Tamron 35mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F053)

Tamron E 35mm F2.8 F053-10

in blue English, en noir en Français

All photos , taken with Sony A7RIV are available in full size (61Mpix) in the following Flickr album : Tamron 35mm F2.8 AF

Toutes les photos de l’article, prises avec le sony A7RIV sont disponibles en pleine résolution (61Mpix) dans l’album flickr suivant : Tamron 35mm F2.8 AF

  1. Presentation
  2. Optical Performances / Performances Optiques
  3. Video
  4. Samples / Exemples 
  5. Conclusion

1 Presentation

1.1 Specifications

The Tamron 35mm F2.8 Di III OSD M 1:2 is part of a series of new Tamron lenses designed for Sony mirrorless : they all have same compact design with same size, same filter, same aperture , same magnification ratio (1:2) and very close focusing distance and almost same weight (5g difference)

To date there is a 

As you can see there is room for a 28mm F2.8 (F052) , a 50mm F2.8 (F054) , a 85mm F2.8 (F055) 

Tamron E 24mm & 35mm F2.8-2

Specifications

  • Weight : 210 gr 
  • Price : 330 euros
  • Filter : 67mm 
  • Length : 64mm
  • Diameter : 73mm
  • 7 blades aperture
  • Minimal focusing distance : 15 cm 
  • Lens hood with rectangular window included

The build quality is OK in line with the  Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD

The AF is fast and precise but very noisy in AFC mode

Le Tamron 35mm F2.8 Di III OSD M 1:2 fait partie d’une gamme de focales fixes de Tamron spécialement conçues pour les hybrides Sony : Elles partagent toutes les même design compact : même taille, même taille de filtre, même ouverture, , quasi le même poids (à 5g près), même rapport de grossissement (1:2) et distance de mise au point très courte

A ce jour il y a

Comme vous pouvez le voir il à de la place pour un 28mm F2.8 (F052) , un 50mm F2.8 (F054) , un 85mm F2.8 (F055) 

Tamron E 24mm & 35mm F2.8-1

  • Poids : 210r
  • Prix : 330 euros
  • Filtre: 67mm
  • Longueur : 64mm
  • Diamètre : 67mm
  • Diaphragme à 7 lamelles
  • Distance de mise au point minimale : 15cm
  • Pare soleil avec fenêtre rectangulaire

La qualité de fabrication est bonne et similaire au Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD

L’autofocus est rapide et précis mais il est très bruyant en mode AFC

2 Optical Performances / performances optiques

2.1 SharpnessPiqué

The tests were made on a Sony A7RIV with its 61 Mpix

In the centre, the results are simply Excellent wide open and Outstanding as soon as you close by one stop. At F11 diffraction start to decrease the sharpness 

Corners are very close but one grade lower

Tamron 35

A superb performance at that price

Les tests on été effectués sur un A7RIV, le plus exigeant de la gamme Sony avec ses 61Mpix

Au centre les résultats sont excellents à pleine ouverture et superbe dès qu’on ferme d’un cran. La diffraction commence à faire son effet dès F11

Les coins suivent de près mais sont une note en dessous

Une superbe performance à ce prix

Centre

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 0,5 s à f - 2,8 à ISO 100-201

F2.8

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 0,5 s à f - 2,8 à ISO 100-202

F2.8

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 0,8 s à f - 4,0 à ISO 100-203

F4

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1,6 s à f - 5,6 à ISO 100-204

F5.6

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 3,2 s à f - 8,0 à ISO 100-205

F8

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 6,0 s à f - 11 à ISO 100-206

F11

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 13,0 s à f - 16 à ISO 100-207

F16

Corners / Coins

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 0,6 s à f - 2,8 à ISO 100-208

F2.8

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 0,6 s à f - 2,8 à ISO 100-208-2

F2.8

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1,0 s à f - 4,0 à ISO 100-209

F4

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 2,0 s à f - 5,6 à ISO 100-210

F5.6

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 4,0 s à f - 8,0 à ISO 100-211

F8

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 8,0 s à f - 11 à ISO 100-212

F11

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 15,0 s à f - 16 à ISO 100-213

