TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye

in Blue English / en noir en Français

  1. Presentation
  2. Optical performances / Performances optiques
  3. Video
  4. Comparison with other 7.5mm / comparaison avec les autres 7.5mm
  5. Samples photos / Exemples de photos
  6. Conclusion

All photos , taken with Sony A6600 and with minimal post processing are available in full size (24Mpix) in the following Flickr album : TTArtisan 7.5mm F2

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Toutes les photos de l’article, prises avec le Sony A6600 et avec retouches minimales sont disponibles en pleine résolution (24Mpix) dans l’album flickr suivant: TTArtisan 7.5mm F2

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1 Presentation

1.1 Specifications

  • Weight : 345g (377g with hood)
  • Price : 169 Eur
  • Length : 58mm
  • F2 – F11
  • Rear ND filter possible and provided with lens (ND1000)
  • 7 blades aperture
  • Field of view 180°
  • Minimal focusing distance : 12,5 cm
  • Non Removable Lens hood

The TTArtisan 7.5mm F2 is a fisheye lens for APSC sensor. It is a fully manual lenses with aperture control on the lens (soft click) and manual focusing ring, No Exif are transmitted to the body

The lens is all in metal, the build quality is very good

The focusing ring turns smoothly (90°) and allow for good focusing at F2 with a large course between 12cm and 1m, but very small between 1m and infinity

The Aperture ring is with soft click (= a click but if very subtle so you can almost using it as clickless for video), surprisingly there is no F16 aperture

The lens is quite heavy for a 7mm vs competition but it is the only one at F2 vs other at f2.8

The lens is provided with a rear ND 1000 filter that can be screwed at the back of the lens : an excellent initiative from TTArtisan

  • Poids : 345g (377g avec le capuchon)
  • Prix : 169 Eur
  • Longueur : 58mm
  • F2 – F11
  • Filtre ND1000 arrière possible et fourni
  • Diaphragme à 7 lamelles
  • Angle de vue 180°
  • Distance de mise au point minimale : 12,5 cm
  • Pare soleil non amovible

Le TTArtisan 7.5mm F2 est une optique fisheye pour capteur APSC. C’est une optique entièrement manuelle avec contrôle de l’ouverture par bague sur l’objectif (sans clics) et bague de mise au point manuelle. Pas d’exif transmis au boitier

La qualité de construction est très bonne, l’objectif est tout en métal

La bague de mise au point qui pivote sur 90° a une course longue entre 12cm et 1m ce qui permet une mise au point précise à F2 mais assez courte entre 1m et l’infini

La bague d’ouverture est avec clics mais à peine marqués on peut donc utiliser la bague presque comme un bague sans clics pour la vidéo

L’optique est assez lourde pour un 7mm APSC mais parmi tous les concurrents c’est la seule qui ouvre à F2 pour F2.8 pour ses concurrents

L’optique est fournie avec un filtre ND1000 qui se visse sur la lentille arrière : bien pensé au vu de la lentille frontale bombée

2 Optical performances / Performances optiques

2.1 Sharpness / Piqué

  • The tests were made on a Sony A6000 with its 24 Mpix
  • In the centre , wide open, the results are already very good and become excellent at F4 . The corners are already good but need to be closed down to around F5.6 for optimal shaprness. At that aperture the sharpness is excellent on the entire frame

An excellent result for a lens at that price

  • Les tests on été effectués sur un A6000, avec ses 24Mpix
  • Au centre à pleine ouverture les résultats sont très bons au centre et deviennent excellent à F4. Les coins eux sont déjà bons à pleine ouverture et deviennent eux aussi excellent à F5.6

Une excellent performance à ce niveau de prix

Centre / Centre

Corners / Coins

Close up / mise au point rapprochée

  • Performances in close up are also very good in the centre, corners are less in focus due to the field curvature typical from fisheye
  • Les performances à courte distance sont aussi très bonnes sauf pour les coins du à la courbure de champ typique d’une optique fisheye

