Sony 70-200mm F2.8 GM II OSS

in blue english / en noir en français

All photos , taken with Sony A7RIV & A1 and with minimal post processing are available in full size (61Mpix) in the following Flickr album suivant : Sony 70-200mm F2.8 GM II

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Toutes les photos de l’article, prises avec le sony A7RIV & A1 et avec retouches minimales sont disponibles en pleine résolution (61Mpix) dans l’album flickr suivant : Sony 70-200mm F2.8 GM II

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1 Presentation

1.1 Specifications

  • Weight : 1045 g
  • Price : 3000 euros
  • Length : 200mm
  • Filter : 77mm
  • 11 blades aperture
  • Buttons :
    • AF/MF
    • Full time DMF
    • Focus distance limiter
    • Panning mode
    • OSS : Optical Steadyshoot
    • Iris Lock
    • Click/clickless aperture
    • Focus hold buttons
  • Aperture ring
  • Dust and moisture resistance
  • Minimal focusing distance : 40-85cm
  • Lens hood included
  • Lens case included
  • Detachable collar tripod foot

The Sony 70-200mm F2.8 GM OSS II look very similar from the outside to the Sony FE70-200 F2.8 GM with same size and diameter, the main difference you can see is the new aperture ring like on GM Prime lenses , the reduced width of the focusing ring (as you had to place the aperture ring) , more buttons and the lens hood that is now circular and no more in form of a tulip

Things drastically change when you take it in the hand , the V1 was very heavy at 1,5kg and the V2 is now just over 1kg, a massive 33% decrease. Mounted on the A1, the balance is very good with the centre of gravity near the body. The V1 was very heavy and I could not carry it for a full day. If you compare to the Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD that is 120gr heavier , the Tamron is much more front heavy and much more painful to hold and carry the whole day.

The build quality is top notch like on all GM lenses, and the lens is full weather resistant

  • The zoom ring throw is quite short : 90° to go from 70mm to 200mm which is handy in photo to zoom with one hand very quickly, but maybe less convenient if you want a slow zoom in video
  • The focusing ring is good but could have been a bit more dampened, it has a linear response
  • The physical aperture ring is a premiere on a Sony zoom , you need to get used to it as it is close to the zoom ring
    • You can set it with click or clickless for video. If you don’t want to use it set the aperture ring to A, to control it via the body.
    • For more safety you can use the Iris lock button that locks it in A mode or in the f2.8 to F22 range . I wished we could activate the iris lock at any position eg to fix it at F4

Buttons

  • The full time DMF allow to correct the focus just after having focused without needing to switch to MF , an option you found on the big teleprime like the Sony 400mm F2.8 GM OSS
  • You can deactivate the Optical steady shoot if you want thanks to a dedicated button
  • If you focus on distant subject you can set the focus to 3m and above instead of the full range
  • Panning mode : 1, 2 , 3
    • 1 : general purpose
    • 2 – horizontal panning
    • 3 : erratic movement
  • 3 focus hold buttons can be programmed via the body

1.1 Specifications (français)

  • Poids : 1045g
  • Prix : 3000 euros
  • Longueur : 200mm
  • Filtre : 77mm
  • Protection tout temps
  • Diaphragme à 11 lamelles
  • Bague d’ouverture
  • Boutons :
    • AF/MF,
    • maintien de mise au point
    • DMF permanent
    • OSS : Stabilisation optique
    • Mode de panning
    • Limitateur de distance de mise au point
    • Blocage de l’iris
    • ouverture avec ou sans clics
  • Distance minimale de mise au point : 40-85 cm
  • Pare soleil inclus
  • Sac de transport
  • Pied pour trépied détachable

Le Sony 70-200mm F2.8 GM OSS II ressemble de loin comme deux gouttes d’eau au Sony FE70-200 F2.8 GM même taille même gabarit. De plus près on remarque des différence : la bague d’ouverture (comme sur les focales fixes GM) , la bague de mise au point moins large (il fallait faire de la place pour la bague d’ouverture), des buttons en plus et le pare soleil qui est maintenant circulaire au lieu d’être en tulipe

Par contre dès qu’on le prend en main , la différence est massive, la V1 faisait près de 1,5kg et la V2 ne pèse que 1kg , une cure d’amaigrissement de près de 33%. Monté sur un A1 l’équilibre est très bon car le centre de gravité est près du boitier et non de la lentille frontale. Si on le compare avec le Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD, ce dernier est 120gr plus lourd et le centre de gravité est beaucoup plus proche de la lentille frontale ce qui donne une optique très lourde au quotidien et pénible à porter malgré la faible différence de poids

La qualité de construction est excellente comme sur toutes les optiques GM et l’optique bénéficie d’une protection tout temps

  • La course de la bague de zoom est assez courte : 90° pour passer de 70mm à 200mm ce qui permet un zoom rapide d’une main en photo mais est un peu plus délicat pour un zoom progressif en vidéo
  • La bague de mise au point est classique mais je l’aurai aimé un peu mieux amortie. Sa réponse est linéaire
  • La bague d’ouverture est une première sur un zoom Sony, il faut s’y habituer au début car on saisit parfois la bague de zoom au lieu de celle d’ouverture
    • On peut choisir en bague avec ou sans clics et si on ne veut pas l’utiliser on peut mettre la position A pour commander l’ouverture via le boitier
    • On peut aussi active la fonction verrou de l’iris qui le bloque soit en position A ou le bloque pour utiliser exclusivement la bague de F2.8 à F22. J’aurais pouvoir aimer le bloquer également dans une position spécifique par ex F4

Boutons

  • DMF plein temps (direct manual focus) , qui permet de faire la retouche du point dès la fin de la mise au point sans enclencher le mode MF? une option que l’on trouve en général sur les gros téléobjectifs comme le Sony 400mm F2.8 GM OSS
  • OSS: on pepeut activer ou désactiver la stabilisation optique
  • Limitation de la plage de mise au point : on peut pour les sujets distants limiter la plage de mise au point à 3m et plus
  • Mode de panning (suivi panoramique)
    • 1 général
    • 2 suivi filé horizontal
    • 3 sujet erratique
  • 3 boutons de maintien de la mise au point qui peuvent être configurés via le boitier

1.2 Lens Hood /Pare soleil

  • The lens hood of the V2 is cicular and has a rubber at the top allowing to set your camera on the ground with lens facing down with stability. the V1 had a tulip lens hood and could not do that
  • The lens hood is equipped with a retractable window that allow to rotate eg a circular polarizer
  • The inner material of the lens hood is with felt allowing to avoid light reflections and avoid dust on the front lens
  • Le pare soleil de la V2 est circulaire et son extrémité est pourvu d’un joint en caoutchouc qui permet de poser en sécurité et sans choc votre boitier avec l’optique faisant face au sol
  • Le pare soleil est équipé d’une petite fenêtre rétractable qui permet de faire tourner un éventuel filtre Polarisant
  • Le pare soleil est revêtu de feutrine à l’intérieur pour éviter les reflexions de lumière et pour capturer d’éventuelles poussières

1.3 Teleconverters / téleconvertisseurs

Like the V1, the V2 is supporting Teleconverters

  • The SEL14TC (680 euros) has a weight of 167gr and add 17mm height on top of the 200mm of the Sony 70-200mm F2.8 GM II making it a 98-280mm F4
  • The SEL20TC (680 euros) has a weight of 207gr and add 27mm height and add on top of the 200mm of the Sony 70-200mm F2.8 GM II making it a 140-400mm F5.6
    • Considering the focal length you need to have a least 1/500 sec for optimum results and start using a monopod or tripod 