F16

2.2 Vignetting / Chromatic aberrations / Distorsion / Flare / Sunstars

  • Distorsion is visible in barrel and will require correction (better than the Tamron 24)
  • Vignetting is visible at F2.8 and disappears at F4
  • Chromatic aberrations are moderate and may require some corrections in particular cases (less than on the Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051) )
  • Resistance to flare is average (less good than the Tamron 24)
  • Sunstars can be obtained at F16/F22

There is not yet a Lightroom lens profile but this should come in a future release of Lightroom to correct Distorsion and Vignetting automatically

2.2 Vignettage / aberrations chromatiques / distorsion / flare / effets d’étoiles

  • La distorsion est visible en barillet et nécessite une correction (mais est plus faible que sur le Tamron 24)
  • Le vignettage est visible à F2.8 et disparait à F4
  • Les aberrations chromatiques sont modérées (moindre que sur le Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051) ) et peuvent nécessiter une légère correction dans des cas spécificique
  • La résistance au flare est moyenne avec une perte de contraste face au soleil (moins bonne que le Tamron 24)
  • Des effets d’étoiles peuvent être obtenues à F16/F22

Un futur profil Lightroom permettra de corriger la distorsion et le vignettage automatiquement

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 0,5 s à f - 2,8 à ISO 100-201

not corrected / non corrigé

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 0,5 s à f - 2,8 à ISO 100-201-2

corrected / corrigé

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-2500 s à f - 2,8 à ISO 100-005

1-2500 s à f – 2,8 à ISO 100-

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-2500 s à f - 2,8 à ISO 100-005-2

crop 100% CA / AC

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-500 s à f - 2,8 à ISO 100-050

facing the sun loss of contrast /face au soleil perte de contraste

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-500 s à f - 2,8 à ISO 100-051

F2.8 resistance to flare / résistance au flare

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 10 à ISO 250-053

F10 resistance to flare / résistance au flare

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 22 à ISO 1250-054

F22 resistance to flare / résistance au flare

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-20 s à f - 22 à ISO 100-003

F22 sunstars effects. /efets d’étoiles

2.3 Bokeh  / Color Rendition – Bokeh / Rendu des couleurs

  • The background blur is very soft and very pleasant
  • The Bokeh Balls are very good wide open, a little bit in ovals , they stay circular at F4 but then become an heptagon at F5.6, you don’t have anymore a circle
  • There is a little trace of fringing on the edge of Bokeh Balls in difficult situations
  • The short focusing distance (15cm) allow to increase the size of the Bokeh balls in close up
  • The color rendition is very good
  • The rendering of skin tones is very pleasant not like the Sony FE 35mm F1.8 which is too contrasty for skin
  • Le flou d’arrière plan est très  doux et très agréable
  • Les ronds de Bokeh sont très bons à pleine ouverture un peu ovales, puis deviennent ronds à F4 , au delà on voit un heptagone qui correspond aux 7 lamelles du diaphragme qui ne sont pas concentriques
  • On voit de faible traces de franges pourpres sur les bords des ronds de Bokeh dans certaines situations difficiles
  • La faible distance de mise au point (15cm) permet d’avoir des ronds de Bokeh assez grand pour un 35mm
  • Le rendu des couleurs est très bon
  • Le rendu des tons chairs est très plaisant (pas trop contrasté comme peut l’être le Sony FE 35mm F1.8

Background blur from F2.8 to F4 / Flou d’arrière plan de F2.8 à F4

This slideshow requires JavaScript.

Background blur from F2.8 to F5.6 at 20cm / Flou d’arrière plan de F2.8 à F5.6 à 20 cm

This slideshow requires JavaScript.

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-250 s à f - 2,8 à ISO 3200-082

F2.8

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-250 s à f - 4,0 à ISO 5000-083

F4

This slideshow requires JavaScript.

Background blur from F2.8 to F8/ Flou d’arrière plan de F2.8 à F8

F2.8 & F4

This slideshow requires JavaScript.

