RIV. Corners are also very good one grade lower than the centre. On lower resolution cameras performances will be excellent wide open

The performance is globally excellent and in line with what the Sony FE 35mm F1.8 and Samyang 35mm F1.8 are offering

Les performances sont très bonnes à excellentes, mais on gagnera à fermer à F4 pour une piqué exceptionnel et le meilleur contraste sur A7RIV. Les coins sont très bons mais une note en dessous du centre. Sur des boitiers de moindres résolutions (24 ou 42Mpix) les performances au centre seront excellentes dès la pleine ouverture

Les performances sont globalement excellentes et en ligne avec ce que le Sony FE 35mm F1.8 et le Samyang 35mm F1.8 offrent

Centre / Centre

Corners / Coins

Sharpness for portraits / Piqué pour les portraits

The lens has no issues with the 61Mpix and is resolving an incredible amount of detail while not being harsh for the skins; 

L’objectif n’a aucun souci avec le capteur de 61Mpix, et montre un niveau de détail très élevé tout en étant respectueux des peaux

2.2 Vignetting , chromatic aberrations , distorsion, flare, sunstars

  • Vignetting is quite important at F2 and disappear at F2.8
  • Distorsion is quite high (barrel) 
  • The level of CA is low but present
  • Resistance to flare is good but not more
  • The sunstars obtained at F16 are well defined
  • There is not yet a Lightroom Lens profile for this lens but this should come soon

2.2 Vignettage, aberrations chromatiques, distorsion, flare, effets d’étoiles

  • Le vignettage est important à F2 mais disparait à F2.8
  • La distorsion est assez importante en barillet
  • Les aberrations chromatiques sont faibles mais bien présentes
  • La résistance au flare est bonne mais sans plus
  • Les effets d’étoiles obtenus vers F16 montrent des branches bien définies
  • Il n’y a pas encore de profil Lightroom pour cet objectif mais cela ne saurait tarder

2.3 Bokeh / Color rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

  • The Bokeh balls are very good : well circular at F2 and F2.8 but with sometimes some fringing at the border
  • The background blur is excellent : very soft even with busy background
  • Color rendition is very good and natural
  • Les ronds de Bokeh sont très bons: bien circulaires à F2 et F2.8, mais avec de temps à autres des traces de franges d’aberrations chromatiques sur les bords des ronds de bokeh
  • Le flou d’arrière plan est plaisant et très doux même quand l’arrière plan est fouilli
  • Le rendu des couleurs est très bon et naturel

3 Video

  • Very good results in term of Sharpness, Bokeh, background blur smoothness and color rendition in video, very nice rendering for portraits, very good AF
  • It is a pity we can not switch the aperture ring to clickless
  • Focus breathing is visible
  • Très bon résultats en vidéo avec un excellent piqué, très beau flou d’arrière plan très doux, de beaux ronds de Bokeh et un très bon rendu des couleurs, globalement de très beaux portraits peuvent être obtenus, très bon AF
  • C’est dommage que l’on ne puisse pas commuter la bague d’ouverture pour avoir du “sans clics”
  • Focus breathing visible

4 Comparison with other 35mm

The competitor for the Sigma 35mm F2 DG DN (619 euros) are mainly the Samyang 35mm F1.8 (400 euros) , the Sony FE 35mm F1.8 (700 euros) and the Yongnuo 35mm F2 (200$)

Le Sigma 35mm F2 DG DN (619 euros) s’attaque principalement aux Samyang 35mm F1.8 (400 euros) au Sony FE 35mm F1.8 (700 euros) et au Yongnuo 35mm F2 (200$)

Specifications

Sigma 35mm F2 DG DNYongnuo 35mm F2Samyang 35mm F1.8Sony FE 35mm F1.8
Price / Prix619 euros200$400 euros700 euros
Weight / Poids397g295g210g280g
Length / Longueur65,4mm72mm65mm73mm
AF++++++++++++
Buttons / RingAperture ring with clicks
AF/MF
Focus hold button
AF/MF

Switch mode 1/2
Focus hold button
AF/MF
Min focusing distance / Distance min de mise au point27cm35cm29cm22cm
Build Quality / Quality de construction+++++++++
Aperture blades / Lames de diaphragme9799
Filter / Filtre58585852
Firmware upgrade / Mise à jour via bodyUSBvia Dockvia body

From a specifications perspective the Sigma is almost as expensive as the Sony, it is the heaviest (mainly due to its full thick metal lens hood) and has the best build quality. It is the only one with an aperture ring with click. Note the Samyang has a focusing rig that can be used as a click less aperture ring which is even more convenient for me

