Sony FE 24-70mm F2.8 GM II

in blue english / en noir en français

All photos , taken with Sony A7RIV/A1 and with minimal post processing are available in full size (61/50Mpix) in the following Flickr album suivant : Sony 24-70mm F2.8 GM II

Buy me a Coffee – Donation

Help me to run this site and continue testing new lenses and products with a small donation

$3.00

Toutes les photos de l’article, prises avec le sony A7RIV et A1 et avec retouches minimales sont disponibles en pleine résolution (61/50Mpix) dans l’album flickr suivant : Sony 24-70mm F2.8 GM II

Offrez moi un café – Donation

Une petite donation de votre part m’aidera à maintenir ce site et à continuer à vous proposez des tests d’objectifs

€3.00

1 Presentation

  • Weight : 695 g
  • Price : 2400 euros
  • Aperture : F2.8 – F22
  • Length : 120mm
  • Filter : 82mm
  • 11 blades aperture
  • Buttons : AF/MF, Smooth/tight; Iris lock, click/clicless, focus hold
  • Aperture ring
  • Dust and moisture resistance
  • Minimal focusing distance : 21-30cm
  • Max Magnification ratio : 0,32x
  • Lens hood included with sliding slot for filter

The new Sony 24-70mm F2.8 GM II is a long awaited upgrade of the Sony FE 24-70mm F2.8 GM. The 1st GM was very good on 24/42Mpix but was not supporting the 50/61Mpix. Other manufacturers like Sigma (Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art) and Tamron (Tamron 28-75mm F2.8 Di III VXD G2 A063) did made superior lenses to the original GM in term of sharpness

The new GM II is taking a similar approach to the Sony 70-200mm F2.8 GM II OSS by adding to the GM V1 an aperture ring, and by being lighter, sharper and faster

The lens is a bit shorter and lighter (695g) than the other 24-70mm F2.8 (830g to 1100g)

Build quality and ergonomics are excellent. A great attention was made for videographers with an click/clickless aperture ring, an IRIS lock, a smooth/tight zoom dampening

The focusing ring has linear response to ease manual focusing

The lens hood has a retractable cover to allow manipulation of a filter without removing the lens hood

The lens is equipped with 4 XD linear motor for super fast, precise and silent focusing both in photography and in video

  • Poids : 695g
  • Prix : 2400 euros
  • Ouverture : F2.8 – F22
  • Longueur : 120mm
  • Filtre : 82mm
  • Protection tout temps
  • Diaphragme à 11 lamelles
  • Boutons : AF/MF, resistance du zoom, verrou iris, clics/sans clics, maintien de mise au point
  • Distance minimale de mise au point : 21-30cm
  • Rapport de grossissement max : 0,32x
  • Pare soleil inclus avec trappe pour faire pivoter un filtre

Le nouveau Sony 24-70mm f2.8 GM II est le successeur très attendu du Sony FE 24-70mm F2.8 GM. Le 1er GM était très bon su r24/42Mpix mais ne supportait pas les 50/61Mpix. D’autres fabricants comme Sigma avec le Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art) et Tamron avec le Tamron 28-75mm F2.8 Di III VXD G2 A063) ont fait mieux que le GM original en terme de piqué

Le nouveau GM II adopte une approche similaire au Sony 70-200mm F2.8 GM II OSS en ajoutant à la V1 une bague d’ouverture et en offrant un meilleur piqué, un poids réduit et un AF plus véloce

L’optique est plus courte et surtout plus légère (695g) que tous ses autres concurrents (830g à 1100g)

La qualité de construction t l’ergonomie sont excellente. Une grande attention a été portée à la partie vidéo avec une bague d’ouverture déclicable, un verrou de l’IRIS et un réglage de la dureté du zoom

La bague de mise au point a une réponse linéaire en mise au point manuelle

Le pare soleil est équipé d’une trappe pour pouvoir manipuler un filtre en cas de besoin

L’objectif dispose de 4 moteurs XD linéaires pour une mise au point hyper rapide précise et silencieuse

AF performance :

  • AF is extremely fast , accurate and silent both in photo and video, in burst mode the results are excellent with a hit rate close to 100% !
  • The lens is of course compatible with the 30fps of the Sony A1 

Performances AF

  • L’AF est super rapide, précis et silencieux en photo et vidéo, en rafale les résultats sont excellents avec un taux de réussite proche de 100%
  • L’optique est bien entendue compatible avec les 30i/s du Sony A1

2 Optical performances / Performances Optiques

The tests were made on a Sony A7RIV with its 61Mpix, you can get all images samples in full resolution here : Sony 24-70mm F2.8 GM II

Les tests ont été effectués sur un A7RIV avec ses 61Mpix. Vous pouvez consultez toues les photos du test ici : Sony 24-70mm F2.8 GM II

2.1 Sharpness / Piqué

  • The lens sharpness is excellent to outstanding in the centre wide open and corners are not far away.
  • When you close down you get a minor improvement between F2.8 and f4 in the centre and a more significant ones at F5.6 for the corners
  • The 70mm is the best focal length
  • An Excellent performances but a tiny bit lower than the Sony 70-200mm F2.8 GM II OSS
  • L’optique est excellente à superbe au centre dès la pleine ouverture et les coins ne sont pas loin derrière.
  • Quand on ferme d’un cran on gagne très légèrement au centre et de manière plus significative dans les coins jusque F5.6
  • La focale de 70mm est la plus piquée
  • Une performance excellente meme si un poil en deçà du Sony 70-200mm F2.8 GM II OSS