Tout comme la V1, la V2 supporte les téléconvertisseurs

  • Le SEL14TC (680 euros) pèse 167gr et rajoute 17mm d’épaisseur au Sony 70-200mm F2.8 GM II le transformant en 98-280mm F4
  • Le SEL20TC (680 euros) pèse 207 gr et rajoute 27mm d’épaisseur Sony 70-200mm F2.8 GM II le transformant en 140-400mm F5.6
    • Vu la focale , il faudra être au min à 1/500 sec pour des résultats optimum et un monopode ou un trépied commence à être nécessaire

1.3 Tripod Collar foot / Embase pour trépied

The tripod collar foot is detachable , like on all Sony lenses equipped with it, it does not support Arca Swiss natively. Fortunately Leofoto did make some very nice Tripod collar foot that add Arca Swiss compatilbity as well as more easy handling and carrying see my test here : Leofoto SF-01/02-03 Tripod collar

The collar itself is non removable and can rotate with marker every 90° , unfortunately there is no click or lock to mark those 90°positions

L’embase pour trépied est démontable, comme sur tous les objectifs Sony sur lesquels ce système est présent il n’est pas compatible Arca Swiss nativement. Heureusement , Leofoto a fait une série d’embase compatibles avec les objectifs Sony qui est au format Arca Swiss et qui sont un peu plus grandes et qui donnent une meilleur préhension pour transporter votre objectif par l’embase (voir mon test ici Leofoto SF-01/02-03 Tripod collar)

Le collier en lui même n’est pas détachable , mais il peut pivoter. Des marques sont présentes tous les 90° mais malheureusement sans point d’arrêts

1.3 AF performance / Performances AF

  • The Dual XD Linear motor offers extremely fast , silent and precise AF and of course compatibility with the 30fps of The Sony A1
  • The hit rate is over 98% with the A1
  • Eye AF / Tracking is working perfectly
  • les doubles moteurs XD linéaires offrent un AF ultra réactif, rapide, précis et silencieux et bien sur compatible avec les 30 images/sec du A1
  • Le taux de réussite en pratique sportive est de 98%
  • l’AF sur les yeux et le tracking fonctionnent parfaitement

2 Optical performances / Performances Optiques

The tests were made on a Sony A7RIV with its 61Mpix

Les tests ont été effectués sur un A7RIV avec ses 61Mpix

2.1 Sharpness / Piqué

  • On the 61mpix of the A7RIV, the lens offers Excellent to outstanding performances up to the level of best primes, this is a premiere for a zoom
  • The image is very consistent from centre to corners
  • Even the long end which is often the weakest point on 70-200 is reaching excellence wide open. You only see a small “weakness” in the corners at 200mm with “only” a very good grade
  • Using the TC1.4 the results are also excellent wide open on the A7RIV
  • Using the TC2.0 the results only reach very good wide open in the centre , so it will be perfect up to 42mpix or in video but not top results wide open on 50 or 61Mpix
  • Globally an outstanding performance for a 70-200 zoom
  • Only one sample for each focal length wide open is given below, for the full list of samples check here
  • Sur les 61Mpix du A7RIV , l’optique offre d’excellentes à superbes performances au niveau des meilleures focales fixes, une première pour un Zoom
  • Les résultats sont très consistants du centre au coins
  • Même à 200mm, qui est souvent le point faible des 70-200mm on atteint l’excellence dès la pleine ouverture avec un très légère faiblesse dans les coins qui sont “seulement” très bons
  • Avec le TC1.4 on gardes des résultats excellents à pleine ouverture
  • Avec le TC2.0 les résultats ne sont que très bons à pleine ouverture au centre et moyens dans les coins on fermera plutôt à f8. Les résultats seront excellent sur 42Mpix ou moins
  • Globalement une superbe performance pour un 70-200mm
  • Un seul exemple à pleine ouverture est donné ci dessous , pour l’album complet c’est ici

Sharpness for portraits on A1 / Piqué pour les portraits sur A1

  • The lens delivers very nice and natural portraits with excellent sharpness wide open
  • L’objectif délivre des portraits très beaux et naturels avec un excellent piqué à pleine ouverture

