Kamlan 50mm F1.1 II

Kamlan 50mm F1.1 II-014

in Blue English / en noir en Français

  1. Presentation
  2. Optical performances / Performances optiques
  3. Samples photos / Exemples de photos
  4. Conclusion

All photos , taken with Sony A6000 are available in full size (24Mpix) in the following Flickr album : Kamlan 50mm F1.1 II

Toutes les photos de l’article, prises avec le Sony A6000 sont disponibles en pleine résolution (24Mpix) dans l’album flickr suivant : Kamlan 50mm F1.1 II

1 Presentation

The Kamlan 50mm F1.1 II is the second version of the Kamlan 50mm F1.1 (tested here) with improved optics, mechanics and much more glass. The lens is much more heavy and bigger 

It is on sale on Kickstarter here

Kamlan 50mm F1.1 II-017Kamlan 50mm F1.1 II-018

  • Weight : 625g (i.o 248g for V1 !)
  • Price : 250 euros
  • Length : 76mm (i.o 60mm)
  • Filter : 62mm (i.o 52mm)
  • 11 blades aperture
  • Minimal focusing distance : 40 cm (i.o 50 cm)
  • Manual lens with no Exif transmission
  • only for APS-C not for full frame sensor

The biggest difference is the weight , it has been multiplied by 2.5x !

The build quality is very good 

  • The lens barrel in metal and lens hood also
  • Focusing ring run smoothly
  • Aperture ring is click less and was a little bit stiff on my prototype . There is no F11 mark

Le Kamlan 50mm F1.1 II est la seconde version du Kamlan 50mm F1.1 testé  ici avec des performances optiques améliorées , une construction plus robuste. L’objectif est beaucoup plus lourd et imposant 

Il est en vente sur Kickstarter  ici

  • Poids : 625g (au lieu de 248g pour la V1)
  • Prix : 250 euros
  • Longueur : 76mm (au lieu de 60mm)
  • Filtre : 62mm (52mm sur la V1)
  • Diaphragme à 11 lamelles
  • Distance de mise au point minimale : 40cm au lieu de 50cm
  • Optique manuelle sans transmission d’EXIF
  • Uniquement pour les boitiers APS-C

Ce qui frappe le plus c’est le poids lui a été multiplié par 2,5x

La qualité de construction est très bonne

  • Fut d’objectif en métal ainsi que le pare soleil
  • La bague de  mise au point est agréable
  • La bague de diaphragme est sans clics (bon pour la vidéo) mais est un peu dure sur mon exemplaire. Il n’y a pas de graduation F11

 

2 Optical performances / Performances optiques

2.1 Sharpness / Piqué

The tests were made on a Sony A6000,  with its 24 Mpix

  • Centre : F1.1 good, F1.4 very good, F2 excellent up to F8, F16 diffraction
  • Corners same performances

This is an very good performance and very consistent from centre to corners, thanks to a large diameter of 62mm for the glass elements  instead of 52mm for V1 of the lens

Les tests on été effectués sur un A6000, avec ses 24Mpix

  • Centre : F1.1 bon, F1.4 très bon, F2 excellent jusque F8, diffraction à F16
  • Coins  : même comportement

C’est une très bonne performance et une consistence remarquable entre le centre et les coins, obtenue grâce à un plus large diamètres des éléments optiques (62mm au lieu de 52mm)

centre, F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II, sharpness- ISO 100-1-13 s 001

F1.1

Centre / Centre

centre, F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II, sharpness- ISO 100-1-13 s 001-2

F1.1

centre, F1.4, Kamlan 50mm F1.1 II, sharpness- ISO 100-1-10 s 002

F1.4

centre, F2, Kamlan 50mm F1.1 II, sharpness- ISO 100-1-8 s 003

F2

centre, F2.8, Kamlan 50mm F1.1 II, sharpness- ISO 100-1-6 s 004-2

F2.8

centre, F4, Kamlan 50mm F1.1 II, sharpness- ISO 100-1-5 s 005

F4

centre, F5.6, Kamlan 50mm F1.1 II, sharpness- ISO 100-1,0 s 006

F5.6

centre, F8, Kamlan 50mm F1.1 II, sharpness- ISO 100-2,0 s 007

F8

centre, F16, Kamlan 50mm F1.1 II, sharpness- ISO 100-6,0 s 008

F16

Corners / Coins

corners, F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II, sharpness- ISO 100-1-13 s 009

F1.1

corners, F1.4, Kamlan 50mm F1.1 II, sharpness- ISO 100-1-10 s 010

F1.4

corners, F2, Kamlan 50mm F1.1 II, sharpness- ISO 100-1-8 s 011

F2

corners, F2.8, Kamlan 50mm F1.1 II, sharpness- ISO 100-1-6 s 012

F2.8

corners, F4, Kamlan 50mm F1.1 II, sharpness- ISO 100-0,5 s 013

F4

corners, F5.6, Kamlan 50mm F1.1 II, sharpness- ISO 100-1,0 s 014

F5.6

corners, F8, Kamlan 50mm F1.1 II, sharpness- ISO 100-2,0 s 015

F8

corners, F16, Kamlan 50mm F1.1 II, sharpness- ISO 100-6,0 s 016

F16

 

2.1.2 Compared to Kamlan 50mm F1.1 V1

Tested here : The V1 was soft wide open and only very good at F5.6 : Performances were dramatically improved by 2 grades

Testé ici : Le piqué à pleine ouverture de ka V1 était mou et ne devenait que très bon vers F5.6. On a une amélioration  spectaculaire des performances avec la V2

2.1.3 Samyang 50mm F1.2 AS UMC CS

Tested here : The real competitor of the Kamlan 50mm F1.1 II is the Samyang 50mm F1.2

The Samyang is sharper wide open : Very good instead of good , but they come similar as of F2- F2.8

Testé ici: le concurrent réel du Kamlan est le Samyang 50mm F1.2 AS UMC CS. Ce dernier est légèrement plus piqué ; Très bon à pleine ouverture et excellent à F2. Ils sont tous les excellents à orateur de f2.8

Capture d'écran 2019-04-24 19.42.55

F1.1

Capture d'écran 2019-04-24 19.45.23

F2

Capture d'écran 2019-04-24 19.46.19

F4

2.2 Lens Fall off / chromatic aberrations / distorsion

  • Lens fall off is quite low for a F1.1 and disappear at F2.8
  • Distorsion is very low
  • Flare resistance is below average
  • Chromatic aberrations are present but disappear around F2-F2.8

2.2 Vignettage / aberrations chromatiques / distorsion

  • Le vignettage est visible à pleine ouverture mais pas trop dérangeant
  • La distorsion est très faible
  • La résistance au flare est en dessous de la moyenne
  • Aberrations chromatiques: elles sont présentes avec le soleil mais disparaissent vers F2.8

2.2.1  Samples / Exemples

Kamlan 50mm F1.1 II, no distorsion- ISO 100-1-1000 s 017

F1.1 : vignetting but very low distorsion / Vignettage mais très faible distorsion

flare, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-3200 s 056

F1.1 Flare and CA

F2, flare, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-1250 s 058

F2

CA, Chromatic Aberrations, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-100 s 064

F11

centre, F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II, sharpness- ISO 100-1-13 s 001

F1.1 some vignetting

centre, F2.8, Kamlan 50mm F1.1 II, sharpness- ISO 100-1-6 s 004

F2.8 : no more vignetting

2.2.2 Comparison with Samyang 50mm F1.2 AS UMC CS

  • Samyang is doing better in term of flare resistance and CA management
  • Le Samyang fait mieux en terme de résistance au flare et niveau d’aberrations chromatiques

Capture d'écran 2019-04-24 19.56.59

 

2.3 Bokeh  / Color Rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

  • Bokeh is very good thanks to the 11 aperture blades and background is blur is very pleasing
  • Bokeh Balls are very good : no ovals , perfectly rounded
  • Color rendition is good to very good but lack sometimes nome “natural colors”
  • Le bokeh est très bon grâce au diaphragme à 11 lamelles et le flou d’arrière plan est très beau
  • Les ronds de Bokeh sont très beaux et bien circulaires
  • Le rendu des couleurs est bon à très bon mais les images manquent parfois d’un peu de chaleur

 

bokeh, F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 250-1-60 s 036

F1.1

bokeh, F2, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-60 s 039

F2

bokeh, F4, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 400-1-60 s 041

F4

bokeh, F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-1600 s 043

F1.1

F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-60 s 026

F1.1

F1.4, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-60 s 027

F1.4

F2.8, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-25 s 028

F2.8

 

bokeh, F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-400 s 071

F1.1

bokeh, F1.4, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-250 s 072

F1.4

bokeh, F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-1600 s 076

F1.1

bokeh, F4, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-250 s 073

F4

2.3.1 Comparison with the Samyang 50mm F1.2 AS UMC CS

Capture d'écran 2019-04-24 19.56.27

left Kamlan soft bokeh ball / Right Samyang onion rings

Capture d'écran 2019-04-24 20.02.51

left Samyang / Right Kamlan : softer blurry background  and better bokeh Balls

Capture d'écran 2019-04-24 20.01.55

Left Kamlan : little bit softer background blur

Capture d'écran 2019-04-24 20.01.12

Similar

3 Samples of Photos / Exemples de Photos

The Kamlan 50mm F1.1 II is giving very Nice portraits

Le Kamlan 50mm F1.1 II donne de beaux résultats en portraits ou pour les fleurs

F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-800 s 118

F1.1 1/800s

F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-800 s 118-2

crop 100% F1.1

F2, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-250 s 119

F2

F2, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-250 s 119-2

crop 100% F2

F2.8, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-100 s 120

F4

F2.8, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-100 s 120-2

crop 100% F4

F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-800 s 123

F1.1

F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-800 s 123-2

crop 100% F1.1

F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-800 s 128

F1.1, 1-800 s 128

F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-800 s 128-2

crop 100% F1.1

3.2 Comparison with the Samyang 50mm F1.2 AS UMC CS

Capture d'écran 2019-04-24 19.57.43

F1.1 Left Kamlan softer transition / Right Samyang sharper but harscher

Capture d'écran 2019-04-24 19.58.26

F2 Left Kamlan more soft transition / Right Samyang sharper but harscher

 