Background blur from F2.8 to F5.6/ Flou d’arrière plan de F2.8 à F5.6

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 250-039

1-125 s à f – 2,8 à ISO 250-

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-250 s à f - 2,8 à ISO 5000-071

– 1-250 s à f – 2,8 à ISO 5000

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 1600-199

1-125 s à f – 2,8 à ISO 1600

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 640-200

1-125 s à f – 2,8 à ISO 640-

2.4 Alternatives

In term of pure specs and size , price the Tamron has to be compared with the Samyang 35mm F2.8 AF and the Sony Sonnar FE 35mm F2.8 ZA (Zeiss)

En terme de caractéristiques le Tamron peut être comparé au Samyang 35mm F2.8 AF et du Sony Sonnar FE 35mm F2.8 ZA (Zeiss)

In term of performances we need to compare it to the Sony FE 35mm F1.8 (700 euros) & the Sigma 35mm F1.2 DG DN Art (1500 euros)

Comapratif Tamron Sony Sigma

  • The Sharpness of the Tamron is very close to Sony FE 35mm F1.8 (700 euros) , a little bit better even in the corner
  • The Champion stays the Sigma 35mm F1.2 DG DN Art in absolute performances
  • On the Tamron Color rendition and Background blur are much more natural and respectful of skin tones than the  Sony FE 35mm F1.8 which is too contrasty and very hard , in that respect it is closer to the Sigma 35mm F1.2 DG DN Art
  • Bokeh Balls of the Tamron are not so good compared to the Sony or the Sigma as you see the 7 blades aperture instead of a circle 

En terme de performances on doit le comparer au  Sony FE 35mm F1.8 (700 euros) & au Sigma 35mm F1.2 DG DN Art (1500 euros)

  • Le piqué du Tamron est très similaire au Sony FE 35mm F1.8, et même un peu meilleur dans les coins
  • Le champion toutes categories restant le Sigma 35mm F1.2 DG DN Art en terme de performances absolues
  • Le rendu des couleurs et le flou d’arrière plan sont plus doux et naturel sur le Tamron par rapport au Sony FE 35mm F1.8, très dur et contrasté pour les tons chairs
  • Les ronds de Bokeh du Tamron sont moins bons que sur les Sigma et Sony car on voit apparaitre les 7 lames du diaphragme dès F5.6

3 Video

  • AF is efficient in video but very noisy, if you record in silent environment
  • Color rendition , sharpness and Bokeh are very good
  • En vidéo , l’AF est efficace mais très bruyant si utilisé dans un environnement calme
  • Le rendu des couleurs, le flou d’arrière plans et le Bokeh sont très bons

4 Samples of Photos / Exemples de Photos

  • Sharpness performances is excellent to Outstanding in all situations
  • For portraits , skin rendering is excellent and not too contrasty like on the Sony 35mm F1.8
  • Le Piqué est excellent à superbe en toutes circonstances
  • Pour les portraits on a un très beau aspect de la peau pas trop contrasté comme sur le Sony 35mm F1.8
E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-800 s à f - 2,8 à ISO 100-016

1-800 s à f – 2,8 à ISO 100-

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-800 s à f - 2,8 à ISO 100-016-2

crop 100% Centre F2.8

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-100 s à f - 8,0 à ISO 100-018-2

Crop 100% Corners / coins F8

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-800 s à f - 2,8 à ISO 100-057

1-800 s à f – 2,8 à ISO 100-

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-800 s à f - 2,8 à ISO 100-057-3

crop 100% Centre F2.8

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 8,0 à ISO 125-060-2

crop 100% Centre F8

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-800 s à f - 2,8 à ISO 100-057-2

crop 100% Corners / Coins F2.8

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 8,0 à ISO 125-060

crop 100% Corners / Coins F8

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-250 s à f - 2,8 à ISO 800-063

– 1-250 s à f – 2,8 à ISO 800-

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-250 s à f - 2,8 à ISO 800-063-2

crop 100% Centre F2.8

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-250 s à f - 4,0 à ISO 1250-066

crop 100% Centre F4

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-250 s à f - 2,8 à ISO 3200-120

– 1-250 s à f – 2,8 à ISO 3200

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 1600-126-2

Crop 100% – 1-250 s à f – 2,8 à ISO 3200

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-250 s à f - 4,0 à ISO 3200-172