Sharpness for long distance subjects / Piqué pour les sujets distants

  • Very consistent and excellent sharpness from centre to corners directly as of F2.8 , you gain a tiny bit by closing to F4
  • It is only with the TC2.0 that results won’t be tack sharp wide open
  • Des résultats excellents et très consistants du centre aux coins dès F2.8. On gagne un tout petit peu en fermant à F4.
  • Il n’y a qu’avec le TC2.0 que l’on voit un résultat non optimum à peine ouverture

2.2 Vignetting , chromatic aberrations , distortion, flare, sunstars

  • Distortion is almost null
  • Vignetting is visible wide open and minor at f4
  • Chromatic aberrations are very low
  • Resistance to flare is very good
  • There are nice sunstars effect when aperture is closed down at F16
  • There is already a Lightroom lens profile for the lens

2.2 Vignettage, aberrations chromatiques, distorsion, flare, effets d’étoiles

  • La distorsion est quasi nulle
  • Le vignettage est modéré à pleine ouverture et très faible à F4
  • Un profil d’objectif est d’ores et déjà disponible en Lightroom qui corrige très bien le vignettage
  • Les aberrations chromatiques sont très faibles
  • La résistance au flare est très bonne
  • De beaux effets d’étoiles peuvent être obtenus vers F16

2.3 Bokeh / Color rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

  • The Bokeh balls are very good in the centre: well circular and soft and ovals in the borders but without truncation at F2.8 , however as we close to F5.6 truncation start to be visible
  • The Bokeh balls say mostly circular up to F5.6 but at F8 you see the shape of the 11 aperture blades
  • However in difficult situations like the below sample with the Playmobil, you see some trace of fringing at the border and very little trace of onion rings. This behavior is reinforced when you use the TC1.4 and TC2.0 where you see clearly the fringing and onion rings. However in real life you almost never see this effect
  • The background blur is excellent at all focal length : very soft
  • Color rendition is very good and natural
  • Les ronds de Bokeh sont très bons : bien circulaires au centre, et ovales sur les bords mais ils ne sont pas tronqués à F2.8 , néanmoins à fur et à mesure que l’on ferme on voit une troncation progressive bien visible à F5.6
  • Les ronds de Bokeh restent bien circulaires jusque F5.6 mais a F8 on voit les 11 lames du diaphragme
  • Dans les situations les plus difficiles on voit de très légères traces de tranches d’oignons et des franges sur les bords. L’effet est accentué avec l’utilisation des TCs
  • Le flou d’arrière plan est plaisant et très doux pour les focales
  • Le rendu des couleurs est très bon et naturel

TC1.4

TC2.0

3 Video

  • Excellents results in term of sharpness, background blur smoothness , bokeh balls and color rendition in video, very nice rendering for portraits.
  • AF works perfectly
  • The zoom ring could be longer for video
  • The clickless aperture ring is a pleasure to use in video
  • No focus breathing visible at 70mm , but quite noticeable at 135 and 200mm
  • Excellents résultats en vidéo avec un très beau piqué , un flou d’arrière plan très doux, de très beaux ronds de bokeh et un très bon rendu des couleurs, globalement de très beaux portraits peuvent être obtenus.
  • L’AF est très bon
  • La bague de zoom aurait pu être un peu plus longue pour des zoom plus doux et controlés
  • La bague d’ouverture sans clics est un vrai plus en vidéo pour un zoom
  • Pas de focus breathing visible à 70mm , mais bien à 135mm et 200mm

4 Comparison with others 70-200mm F2.8

The new Sony 70-200mm F2.8 GM II need to be compared with the / Le nouveau Sony 70-200mm F2.8 GM II se doit d’être comparé à

Sony 70-200 F2.8 GM IISony FE70-200 F2.8 GMTamron 35-150 F2-2.8Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD
Price / Prix3000 Eur2800 Eur1800 euros1250 euros
Weight / Poids1045g1480g1165g810g
Length / Longueur200mm200mm158mm149mm
AF++++++++++++
Burst30fps30fps8fps8 fps
Buttons / RingAF/MF
OSS
Panning
DMF
Iris Lock
click/clickless
Focus limiter
Focus hold buttons
AF/MF
OSS
Panning
Focus limiter
Focus hold buttons
AF/MF
3 Custom mode
focus hold
USB-C

