Zeiss Batis 40mm F2 CF

Zeiss Batis 40mm F2 CF-109

Thanks to Transcontinenta, Zeiss Distributor for the Benelux , I could test the new Zeiss Batis 40mm F2 Close Focus

All photos , taken with Sony A7RIII and without post processing are available in full size (42Mpix) in the following Flickr album : Zeiss Batis 40mm F2 CF

Grâce à Transcontinenta, distributeur de Zeiss pour le Benelux, j’ai pu tester le nouveau Zeiss Batis 40mm F2 Close Focus

Toutes les photos de l’article, prises avec le sony A7RIII et sans aucunes retouches sont disponibles en pleine résolution (42Mpix) dans l’album flickr suivant : Zeiss Batis 40mm F2 CF

  1. Presentation
  2. Optical performances / Performances optiques
  3. Video
  4. Samples images / Exemples d’Images
  5. Conclusion

Zeiss Batis 40mm F2 CF-107

1 Presentation

1.1 Specifications

  • Weight : 361g (420g with lens hood)
  • Price : 1300 euros
  • Length : 93mm (128mm with lens hood)
  • Filter : 67mm 
  • Distagon design
  • OLED screen with depth of field scale
  • 9 blades aperture
  • Close focus switch 24cm-40cm, 40cm – infinity, full range
  • minimal focusing distance : 24 cm

The 40mm is an intermediate focal length between 2 classics the 35mm and the 50mm, so well suited for street photography and full or half body portraits

The CF label stands for Close Focus , as the Zeiss Batis 40mm can focus up to 24cm instead of a traditional 40cm for a 40mm

The lens is in line with the rest of the Zeiss Baths serie

  • Very well built
  • Beautiful design with the lenshood (plastic) following gently the curve of the lens barrel
  • An OLED screen displaying the depth of field in real time 
  • Dust and moisture resistant
  • The lens is made mainly of metal but less qualitative that e.g. the Zeiss Loxia series or Sony GM lenses 
  • The focusing ring is large and very smooth which make MF very easy combined with the focus peaking but it is also made of a kind of rubber that attracts dust

See also

 

 

  • Poids : 361g (420g avec le pare-soleil)
  • Prix : 1300 euros
  • Longueur : 93mm (128mm avec le pare-soleil)
  • Filtre : 67mm
  • Design : Distagon
  • Ecran OLED avec échelle de profondeur de champ
  • Diaphragme à 9 lamelles
  • Commutateur pour limiter la plage de mise au point : 24cm -40 cm, 40cm infini, complet
  • Distance de mise au point minimale : 24cm

La focale de 40mm est intermédiaire entre les 2 grands classiques de 35mm et 50mm, elle sera parfaite pour de la photo de rue, un peu plus serré qu’avec un 35mm,  et des portraits en pied ou en portrait américain

La dénomination CF est pour Close Focus , elle rappelle que cet objectif peut fair era use au point jusqu’à 24cm au lieu d”un traditionnel 40cm pour un 40mm

L’objectif est en ligne avec le reste de la série Batis

  • Très bien construit
  • Très beau design avec le pare soleil (en plastique) dans le prolongement de la courbure de l’objectif
  • L’écran OLED, qui permet de voir la profondeur de champ réelle en fonction de la distance de mise au point
  • Une protection contre la poussière et l’humidité
  • Une matière métallique pour le fut moins qualitative que les constructions métalliques des Loxia ou Sony GM
  • Un poids relativement léger pour un tel objectif
  • Une bague de mise au point souple et facile à manipuler mais sans butée et faite d’une sorte de caoutchouc prenant très vite la poussière

Voir aussi

 

 

1.2 Autofocus

In photo the AF is fast and totally quiet . It is quite reliable for standard subject but it fails regularly when using the Eye AF (tested on A7RIII with AFC), which is a pity for a lens that could do superb portraits and as I did not had at all the same issue with the Zeiss Batis 85mm F1.8 and the Zeiss Batis 135mm F2.8

