Samyang 24mm T1.9 V-AF

in blue english / en noir en français

Thanks to Photogalerie.com I could test the new Samyang 24mm T1.9 V-AF

All photos , taken with Sony A7RIV and without post processing are available in full size (61Mpix) in the following Flickr album suivant : Samyang 24mm T1.9 V-AF

Buy me a Coffee – Donation

Help me to run this site and continue testing new lenses and products with a small donation

$3.00

Grâce à Photogalerie.com j’ai pu tester le nouveau Samyang 24mm T1.9 V-AF

Toutes les photos de l’article, prises avec le sony A7RIV et sans aucunes retouches sont disponibles en pleine résolution (61Mpix) dans l’album flickr suivant : Samyang 24mm T1.9 V-AF

Offrez moi un café – Donation

Une petite donation de votre part m’aidera à maintenir ce site et à continuer à vous proposez des tests d’objectifs

€3.00

1 Presentation

1.1 Cine V-AF line

V-AF was created for all video creators, ranging from single-person video creators to small productions as well as filmmakers. With the development of interchangeable lens cameras and the prevalence of video accessories, anyone can easily produce video content.

V-AF has increased compatibility from the gimbal to the drone by applying the consistent form factor from ultra-wide angles to semi-telephoto angles. The tiny size of ∅72.2 x 72.1 mm and light weight of 280g reduced the burden of drone payloads. As the V-AF series provide a unified center of gravity and size, there is no need for extra setting which greatly reduces time when it comes to using a gimbal.

There is a Tally Lamp that displays the filming status with LED light so even a single creator can quickly check the recording status. The focus ring has been redesigned to allow follow focus to be applied without additional accessories. There is also a custom switch and a focus button to set the optimized function for filming.

With V-AF customized accessories (like MF Adaptor) + consistent color tone are additional benefits of the V-Af line .

There were will in total 5 V-AF lenses , 4 are already available , only the 20mm still need to be released

La nouvelle gamme d’optiques « V-AF » dédiée à la vidéo pour boitier hybride Sony plein format est idéale pour les personnes en solo ou les petites productions.

La série V-AF offre une grande compatibilité avec les stabilisateurs et les drones grâce à un form factor unifié sur ses 5 longueurs focales. La taille compacte de ∅72.2 x 72.1 mm et sa légèreté de 280g il n’est ainsi pas nécessaire de régler à nouveau l’équipement lors du changement d’objectif.

Les LED situées à l’avant et sur l’index de la monture aide à renseigner l’utilisateur si une vidéo est en cours d’enregistrement. 

La bague de mise au point est dentée et permet d’utiliser de senties de follow focus sans accessoires. L’optique dispose également d’un bouton pour permuter la fonction de la bague de mise au point en bague d’ouverture. Un bouton de maintien de mise au point peut également être paramètre

Les contacts électroniques permettent de monter des accessoires supplémentaires par ex un adapteur pour MF

Cette gamme est actuellement composée de 4 focales fixes T1.9 (prochainement 5) en monture Sony E. 