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 800-164-2

crop 100%

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-250 s à f - 2,8 à ISO 3200-098

1-250 s à f – 2,8 à ISO 3200

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-250 s à f - 2,8 à ISO 3200-098-2

crop 100%

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-250 s à f - 2,8 à ISO 1250-191

1-250 s à f – 2,8 à ISO 1250

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 1600-199

1-125 s à f – 2,8 à ISO 1600

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 1600-199-2

crop 100%

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 800-164

– 1-125 s à f – 2,8 à ISO 800-

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-250 s à f - 2,8 à ISO 1600-160

1-250 s à f – 2,8 à ISO 1600

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 4,0 à ISO 2500-090

1-125 s à f – 4,0 à ISO 2500

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 2000-105

1-125 s à f – 2,8 à ISO 2000-

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 1600-126

1-125 s à f – 2,8 à ISO 1600-

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 1250-146

1-125 s à f – 2,8 à ISO 1250

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 1000-151

1-125 s à f – 2,8 à ISO 1000

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-250 s à f - 2,8 à ISO 5000-095

– 1-250 s à f – 2,8 à ISO 5000

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 4,0 à ISO 3200-091

1-125 s à f – 4,0 à ISO 3200

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 1600-211

1-125 s à f – 2,8 à ISO 1600

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 2500-216

1-125 s à f – 2,8 à ISO 2500-216

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 3,5 à ISO 1600-226

1-125 s à f – 3,5 à ISO 1600

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 320-229

1-125 s à f – 2,8 à ISO 320

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 640-153

1-125 s à f – 2,8 à ISO 640

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 500-140

– 1-125 s à f – 2,8 à ISO 500

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-250 s à f - 2,8 à ISO 1600-084

1-250 s à f – 2,8 à ISO 1600

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-250 s à f - 2,8 à ISO 1000-076

1-250 s à f – 2,8 à ISO 1000

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-250 s à f - 2,8 à ISO 640-068

1-250 s à f – 2,8 à ISO 640-

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-250 s à f - 2,8 à ISO 5000-071

– 1-250 s à f – 2,8 à ISO 5000

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 8,0 à ISO 500-025

1-125 s à f – 8,0 à ISO 500-

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 125-036

1-125 s à f – 2,8 à ISO 125

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 160-037

1-125 s à f – 2,8 à ISO 160

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 100-032

1-125 s à f – 2,8 à ISO 100-

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-250 s à f - 2,8 à ISO 500-193

1-250 s à f – 2,8 à ISO 500

5 Conclusion

The Tamron 35mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (330 euros) is an excellent lens for its price

It is part a set of new Prime lenses with all a short focusing distance , a 1:2 magnification ratio, a F2.8 aperture,  same length, same weight

In term of sharpness it competes with the best : Sony FE 35mm F1.8 (700 euros) & the Sigma 35mm F1.2 DG DN Art (1500 euros)

Its sharpness is mostly excellent/outstanding on the Sony A7RIV and the results in term of color rendition / background blur are very good

Pros

  • Excellent to outstanding sharpness on A7RIV
  • Compact and light : discrete and going well for video on a Gimbal
  • Low price
  • Very good background blur and color rendition
  • Very short focusing distance allowing to reach 1:2 magnification
  • Fast and reliable AF
  • Very Nice Bokeh Balls wide open and at F4

Average

  • Some vignetting at F2.8 but lower than on the Sony 35 F1.8 at F2.8
  • Visible distorsion
  • Moderate CA
  • Good build quality (but  lower than Sony / Sigma)
  • Moderate chromatic aberrations
  • The Bokeh Balls show 7 sided shaped polygons as of F5.6

Cons

  • Resistance to flare a little bit below the average
  • Noisy AF in Video
  • Only F2.8

For budget and compact lenses the choice will be mainly between the Tamron and the Sony FE 35mm F1.8