Sharpness in real life / piqué en situation réelle

  • Performances are excellent on the entire field at F5.§ with a little drop in the corners, very good sharpness at F2 for portraits
  • Les performances sont excellentes sur tout le champ à F5.6 avec des coins en très léger retrait pour de l’architecture et des très bonnes performances en portrait à F2

2.2 Vignetting / chromatic aberrations / distorsion / flare

  • Distorsion is high by design as it is a fisheye lens
  • Vignetting is visible at F2, very low at F2.8
  • Chromatic aberrations are moderate
  • Resistance to flare is average but quite good for a fisheye (no halo effect)
  • You get some nice sunstars when closed at F11

2.2 Vignettage / aberrations chromatiques / distorsion / flare

  • La distorsion est très forte de par la conception même de l’optique fisheye
  • Le vignettage est visible à pleine ouverture, négligeable à F5.6
  • Les aberrations chromatiques sont modérées
  • La résistance au flare est moyenne mais relativement bonne pour un fisheye (pas d’effets de halo)
  • On obtient de beaux effets d’étoiles en fermant à F16

2.4 Bokeh  / Color Rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

  • The Bokeh balls are very good for a fisheye, the aperture of F2 combined with the min focusing distance of 12,5cm help to get sizable bokeh balls
  • The background blur is very nice and soft at f2
  • The color rendition is very good
  • Les ronds de Bokeh sont très bons pour une optique fisheye, l’ouverture de F2 et la distance min de mise au point de 12,5cm y sont pour beaucoup
  • Le flou d’arrière plan est doux et agréable à F2,
  • Le rendu des couleurs est très bon

2.5 Defishing the fisheye / Redresser la perspective

The best way to use this lens is to use a Fisheye plugin sold 25$ by Imadio.com

It is called Fisheye Hemi plugin and works with Lightroom or Photoshop : see here

  • The Fisheye-Hemi Plug-In automaticaly remaps your fisheye images to minimize distortion and maximize the preservation of all image details.
  • Fisheye-Hemi provides a more normal view of people by not distorting their faces and bodies, and straightens vertical lines.
  • A rectilinear mapping like with Lightroom lens profile will discard approximately one third of the pixels  and distord your subject near the edges. The Fisheye-Hemi plugin uses almost all of the pixel

Le meilleur moyen d’utiliser cet objectif est d’acheter un plugin fisheye vendu 25$ par Imadio.com. Celui porte le doux nom de Fisheye-Hemi plugin et fonctionne soit avec Lightroom soit avec Photoshop. Vous le trouverez ici

  • Le plugin corrige votre image fisheye avec un algorithme complexe en minimisant la distorsion et en maximisant la preservation des détails de l’image
  • Le rendu final converse la proportion des objets et des personnes même sur les bords et rend les lignes verticales droites.
  • Une projection rectilinéaire classique comme avec un profil de correction Lightroom supprimera environ 30% de l’image et déformera les sujets près des bords. Le plugin Hemi lui conserve la plupart des pixels

How to use the plugin in Lightroom

very simply do first all your exposure/color correction and then Export to Fisheye-Hemi plugin using the “full frame” option

You will see here below some before and after images

Comment utiliser le plugin en Lightroom

Très simplement, faites d’abord toutes vos correction de luminosité, couleur puis Exporter en utilisant le plugin Fisheye-Hemi avec l’option Full frame

Vous pourrez voir ci dessous quelques exemples d’avant/après corrections.

Capture d'écran 2018-01-29 22.31.56

First photo : straight of the camera / Second Photo with Hemi Plugin

Première photo : en direct de du boitier / seconde photo avec le plugin Hemi

3 Video

Video results are good, with very good sharpness , smooth background blur and a good color rendering. The aperture ring with soft click allows for relatively smooth operations. Its compactness and lightness allow its use on gimbal

Les résultats sont bons en vidéo avec un très bon piqué, un flou d’arrière plan doux et un bon rendu des couleurs. La bague d’ouverture avec clics doux permet de faire varier le diaphragme sans bruit. Sa compacité et sa légèreté lui permette d’être utilisé sur une gimbal