1.2 Specifications

Model NameV-AF 20mm T1.9V-AF 24mm T1.9V-AF 35mm T1.9V-AF 45mm T1.9V-AF 75mm T1.9
PriceTBD649 euros629 euros629 euros629 euros
Maximum T-stopT1.9T1.9T1.9T1.9T1.9
Image CircleØ 43.3mmØ 43.3mmØ 43.3mmØ 43.3mmØ 43.3mm
Angle of ViewT.B.D83.7°63.6°52.3°32.9°
Super 35T.B.D60.9°43.8°35.3°21.9°
Focusing RangeT.B.D∞ to 0.19 m∞ to 0.29 m∞ to 0.35 m∞ to 0.69 m
Focus Breathing (∞ to 1 m)T.B.D0.7%3.1%5.5%11.7%
Front DiameterØ 70 mmØ 70 mmØ 70 mmØ 70 mmØ 70 mm
Filter DiameterT.B.DØ 58 mmØ 58 mmØ 58 mmØ 58 mm
Number of Aperture Blades99999
Weather SealingYesYesYesYesYes
Custom Mode SwitchYesYesYesYesYes
Focus Hold ButtonYesYesYesYesYes
Rotation Angle of Focus Ring300°300°300°300°300°
SizeT.B.DØ72.2 x 72.1 mmØ72.2 x 72.1 mmØ72.2 x 72.1 mmØ72.2 x 72.1 mm
Weight (without Lens cap)0.28 kg / 0.6 lbs0.28 kg / 0.6 lbs0.28 kg / 0.6 lbs0.28 kg / 0.6 lbs0.28 kg / 0.6 lbs
MountSony FESony FESony FESony FESony FE
  • All the V-AF lenses can be updated via the Samyang dock which also allow to customise the behavior of the custom mode and the lenar response of the focusing ring
  • None come with a lens hood
  • Build quality is very good
  • AF performance was very good on the 24mm : fast, silent , reliable in all circumstances, nothing special to mention
  • The lens cap is a bit special and difficult to install or remove
  • Toutes les optiques V-Af peuvent être paramètrées et mise à jour avec le Samyang dock
  • Aucune n’est livré avec un pare soleil
  • Très bonnequalité de construction
  • L’Autofocus est rapide et silencieux sur le 24mm. Il est précis et efficace
  • Le capuchon d’objectif est un peu spécial et difficile à installer et enlever

1.3 Video controls

  • Tally lamp to indicate recording status
  • The front electronic contact are for future accessories that have not been disclosed
  • The focusing ring is knurled for use with follow focus
  • Good dampening of the ring in manual focus with linear response turning over 300°
  • The focus hold button used in MF mode allow to fix a focusing distance (long press) and then recall that distance with a press of a button
  • The mode 1/2 allow to switch
    • The focusing ring (Mode 1) can become an aperture ring by switching to Mode 2. You get a then an ideal lens for video allowing to change aperture without noise and in quasi Continous variation.
    • Even for photo , I personally prefer to have an aperture ring than to need to manipulate the dial of the body, using the Samyang 24 in mode 2 was a real pleasure.

  • Lampe témoin pour indiquer un enregistrement en cours
  • Contacts électroniques sur l’avant de l’objectif pour de futures accessoires vidéo
  • Bague de mise au point dentelées compatibles avec des unités de follow focus
  • Bague de mise au point bien amortie en MF avec réponse linéaire et rotation sur 300°
  • Le bouton de maintien de mise au point en MF peut servir de rappel de mise au point . un appui long enregistre la distance de mise au point et un autre appui permet de la rappeler
  • Commutateur de mode
    • La bague de mise au point (mode 1) , peut devenir une bague d’ouverture en activant le mode 2. On a alors une optique idéale pour la vidéo , même si on n’a pas une variation tout à fait continue de l’ouverture comme sur une optique Sony GM, on pourra alors change l’ouverture sans bruit intempestif ou tremblement
    • Même en prise de vue photo , je préfère avoir une bague d’ouverture plutôt que de manipuler la molette du boitier. C’était un vrai plaisir que d’utiliser le Samyang 24mm dans ce mode 2.

1.4 MF adaptor for V-AF series / Adaptateur MF pour V-AF

The MF adaptor for V-AF series is the first accessory available for the V-AF. It is using the front electronic connectors available on each of the V-AF lens. It is quite expensive at 530 euros ! So only invest in it if you intend to take the 2-3 lenses of the V-AF series

Specifications

  • Price : 530 euros
  • Weight : 154gr
  • Height : 41mm
  • Industry standard 0.8 MOD
  • Built in Tally lamp
  • 300° focus ring rotation with hard stops
  • Standard 95mm diamètre for compatibility with matte boxes
  • Distance scale in meters and feet

The goal of it is to allow to have 2 geared aperture rings and if you switch to MF to allow to have a focusing ring with stops for infinity and the min focusing distance and a distance scale.

The focusing ring turns between 240° to 300° depending on the lens as the min focusing distance is different from one lens to another one, the min reachable hence the ° of rotation vary according to the lens : 300° and 19cm for the 24mm and 240° and 69cm for the 75mm

The ring is well dampened and is a pleasure to use both manually and with a follow focus unit

It weights 154g, its build quality is excellent. You simply place it on the lens connector face to face , then turn a small ring to lock.

It allows to keep the tally lamp indicator and its large 95mm diameter allow to mount classical cinema matte boxes

When mounted when you switch the custom mode from M1 (MF) to M2 (AF). The focusing ring of the lens then always behaving as an aperture ring as the MF adapter will aways behave as the focusing ring

L’adaptateur de Mise au point manuelle pour la série V-AF est le premier accessoire pour la série V-AF. Il utilise les contacts électroniques présent sur l’avant de chaque objectif de la série V-AF. Il est assez cher à 530 euros ! Donc un investissement qui se justifie, seulement si vous avez au moins 2 ou 3 objectifs de la série V-AF

Spécifications

  • Prix : 530 euros
  • Poids : 154gr
  • Hauteur : 41mm
  • Espacement pour les crans : 0.8 MOD
  • Lampe témoin de tournage
  • Angle de rotation de max 300° avec arrêts
  • Diamètre de 95mm pour compatibilité aves les Matte box cinéma
  • Echelle de distance en m et pieds

Le but de cet accessoire est d’ajouter une seconde bague crantée pour avoir une vraie bague de mise aux points avec une échelle de distance et des arrêts à la distance min et à l’infini

La bague tourne entre 240°et 300° selon l’objectif , en effet la distance min de mise au point varie d’un objectif à l’autre et donc l’angle de rotation aussi : 300° & 19cm pour le 24mm et 240°& 69cm pour le 75mm

Elle est bien amortie et très agréable à utiliser que ce soit à la main ou avec une unité de follow focus

Il pèse 154g et la qualité de construction est excellente. On dépose tou simplement l’adapters sur les contacts de l’objectif , on tourne une bague fine pour verrouiller et on est prêt.

L’adaptateur permet de garder la lampe témoin et sa taille standard de 95mm permet d’utiliser les matte box cinéma

Lorsqu’il est est monté, les modes M1 sur l’objectif sont pour le MF et le Mode M2 pour l’AF. La bague de mise au point de l’objectif sert alors exclusivement de bague d’ouverture, et la bague de l’adaptateur MF de bague de mise au point

1.5 Comparison with Samyang 24mm F1.8

The new V-Af is optically exactly the same as the Samyang 24mm F1.8 AF but has a better build quality , is weather resistant , same size weight across all focal lengths and ha s a focusing ring compatible with follow focus units, it loose the specific focus mode for astrohptography

So if it is for pure photography , the Samyang 24mm F1.8 AF will give identical results for a lower price

Le nouveau V-Af est optiquement le même que le Samyang 24mm F1.8 AF , mais la qualité de construction est meilleure, il y a une protection tout temps et une taille et un poids identiques pour toutes les focales ainsi qu’un bague dentées pour les unités de follow focus et il perd le mode spécifique d émise au point pour l’astrophotographie

En pure photo le Samyang 24mm F1.8 AF donnera des résultats identiques pour un prix moindre

2 Optical performances / Performances Optiques

The tests were made on a Sony A7RIV with its 61Mpix

Les tests ont été effectués sur un A7RIV avec ses 61Mpix

2.1 Sharpness / Piqué

  • On the A7RIV and its 61Mpix
    • In the centre : the sharpness is very good T1.9 become excellent between at T2 and outstanding at T4
    • The corners are behind but become excellent at T5.6 which is ideal for landscape and not an issue for close shoot (portraits or objects)
  • Sur le A7RIV et ses 61Mpix
    • Au centre : le piqué est très bon à T1.9 et devient excellent à T2 et superbe T4
    • Les coins ne sont pas aussi bon mais on atteint l’excellent à T.6 ce qui est parfait pour du paysage et pas du tout dérangeas à T1.9 pour du portrait ou de la photo d’objects rapprochés

Centre / Centre

Corner / Coin

Sharpness for close up / Piqué en mise au point rapprochée

  • Excellent performances also for close shoots
  • Excellente performance aussi pour la mise au point à distance minimum