En Photo, l’autofocus est rapide et silencieux. Il est assez fiable pour des sujets standards mais j’ai eu pas mal de raté avec l’utilisation de la fonction d’AF sur les yeux, ce qui fort dommage pour une optique qui pourrait faire de très beaux portraits, problèmes absent avec les Zeiss Batis 85mm F1.8 et le Zeiss Batis 135mm F2.8

  • Using eye-AF : 1 ok , 1 fail (front focus) , this was the case for different people I took a portrait of
  • Utilisation de l’Af sur les yeux : 1 Ok , 1 raté (mise au point trop en avant). Ce fut le cas pour différentes personnes dont j’ai pris le portrait
ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-400 s à f - 2,0 à ISO 100-162

F2 – eye AF , focus on nose

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-400 s à f - 2,0 à ISO 100-162-2


crop 100% missed focus with eye  AF / mise au point ratée avec le Eye AF

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-400 s à f - 2,0 à ISO 100-161

F2 – eye AF

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-400 s à f - 2,0 à ISO 100-161-2

F2 Crop 100% – perfect focus with Eye AF

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-640 s à f - 2,0 à ISO 100-187

F2 – eye AF missed / raté

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-640 s à f - 2,0 à ISO 100-187-2

F2 crop 100% – eye AF – missed / raté

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-640 s à f - 2,0 à ISO 100-186

F2  – eye AF

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-640 s à f - 2,0 à ISO 100-186-2

F2 crop 100% – eye AF – tack sharp / réussi

2 Optical Performances / Performances Photos

2.1 Sharpness / Piqué

The tests were made on a Sony A7RIII, the most demanding sensor with 42 Mpix

  • Centre : excellent from F2 to F11 , diffraction at F16
  • Corners : very good at F2, excellent from F2.8 to F11, diffraction at F16

An exceptional performance !

Les tests on été effectué sur un A7RIII, le plus exigeant de la gamme Sony avec ses 42Mpix

  • Centre : excellent de F2 à F11 , diffraction à F16
  • Coins : très bon à F2, excellent de F2.8 à F11 , diffraction à F16

Une performance exceptionnelle

Centre / Centre

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-5 s à f - 2,0 à ISO 100-103

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-5 s à f - 2,0 à ISO 100-104

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 0,8 s à f - 4,0 à ISO 100-106

F2.8

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 0,4 s à f - 2,8 à ISO 100-105

F4

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1,6 s à f - 5,6 à ISO 100-107

F5.6

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 3,2 s à f - 8,0 à ISO 100-108

F8

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 6,0 s à f - 11 à ISO 100-109

F11

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 13,0 s à f - 16 à ISO 100-110

F16

Corners / Coins

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-3 s à f - 2,0 à ISO 100-111

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-3 s à f - 2,0 à ISO 100-111-2

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 0,6 s à f - 2,8 à ISO 100-112

F2.8

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1,6 s à f - 4,0 à ISO 100-113

F4

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 3,2 s à f - 5,6 à ISO 100-114

F5.6

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 6,0 s à f - 8,0 à ISO 100-115

F8

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 13,0 s à f - 11 à ISO 100-116

F11

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 25,0 s à f - 16 à ISO 100-117

F16

2.2 Lens fall off / distorsion / chromatic aberrations / flare

  • Lens fall off is very low (1EV) and disappear at F4
  • Distorsion is close to 0
  • Chromatic aberrations are very low
  • Flare is very well controlled

A very good performance , you don’t even need a Lightroom profile

2.2 Vignettage / distorsion / aberrations chromatiques / flare

  • Le vignettage est très faible (1EV) et disparait vers F4
  • La distorsion est quasi nulle
  • Les AC sont très faibles
  • Le flare est très bien contrôlé

Une très bonne performance dans l’ensemble , on n’aura même pas besoin de profil de correction Lightroom

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1,0 s à f - 4,0 à ISO 100-102

F4.0 – no corrections / pas de corrections

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-8000 s à f - 2,0 à ISO 100-154