Lock
Min focusing distance / Distance min de mise au point40-85cm96cm33-85cm85cm
Build Quality / Quality de construction+++++++++++++
Aperture blades / Lames de diaphragme111199
Filter / Filtre77mm77mm82mm67mm
Weather Sealing / Protection tout tempsYesYesYesYes

Globally the Sony 70-200mm F2.8 GM II is the lightest in term of focal length covered vs weight. It has the best and most complete ergonomics , it is the one best balanced when mounted on the camera. The build quality is the best of the 4 , the price is also reaching a record of 3000 euros

It’s AF is vastly superior to all others , the Sony V1 is second in this area, the Tamrons suffer with a much lower hit rate for sports but have very good results for fashion / portraits shooting

Globalement le Sony 70-200mm F2.8 GM II est le plus léger en terme de rapport poids / plage focale couverte. Il a la plus complète et la meilleure des ergonomies avec un équilibre parfait qui le rend facile à utiliser toute une journée. La qualité de construction est la meilleure des 4 optiques testées, le prix est aussi superlatif à 3000 Euros

Son AF est nettement au dessus des autres, le Sony V1 est un bon second. Les Tamrons sont nettement moins bons en pratique sportive mais se défendent très bien pour de la mode ou du portrait

Sharpness / Piqué

The Sony 70-200mm F2.8 GM II is well above the others on a 61Mpix camera, The 2 Tamrons also offers excellents results but a tad lower. The Sony V1 is 4th, it was excellent up to 42Mpix but is now limited on 50 and 61 Mix

Le Sony 70-200mm F2.8 GM II offre un piqué superlatif bien au dessus des autres sur un capteur 61Mpix. Les 2 Tamrons sont aussi excellent mais un cran en dessous. Le Sony V1, qui était encore excellent jusque 42Mpix, est maintenant trop limité pour les capteurs 50 et 61Mpix

Background Blur & Bokeh Balls / Flous d’arrière plan et Ronds de Bokeh

Sony 70-200mm @200mmF2.8
Tamron 35-150
Tamron 70-180mm

Portraits

  • All the lenses delivers excellents portraits, once more the Sony V2 is my favorite with the best mix of excellent sharpness, bokeh balls and ultra reliable AF
  • Toutes les optiques délivrent d’excellent portraits , la meilleure étant le Sony V2 pour son marriage réussi entre piqué superlatif, Ronds de Bokeh onctueux et précision sans faille de l’AF
Sony 70-200mm F2.8 GM II @164mm
Tamron 35-150mm @150mm
Tamron 70-180mm

Sony 70-200mm F2.8 @200mm
Tamron 35-150
Tamron 70-180mm

Distortion / CA / Vignetting / Flare

  • None of the Tamron is very good for flare resistance, The Sony V2 is well above the others
  • CA are very low and not a differentiating factor
  • Distortion and vignetting being corrected automatically in Lightroom there are not a differentiating factor neither

Distorsion / AC / Vignettage / Flare

  • Aucun des Tamron n’excellent dans la résistance au flare, le Sony V2 est nettement au dessus du lot
  • Le niveau d’aberrations chromatiques n’est pas un facteur différenciateur significatif
  • La distorsion et le vignettage étant automatiquement corrigés en Lightroom ce n’est pas un facteur à prendre en compte
Sony 70-200mm F2.8 @70mm F22

Tamron 35-150mm @35mm
Tamron 70-180

Conclusion

The Sony 70-200mm F2.8 GM II is a superlative lens that set new expectations for Zooms, it is the best one in all domains except price !

