Lomography Atoll 17mm F2.8

in Blue English / en noir en Français

All photos , taken with Sony A7RIV and with minimal post processing are available in full size (61Mpix) in the following Flickr album : Lomography Atoll 17mm F2.8

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Toutes les photos de l’article, prises avec le Sony A7RIV et avec retouches minimales sont disponibles en pleine résolution (61Mpix) dans l’album flickr suivant: Lomography Atoll 17mm F2.8

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1 Presentation

1.1 Specifications

  • Weight : 574g
  • Price : 649 euros
  • Length : 90mm
  • 67mm filter thread
  • 100mm Filter holder not possible
  • 8 blades aperture
  • Field of view 103°
  • Minimal focusing distance : 10 cm
  • Non Removable Lens hood

The Lomography Atoll 17mm f2.8 is an Art lens designed initially for Leica M Mount but is sold as E mount with an close up adapter that allow to reduce the focus distance form 25cm for Leica M to 10cm For Sony E

Build quality is good but on my sample I noticed some wobbling between the top of the lens and the aperture ring without any effect on the image quality

The aperture ring is without click. Both aperture ring and focusing are well dampened. The focusing ring allows for precise focusing. The lens hood is not removable but you can use a 67mm filter

There are some indications of the hyperfocal point distance for F5.6 in red

  • Poids : 574g
  • Prix : 649 euros
  • Longueur : 90mm
  • Pas de porte Filtre possible
  • Filetage 67mm
  • Diaphragme à 8 lamelles
  • Angle de vue 103°
  • Distance de mise au point minimale : 10 cm
  • Pare soleil non amovible

Le Lomography Atoll 17mm f2.8 est un optique Artistique conçue initialement pour la monture Leica M mais vendue pour monture avec un adaptateur close up qui permet de l’adapter à la monture E et de diminuer la distance de mise au point minimale à 10cm

La qualité de construction est bonne mais su Amon exemplaire j’avais un jeu entre la partie avant de l’optique et la bague d’ouverture toutefois sans impact aucun sur la qualité de l’image

La bague d’ouverture est sans clics. Les 2 bagues sont bien amorties. La Bague de mise au point est précise. Le pare soil est innamlovible mais il y a un filetage pour filtre rond sans doute un 67mm

Un indicateur de la distance d’hyperfocale est visible en rouge pour l’ouverture F5.6

2 Optical performances / Performances optiques

2.1 Sharpness / Piqué

  • The tests were made on a Sony A7RIV with its 61Mpix
  • In the centre , wide open, the results are already very good and become excellent at F4 . The corners are bad wide open and only become average when closing down

An average result for a classical lens , a good one for an “Art Lens” that often have poor sharpness

  • Les tests on été effectués sur un A7RIV avec ses 61Mpix
  • Au centre à pleine ouverture les résultats sont très bons au centre et deviennent excellent à F4. Les coins eux sont mauvais et deviennent moyens au mieux

Une performance moyenne pour une optique classique et Boone pour une optique “artistique” qui en général ne recherche pas le piqué

Centre / Centre

Corners / Coins

Distance shoot / mise au point lointaine

2.2 Vignetting / chromatic aberrations / distorsion / flare

  • Distorsion is moderate
  • Vignetting is visible at F2.8, very low at F5.6
  • Chromatic aberrations are low but present
  • Resistance to flare is badwith big halo effects, those are considered as a plus for a Art lens
  • You get some nice sunstars when closed at F16

2.2 Vignettage / aberrations chromatiques / distorsion / flare

  • La distorsion est très forte de par la conception même de l’optique fisheye
  • Le vignettage est visible à pleine ouverture, négligeable à F5.6
  • Les aberrations chromatiques sont faibles mais présentes
  • La résistance au flare est mauvaise avec des effets de halo très importants considérés comme un plus pour une optique Artistique
  • On obtient de beaux effets d’étoiles en fermant à F16

2.3 Bokeh  / Color Rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

  • The Bokeh balls are good but very small which is normal for a 17mm
  • The background blur is nice for an ultra wide and not too nervous
  • The color rendition is very good well saturated
  • Les ronds de Bokeh sont bons bien que petit ce qui est normal pour un 17mm
  • Le flou d’arrière plan est bon pour un ultra grand angle , pas trop nerveux
  • Le rendu des couleurs est très bon, bien saturé

3 Video

Video results are good, with very good sharpness , a good color rendering. Nice background blur effect when you combine very short focusing distance and f2.8. The clickless aperture rings allows for smooth operations. 