  • If you do mainly portraits and that a F2.8 is sufficient for you, the Tamron will be better thanks to its more natural skin rendering and more natural color
  • However the Sony FE 35mm F1.8 (700 euros) will be better in the following cases : if you need the F1.8 aperture, if you like very punchy images , if you do video in silent environment 
  • In term of performance for the price the Tamron at 330 euros is an excellent choice

5 Conclusion

Le Tamron 35mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (330 euros) est une excellente optique pour son prix

Elle fait partie d’une nouvelle gamme d’optiques compacte chez Tamron partageant toutes la même taille, le même poids, une ouverture de F2.8, une faible distance de mise au point et un rapport de grossissement de 1:2

En terme de piqué elle rivalise avec les meilleures Sony FE 35mm F1.8 (700 euros) & Sigma 35mm F1.2 DG DN Art (1500 euros)

Le piqué est excellent à superbe sur A7RIV et les résultats en terme de rendu des couleurs et flou d’arrière plan sont très bons

Pour

  • Piqué excellent à superbe piqué sur A7RIV
  • Compact et léger : discret en rue et facile à équilibrer sur une Gimbal
  • Prix serré
  • Très beau flou d’arrière plan et très beau rendu des couleurs
  • Distance minimale de mise au point très courte permettant d’atteindre le rapport macro 1:2
  • Autofocus rapide et précis
  • Très beaux ronds de Bokeh à pleine ouverture et F4

Moyen

  • Distorsion visible
  • Bonne qualité de construction mais inférieure au Sony et au Sigma
  • Vignettage présent mais moindre que le Sony 35mm F1.8 à F2.8
  • Aberrations Chromatiques modérées
  • Les Ronds de Bokeh deviennent des Heptagones à F5.6

Contre

  • Résistance au flare un peu en dessous de la moyenne
  • AF bruyant en vidéo
  • Seulement F2.8

Si vous recherchez une optique à prix raisonnable et compacte le choix sera entre le Tamron et le Sony FE 35mm F1.8

  • Si vous faites principalement du portrait et qu’une ouverture de F2.8 vous suffit alors le Tamron sera le meilleur choix grâce à un meilleur rendu de la peau et des couleurs plus naturelles
  • Toutefois le Sony FE 35mm F1.8 (700 euros) sera meilleur dans les cas suivants : si vous avez besoin de l’ouverture F1.8, si vous aimez les images très saturées et contrastées , si vous faites de la vidéo dans un environnement silencieux 
  • En terme de rapport qualité prix le Tamron à 330 euros est un excellent choix

Tamron E 35mm F2.8 F053-9

Categories: Lenses, Tamron

Tagged as: , , ,

19 replies

  1. Great review, thanks! I’ll surely buy this lens for street photography and replace the Samyang.

    I’m pretty sure that the next three lenses will be faster, f1.8 or at least f2. Nobody would buy a 28mm, 50mm or 85mm with f2.8, when there are other affordable options with larger apertures.

    • I don’t agree, I will buy it because I want a 35 but I don’t want to buy an expensive one cause, I will use it for street and sometimes portraits. I ‘be got the 85 f1.8 and 55 f1.8 for portraits, I use often these lenses

  2. Hello Marc, I really love your reviews:clear and practical. Specially that which compares many E-mount lenses in 62 mpx. Regarding Tamron 35mm, I have the Batis 40mm. How do you compare both? Thank you and regards!

      • Agggg!! That is surprising due to high price tag between both!!!! Seems that a switch is near…

  3. Thank you very much for this review Marc. You are one of the few reviewers to inform us of the quality of rendering of colors and skin tones, and to appreciate the poetry that an image can convey.

    I would like to know your opinion on this point between the sigma 35 1.4 and this tamron 35 2.8 (with equivalent aperture). Sigma 1.2 seems to be the best but it is too heavy for my use.

    Which one do you think has the softest and most poetic color rendering? And which lens will have the softest bokeh?

      • After reading your excellent review, I bought this for $200 because my Sony 24-105mm is not quite as sharp as I would like for landscapes at wider focal lengths and closed down. But I’ve been surprised that my best use has been for macro shots. At f2.8 and the minimum focus distance of 15cm, the dof is very narrow and the background bokeh is great. What a buy!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.