  • The Tamron 70-180mm F2.8 (1200 euros) will be best second choice at a price/performance that is unbeatable but pay attention to its AF for sports
  • Sony FE70-200 F2.8 GM V1(2800 euros) is much too costly regarding its performance and very heavy to use. However if you have a 24/33/42 Mix cameras and need to do sports and you find it second hand around 1800 euros it is a very good option
  • The Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD (1800 euros) is in another category as trying to replace both a 24-70 and a 70-200. It is an excellent lens and unique it the focal length + aperture proposed. Its downside are the weight, front heavy design and quality of bokeh balls at the borders

Le Sony 70-200mm F2.8 GM II est une optique superlative qui définit un nouveau standard de performances pour les zooms. C’est le meilleur dans tous les domaines sauf pour le prix !

  • Le Tamron 70-180mm F2.8 (1200 euros) sera une excellente alternative beaucoup moins chère et d’excellente qualités, son seul défaut sera l’AF lors de compétition sportive
  • Le Sony FE70-200 F2.8 GM V1(2800 euros) est beaucoup trop cher eu égard a ses performances. Néanmoins sur 24/33/42 Mix et pour du sports il sera parfait. Donc d’occasion à 1800 euros pour ce genre d’utilisation il sera parfait
  • Le Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD (1800 euros) est dans une autre catégorie car il essaye de remplacer un 24-70 et 70-200. Il est excellent et la plage focale proposée est unique avec cet ouverture de F2-F2.8. Néanmoins il est lourd et mal équilibré au quotidien et les ronds de bokeh sont tronqués sur les bords

5 Sample of Photos / Exemples de Photos

Excellent results in portraits, street photography: very sharp , natural color rendering , soft background blur. Very efficient AF

Excellents résultats en portrait et photographie de rue : très piqué sans être dur, très beau rendu des couleurs, très naturel, et flou d’arrière plan très doux. Très beaux ronds de bokeh. AF avec une efficacité sans faille

6 Conclusion (English)

The Sony 70-200mm F2.8 GM II (3000 Eur) is establishing new standards for Sony zoom. It is largely better in almost all aspects compared to the Sony 70-200mm F2.8 GM (2800 euros), the Tamron 35-150mm F2-F2.8 Di III VXD (1800 euros) and the Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD (1200 euros)

In Summary

  • Excellent to Outstanding sharpness
  • Super light and extremely well balanced on Sony bodies (centre of gravity near the body)
  • Constant length design
  • Extremely complete ergonomics : Aperture ring (click or clickless) , Full time DMF, focus limiter, panning mode….
  • Super fast , precise and silent AF with a hitrate close to 100% and unleashing the full 30fps of the Sony A1
  • Super smooth background blur and very good bokeh balls
  • Excellent color rendition
  • Excellent behavior in video
  • Very good behavior with TC : minor loss of sharpness on TC1.4 and moderate on TC2.0, same AF

Alternatives

  • The Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD (1200 Eur) : this lens is the lightest and the cheapest of the 4 we compared with excellent performances overall. Its hit rate for sports is much lower 60-70% than Sony lenses, sharpness is also excellent but visibly lower than The Sony GM II.
  • The Tamron 35-150mm F2-F2.8 Di III VXD (1800 Eur) is offering a more versatile focal range but is very heavy and unbalanced on a Sony Body, results are also excellent even if a tad lower than The Sony GM II. Bokeh balls are a bit truncated at the border of the image
  • The Sony FE70-200 F2.8 GM (2800 Eur) is now quite old (5 years) and suffers a lot from the comparison with The Tamron in term of weight, sharpness. The only area where it is still superior if for AF speed and burst mode. So if you have an A9 no reason to switch to the GM II except from the weight gain

Highly recommended

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Pros

  • Excellent sharpness wide open on A7RIV (61Mpix) at all focal length and outstanding as of F4
  • Very consistent image from centre to corner
  • Smooth background blur at all focal length
  • Very good bokeh balls (but not as perfect as on a prime lens – very little trace of fringing and onion rings)
  • Excellent ergonomics
  • Super light
  • Extremely well balanced and very easy to use on a full day of shooting
  • Ultra fast and reliable AF, compatible with the 30fps of the A1
  • Excellent behavior in video
  • Excellent color rendition
  • Excellent rendering for portrait and skins
  • Clikc/ clickless aperture ring ideal for video
  • All Weather resistance
  • Excellent build quality
  • Very low CA
  • Very good resistance to flare
  • Very nice sunstars
  • Distortion close to zero
  • Limited focus breathing at 70mm
  • Compatible with TC
  • No quality loss with TC1.4

