SLR Magic 50mm F0.95 Hyperprime

in Blue English / en noir en Français

  1. Presentation
  2. Optical performances / Performances optiques
  3. Video
  4. Samples photos / Exemples de photos
  5. Conclusion

All photos , taken with Sony A6000 and without post processing are available in full size (24Mpix) in the following Flickr album : SLR Magic 50mm F0.95 Hyperprime

Toutes les photos de l’article ,prises avec le sony A6000 et sans aucunes retouches sont disponibles en pleine résolution (24Mpix) dans l’album flickr suivant : SLR Magic 50mm F0.95 Hyperprime

1 Presentation

  • Weight : 460g
  • Price : 1100 euros
  • Length : 78mm
  • Filter : 62mm
  • 8 Blades aperture
  • minimal focusing distance : 60 cm
  • Fully manual lens with no transmission of Exif to the body

The lens has been designed for APSC sensor (A6000)

The build construction is  good , there is a depth of field scale or aperture control

The lens is target at video shooter, however only the aperture ring as teeth for a follow focus, the focusing ring is a standard one with nice dampening

The aperture ring on the other side is completely loose and if you want to fix it you need to use the screw available on it. I did not like it at all

SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95-1SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95-2

  • Poids : 460g
  • Prix : 1100 euros
  • Longueur : 78mm
  • Filtre : 62mm
  • Diaphragme à 8 lamelles
  • Distance de mise au point minimale : 60cm
  • Optique entièrement manuelle pas de transmission des EXIF au boitier

La qualité de construction est bonne. Il  y a une d’échelle de profondeur de champ

Cette optique APS-C (A6000) est destinée au vidéastes malheureusement seul la bague d’ouverture est crantée pour les systèmes de follow focus. La bague de mise au point elle est de conception classique.

La bague de mise au point est agréable à manipuler ni trop dure ni trop molle, par contre la bague d’ouverture est complètement lâche, elle ne peut se fixer que grâce à une vis sur celle-ci. je n’ai pas du tout aimé ce système

2 Optical performances / Performances optiques

2.1 Sharpness / Piqué

The tests were made on a Sony A6000, with its 24Mpix

  • Centre : good à F0.95, very good at F1.4 , excellent from F2 to F8, very good at F11, diffraction F16
  • Corners : very bad at F.95, becoming progressively average at F8

It is a real pity to see such a stellar performances in the centre and a very bad one in the corners

Les tests on été effectués sur un A6000 et ses 24Mpix

  • Centre : bon à F0.95, très bon a F1.4 , excellent de F2 à F8, très bon à F11, diffraction à F16
  • Coins  : très mauvais à F0.95, devenant progressivement moyen vers F8

Quel dommage d’avoir une si belle performance au centre et des coins exécrables

Centre / Centre

centre, F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-15 s 001

F0.95

centre, F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-15 s 001-2

F0.95

centre, F1.4, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-15 s 002

F1.4

centre, F2, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-10 s 003

F2

centre, F2.8, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-6 s 004

F2.8

centre, F4, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-0,4 s 005

F4

centre, F5.6, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-0,6 s 006

F5.6

centre, F8, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1,0 s 007

F8

centre, F11, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-2,0 s 008

F11

centre, F16, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-2,5 s 009

F16

Corners / Coins

corners, F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-13 s 010

corners, F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-13 s 010-2

F0.95

corners, F4, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-0,4 s 014

F4

corners, F5.6, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-0,8 s 015

F5.6

corners, F11, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-2,0 s 017

F11

corners, F16, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-3,2 s 018

F16

2.2 Lens fall-off / chromatic aberrations / distorsion / flare

  • Vignetting is moderate and disappear around F4
  • Chromatic aberrations are very present
  • Distorsion is low
  • Resistance to flare is average

There is a Lightroom lens profile is correcting automatically the distorsion

2.2 Vignettage / aberrations chromatiques / distorsion / flare

  • Le vignettage est modéré à pleine ouverture et disparait vers F4
  • Les aberrations chromatiques sont très présentes
  • La distorsion est faible
  • La résistance au flare est moyenne

Il existe un profil de correction Lightroom pour cet objectif qui corrigera la distorsion

centre, F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-15 s 001

not corrected / non corrigé

centre, F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-15 s 001-3

corrected with Lightroom Lens profile for distorsion / avec le profil Lightroom pour la distorsion

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-4000 s 065

Strong CA / fortes AC

SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-4000 s 030

Strong CA / fortes AC

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-4000 s 057

flare

F11, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-4000 s 063

sunstar  effects / effets d’étoiles

2.3 Bokeh  / Color Rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

  • The Bokeh Balls
    • are soft wide open at F0.95 but become ovals as soon as you leave the centre
    • when close down they become stars !!! like toys , it is a creative effect but you will quickly get tired of it
    • in some occasion the bokeh balls were quite nervous
  • The background blur is very pleasant soft & creamy
  • Color rendition is vey good :  natural colors very nice for portraits
  • Les ronds de Bokeh
    • Doux à pleine ouverture et bien ronds au centre , mais deviennent ivres dès qu’on s’éloigne de celui ci
    • dès qu’on ferme l’ouverture le bokeh présente une forme en étoile. Cela peut être un effet créatif assez atypique mais on s’en lassera très vite
    • dans certains cas les ronds de bokeh étaient assez nerveux et dérangeant
  • Le flou d’arrière plan est très bon : doux et crémeux
  • Le rendu des couleurs est très bon avec des couleurs très naturelles

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 200-1-60 s 025

F0.95

F1.4, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 250-1-60 s 026

F1.4

F2, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 640-1-60 s 027

F2

F2.8, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 250-1-60 s 028

F2.8

F4, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 1000-1-60 s 029

F4

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-640 s 051

F0.95

SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-500 s 052

F1.4

F4, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-100 s 053

F4

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-4000 s 032

F0.95

F2, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-4000 s 033

F2

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-3200 s 036

F0.95

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-2500 s 072

F0.95

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-1250 s 066

F0.95

F4, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-200 s 067

F4

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-1250 s 037

F0.95

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-80 s 023

F0.95

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-4000 s 059

F0.95

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-4000 s 064

F0.95

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-4000 s 064-2

nervous bokeh balls

3 Video

  • The results in video are beautiful for portraits with nice sharpness surrounded by a soft environment , this allows to well isolate the subject. The color rendering is very good
  • However for standard clips the lack of sharpness in the border and corners will be an issue
  • Les résultats en video sont très beau pour du portrait avec un beau piqué au centre et une atmosphère vaporeuse tout autour qui permet de bien isoler le sujet. Le rendu des couleurs est très bon
  • Cependant pour des séquence plus généralistes le manque de piqué dans les bords et les coins sera problématique

4 Samples of Photos / Exemples de Photos

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-4000 s 046

F0.95

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-4000 s 046-2

crop 100% F0.95

F2, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-3200 s 048

F2

F2, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-3200 s 048-2

F2 crop 100%

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-4000 s 060

F0.95

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-4000 s 060-2

Crop 100% F0.95

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-4000 s 041

F0.95

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-4000 s 041-2

crop 100% F0.95

F1.4, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-2000 s 042

F1.4

F1.4, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-2000 s 042-2

crop 100% F1.4

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-4000 s 058

F0.95

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-4000 s 058-2

crop 100% F0.95

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-4000 s 038

F0.95

F1.4, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-4000 s 039

F1.4

F2, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-2500 s 040

F2

F2, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-3200 s 043

F0.95

SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-250 s 050

F8

F4, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-1000 s 069

F2, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-1600 s 070

F2

F11, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-1000 s 062

F11

F8, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-320 s 061

F8

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 1000-1-60 s 020

F0.95

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 2500-1-60 s 019

F0.95

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 160-1-60 s 021

F0.95

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-4000 s 035

F0.95

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-2000 s 056

F0.95

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-800 s 055

F0.95

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-400 s 049

F0.95

F0.95, SLR Magic Hyperprime 50mm F0.95- ISO 100-1-125 s 024

F0.95

5 Conclusion

The SLR Magic 50mm F0.95 (1100 euros) is a lens for video maker on APSC sensor (A6000). This lens has a special rendering and has a mix of very good points and very bad ones which it makes it difficult to recommend and to use on a day to day basis

Pros

  • Good build quality
  • Good sharpness wide open (F0.95) in the centre and excellent as of F2
  • Low distorsion
  • Very good blurry background
  • Very good color rendition and natural colors
  • Reasonable resistance to flare

Cons

  • Awkward Aperture ring with screw
  • Very High price for APS-C lens
  • Vey bad corners at all apertures
  • Stange Bokeh in star shape
  • High Chromatic aberrations

To conclude is it a very specialized lens with a strong signature (very sharp and natural color in the centre,  blurry elsewhere. With this behavior you won’t be able to use it very often unless this really a rendering you love

5 Conclusion

Le SLR Magic 50mm F0.95 (1100 euros) est une optique pour vidéaste pour capteur APSC. Elle est pleine de contradiction avec des points excellents et d’autres exécrables

Pour

  • Bonne qualité de construction
  • Bon piqué à pleine ouverture et très bon des que l’on ferme sur tout le champ
  • Peu de distorsion
  • Très beau flou d’arrière plan
  • Très bon rendu des couleurs (couleur naturelles et non vintage comme le SLR Magic 35mm T1.4 Cine II
  • Resistance au flare dans la moyenne (les autres SLR Magic déjà testés sont mauvais sur ce point)

Contre

  • Conception de la bague d’ouverture
  • Prix très élevé
  • Coins très mauvais
  • Bokeh en étoiles lorsque l’on ferme
  • Aberrations chromatiques élevées

C’est finalement une optique très spécialisée avec un rendu particulier que l’on ne pourra utiliser que dans certains cas. A 1100 euros il faut avoir besoin de ce rendu régulièrement

6 replies

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.