24mm Centre / Centre

24mm Corners / Coins

35mm Centre / Centre

35mm Corners / Coins

50mm Centre / Centre

50mm Corners / Coins

70mm Centre / Centre

70mm Corners / Coins

Sharpness for distant subjects / Piqué pour les psujets distants

The performances are excellent on the entire field

Les performances sont excellentes sur tout le champ

Sharpness for portraits / Piqué pour les portraits

  • The lens delivers excellent results for portraits with smooth background blur and excellent to outstanding sharpness and superb skin rendering and color rendition.
  • L’objectif délivre d’excellents résultat pour les portraits avec un beau flou d’arrière plan et un piqué excellent et un superbe rendu des couleurs et des tons chairs

flare

2.2 Vignetting , chromatic aberrations , distortion, flare, sunstars

  • Distortion is quite low for a 24-70 zoom : barrel at 24mm, very low as of 35mm and in pincushion from 50 to 70mm
  • Vignetting is present mostly at 24mm but very low from 35 to 70mm
  • Chromatic aberrations are extremely low
  • Resistance to flare is very good for a 24-70 but you can easily get some by pointing to the sun
  • There are nice sunstars effect which aperture closed down at F16-F22
  • There is not yet a Lightroom Lens profile for this lens but this should come soon

2.2 Vignettage, aberrations chromatiques, distorsion, flare, effets d’étoiles

  • La distorsion est faible pour un zoom 24-70 : en barillet à 24mm, très faible de 35 à 70mm et en coussinet entre 50 et 70mm
  • Le vignettage est très faible à 24mm et null à partir de 35mm
  • Les aberrations chromatiques sont très faibles
  • La résistance au flare est très bonne pour un 24-70mm , mais on peut créer du flare en pointant l’objectif vers le soleil
  • De beaux effets d’étoiles peuvent être obtenus vers F16-F22
  • Il n’y a pas encore de profil Lightroom pour cet objectif mais cela ne saurait tarder

2.3 Bokeh / Color rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

  • The Bokeh balls are very good : perfectly circular even with aperture closed down to f5.6
  • In rare occasions there are some trace of onion ring which is often the case for super sharp lens
  • The background blur is very good : smooth in most cases , however you don’t achieve same smoothness as a prime lens
  • Color rendition / microconstrast are excellent : very rich and natural without being too contrasty like the Sony FE 35mm F1.8
  • Les ronds de Bokeh sont très bons : parfaitement circulaire même en fermant à F5.6
  • Dans certains cas difficiles on voit des traces de tranches d’oignons ce qui arrive fréquemment avec les optiques super piquées
  • Le flou d’arrière plan est plaisant et très doux dans la plupart des cas mais on n’atteint pas la douceur d’une focale fixe
  • Le rendu des couleurs et le microcontraste sont excellent. : les couleurs sont riches et naturelles sans être trop contrastés comme le Sony FE 35mm F1.8
  • est très bon et naturel
onion ring pattern at 70mm F2.8

3 Video

  • Excellent results in video in term of sharpness, background blur smoothness and color rendition, very nice rendering for portraits. Very versatile lens for street and travel videos, weddings , portraits
  • AF works perfectly , manual focusing show a linear response
  • The Aperture ring set to clickless is a pleasure to use in video as well as the tightening of the zoom that allow a more gradual zoom movement
  • No focus breathing visible except a tiny bit at 70mm but minor : excellent performance
  • Parfocal test : the lens is par focal
  • Excellent résultats en vidéo en terme de piqué de douceur du flou d’arrière , et de rendu des couleur. Très beau rendu en portrait. Objectif très polyvalent en vidéo de rue , de voyage, de mariage ou de portraits
  • L’AF est excellent et fonctionne sans aucun problème. En mise au point manuelle la réponse de la bague est linéaire
  • La bague d’ouverture peut être sans clics et est un vrai plaisir en vidéo tout comme la possibilité de raidir la bague de zoom pour un zoom plus progressif
  • Pas de focus breathing visible sauf un très léger à 70mm : une excellente performance
  • Test Parfocal : L’optique est par focale

Focus Breathing :

4 Comparison with other 24/28-70mm F2.8

The Main competitors are the Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art , Samyang 24-70mm F2.8, Sony FE 24-70mm F2.8 GM

I will put aside all the 28-75 like the Sigma 28-70 F2.8 or Tamron 28-75mm F2.8 Di III VXD G2 A063 which are excellent lenses but that lacks the 24mm focal length

that has a similar price than the Samyang

Les principaux concurrents sont le Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art , le Samyang 24-70mm F2.8 et le Sony FE 24-70mm F2.8 GM .

J’ai mis de coté les 28-75mm comme les Sigma 28-70 F2.8 et le Tamron 28-75mm F2.8 Di III VXD G2 A063 qui sont excellent mais plus limité pour ceux qui ont besoin du 24mm

4.1 Specifications

Sony 24-70 F2.8 GM IISamyang 24-70 F2.8Sigma 24-70mm F2.8 DG DN ArtSony FE 24-70mm F2.8 GM
Price / Prix2400 euros900 euros1200 euros2150 euros
Weight / Poids695g1100g830g886g
Length / Longueur120mm128,8mm125mm136,3mm
AF++++++++++++
Buttons / RingAF/MF, Smooth/tight; Iris lock, click/clicless, focus hold
Aperture ring
Bague d’ouverture, AF/MF verrou d’iris, clics ou déclics, maintien de mise au point
Custom mode 1/2
Focusing ring can be set to Aperture ring

Mode custom 1/2
Bague de mise au point qui peut être bague d’ouverture
AF/MF
Focus Hold
Lock
Focus hold button
AF/MF
Min focusing distance / