Meyer Optik Görlitz – Trioplan 100mm F2.8 II

Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- 011

in Blue English / en noir en Français

  1. Presentation
  2. Optical performances / Performances optiques
  3. Samples photos / Exemples de photos
  4. Conclusion

All photos , taken with Sony A7RIV are available in full size in the following Flickr album : Trioplan 100mm F2.8 II

Toutes les photos de l’article, prises avec le sony A7RIV  sont disponibles en pleine résolution dans l’album flickr suivant : Trioplan 100mm F2.8 II

1 Presentation

1.1 Who is Meyer Optik Görlitz

Meyer Optik Görlitz was founded in 1896 in Germany and has throughout its history developed a lot of high quality lenses (Trioplan-Primoplan) that were direct concurrent of Zeiss lenses

The company, based in East Germany  started to decline around 1970 and stopped its activity in 1991

In 2014 , Globell Deutschland company decided to took over the Meyer Optik Görlitz brand and to recreate with some Optical engineers coming from Zeiss Jena, some famous historical lenses like the Trioplan and the Primoplan. The initial Primoplan 100mm re-creation was financed thanks to Kickstarter.

The company did go bankrupt in 2018 and the brand was taken back by OPC Optics (Optical Precision Components) . After 18 months , production was restarted respecting high quality standards with more reasonable pricing (1000 euros / lens) and without looking for finance in Kickstarter. The lenses are assembled manually in Germany

The Trioplan II is the first one from this new production

The Meyer Optik Görlitz lenses are mostly sold online here

Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- 010

1.1 La société Meyer Optik Görlitz

Meyer Optik Görlitz à été fondé en 1896 en Allemagne et tout au long de son histoire a développé une série d’objectifs de haute qualité (Trioplan-Primoplan) en direct concurrence avec les objectifs Zeiss

La société basée en Allemagne de l’Est à commencé a décliné dans les années 1970 et a arrêté ses activités en 1991

En 2014 , la société Globell Deutschland à repris la marque Meyer Optik Görlitz et a décidé avec quelques ingénieurs venant de Zeiss Jena de recréer certains objectifs historiques de la marque comme les Trioplan et Primoplan. Le 1er objectif issu de leur travail fut le Trioplan 100mm  financé grâce à Kickstarter.

La société a fait faillite en 2018 et la marque a été reprise par OPC optics (Optical Precision components). Après 18 mois, la production a redémarré en Allemagne avec des prix plus raisonnable (1000 euros l’optique) et sans financement en Kickstarter. Le Trioplan II est la première optique issue de cette nouvelle production

Les objectifs  Meyer Optik Görlitz lenses sont principalement en vente en ligne ici

1.2 The lengendary Trioplan 100mm F2.8 / Le légendaire Trioplan 100mm F.8

The Trioplan 100mm F2.8 is the most famous lens for producing the Soap bubble bokeh

A bokeh with bokeh balls very circular , soft inside and with a strong outline border

The effect is only there at F2.8 with subject close to the min focusing distance and some background subject between 3-10m. The background should not be just plain but as busy as possible & if you have some lights in it it is even better

For this test I have compared the new Trioplan 100mm F2.8 II (2020) with the one original one dated from 1957

Le Trioplan 100mm F2.8 est l’objectif le plus connu pour l’effet de ronds de bokeh en bulles de savons : Les ronds de Bokeh produit à pleine ouverture sont parfaitement ronds , doux à l’intérieur mais le pourtour est marqué comme avec une bulle de savon

L’effet ne se produit que à F2.8 avec des sujets proches de la distance min de mise au point et un arrière plan situé entre 3 et 10m , qui doit être assez fouillis et de préférence comporter des lumières

Pour ce test j’ai comparé le Trioplan 100mm F2.8 II (2020) a un Trioplan d’origine daté de 1957

Trioplan guidelines-1

_7MA8015

1.3 Specification

  • Weight : 398g
  • Price : 1000 euros
  • Length : 120mm
  • Filter : 52mm
  • Circuler small lens hood
  • 15 blades aperture
  • F2.8-F22 (numbers engraved)
  • Clickless aperture ring
  • Minimal working distance : 90cm
  • Minimal focusing distance : 115cm

As with all manual lenses with no electronic contact there is no transmission of the lens name, the focal length, the aperture or the focal distance

The build quality is very good, the lens is all in metal

Aperture ring is only clickless. Both focusing ring and aperture ring are dampened allowing for precise and smooth operations

Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- 008

  • Poids : 398g
  • Prix : 1000 euros
  • Longueur : 120m
  • Filtre : 52mm
  • Diaphragme à 15 lamelles
  • F2.8 – F22
  • Pare soleil circulaire de petite dimensions
  • Bague d’ouverture sans clics
  • Distance de travail minimum : 90cm
  • Distance de mise au point minimale : 115cm

Comme avec tous les objectifs manuels sans contacts électroniques, il n’y a pas de transmission du nom de l’objectif , de l’ouverture , de la focale,  ou de la distance de mise au point.

La qualité de construction est très bonne, l’objectif est tout en métal

La bague d’ouverture est sans clics , parfait donc pour la vidéo. Les deux bagues d’ouverture et de mise au points sont amorties et permettent des réglages précis et en douceur

Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- 013

Min focusing distance / distance min de mise au point

 

2 Optical performances / Performances optiques

2.1 Sharpness / Piqué

shaprness trioplan 100mm F2.8 II

On the A7RIV (61Mpix) centre sharpness is good wide open but with low contrast , you will need to add lot of contrast in post processing

At F4 contrast is there but no increase of sharpness , you need to wait F8 for very good results in the centre

Corners are quite bad and only become good around F11

For such a Art lens that will be used mostly at F2.8 and sometimes at F4 those are correct performances on A7RIV and good on a lower mega pixel cameras like the A7III (24Mpix)

Sur A7RIV (61Mpix) le piqué au centre est bon à pleine ouverture mais avec un faible contraste, ce qui nécessitera un post traitement systématique

A F4 le contraste est là mais il n’ya guère d’augmentation de piqué, on doit attendre F8 pour atteindre un niveau très bon sur le A7RIV

Les coins sont mous et ne deviennent bon que vers F11

Pour une optique Artistique comme celle ci qui ne sera utilisé que à F2.8 et F4, ces résultats sont satisfaisants sur A7RIV et seront bons sur un boitier moins pixellisé comme le A7III (24Mpix)

 Centre

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-4 s 044

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-4 s 044-2

F2.8 New (2020)

F4, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-0,4 s 045

2020

F5.6, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-0,6 s 046

F5.6 – 2020

F8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1,6 s 047

F8 – 2020

F11, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-2,5 s 048

F11 – 2020

F16, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-5,0 s 049

F16 -2020

Corner / Coin

corners, F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-5 s 038

F2.8 – 2020

corners, F4, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-3 s 039

F4 – 2020

corners, F5.6, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-0,6 s 040

F5.6 – 2020

corners, F8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1,3 s 041

F8 – 2020

corners, F11, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-2,5 s 042

F11 – 2020

corners, F16, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-4,0 s 043

F16 – 2020

2.3 Vignetting / chromatic aberrations / distorsion / flare

  • Vignetting and distorsion are low and do not require corrections
  • Chromatic aberrations are moderate and can be corrected in post processing
  • Flare resistance is below average with ghosting flare resulting in significant loss of contrast with incident light

2.3 Vignettage / aberrations chromatiques / distorsion / flare

  • Le vignettage et la distorsion sont faibles et ne nécessitent pas de corrections particulières
  • Les aberrations chromatiques sont visibles mais peuvent être facilement corrigées
  • La résistance au flare est en dessous de la moyenne avec des effets de voile et de perte de contraste marqués avec de la lumière incidente
F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-4 s 044

Vignetting and Distorsion : Not corrected / Vignettage et distorsion – non corrigée

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-5000 s 051

F2.8 CA / AC

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-5000 s 051-2

Crop 100% F2.8 CA / AC

F16, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 320-1-250 s 052

F16

  • Flare resistance : incident light – Ghosting flare and low contrast
  • Résistance au flare : la lumière incidente provoque un voile à toutes les ouvertures et une perte de contraste
F5.6, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 500-1-250 s 088-2

F5.6 – no correction

F5.6, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 500-1-250 s 088

F5.6 constrast boosted

 