Les résultats sont bons en vidéo avec un très bon piqué et un bon rendu des couleurs. On obtient un flou d’arrière plan relativement important en combinant F2.8 et distance min de mise au point. La bague d’ouverture sans clics permet de faire varier le diaphragme de manière continue et sans bruit.

4 Comparison with other Ultra Wide/ Comparaison avec d’autres Ultra grand angle

There are a few competitors in the range 15-18mm, for the 15mm , I will only keep the NiSi in the comparison as the best one in this category

Il y a quelques concurrents dans la plage 15-18mm. Pour les 15mm je ne retiens que le Nisi le meilleur de sa catégorie

4.1 Specifications

Lomography 17mm F2.8 AtollNiSi 15mm F4Samyang 18mm F2.8 AFZeiss Batis 18mm F2.8Tamron 17-28mm F2.8 Di III RXD
Price / Prix649 euros479 euros399 euros1500 euros900 euros
Weight / Poids574g470g145g330g420g
Length / Longueur90mm80.5mm58mm95mm99mm
AFNoNoYesYesYes
Aperture ring / bague d’ouvertureClicklessClickN/AN/AN/A
Min focusing distance / Distance min de mise au point10cm20cm25cm25cm19cm
Build Quality / Quality de construction++++++++++
Aperture blades / Lames de diaphragme810799
Filter / Filtre67mm72mm58mm77mm67mm

The Atoll is the heaviest as being all in metal and the one with the smallest min focusing distance allowing for the biggest amount of blur. The Samyang is the smallest and lightest one. 2 are MF , 3 are with AF. The Price is on the high side

L’aToll est le plus lourd du lot et celui avec la distance min de mise au point la plus courte cue qui lui permet d’avoir le plus de flou d’arrière plan. Le Samyang est le plus petit et léger. 2 sont MF , 3 sont AF

4.2 Sharpness / Piqué

The Atoll is one of the best in the centre but its corners are par tof the worst. For top results you can look at the Zeiss Batis 18mm F2.8 but at a very expensive price. The best performance/price for sharpness is achieved by the NiSi 15mm F4 with excellent results in the centre and very good in the corners

L’Atoll est un de meilleurs au centre mais ses coins sont parmi les moins bons. pour les meilleurs résultats possible c’est le Zeiss Batis 18mm F2.8 mais qui est vendu à un prix très élevé. Le meilleur compromis point de vue piqué est le NiSi 15mm F4 avec des résultats très consistants (excellent au centre et très bon dans les coins)

4.3 Bokeh / Background blur / Color rendition / Piqué / flou d’arrière plan et rendu des couleurs

  • The Samyang is maybe the one with the best Background blur followed by the Atoll
  • Color Rendition is very good on most ones
  • En terme de flou d’arrière plan les meilleures sont le Samyang puis l’Atoll
  • Rendu des couleurs : Très bon sur toutes les optiques

This image has an empty alt attribute; its file name is F2.8-Lomography-Atoll-17mm-F2.8-ISO-100-1-4-s-016.jpg
Atoll 17mm
SAMYANG AF 18mm F2.8 at 18 mm - 1-8 s à f - 2,8 à ISO 100-013
Samyang 18mm f2.8
NiSi 15mm F4
E 17-28mm F2.8-2.8 at 17 mm - ¹⁄₁₆₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-276
Tamron 17-28mm @17m mf2.8