F1.4, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-500 s 109

F1.4

F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-80 s 108

F1.1

Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 125-1-60 s 096

ISO 125-1-60 s 096

F1.4, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-60 s 099

F1.4, -1-60 s 099

F1.4, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-60 s 105

F1.4 1-60 s 105

Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-1600 s 107

-1-1600 s 107

F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-800 s 128

F1.1, 1-800 s 128

F2, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-500 s 135

F2, 1-500 s 135

F2, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-320 s 080

F2

F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-500 s 084

F1.1

F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-4000 s 087

F1.1

F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 250-1-60 s 055

F1.1

F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 320-1-60 s 051

F1.1

F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 125-1-60 s 053

F1.1

 

4 Conclusion

The Kamlan 50mm F1.1 II 250 euros (200 euros on Kickstarter) is a Excellent manual portrait lens

Compared to the V1 tested here,  its a complete transformation witch much higher quality

You can find it on Kickstarter here

Pros

  • Good sharpness at F1.1
  • Very good (F1.4) to excellent sharpness (F2)
  • Very consistent across the whole frame
  • Very good build quality
  • Excellent Bokeh and beautiful soft background blur
  • Beautiful transition between in focus area and background blur (quite soft and poetic)
  • Good color rendering
  • Low vignetting and low distorsion
  • Short min focusing distance 40cm
  • Low price
  • Clickless aperture for video

Cons

  • Reisistance to flare and Chromatic Aberrations could be better handled  (compared to competition)
  • Manual lens with no Exif transmission
  • Weight on the heavy side
  • Aperture ring to much dampened on my prototype (Serial number 00022)

Alternative

The only real alternative is the Samyang 50mm F1.2 AS UMC CS is 

  • More expensive 360-415 euros
  • Sharper wide open : very good at F1.2 and excellent as of F2 (same after)
  • Background blur of the Samyang is soft and pleasant but not as good as the Kamlan
  • Bokeh Balls of the Samyang show some harshness and some onion rings , Kamlan is much better in this respect
  • Color rendition is a little bit more natural on the Samyang
  • Min focusing distance is longer on the Samyang (50cm i.o 40cm for the Kamlan)
  • Resistance to flare and level of CA is much better on the Samyang
  • Distorsion / Vignetting / Build quality are quite similar

Apart for the price where Kamlan wins hand down , the choice between the 2 is mainly a matter of taste : do you want as sharp as possible images then take the Samyang, do you prefer sharp images but with best Bokeh possible ? then the Kamlan is for you

4 Conclusion

Le Kamlan 50mm F1.1 II (< 250 euros kickstarter) est un excellent objectif APS-C à portrait (vu son prix).

Par rapport à la V1 testé ici c’est un objectif d’un tout autre calibre et d’une qualité nettement supérieure

Il est en vente sur Kickstarter  ici

Pour

  • Piqué de grade bon à F1.1, Très bon à F1.4 et excellent partir de F2
  • Piqué consistant du centre au coins
  • Très bonne qualité de fabrication
  • Bokeh Excellent et flou d’arrière plan très doux
  • Belles et douces transitions entre la zone de netteté et le flou d’arrière plan (assez poétique dans son rendu)
  • Bon rendu des couleurs
  • Vignettage et distorsion très faible
  • Distance min de mise au point réduite : 40cm
  • Prix très raisonnable
  • Bague d’ouverture sans clics pour la vidéo

Contre

  • Resistance au flare et AC en retrait par rapport à la concurrence
  • Objectif manuel sans transmission des EXIFs
  • Bague d’ouverture pas assez souple sur mon exemplaire de test (n° série 00022)
  • Poids élevé

Alternative

Le Samyang 50mm F1.2 AS UMC CS est seule vrai alternative au Kamlan

Celui-ci est

  • Plus cher : 365-415 euros
  • Plus piqué à pleine ouverture : très bon a f1.2 et excellent à partir de F2 (même chose après)
  • Le flou d’arrière plan du Samyang est doux et plaisant mais pas aussi bon que le Kamlan
  • Les ronds de Bokeh du Samyang présentent parfois des “tranches d’oignons” , le Kamlan n’a pas ce défaut
  • Le rendu des couleurs est plus naturel et neutre que sur le Kamlan
  • La distance min de mise au point est de 50cm contre 40cm pour e Kamlan
  • La résistance au flare et les AC sont nettement mieux maîtrisées
  • La distorsion / le vignettage et la qualité de construction sont similaires

A part pour le prix où le Kamlan gagne haut la main , le choix entre les deux objectifs sera plutôt une matière de préférence : recherchez vous l’objectif le plus piqué possible , alors le Samyang est le meilleur choix, si vous recherchez plutôt un objectif piqué mais avec le meilleur Bokeh possible , alors le Kamlan est préférable

Kamlan 50mm F1.1 II-015

Categories: APS-C Lenses, Kamlan APS-C

Tagged as: , , ,

3 replies

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.