CA situation

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-8000 s à f - 2,0 à ISO 100-154-2

crop 100% : very Low CA / très faible AC

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-250 s à f - 14 à ISO 100-153

almost no flare / presque pas de flare

2.3 Bokeh  / Color Rendition

  • Background blur is very soft and creamy
  • Bokeh Balls are one of the weak points : wide open they show a 9 shaped form and are not perfectly circular. Internal texture of the Bokeh is good
  • Color rendition is excellent with also the typical Zeiss micro contrast, subject are really popping up from the blurry background

2.3 Bokeh / Rendu des Couleurs

  • Le flou d’arrière plan est très doux et agréable
  • Les ronds de Bokeh sont un des points faibles : à pleine ouverture ils ne sont malheureusement pas circulaire et l’on voit les 9 lamelles du diaphragme. La texture des ronds de Bokeh est elle OK
  • Le rendu des couleurs est très bon et avec aussi un excellent micro contraste typiques des optiques Zeiss, les sujets se détachent très bien du fond flou avec un bel effet 3D
ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-4 s à f - 2,0 à ISO 100-118

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-4 s à f - 2,0 à ISO 100-118-2

F2 crop 100% : 9 shaped form

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-30 s à f - 2,8 à ISO 1600-119

F2.8

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-30 s à f - 4,0 à ISO 4000-120

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-60 s à f - 2,8 à ISO 320-147

F2.8

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-500 s à f - 2,0 à ISO 100-135

F2 – Close focus – min focusing distance / distance de mise au point minimale

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-1000 s à f - 2,0 à ISO 100-132

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-400 s à f - 2,8 à ISO 100-133

F2.8

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-200 s à f - 4,0 à ISO 100-134

F4

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-200 s à f - 2,0 à ISO 100-140

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-125 s à f - 2,0 à ISO 200-177

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 500-178

F2.8

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-125 s à f - 4,0 à ISO 1000-179

F4

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-125 s à f - 2,0 à ISO 500-191

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-60 s à f - 2,0 à ISO 1000-123

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-80 s à f - 2,0 à ISO 100-143

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-80 s à f - 2,0 à ISO 100-143-2

crop 100% F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-60 s à f - 2,0 à ISO 500-122

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-60 s à f - 2,0 à ISO 1250-193

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-60 s à f - 2,0 à ISO 125-138

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-250 s à f - 2,0 à ISO 100-125

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-250 s à f - 2,0 à ISO 100-125-2

crop 100% F2

3 Video

  • In video you get some nice blurry background and very good color rendering
  • The AF is however sometimes pumping and not as fast as in photo
  • There is no aperture ring which imply you will notice any pasture change made on the body
  • En video on obtient de beaux flous d’arrière plan et un très bon rendu des couleurs
  • L’autofocus n’est toutefois pas parfait, on a parfois un peu de pompage et l’AF n’est pas aussi rapide qu’en photo
  • Il n’ya pas de bague d’ouverture ce qui a pour conséquence que tout changement d’ouverture via le boitier see verra

4 Sample of Photos / Exemples de Photos /

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-250 s à f - 2,0 à ISO 160-160

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-250 s à f - 2,0 à ISO 160-160-2

F2 crop 100%

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-320 s à f - 2,0 à ISO 100-158

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-320 s à f - 2,0 à ISO 100-157

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-160 s à f - 3,5 à ISO 100-182

F3.5

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-125 s à f - 2,0 à ISO 160-169

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 400-171

F2.8

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 400-171-2

F2.8 – crop 100%

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-125 s à f - 2,0 à ISO 160-173

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-125 s à f - 2,0 à ISO 160-172


F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-125 s à f - 2,0 à ISO 160-176

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-125 s à f - 2,0 à ISO 1250-192

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-125 s à f - 2,0 à ISO 5000-121

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-200 s à f - 2,0 à ISO 100-151

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-250 s à f - 2,0 à ISO 125-167


F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-125 s à f - 8,0 à ISO 200-189

F8

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-640 s à f - 2,0 à ISO 100-184

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-60 s à f - 9,0 à ISO 1000-146

F9

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-4000 s à f - 2,0 à ISO 100-136