2.3 Bokeh  / Color Rendition

If you invest in this lens it is mainly to get a some special bokeh and some vintage look 

When choosing the right conditions : subject around 1 m and background around 3-10m you get some nice “bubble” bokeh, closing to F4 you get more contrast and very nice traditional rounded soft bokeh balls. Even when further closed down to F8 you keep  circular bokeh balls thanks to the 15 aperture blades

Color are pleasant like a watercolor painting but you will need to increase contrast to correct at F2.8

2.3 Bokeh / Rendu des Couleurs

Si l’on investit dans cette optique, c’est principalement pour avoir un bokeh assez typé et des couleurs vintage

Dans des conditions appropriées , sujet 1m et  fond vers 3-10 m , on obtient bien les effets de “bulles” de bokeh. En fermant à F4 on a des ronds de bokeh plus classiques bien circulaires même à F8 grâce au diaphragme à 15 lamelles

Quand au rendu du couleurs il donne un rendu “aquarelle” mais on devra très souvent augmenter le contraste qui est faible à pleine ouverture

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 200-1-60 s 013

F2.8

F4, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 320-1-60 s 014

F4

F5.6, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 800-1-60 s 015

F5.6

F8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 1250-1-60 s 016

F8

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F2.8 to F8

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-640 s 068

F2.8

F4, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-320 s 069

F4

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-250 s 055

F2.8

F4, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 200-1-250 s 056

F4

 

2.4 Comparison with vintage 1957 Trioplan / Comparaison avec la version de 1957

Construction

  • The new Trioplan is a little bit less long that the old one + adaptor ring
  • Similar weight 398g vs 403g (with adaptor)
  • Focusing and aperture ring are  dampened  on the new Trioplan and more fluid on the old one
  • The min focusing distance is a little bit longer on new Trioplan 115cm instead of 112 cm

One of the main advantage of the new version is that the focusing does not change when you change the aperture, on the old one when I was closing down the aperture I had to refocus otherwise it was a little bit out of focus most of the time

Winner : new Trioplan for ease of use

Construction

  • Le nouveau Trioplan est un peu moins long que l’ancien+ bague
  • Le poids est similaire 398g contre 403g (avec bague)
  • Les bagues d’ouverture et de mise au point sont amorties , celles de la version 1957 sont très (trop) fluides
  • La distance min de mise au point est un peu plus longue sur le nouveau Trioplan 115cm au lieu de 112cm

Un des principaux avantage du nouveau Trioplan est que la mise au point est conservée en changeant l’ouverture là où sur l’ancien un changement d’ouverture nécessite une nouvelle mise au point

Vainqueur : Le nouveau Trioplan pour la facilité d’utilisation

 

Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II, Trioplan 1957- 001Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II, Trioplan 1957- 002

Sharpness

Surprisingly the old Trioplan is a little bit sharper than the new one.

Note I have a very good old Trioplan , as you can see on the top of the lens a 1 in a triangle, this was the sign of 1st grade quality in their lenses production

Winner : old Trioplan

Piqué

Etonnamment, l’ancien Trioplan a un piqué légèrement meilleur que le nouveau. il faut savoir que mon exemplaire de 1957 est particulièrement bon : il porte le sigle 1 dans un triangle qui était la marque indiquant une optique de 1er choix dans la production

Vainqueur : Trioplan 1957

 

F2.8

F4

F5.6

F8

Bokeh

Very similar and in a blind test you can not really distinguish each other

The old one has a little bit longer focal length and smaller focusing distance and is capable of a tiny bit larger bokeh balls

Très similaire entre les deux et difficile à départager dans un test à l’aveugle

L’ancien a une longueur focale légèrement plus grande et une distance de mise au point min légèrement plus petite ce qui permet d’avoir des ronds de Bokeh un peu plus grand

Real life samples / exemples pratiques

Left Trioplan II / Right Trioplan 1957

Gauche Trioplan II / Droite Trioplan 1957

F2.8

F4

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-640 s 072-2

F2.8 Trioplan II

_7MA8015

F2.8 Trioplan 1957

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-800 s 050

F2.8 Trioplan II

_7MA7953

F2.8 Trioplan 1957

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 125-1-250 s 086-2

F2.8 Trioplan II

_7MA7981

F2.8 Trioplan 1957

CA / Flare

  • The new Trioplan is a little bit more prone to CA
  • Resistance to ghosting flare is very similar and below average
  • Le nouveau Trioplan est un peu plus sensible aux aberrations chromatiques
  • La résistance flare qui provoque un voile et une perte de contraste est similaire et en dessous de la moyenne

F2.8

 

F16

 

3 Video

  • In video we can achieve some unique bokeh effect and some watercolor painting look, Old and new lens performs similarly. Contrast is better in video than in photo
  • En vidéo on obtient des effets de bokeh unique et des tons aquarelles. L’ancien et le nouveau Trioplan se comportent de manière similaires. Le contraste est meilleur en video qu’en photo

4 Samples of Photos / Exemples de Photos

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-1250 s 066

F2.8 – ISO 100-1-1250 s

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-1000 s 061

F2.8 – ISO 100-1-1000 s

F4, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-500 s 062

F4 – ISO 100-1-500 s

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 200-1-250 s 053

F2.8 – ISO 200-1-250 s

F4, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 320-1-250 s 054

F4 – ISO 320-1-250 s

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-250 s 060

F2.8 – ISO 100-1-250 s

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-800 s 063

F2.8 – ISO 100-1-800 s

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-400 s 064

F2.8 – ISO 100-1-400 s

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-400 s 065

F2.8 – ISO 100-1-400 s

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 125-1-250 s 086F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 125-1-250 s 086-2F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-640 s 072F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-640 s 072-2

F4, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-400 s 071F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-2500 s 080

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-2500 s 082

F2.8- ISO 100-1-2500 s

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 160-1-250 s 012

F2.8 – ISO 160-1-250 s

F4, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 250-1-250 s 011

F4 – ISO 250-1-250 s

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 640-1-125 s 024

F2.8 – ISO 640-1-125 s

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 800-1-125 s 022

F2.8,- ISO 800-1-125 s

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-1250 s 081

F2.8 – ISO 100-1-1250 s

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-1250 s 081-2

Crop 100% F2.8

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-1600 s 057

F2.8 – ISO 100-1-1600 s

F8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-250 s 058

F8 – ISO 100-1-250 s

F5.6, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-400 s 078

F5.6 ISO 100-1-400 s

F4, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 125-1-250 s 079

F4- ISO 125-1-250 s

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-1000 s 077

F2.8 ISO 100-1-1000 s

 

5 Conclusion

The Meyer Optik Trioplan 100mm F2.8 is an unusual lens that has its own signature

It will give you a unique look for portraits and flowers pictures if you can compose a scene with a subject at 1m and a noisy background at 3-10m (with some lights if you want big well defined bubble)

You can also use extension tube to do some more macro and increase the size of the soap bubble bokeh

Video results are also very nice and give a unique look

To summarise

  • Excellent build quality
  • Good sharpness wide open with low contrast requiring post processing
  • Good as of F4 with decent contrast
  • Unique soap bubble bokeh at F2.8 and very good diffuse bokeh at F4
  • Need to compose with subject at 1m and background around 3-10m to maximise effect
  • Reduced zone that will be in focus : so good for individual portrait but not for couple 
  • Lot of Ghosting flare with incident light
  • Price relatively high : 1000 euros

Compared to a vintage lens it will not do better in term of sharpness , contrast, bubble bokeh and some 1st grade vintage Trioplan like the one I own are doing better

One of the main advantage of the new version is that the focusing does not change when you change the aperture, on the old one when I was closing down the aperture I had to refocus otherwise it was a little bit out of focus most of the time

But buying an old Trioplan does not give you warranty on the mechanics and expose you to more variability in term of the quality of the results (Try to find a one with the 1 in the triangle = 1st grade)

At 1000 euros vs 400-700 euros for an old one , you pay for brand new mechanics, high quality manufacturing , no need of adaptor and more controlled/constant quality

Choice is yours

  • be adventurous buying an old one or
  • stay safe buying the new one ,

In both cases you will be able to experiment the Soap bubble bokeh but will require some post processing for contrast

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-1000 s 061

F2.8 – ISO 100-1-1000 s

5 Conclusion

Le Trioplan 100mm F2.8 II de Meyer Optik Görlitz est un objectif atypique avec une signature toute particulière

Il donnera un look unique à vos portraits et photos de fleurs en tenant compte de composer une scène avec un sujet à 1m et un fond bariolé à 3-10m (+ des lumières ponctuelles pour accentuer l’effet)

On peut aussi utiliser un tube d’extension pour faire de la macro et augmenter la taille des bulles de Bokeh

Les résultats en vidéo sont très typés et artistiques

En résumé

  • Très bonne qualité de construction
  • Bon piqué à F2.8 mais manquant de contraste et nécessitant un post traitement
  • Bon piqué à F4 avec contraste satisfaisant
  • Un bokeh dit en bulles de savon quand il est utilisé dans des conditions spécifiques : sujet 1m et fond vers 2-3m
  • Zone de netteté est assez réduite , donc ok pour des portrait individuels mais pas pour des couples
  • Beaucoup de voile et de perte de contraste avec la lumière incidente
  • Relativement cher : 1000 euros

Comparé à la version originale de 1957, le nouveau Trioplan II de 2020 ne fait pas mieux en terme de Bokeh , contraste et piqué, la version d’origine quand vous tombez sur une version “1ère qualité” comme celle que je possède , fait même mieux

Un des principaux avantage du nouveau Trioplan est que la mise au point est conservée en changeant l’ouverture là où sur l’ancien un changement d’ouverture nécessite une nouvelle mise au point

Mais acheter un Trioplan vintage ne vous donne aucune garantie sur l’aspect mécanique de celui-ci et la variabilité en terme de qualité est plus grande (certains exemplaires ont mieux vécu que d’autres). Il faut essayer de trouver des exemplaires avec le Triangle avec un chiffre 1 = 1ère qualité

A 1000 euros plutôt que 400-700 euros pour de l’ancien on paye pour avoir une construction plus récente et solide, une constance dans les résultats obtenus et l’absence d’adaptateur nécessaire sur les optiques anciennes 

A vous de choisir

  • Tenter l’aventure de l’achat d’une optique ancienne avec un certain risque sur le résultat
  • Choisir la sécurité et acheter le nouveau Trioplan II 2020

Dans les deux cas on pourra obtenir le fameux effet de bokeh en bulles de savon et dans les  deux cas on devra travailler le contraste en post production

4 replies

  1. Thank you soooo much once again for the good work. Your site is the ONLY one I read when it comes to lens tests/comparisons. The 100mm focal length with 2,8 IS interesting, but I am not sure if an old one (and only that I would consider buying) is really doing the job I want it for…
    Keep on the good work!
    Daniel

  2. This lens is superfluous, only for people with too much money.
    You get the same or better results with a $100 vintage lens via Ebay.
    If it fails, you simply shell out another $100 for another one.
    Ridiculous to pay 1000 bucks for such a low performance.

  3. Awesome review. I also got this lens in May(14 May 2020).

    As said by some expects many times in past – ‘You Love it or you hate it’. I am not the technical person to do dissection of lens and come up with details about how it is made and what’s magical inside it to get Soap Bubble Effect (dreamy bokeh)

    For me, I wanted to lost myself in the dreamy bokeh. That’s the wish and it came true when I found 1 last copy left in stock at B&H. I had a chat with the service representative and ordered it immediately. I was shocked to get it in mere 7 days in lock-down time (Covid Crisis). Its shipped from USA to UK, though Germany is near UK, but the manufacturer didn’t have this in stock.

    For Soap Bubble Effect:
    1. Set Aperture ring to 2.8 and never move it to any other F-stop number.
    2. Keep a distance of 0.9 meter from the subject.
    3. Keep light source around 4-6 feet away from the subject in background and you are done.
    4. For Macro, I will recommend rail, so you can move camera backward and forward.
    5. As this is a manual lens use focus peaking feature of mirrorless cameras. Change colour of focus peaking (red/yellow/white) in contrast to the subject’s colour.
    6. As this is not a macro lens use extension tubes to go more closer to subject. Keep in mind as you move more closer to subject number of soap bubbles (bokeh) decrease and size of Bokeh increase.

    See my Instagram for the images at
    https://www.instagram.com/b_vartak

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