Average

  • Price : 3000 euros
  • Focus breathing visible at 135 and 200mm
  • Visible vignetting wide open (but Lightroom lens profile available)
  • Tripod collar not directly compatible with Arca Swiss
  • No stop every 90°on the collar
  • Some rare trace of fringing and onion rings for bokeh balls (so not perfect)
  • Some bokeh balls truncation at the borders starting at F4 and visible at F5.6
  • Thin aperture ring very (too) close to the zoom ring
  • Sharpness performance with TC2.0

Con’s

  • None

6 Conclusion (Français)

Le Sony 70-200mm F2.8 GM II OSS (3000 Eur) établit un nouveau standard de performances pour un zoom Sony. Il est largement meilleur dans presque tous les aspects comparés a ses concurrents comme le Sony 70-200mm F2.8 GM (2800 euros), le Tamron 35-150mm F2-F2.8 Di III VXD (1800 euros) et le Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD (1200 euros)

En résumé

  • Piqué excellent à superbe
  • Super léger et très bien équilibré (centre de gravité près du boitier)
  • Conception à longueur constante
  • Ergonomie ultra complète : bague d’ouverture (avec ou sans clics) , DMF plein temps, limitation de plage de mise au point, mode de stabilisation…
  • AF super rapide, efficace et silencieux avec un taux de fiabilité proche de 100% même en sports, comptabilité avec les 30i/sec du A1
  • Flou d’arrière plan très doux et très beaux ronds de bokeh
  • Excellent rendu des couleurs
  • Excellent comportement et rendu en vidéo
  • Très bon comportement avec les TCs : perte de piqué minime avec le TC1.4 et modérée avec le TC2.0. Aucun impact sur l’AF

Alternatives

  • Le Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD (1200 Eur) est un choix intéressant : Le Tamron est le plus léger et le moins cher des 4 objectifs testés avec d’excellentes performances mais le taux d’efficacité de l’Af est bien moindre en mode sports, le piqué même s’il atteint l’excellence est moins bon que le Sony GM II.
  • Le Tamron 35-150mm F2-F2.8 Di III VXD (1800 Eur) propose quelque chose de totalement différent avec une optique qui veut remplacer un 24-70 et un 70-200. Il offre d’excellents résultats et une polyvalence sans pareille, en contrepartie il est très lourd, mal équilibré et les ronds de bokeh sont tronqués sur les bords à pleine ouverture
  • Le Sony FE70-200 F2.8 GM (2800 Eur) est maintenant assez daté (5 ans) et souffre de la comparaison avec les Tamron en terme de poids et de piqué. Les seuls domaines où il reste nettement supérieur sont l’AF et la capacité de rafale jusque 30i/sec. Si vous avez un A9 et donc 24Mpix , il y a peu de raison de passer à la V2 sauf le gain de poids

A recommander sans hésitation

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€3.00

Pour

  • Piqué excellent à pleine ouverture sur A7RIV (61Mpix) à toutes les focales et superbe dès F4
  • Image très consistante du centre aux coins
  • Excellente ergonomie
  • Excellente qualité de construction
  • Super léger et bien équilibré, aucune fatigue après une journée de shooting
  • AF ultra rapide, efficace et silencieux et compatible avec les 30i/sec du A1
  • Très bon comportement envidéo
  • Flou d’arrière plan très doux pour toutes les focales
  • Excellent rendu des couleurs
  • Très beaux ronds de bokeh (mais pas parfait – légères traces de tranches d’oignons et de franges sur les bords)
  • Très bon rendu pour les portraits
  • Bague d’ouverture avec ou sans clics
  • Protection tout temps
  • Pas de focus breathing à 70mm
  • AC très faible
  • Très bonne résistance au flare
  • Beaux effets d’étoiles
  • Distorsion quasi nulle
  • Compatible avec les TC
  • Pas de parte de qualité avec le TC1.4

