Dörr 12mm F7.4 Fisheye

dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 200-1-80 s à f - 7,1 006

in Blue English / en noir en Français

  1. Presentation
  2. Optical performances / Performances optiques
  3. Video
  4. Samples photos / Exemples de photos
  5. Conclusion

All photos , taken with Sony A6000 and without post processing are available in full size (24Mpix) in the following Flickr album : Dörr 12mm F7.4 Fisheye

Toutes les photos de l’article, prises avec le sony A6000 et sans aucunes retouches sont disponibles en pleine résolution (24Mpix) dans l’album flickr suivant: Dörr 12mm F7.4 Fisheye

1 Presentation

This lens “manufactured in Japan can be found under different names : Dörr, Toda Seiko or Gloxy, but they are all the same

I tested the one from “Dörr”

  • Weight : 220 g
  • Price : 170 euros
  • Length : 58,5mm
  • Filter : not possible
  • Fixed F7.4 aperture
  • Angle of view : 167°
  • Minimum focusing distance 30 cm
  • Plastic lens cap and lens rear cap
  • Lens case

This is a fully manual lens with just a focusing ring. The aperture is fixed and is F7.4

At first glance it seems of good quality all in metal , but all front and lens cap are in cheap soft plastic, the fixed lens hood is really minimal

Focusing ring has too markers : infinite and 50cm, but when you use it and you want to focus on infinity you need to be just after the 50cm , focusing at infinite mark is far beyond the infinite on this lens

Also the lens can go lower than the 50cm marker with no clear stop marker on the lens. So this focusing ring is really crappy. Fortunately for a 12mm F7.4 the depth of field is huge , if you focus more or less on the infinite everything will be in focus, then do no touch the focusing ring anymore

Cet objectif “fabriqué au Japon” est disponible sous différentes marques : Dörr, Toda Seiko et Gloxy. J’ai testé ici la version Dörr

  • Poids : 220g
  • Prix : 170 euros
  • Longueur : 58.5mm
  • Filtre :  impossible
  • Distance de mise au point minimale : 30cm
  • Angle de champ : 167°
  • Bouchon avant et arrière en plastique
  • Etui rigide de rangement

C’est une optique entièrement manuelle avec ouverture fixe, donc il y a uniquement une bague de mise au point manuelle et pas d’exif transmis au boitier

A première vue l’objectif semble être de bonne qualité mais de plus près cela se gâte: bouchon avant et arrière en plastique mou, et le pare soleil intégré est rikiki.

La bague de mise au point dispose de 2 marques: infini et 50cm, mais ses notations sont plus que fantaisistes. La mise au point à l’infini est atteinte peu après la marque de 50cm, la position infini ne correspond à rien et la bague permet d’aller quelque part en dessous  de la marque 50 cm.

Le plus simple vu la très grande profondeur de champ à 12mm F7.4 est de régler l’objectif pour l’infini, donc peu après 50 cm et de ne plus rien toucher

 

 

dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 125-1-80 s à f - 7,1 001

2 Optical performances / Performances optiques

2.1 Sharpness / Piqué

The tests were made on a Sony A6000 with its 24 Mpix

  • Centre/Borders : good

Les tests on été effectué sur un A6000, avec ses 24Mpix

  • Centre/Coins: Bon

 

dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 100-2,0 s 028

Centre / Centredörr 12mm f7.4, fisheye- iso 100-2,0 s 028-2

Borders / Bordsdörr 12mm f7.4, fisheye- iso 100-2,0 s 029-2

Outdoor / Extérieur

  • Results in real life are even very good for the centre but corners are quite average to soft
  • Also don’t use infinity mark or your picture will be blurry
  • Les résultats en extérieur sont très bons au centre mais les coins sont mauvais
  • N’oubliez pas de ne pas utiliser la marque infini sous peine d’avoir des photos floues

dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 100-1-125 s 010

dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 100-1-125 s 009-2

At infinity mark on the focusing ring = blurry / A la marquee infini – flou

dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 100-1-125 s 010-2

just after 50cm = in focus / juste après le repère 50cm = bonne mise au point

dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 100-1-125 s 010-3

Poor Border / bords mauvais

2.2 Vignerting / chromatic aberrations / distorsion

  • Vignetting : low but present
  • Chromatic aberrations : none but color cast
  • Distorsion : important but it is sold as a fisheye so normal

2.2 Vignettage / aberrations chromatiques / distorsion

  • Le vignettage : faible mais présent
  • Les aberrations chromatiques sont quasi nulle mais dérive colorimétrique pourpre sur tout le pourtour de l’image
  • Distorsion : forte mais normale pour un fisheye

dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 100-2,0 s 028dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 200-1-60 s 021

dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 200-1-60 s 021-2

crop 100% border

3 Bokeh  / Color Rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

  • At F7.4 don’t expect any background blur or Bokeh
  • The is a huge purple color cast in all corners up to 1/3 of the photos whereas the centre has nice color rendering. This completely destroy any photos you make with the lens unless you do black and white
  • Avec une ouverture de F7.4 pas de Bokeh ou de flou d’arrière plan
  • Il y a une énorme dérive colorimétrique mauve dans tous les coins et qui occupe jusqu’au 1/3 de l’image. Cela rend toutes les photos inutilisables sauf à convertir en noir et blanc

dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 100-1-125 s 016

3 Video

Some video :

4 Samples of Photos / Exemples de Photos

dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 100-1-60 s 011dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 100-1-160 s 012dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 100-1-200 s 013dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 100-1-125 s 014dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 100-1-125 s 017dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 100-1-200 s 018dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 100-1-100 s 019dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 100-1-80 s 020dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 100-1-60 s 022dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 500-1-60 s 023dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 320-1-60 s 024dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 6400-1-60 s 027dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 800-1-60 s 025

dörr 12mm f7.4, fisheye- iso 12800-1-60 s 026

Slow aperture so High ISO indoor / faible ouverture donc montée ISO en intérieur

5 Conclusion

The Dörr is certainly one of the worst lens you can buy for 170 euros

Cons

  • Huge color cast for corners and borders (purple)
  • Insane focusing ring
  • Fixed aperture and not very bright : F7.4
  • Poor border in practice
  • Cheap lens cap
  • Distorsion : For a Fisheye it does not capture 180° angle of view and for a wide angle distorsion is huge

Pros

  • Good sharpness in the centre 

5 Conclusion

Le Dörr 12mm F7.4 est une des pire optiques que l’on puisse trouver pour la monture E (170 euros)

Contre

  • Dérive colorimétrique importante en intensité et en taille sur tout le pourtour de l’image
  • Bague de mise au point avec repères fantaisistes
  • Ouverture fixe et peu lumineuse
  • Coins très mous en pratique
  • Distorsion élevé pour un grand angle, ok pour un fisheye mais angle de champ qui n’atteint pas les 180° des autres fisheye du marché

Pour

  • Bon piqué au centre

Categories: APS-C Lenses, Others APS-C

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