F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-125 s à f - 8,0 à ISO 100-130

F8

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-125 s à f - 2,0 à ISO 160-181


F2

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-60 s à f - 8,0 à ISO 100-142

F8

ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-60 s à f - 8,0 à ISO 100-142-2

crop 100% F8

5 Conclusion

The Zeiss Batis 40mm F2 is an excellent lens optically, it has an intermediate focal length between a classical 35mm for street photography and a 50mm more targeting portrait

Using the Zeiss Batis is a pleasure and the results obtained are excellent in term of sharpness , color rendition, blurry background

However the autofocus is less performant than all the other Zeiss Batis (which was excellent) with issue with eye AF and very slow AF in video mode

Therefore if your primary usage will be for portraits I will be hesitating due to Eye AF issue (on A7Riii , not tested on A7iii)

Pros

  • Excellent sharpness wide open from centre to corner
  • Very good color rendition
  • Soft and very good blurry background
  • Excellent contrast
  • Very good separation sharp area vs blurry background
  • Very good build quality
  • Very low distorsion
  • Low Light fall off
  • Good resistance to flare
  • Very low chromatic aberrations
  • Short focusing distance

Cons

  • Reliability of AF with eye AF
  • Slow AF in video and sometimes hesitant
  • Bokeh Balls not perfectly rounded
  • Price

Zeiss Batis 40mm F2 CF-106

5 Conclusion

Le Zeiss Batis 40mm F2 est un excellent objectif optiquement. C’est une focale intermédiaire entre les classiques 35mm pour la photo de rue et un 50mm visant plutôt les portraits

L’objectif est plaisant à utiliser et les résultats obtenus sont excellents tant en point de vue piqué , rendu des couleurs , flou d’arrière plan

Toutefois l’autofocus est moins performant que les autres Zeiss Batis que j’ai pu tester (AF qui était excellant sur ceux ci) avec des problèmes pour l’AF sur les yeux et une certaine lenteur/hesitation en vidéo

Donc si votre usage est centré sur le portraits je serai hésitant à investir dans cette optique à cause des problèmes avec l’AF sur les yeux (sur A7Riii , non testé sur A7iii)

Pour

  • Piqué excellent sur tout le champ
  • Très bon rendu des couleurs
  • Arrière plan très doux et agréable
  • Contraste excellent
  • Très bonne séparation entre les zones de netteté et le flou d’arrière plan
  • Très bonne qualité de construction
  • Vignettage faible
  • Distorsion quasi nulle
  • Bonne résistance au flare
  • Aberrations chromatiques très faibles
  • Faible distance de mise au point

Contre

  • Fiabilité de l’AF en mode AF sur les yeux
  • AF un peu lent et hésitant en vidéo
  • Ronds de Bokeh pas parfaitement rond
  • Prix

Advertisements

Categories: Lenses, Zeiss Lenses

Tagged as: , , , , ,

7 replies

  1. Thanks for a great and candid review. Was looking a lot to getting this Batis, but the eye-af problem is a deal-breaker for me. Have you heard anything from Sony or Zeiss on whether they are fixing it in a firmware update?

  2. The reason the bokeh balls are octagonal is that the lens automatically stopped down when focusing at 1m or shorter. The stopping down is linear reaching f/2.8 at 0.4m and f/4 at minimum focusing distance.

    In itself this is not unusual , the Leica Q does a similar things. However, Leica was upfront about this at launch and the camera UI displays the actual aperture used for shooting. If you select f/1,7, the UI will display f/2.8 when focusing at less than 0.3m. Making it clear this happening.

    Zeiss on the other hand is hiding this behavior. With the Batis, the camera always displays the selected aperture (e.g. f/2) even when it is actually stopping down to f/4. And the selected aperture, not the actual aperture, is stored in the Exif. Plus there was no mention of this “feature” at launch or on the Zeiss product page.

    • The eye-af and the automatic stop-down are issues for me and wrote to the Zeiss support (if the automatic stop-down can be switched off). They answered very quickly and worte, they will release a software-update during spring.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s