Sharpness for portraits / Piqué pour les portraits

  • On 61Mpix , the lens is very good wide open on 61Mpix and is optimal at T2.8 (excellent)
  • Sur 61Mpix, l’objectif est très bon à peine ouverture sur 61Mpix et devient excellent dès T2.8

2.2 Vignetting , chromatic aberrations , distorsion, flare, sunstars

  • Vignetting is visible at T1.9, and decrease progressively to disappear at T5.6
  • Distorsion is noticeable (barrel) 
  • Chromatic aberrations are low but present
  • Resistance to flare is good, but not excellent you can get some ghosting when facing the sun
  • There are nice sunstars effect at T16
  • Coma performance is quite good with very little smearing in the corners at T1.9 which is very good for astrophotography. You gain a little bit by closing at T2.8
  • There is not yet a Lightroom Lens profile for this lens

2.2 Vignettage, aberrations chromatiques, distorsion, flare, effets d’étoiles

  • Le vignettage est visible à T1.9 diminue à T2.8 et disparait à T5.6
  • La distorsion est moyenne en barillet
  • Les aberrations chromatiques sont faibles mais présentes dans les situations difficiles
  • La résistance au flare est bonne mais pas excellente , on peut avoir des effets de halo face au soleil
  • Le performance Diu coma est assez bonnes avec des points qui ne bavent presque pas dans les coins, on gagnera toutefois à fermer à T2.8. Une bonne performance pour de l’astrophotographie
  • De beaux effets d’étoiles peuvent être obtenus vers T16
  • Il n’y a pas encore de profil Lightroom pour cet objectif

2.3 Bokeh / Color rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

  • The Bokeh balls are well rounded at T1.9 and stays rounded when closing the aperture, a very good point
  • The background blur is very good for a 24mm : very soft
  • Color rendition is very good and natural
  • The minimum focusing distance is small : 19cm, which is very good to maximise the background blur effect & the size of the bokeh balls
  • Les ronds de Bokeh sont bien circulaires à pleine ouverture et même quand on ferme. Pas de texture visible, un très bon point
  • Le flou d’arrière plan est plaisant et très doux
  • Le rendu des couleurs est très bon et naturel
  • La distance min de mise au point est faible pour un 24mm : 19cm ce qui permet pas d’avoir un belle quantité de flou d’arrière plan et des grands ronds de Bokeh

3 Video

  • Excellent results for landscape and portraits in term of sharpness, bokeh balls, background blur smoothness and color rendition in video.
  • The clickless aperture ring (mode 2) is very nice for video
  • AF works perfectly
  • Focus breathing is very low

The small weight , constant size across all V-AF lenses (20,24,35,45,75mm) will allow to switch from one lens to another one on a gimbal or with follow focus units without needing to readjust any settings

The Tally lamp indicating recording is on is a plus for videographers filming themselves

  • Excellents résultats en vidéo pour le paysage et les portraits ent terme de piqué , ronds de bokeh , douceur du flou d’arrière plan et rendu des couleurs
  • La bague d’ouverture sans clics (mode 2) est très pratique en vidéo
  • L’AF est très bon
  • Le Focus breathing est très faible

Le poids contenu et la taille compacte à travers toute la gamme (20, 24, 35, 45, 75mm) permet de changer d’objectif sans devoir rééquilibrer sur un stabilisateur ou un drone ou avec une unité de follow focus

Les lampes témoins sur le devant et le côté sont un plus pour du vlog

4 Comparison with other 24mm

There are no other 24mm made for video with AF , but for reference there is the comparison with the other 24mm F2 with at least aperture ring controls for video, the best tone being the Sony 24mm F1.4 GM but this one is in another league

Il n’ya pas d’autre 24mm avec AF dédié vidéo , mais Il y a un certain nombre de 24mm disponibles en monture E avec bague d’ouverture qui facilitent la vidéo , le meilleur étant le Sony 24mm F1.4 GM, mais un peu hors catégorie. Si on se limite aux optiques compacte F2 on a