Moyen

  • Prix : 3000 Euros
  • Focus breathing visible à 135mm et 200mm
  • Vignettage visible à pleine ouverture (mais profil de correction Lightroom disponible)
  • Ronds de bokeh avec des traces de tranches d’oignons et des franges dans des conditions difficiles
  • Ronds de Bokeh partiellement tronqués sur les bords quand on ferme vers F5.6
  • Bague d’ouverture assez fine et très (trop) proche de la bague de zoom
  • Embase pour trépied non compatible Arca Swiss
  • Pas d’arrêt sur le collier de trépied tous les 90° (juste une marque)
  • Piqué avec le TC2.0

Contre

  • Aucun

Categories: Lenses, Sony Lenses, Sony Zoom

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23 replies

  1. Thank you for this excellent review. In your comments regarding the 70-200 Version 1 with the A9 (A9 no reason to switch to the GM II except from the weight gain) Would you think the same on the A7IV? (at 33 megapixels)

  2. Really loved this review of this new amazing 70-200 2.8 GM II. Definitely convinced me to get a copy from my local store and It has left me speechless with the images I am getting on my A7R4. The AF speed + the weight just wow what a combination many pro’s and hobbyists will love. Just the prime like performance you get is simply awesome. Thanks for putting so much time for the review and all the other awesome content of the site. It has definitely brought my GAS back!

  3. Hello Marc
    Hope you can help. I have the Sony A1 and 70-200GM MKII combo and noticed something unusual (could it be normal?). When shooting in self timer mode, whether in AF-C or AF-S the lense has a very audible click with each press of shutter during focus acquisition. It’s louder than my other lenses such as the 200-600. When the camera is not in self timer mode, the lense is completely silent. Is this normal behavior? Any chance you could test? Thank you!

  4. Excellent review of an excellent lens. How does the 70-200 GM MKII with 2.0 TC compare with the 100-400 GM from 140-400mm?

  5. Marc, do you have any idea on when these will be in stock? I have been waiting over 2 months 🙁

  6. Thank you for the reply, Marc (although I am not happy with the response lol).

    I am in the USA (Dallas)

    Hopefully I will get before Christmas! 🙂 🙁

  7. Bonjour Marc,

    Petite question, pour un photographe de paysage qui shoot à 60% du temps à plus de 70mm, le combo avec le TC X2 semble pas mal pour la flexibilité de 70mm à 400mm ? vu les perfs à F8 (gain de poids et place).
    ou alors, un Tamron 70-180 + Sigma 100-400 ?.

    Je shoot principalement avec le Sony 24-105 f4 + Tamron 17-28 + Sigma 100-400, mais j’aimerais partir sur le Sony pz ou Sigma 16-35(28) et la “réponse du commentaire” pour avoir un sac “léger” et “petit” de voyage/rando.

    Exemple du nombre de photo dans l’année avec LR.
    17mm 400
    24mm : 4k
    35mm : 1K
    =5k5
    ________
    50mm : 1k
    ________
    70mm : 1k5
    85mm : 1k
    100mm : 5k5
    400mm : 1k
    = 9K

    Merci pour votre aide car c’est un Budget et je voudrais éviter des dépenses inutile pour un amateur passionner.

      • Hoo… Merci, j’aimerais connaitre quelqu’un comme vous dans le sud haha.
        Je n’avais aucune connaissance de cette objectif, il semble effectivement parfait pour le compléter avec un 16-35 pour du paysages en voyage / rando. Et le comble il est même plus léger/piqué que le sigma 100-400 en récupérant le 50-100mm qui me manque.

  8. Which one is sharper and has better corner sharpness (G2 or GM2)?

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