The AF is very good on all the lenses

D’un point de vue spécifications, le Sigma est presque aussi cher que le Sony , c’est le plus lourd (notamment à cause de son pare soleil en métal épais) et celui qui a la meilleure qualité de fabrication. Yongnuo est le moins cher et le plus léger. Il est aussi celui avec le moins de lames de diaphragme (influence négative sur la forme des ronds de Bokeh) et la qualité de fabrication est similaire à celle du Samyang

L’AF est très bon sur tous les objectifs du comparatif

Sharpness / Piqué

Background Blur & Bokeh Balls Portraits / Flous d’arrière plan – Ronds de Bokeh Portraits

Samyang 35mm F1.8

Crop 100% Samyang 35mm F1.8
F1.8, Yasuhara Anthy 35mm F1.8- ISO 100-1-500 s 079
Yasuhara Anthy 35mm F1.8
F1.8, Yasuhara Anthy 35mm F1.8- ISO 100-1-500 s 079-2

FE 35mm F1.8 at 35 mm - ¹⁄₆₄₀ s à ƒ - 1,8 à ISO 100-926
Sony 35mm F1.8 @F1.8

FE 35mm F1.8 at 35 mm - ¹⁄₂₀₀ s à ƒ - 3,2 à ISO 100-924-2
Crop 100% Sony 35mm F1.8 @F1.8

Distorsion / CA / Vignetting

  • The Sony is the best one in term of distortion and vignetting , followed by the Samyang then the Sigma .The Yongnuo has the one with the strongest distorsion and vignetting
  • The Sony is the best one in term of CA, followed by Samyang & Sigma. Yongnuo has a little bit more visible CA

Distorsion / AC / Vignettage

  • Le Sony est le meilleur en temp de distorsion et de vignettage, suivi du Samyang puis du Sigma. Le Yongnuo est celui avec la plus forte distorsion et le plus fort vignettage
  • Le Sony est le meilleur en terme d’aberrations chromatiques , suivi du Samyang & Sigma puis le Yongnuo qui en montre un peu plus
Yongnuo
Samyang 35mm f1.8
FE 35mm F1.8 at 35 mm - ⅓ s à ƒ - 1,8 à ISO 100-306
Sony 35mm F1.8
FE 35mm F1.8 at 35 mm - ¹⁄₁₂₅₀ s à ƒ - 1,8 à ISO 100-631
Sony No CA
Samyang low CA
Yongnuo CA

Conclusion

Both Sigma 35mm F2 DG DN and the Samyang 35mm F1.8 are better option than the Sony FE 35mm F1.8 as they provide a better rendering of skin tones and much softer background blur.

Between the Samyang and the Sigma , even if the Samyang is a little bit sharper , the Sigma has a little bit better background blur and more natural color rendition which make it more balanced to me. The Sigma is however 50% more expensive than the Samyang but provides a much better build quality.

If you are on a budget the Yongnuo YN 35mm F2S DF DSM provide very good results for the price (200$)

Le Sigma 35mm F2 DG DN et le Samyang 35mm F1.8 sont de meilleurs choix que le Sony FE 35mm F1.8 car ils délivrent un meilleur rendu des tons chair et un flou d’arrière plan plus doux

Entre le Samyang et le Sigma , même si le Samyang est très légèrement plus piqué , le Sigma a un flou d’arrière plan encore plus doux, de meilleurs ronds de bokeh et un rendu des couleurs plus naturel et agréable ce qui en fia tun objectif mieux équilibré à mon goût. Le Sigma est par contre 50% plus cher que le Samyang mais il est d’une qualité de construction exceptionnelle

Si le budget est important pour vous alors le Yongnuo YN 35mm F2S DF DSM fournit de très bon résultats pour à peine 200$

5 Sample of Photos / Exemples de Photos

Excellent results in portraits, street photography : extremely sharp on the entire frame , very good color rendering , soft background blur. AF efficient 100%

Excellents résultats en portrait et photographie de rue : très piqué sans être dur, très beau rendu des couleurs, flou d’arrière plan doux, aucun raté d’AF

6 Conclusion

The Sigma 35mm F2 DG DN Contemporary (616 euros) is an excellent lens that is very well balanced : among the 35mm F1.8/F2 it is one of the sharpest, it has the softest background blur, best bokeh balls , best natural color rendition , best build quality. It has excellent AF and stays compact. So we will forgive its vignetting wide-open and its distorsion that can be easily be corrected if need be

Compared to

  • The Sony FE 35mm F1.8 at a similar price, the Sigma will give a less harsh rendering for portraits and more softness for the background blur.
  • The Samyang 35mm F1.8 (400 euros): rendering for portrait will be also very good but the color rendering will be superior on the Sigma

Highly recommended

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Pros

  • Very good to excellent sharpness in the centre on 61Mpix
  • Good sharpness consistency from centre to borders
  • Smooth background blur
  • Very good contrast as of F2.8
  • Very Good Bokeh balls
  • Very good color rendition
  • Very good rendering for portrait and skins
  • Very good rendering in videos : 3D effect at F2
  • Excellent AF
  • Compact
  • Superb build quality (above Sigma Art and Sony GM)
  • All Weather resistance
  • Aperture ring with click
  • Well defined sunstars effects
  • Low CA

Average

  • Heavier than competition (All metal construction)
  • Visible Distorsion
  • High Vignetting at F2 but gone at F2.8
  • Some color fringing at the border of Bokeh balls in some occasions
  • Some focus breathing
  • No Clickless aperture ring for videos
  • Magnetic lens cap is a good idea but is not compatible with the lens hood
  • Good flare resistance (but not very good)
  • Price quite high

Cons

  • None

6 Conclusion

Le Sigma 35mm F2 DG DN Contemporary (616 Euros) est une excellente optique très bien équilibrée : Dans la catégorie des 35mm F1.8/F2 , c’est l’un des plus piqués, celui qui offre le meilleur flou d’arrière plan et les meilleurs ronds de bokeh , le rendu de couleurs le plus naturel, la meilleure qualité de construction. L’AF est excellent et l’optique reste également très compacte. On lui pardonnera sa distorsion et son vignettage que l’on peut corriger facilement si nécessaire

Comparé au

  • Sony FE 35mm F1.8 qui est au même prix, le Sigma donnera un rendu des portraits moins dur et un flou d’arrière plan plus agréable
  • Samyang 35mm F1.8 (400 euros) : le rendu en portrait sera également très bon mais le rendu des couleurs reste supérieur sur le Sigma

A recommander sans hésitation

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Pour

  • Très bon à Excellent piqué au centre sur 61Mpix
  • Bonne consistance centre – bords
  • Flou d’arrière plan très doux
  • Très bon contraste à partir de F2.8
  • Beaux ronds de bokeh
  • Très bon rendu des couleurs
  • Très bon rendu pour les portraits et la peau
  • Très bon rendu en vidéo : Effet 3D à F2
  • Excellent AF
  • Compact
  • Protection tout temps
  • Excellente qualité de construction (supérieure au Sigma Art et Sony GM)
  • Bague d’ouverture avec clics
  • Beaux effets d’étoiles bien définis
  • AC faible

Moyen

  • Plus lourd que les concurrents (construction tout métal)
  • Distorsion visible
  • Vignettage à F2 mais qui disparait à F2.8
  • Franges chromatiques sur les bords des ronds de bokeh
  • Focus breathing visible en vidéo
  • Bague d’ouverture qui ne peut pas être “sans clics” pour la vidéo
  • Capuchon d’objectif magnétique non compatible avec le pare soleil
  • Résistance au flare dans la moyenne
  • Prix dans la fourchette haute

Contre

  • Aucun

Categories: Lenses, Sigma

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17 replies

  1. I’ll keep the Sony 35/1.8 … the background blur from the Sigma ( bokeh ) looks like it was worked over in Photoshop and the
    subject copy pasted on ? Even the Samyang looks better.

  2. Marc,
    What is the close up magnification for the Sigma and how does it compare overall to the Tamron 35mm F2.8 M1:2.

    Thanks,
    FW

  3. Salut Marc,

    Pourrais-tu préciser si le réglage manuel du focus est linéaire ou dynamique. Je viens de lire que le petit frère, le 3,5/24 est dynamique, ce qui m’étonne un peu …

  4. Thank you for this excellent review. I found the comparisons with other 35mm lenses particularly valuable. If I were a wealthier person, it would be easy — the new Sony f/1.4 GM (described in a different review). But since I plan to continue to use my A7RIII, it might be sharper than I need anyway. So, I’m torn between the Sigma f/2 and the Samyang f/1.8. I love the small size and price of the Samyang, but I also like the build quality of the Sigma. Your reviews have helped me clarify my choices.

  5. Hi Marc, many thanks for your nice job.

    I hesitating between the sigma 35 f2 and the samyang f1.8.

    Even if the samyang is a little bit sharper i have a preference for the sigma, but it looks very distorted and to be prone at CA.

    I would like to know if, for your tests, in body correction for distortion and CA are switched on ?

    I’m using an A7 III, i already own an 70 – 180 tamron for portraits, i’m looking for a 35 for few landscapes, some streetphotos, and kids-picturing.

    Thanks in advance,

    Greetings from France.

  6. Bonjour Marc, pensez vous que sur les jpeg, la distorsion et les AC soient soit supprimés ? ( Surtout la distorsions car je ne suis pas spécialement sensible aux AC tant qu’elles restent acceptables )

    Merci par avance,

    Cdlt

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