Specifications

Sigma 24mm F2 DG DNViltrox 24mm F1.8Samyang 24mm F1.8Sony 24mm F2.8 G
Price / Prix619 euros400 euros500 euros700 euros
Weight / Poids360g340g230g167g
Length / Longueur72mm85mm71mm45mm
AF++++++++++
Buttons / RingAperture ring with clicks
AF/MF

Bague d’ouverture avec clics
AF/MF
clickless aperture ring 
Bague 
d’ouverture sans clics
Mode 1-2
AF/MF
Astro mode
Focus hold button
AF/MF
click/clickless button aperture ring

Bague
d’ouverture sans clics
commutateur déclics
Bouton AF/MF
Bouton paramétrable
Min focusing distance / Distance min de mise au point24.5cm30cm19cm24cm
Build Quality / Quality de construction++++++++++++
Aperture blades / Lames de diaphragme9997
Filter / Filtre62555849
Weather sealing / Protection tout tempsYesNoNoYes
Firmware upgrade / Mise à jour via bodyUSBdedicated dockvia body

From a specifications perspective the Sigma 24mm F2 DG DN is the heaviest of the 24mm F2 due to its all metal construction (360g vs 230g for the Samyang 24mm F1.8 AF) The Viltrox 24mm F1.8 being the bulkiest

The build quality of the Sigma 24mm F2 DG DN is the best among all the lenses of this comparison

The Sony 24mm F2.8 G is the smallest and the lightest but is only a F2.8 lens

AF of The Sony and the Sigma are among the best ones

D’un point de vue spécifications, le Sigma 24mm F2 DG DN est le plus lourd des 24mm F2 due à sa construction tout metal (360g vs 230g pour le Samyang 24mm F1.8 AF). Le Viltrox 24mm F1.8 est le plus encombrant

La qualité de construction du Sigma 24mm F2 DG DN est de loin au dessus de ses concurrents

Le Sony 24mm F2.8 G est le plus compact et léger mais son ouverture est limitée à F2.8

L’AF du Sigma 24mm F2 DG DN et du Sony 24mm F2.8 G sont les meilleurs du lot

Sharpness / Piqué

Background Blur & Bokeh Balls Portraits / Flous d’arrière plan – Ronds de Bokeh Portraits

Sigma 24mm F2 DG DN
Tamron 24mm F2.8
Sigma 24mm F3.5

Viltrox 24mm F1.8

Portraits

The below portraits show the rendering difference between the lenses. The Sigma F2 / Samyang F1.8 and the Viltrox F1.8 are ahead of the others thanks to their better aperture

Les portraits ci dessous montrent les différences de rendu entre les optiques. Le Sigma F2 , le Samyang F1.8 et le Viltrox F1.8 sont les meilleurs dans cet exercice grâce à leur ouverture plus grande (F1.8)

Sigma 24mm F2 DG DN

Distorsion / CA / Vignetting

  • The Sigma 24mm F2 DG DN is the one with the worst distorsion but fortunately Lightroom lens profile will correct them automatically
  • CA is present on all of them
  • Vigneting is the lowest on the Sigma 24mm F2 when you compare all of them at F2.8
  • The flare resistance is the worst on the Sigma 24mm F2 DG DN

Distorsion / AC / Vignettage

  • Le Sigma 24mm F2 DG DN est celui avec la pire distorsion mais heureusement ils sont/seront automatiquement corrigé en Lightroom
  • Les AC sont présentes sur toutes les optiques ,
  • Le vignettage est le plus faible sur le Sigma 24mm F2 DG DN quand on les compare tous à F2.8
  • La résistance au flare est la moins bonne sur le Sigma 24mm F2 DG DN
Sigma 24mm F2 DG DN

Viltrox 24mm F1.8 : CA / AC
Viltrox 24mm F1.8 @F16

Conclusion

The Sigma 24mm F2 DG DN is the more consistent lens of all of them with very good to outstanding sharpness on the entire frame , smooth background blur, very good color rendition, very good bokeh balls. The weaknesses are : its average resistance to flare and its distortion that should be corrected in a future Lightroom lens profile. The Price is a little bit higher but this is very reasonable when you see the increase of quality vs the Samyang 24mm F1.8 AF

The Samyang 24mm F1.8 AF is very good globally but suffers from much less good corners at from F2 to F4 which is a pity for a landscape lens

The Sony 24mm F2.8 G, offers very good performance and ergonomics for video in the smallest and lightest package of all

Le Sigma 24mm F2 DG DN est l’optique la plus consistante de toutes avec un piqué très bon à superbe sur tout le champ, un flou d’arrière plan très doux, un très bon rendu des couleurs, de beaux ronds de bokeh. Ses défauts principaux sont sa résistance au flare très moyenne et sa distorsion très importante qui devrait être corrigée automatique par un futur profil optique Lightroom. Le prix est un peu plus élevé mais s’est pleinement justifié vu l’amélioration de qualité par rapport au Samyang 24mm F1.8 AF

The Sony 24mm F2.8 G, offre de très bonne performances et ergonomie en vidéo avec un poids plume et un encombrement très réduit

Le Samyang 24mm F1.8 AF est très bon globalement mais souffre de coins moins bon entre F2 et F4

Sigma 24mm F3.5

5 Sample of Photos / Exemples de Photos

  • Very good results and very Nice rendering for Street / portraits and Landscape with very nice colors and contrast
  • For Landscape/Architecture you need to close down to T5.6 for optimum results, but even there it won’t be as good as the centre
  • For portraits or close distance shoot , the lens is a little bit good/very Good on 61 mix at T1.9 and you should close down to T2.8 for optimum results. To get better you should take the Sony 24mm F1.4 GM or the Sigma 24mm F2 DG DN
  • Très bons résultats en photo de rue , portrait et paysage, avec de belles couleurs et un bon contraste
  • Pour le paysage ou l’architecture on devra fermer vers F5.6 pour atteindre des résultats optimaux mais avec quand même de soins légèrement en retrait par rapport au centre
  • Pour les portraits à courte distance, l’objectif est un bon à T1.9 mais on gagnera à fermer à T2.8 pour des résultats optimaux. Pour avoir mieux il faut prendre le Sony 24mm F1.4 GM ou le Sigma 24mm F2 DG DN

6 Conclusion (English)

The Samyang 24mm T1.9 V-AF (649 euros) is the video version of the Samyang 24mm F1.8 AF (500 euros)

For the video part , it is mostly very good with a consistent line up of lenses with a small form factor and a light weight, geared rings for use with follow focus units, a tally light when recording mode button to switch between focus and aperture ring

The new Manual Focus adaptor (530 euros) get the full line up to a next level of video capabilities . It allows to mount Pro Matte Box , use a real well dampened manual focusing ring with distance scale with real stops. It is not cheap but is a plus if you invest in several lenses of the line up

The Samyang offer very nice bokeh, very good AF , Excellent sharpness in the centre when closed down a little bit, low CA and good resistance to flare. A very well balanced lens

Alternatives

The Samyang 24mm F1.8 AF (500 euros) is an very good compact and affordable all around 24mm. For pure photos the Sigma 24mm F2 DG DN (619 euros) will offers superior performance

Of course the Sony 24mm F1.4 GM (1400 euros) does better in term of sharpness but this is at 2.5x the price and will be mainly visible on 42/50/61Mpix cameras.

Competitors like the Viltrox 24mm F1.8 , Sony 24mm F2.8 G , are also interesting options either in term of price or lightness

Recommended for video work for people wanting a consistent lineup of video lenses

Buy me a Coffee – Donation

Help me to run this site and continue testing new lenses and products with a small donation

$3.00

Pros

  • Very compact and light
  • Good build quality
  • Video lineup
    • Consistent size and weight for use on gimbal and drone
    • Fast aperture, compact and light
    • Tally LED (front and side)
    • Consistent color rendition
    • 9 aperture blades
    • Geared rings for use with follow focus
    • Mode to switch focus ring into an aperture ring
    • Focusing ring with linear response over 300°
    • Electronic contact for future video accessories
  • Reasonable price for a video lens
  • Focus breathing almost null
  • Very good sharpness in the centre wide open , excellent as of F2.8
  • Excellent sharpness across the frame at F5.6 for landscape
  • Very good color rendition
  • Very soft background blur
  • Excellent bokeh balls
  • Very good contrast
  • Very good rendering for portrait and skins
  • Very good AF : fast, quiet and precise
  • Weather sealing
  • Low coma
  • Low focus breathing
  • Good resistance to flare
  • Low level of CA
  • Short minimum focusing distance (19cm)