4.4 Distorsion / CA / Vignetting / FlareDistorsion / AC / Vignettage / Flare

  • All lenses suffers from moderate distortion
  • The Atoll is the one with the most halo effects and least resistance to flare in line with its “Art” spirit
  • Toutes les optiques ont un peu de distorsion
  • L’Atoll est celui avec la plus mauvaise résistance au flare et le plus de halos en ligne avec son esprit “Art lens”
This image has an empty alt attribute; its file name is Lomography-Atoll-17mm-F2.8-ISO-100-1-3-s-001.jpg
Atoll 17mm
SAMYANG AF 18mm F2.8 at 18 mm - 0,5 s à f - 4,0 à ISO 100-002
Samyang 18mm f2.8
ZEISS Batis 2.8-18 at 18 mm - ⅕ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-057-3
ZEISS Batis 18mm f2.8
E 17-28mm F2.8-2.8 at 17 mm - ⅙ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-024
Tamron 17-28mm @17mmm
NiSi

This image has an empty alt attribute; its file name is F4-Lomography-Atoll-17mm-F2.8-ISO-100-1-1250-s-035.jpg
Atoll 17mm f2.8
This image has an empty alt attribute; its file name is F16-Lomography-Atoll-17mm-F2.8-ISO-640-1-250-s-036.jpg
Atoll 17mm F16
NiSi 15mm F4 @ F16
SAMYANG AF 18mm F2.8 at 18 mm - 1-125 s à f - 22 à ISO 4000-039
Samyang 18mm F2.8 @F16
E 17-28mm F2.8-2.8 at 17 mm - ¹⁄₁₂₅ s à ƒ - 22 à ISO 320-012
Tamron 17-28mm @17mm F22

4.5 Samples images / Images d’exemples

This image has an empty alt attribute; its file name is F5.6-Lomography-Atoll-17mm-F2.8-ISO-100-1-800-s-042.jpg
Atoll 17mm F2.8
SAMYANG AF 18mm F2.8 at 18 mm - 1-160 s à f - 8,0 à ISO 100-028
Samyang 18mm f2.8

NiSi 15mm F4
ZEISS Batis 2.8-18 at 18 mm - ¹⁄₄₀₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-033
ZEISS Batis 18mm F2.8
E 17-28mm F2.8-2.8 at 17 mm - ¹⁄₂₅₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-204
Tamron 17-28mm @17mm

This image has an empty alt attribute; its file name is Lomography-Atoll-17mm-F2.8-ISO-200-1-250-s-055.jpg
Atoll 17mm
SAMYANG AF 18mm F2.8 at 18 mm - 1-250 s à f - 8,0 à ISO 100-103
Samyang 18mm f2.8
NiSi 15mm F4

E 17-28mm F2.8-2.8 at 28 mm - ¹⁄₁₂₅ s à ƒ - 10 à ISO 100-290
Tamron 17-28mm @17mm
ZEISS Batis 2.8-18 at 18 mm - ¹⁄₆₀ s à ƒ - 4,0 à ISO 320-012
Zeiss Batis 18mm F2.8

4.6 Conclusion

All lenses are globally very good with some strong points for each of them

  • Lomography Atoll 17mm F2.8 (649 euros): provide excellent sharpness in the centre but Wirth average corners and lots fo flare that will very useful for some artistic effects
  • NiSi 15mm F4 (479 euros) is the best performances/price for a classical Ultra wide with very good sharpness consistency on the entire field
  • Zeiss Batis 18mm F2.8 (1500 euros): is excellent but its price is not for everyone
  • Samyang 18mm F2.8 AF (400 euros): is the cheapest and offering very good performances but with less good sharpness than the others , it will be therefore better used on 24-33Mpix than on 42-61Mpix
  • Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD (900 euros) : a more versatile lens but at a higher price

Toutes ces optiques sont très bonnes globalement avec chacune un point fort différent

  • Lomography Atoll 17mm F2.8 (649 euros): excellent piqué au centre mais moyen dans les coins avec de forts effets de halo et de flare qui seront utile dans une démarche artistique
  • NiSi 15mm F4 (479 euros) le meilleur rapport qualité prix pour un ultra grand angle avec un piqué” très consistant sur tout le champ
  • Zeiss Batis 18mm F2.8 (1500 euros) : excellent mais à un prix très élevé
  • Samyang 18mm F2.8 AF : (400 euros) Le moins cher du lot et offrant de très bonnes performances mais avec un piqué un peu moins bon que les autres. il sera donc plus à l’aise sur 24/33Mpix que sur 42-61Mpix
  • Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD (900 euros) : une optique plus polyvalent mais plus chère