4 Comparison with other 7.5mm Fisheye/ Comparaison avec d’autres 7.5mm Fisheye

There are mainly 3 others fisheye with a stereographic projection (vs circular fisheye)

Il y a 3 principaux autres fisheye avec projection stéréographique

7 Artisans / TTArtisan / Pergear
TTArtisan
7.5mm F2
7Artisans 7.5mm F2.8 Fisheye II Pergear 7.5mm F2.8Samyang 8mm F2.8 UMC Fisheye II
Price / Prix169 Eur139$129$360 euros
Weight / Poids345g265g299g265g
Length / Longueur58mm50mm57mm64.5mm
AFNoNoNoNo
Aperture ring / bague d’ouverturesoft clickclicklessclickless click
Min focusing distance / Distance min de mise au point12,5cm15cm12cm30cm
Build Quality / Quality de construction+++++++
Aperture blades / Lames de diaphragme77106
Filter / FiltreRear filterN/AN/AN/A

The TTArtisan, is the one with the best aperture but as a consequence it is also the heaviest. It is a little more expensive than the Pergear and 7Artisans . It is also the only one provided with a rear ND filter possibility. It has quite a low number of aperture blades but this is good to have well defined sunstars without too many branches. In term of field of view the TTartisan is the less wide of them (180° instead of 190°)

Le TTArtisan est celui avec la meilleure ouverture (F2 pour F2.8 pour tous les autres optiques). Il est en conséquence elle plus lourd du lot. C’est aussi le seul qui est fourni avec un mécanisme de filtre ND se vissant à l’arrière. Elle n’a pas beaucoup de lames de diaphragme ce qui est un avantage pour une optique ultra grand dangle pour les effets d’étoiles. En terme d’angle de vue le TTArtisan est celui avec l’angle le moins large (180°contre 190° pour les autres)

Sharpness / Piqué

The 4 lenses are very similar in term of sharpness at but the new TTArtisan is one of the best one

Les 4 optiques offrent de très bons à excellents résultats , le TTArtisan se classe 1er de la classe d’un cheveu

Bokeh / Background blur / Color rendition / Piqué / flou d’arrière plan et rendu des couleurs

  • In term of background blur and bokeh balls , the TTArtisan is the best one thanks to its F2 aperture and very short min focusing distance
  • In term of color rendition the TTArtisan is the best one
  • En terme de flou d’arrière plan et ronds de Bokeh , le TTArtisan est le meilleur du lot grâce à son ouverture de F2 et sa distance min de mise au point très courte
  • Rendu des couleurs : Le TTArtisan est le meilleur en terme de rendu des couleurs
TTArtisan 7.5mm F2
Pergear 7.5mm F2.8

TTArtisan 7.5mm F2 @F2
7 Artisans 7.5mm F2.8 II
Pergear 7.5mm F2.8

F2.8, Samyang 8mm F2.8 UMC Fisheye II- ISO 100-1-1250 s 027
Samyang 8mm f2.8 UMC Fisheye II

Distorsion / CA / Vignetting / Flare

  • The 7artisans II has the widest field of view, the TTArtisan the smallest one
  • Vignetting : TTartisan is the one with the less vignetting
  • CA/flare/Sunstars : Samyang and TTArtisan are the best ones

Distorsion / AC / Vignettage / Flare

  • Le 7 Artisans Gen 2 a elle plus grand angle de champ et le TTArtisan le moins large
  • Vignettage : le TTArtisan est celui avec le plus faible vignettage
  • AC / flare / effets d’étoiles : Le Samyang et le TTArtisan sont les meilleurs
not corrected
7 Artisans 7.5mm F2.8 II
Pergear 7.5mm F2.8
7artisans 7.5mm F2.8, F2.8- ISO 100-1-10 s 025
7 Artisans 7.5mm F2.8

F2.8, Samyang 8mm F2.8 UMC Fisheye II- ISO 100-1-4 s 001
Samyang 8mm F2.8 UMC Fisheye II