Average

  • Moderate distorsion
  • Moderate vignetting wide open

Cons

  • Corners sharpness required to be closed down to T5.6 for optimum results on 61Mpix
  • Lens Station required for firmware update

6 Conclusion (Français)

Le Samyang 24mm T1.9 V-AF (649 euros) est la version vidéo du Samyang 24mm F1.8 AF (500 euros)

Pour la partie vidéo c’est une réussite avec une gamme consistante avec taille et poids contenue pour une utilisation sur gimbal ou drone, une bague dentées pour des unités follow focus , une lumière témoin durant l’enregistrement. un commutateur bague de mise au point/bague d’ouverture.

Le nouveau adaptateur MF pour V-AF (530 euros) offre à un prix élevé des fonctionalités cinémas complémentaires : montage d matte box 95mm Pro, une bague de mise au point crantée bien amortie avec échelle de distance et stops physiques. c4est un plus pour toute la gamme bien que très cher

Le Samyang produit de très beaux ronds de bokeh , un flou d’arrière plan très doux, un piqué excellent au centre quand on ferme un peu le diaphragme, de faibles aberrations chromatiques et une bonne résistance au flare. Globalement une optique très équilibrée

Alternatives

Le Samyang 24mm F1.8 (500 Euros) est un très 24mm généraliste compact et à prix raisonnable plutôt dédié photo, mais le Sigma 24mm F2 DG DN (619 euros) fait mieux surtout en terme de piqué dans les coins.

Le Sony 24mm F1.4 GM (1400 euros) sera le meilleur mais à 2,5x le prix ! et cela se verra surtout sur des capteurs de 42/50/61Mpix

Les autres comme les Viltrox 24mm F1.8 , Sony 24mm F2.8 G font parfois mieux sur un point (ex prix pour le Viltrox, poids pour le Sony )

Conclusion : Recommandé pour les vidéastes qui veulent investir dans une gamme consistante et équilibrée

Offrez moi un café – Donation

Une petite donation de votre part m’aidera à maintenir ce site et à continuer à vous proposez des tests d’objectifs

€3.00

Pour

  • Très compact et léger
  • Bonne qualité de construction
  • Gamme Vidéo
    • Taille et poids unifiés pour un usage optimisé sur stabilisateur et drone 
    • Lumineuses, compactes et légères
    • Indicateurs LED (frontal et sur le côté)
    • Rendu des couleurs uniforme
    • 9 lames de diaphragme
    • Bague dentée pour usage MF avec un follow focus
    • Bouton et commutateur personnalisables 
    • Bague de mise au point avec réponse linéaire sur 300°
    • Sélecteur de mode pour transformer la bague de mise au point en bague d’ouverture
    • Evolutivité avec futur accessoires vidéo
  • Joints d’étanchéité
  • Une large ouverture de T1.9 pour une profondeur de champ réduite
  • Un prix raisonnable pour une optique vidéo (650 euros)
  • Focus Breathing quasi null
  • Très bon au centre à pleine ouverture, excellent à F2.8
  • Excellent piqué sur tout le champ en paysage à F5.6
  • Flou d’arrière plan très doux
  • Très bon rendu des couleurs
  • Beaux ronds de bokeh
  • Très bon rendu pour les portraits
  • Très bon contraste
  • Très bon AF : silencieux, rapide et précis
  • Coma faible
  • Distance min de mise au point assez courte (19cm)

Moyen

  • Distorsion modérée
  • Vignettage visible à pleine ouverture

Contre

  • Piqué dans les coins qui nécessitent d’être fermés à T5.6 pour des résultats optimaux sur 61Mpix
  • Station d’accueil nécessaire pour les mises à jour firmware

Categories: Lenses, Samyang

Tagged as: , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.