5 Samples of Photos / Exemples de Photos

Very nice results with very good to excellent sharpness for most of the frame but some weak corners, nice background blur, halos/flare effects, sunstars and very good color rendition

Très beaux résultats avec un très bon à excellent piqué sur la majorité du champ champ mais avec des coins faibles, beau flou d’arrière plan, beaux effets de halo et de flare, d’effets d’étoiles et très belles couleurs

6 Conclusion (English)

The Lomography Atoll 17mm f2.8 (649 euros) is a nice Ultra wide angle Art lens. It provides Very nice results with very good to excellent sharpness for most of the frame but some weak corners, nice background blur, halos/flare effects, sunstars and very good color rendition

Alternatives

All lenses are globally very good with some strong points for each of them

  • Lomography Atoll 17mm F2.8 :(649 euros) provide excellent sharpness in the centre but with average corners and lots of flare that will very useful for some artistic effects
  • NiSi 15mm F4 (479 euros) is the best performances/price for a classical Ultra wide with very good sharpness consistency on the entire field
  • Zeiss Batis 18mm F2.8 (1500 euros) : is excellent but its price is not for everyone
  • Samyang 18mm F2.8 AF (400 euros) : is the cheapest and offering very good performances but with less good sharpness than the others , it will be therefore better used on 24-33Mpix than on 42-61Mpix
  • Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD (900 euros) : a more versatile lens but at a higher price

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Pros

  • Very good to excellent sharpness in the centre
  • Good background blur
  • Very Good color rendition
  • Clickless aperture
  • Good build quality
  • Halos effects which provide an artistic look (bad resistance to flare)
  • Moderate distortion
  • Moderate vignetting at F2.8, gone at F5.6
  • Low CA

Average

  • Price
  • Heavier than competition

Cons

  • Below average resistance to flare(if you don’t like those effects)
  • Average sharpness in the corners

6 Conclusion (Français)

Le Lomography Atoll 17mm f2.8 est une optique ultra grande angle à vocation artistique. Elle fournit de très beaux résultats avec un très bon à excellent piqué sur la majorité du champ champ mais avec des coins faibles, un beau flou d’arrière plan, de beaux effets de halo et de flare, d’effets d’étoiles et très belles couleurs

Alternatives

Toutes ces optiques sont très bonnes globalement avec chacune un point fort différent

  • Lomography Atoll 17mm F2.8 (649 euros) : excellent piqué au centre mais moyen dans les coins avec de forts effets de halo et de flare qui seront utile dans une démarche artistique
  • NiSi 15mm F4 (479 euros) le meilleur rapport qualité prix pour un ultra grand angle avec un piqué” très consistant sur tout le champ
  • Zeiss Batis 18mm F2.8 (1500 euros) : excellent mais à un prix très élevé
  • Samyang 18mm F2.8 AF (400 euros) : Le moins cher du lot et offrant de très bonnes performances mais avec un piqué un peu moins bon que les autres. il sera donc plus à l’aise sur 24/33Mpix que sur 42-61Mpix
  • Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD (900 euros) : une optique plus polyvalent mais plus chère

Un très bon rapport qualité prix pour ce genre d’optique

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Pour

  • Très bon à excellent piqué au centre
  • Beau flou d’arrière plan
  • Très bon rendu des couleurs
  • Ouverture sans clics
  • Bonne qualité de construction
  • Effets de Halos qui donne un look artistique
  • Vignettage modéré à F2.8 et disparu à F5.6
  • AC faibles
  • Distorsion modérée

Moyen

  • Prix
  • Plus lourd que les concurrents

Contre

  • Résistance au flare en dessous de la moyenne (si vous n’aimers pas les effets de halo
  • Piqué dans les coins moyens

Categories: Lenses, Lomography

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