F5.6

7 Artisans 7.5mm F2.8 II @F5.6
Pergear 7.5mm F2.8

F4, Samyang 8mm F2.8 UMC Fisheye II- ISO 100-1-500 s 021
Samyang 8mm F2.8 UMC Fisheye II

F2.8, Samyang 8mm F2.8 UMC Fisheye II- ISO 100-1-2000 s 028
Samyang 8mm

Conclusion

  • All lenses are globally very good but the TTArtisan is a little bit better in most domain : better aperture, little bit sharper , best bokeh balls and background blur, best color rendition, best resistance to flare
  • Les 4 optiques sont très similaires globalement , mais le TTArtisan sort du lot ; meilleure ouverture, un peu plus piqué , le meilleur flou d’arrière plan et ronds de bokeh, le meilleur rendu des couleurs, la meilleure résistance au flare

4 Samples of Photos / Exemples de Photos

Very nice results with excellent sharpness on the entire frame at F5.6 , very good color rendition, very nice background blur

Très beaux résultats avec un excellent piqué sur tout le champ à F5.6 , un très beau flou d’arrière plan et un très beau rendus des couleurs

5 Conclusion

The TTArtisan 7.5mm F2 (149$) is a excellent fisheye lens that offer very good to excellent sharpness on the entire frame. Very good background blur and color rendering , combined with a record aperture of F2 for this type of lens. The TTArtisan is only the only one among the other equivalent fisheye that offer a rear ND filter. Vignetting and CA are low and resistance to flare although average is much better than the other fisheye lens

Highly Recommended !

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Pros

  • Very good sharpness in the centre wide open
  • Excellent sharpness on the entire frame at f5.6
  • Very Good background blur at F2
  • Very Good color rendition
  • Soft Click aperture
  • Record F2 aperture for a APSC fisheye
  • Reasonable price and weight (149$)
  • Rear ND filter provided
  • Compact (can even be used on gimbal)
  • Very Good build quality
  • Distorsion can be corrected very well with Hemi Fisheye plugin
  • Moderate vignetting at F2, gone at F4
  • moderate CA
  • Short min focusing distance (12,5cm)

Average

  • Resistance to flare is average but above competitors

Cons

  • None

You can buy this Lens on

5 Conclusion

Le TTArtisan 7.5mm F2 (169 Eur) est une excellente optique fisheye qui offre un très bon à excellent piqué sur tout le champ. Le flou d’arrière plan et le rendu des couleurs est très bon. L’ouverture de F2 est un record sur genre d’optique, c’est aussi la seule à proposer une filtre ND arrière. Le vignettage et les AC sont relativement faibles. La résistance au flare est moyenne (bien que nettement meilleure que ses concurrents)

A recommander sans hésitation

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Pour

  • Très bon piqué au centre à pleine ouverture
  • Piqué excellent sur tout le champ à F5.6
  • Très beau flou d’arrière plan
  • Très bon rendu des couleurs
  • Ouverture à clics doux
  • Prix modéré (169 Eur) et poids raisonnable
  • Compact (peut s’utiliser sur une gimbal)
  • Filtre arrière possible (filtre ND1000 fourni)
  • Très bonne qualité de construction
  • Vignettage modéré à F2 et disparu à F4
  • AC modérées
  • Distance min de mise au point faible (12,5cm)
  • Distorsion qui peut être corrigé avec le plugin Hemi Fisheye

Moyen

  • Résistance au flare moyenne mais meilleure que les concurrents

Contre

  • Aucun

Vous pouvez acheter l’optique sur

Categories: APS-C Lenses, TTArtisan APS-C

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15 replies

  1. Is the resolution good enough with this lens on apsc mode, or should I go with the ttartisan 11mm f2.8?

    I shoot with an A7IV.

      • In that review, you mentioned the 11mm has a field of view closer to a 13mm. What would be a good option that is as wide or wider than 12mm? The Samyang 12mm is sadly not available anymore.

  2. The loawa 9mm f5.6 for full frame is the widest
    You have also the loawa 9mm f2.8 for apsc
    Apart from the sony 12-24 f2.8 gm the others are less good including laowa 11mm that is not as good as the Samyang

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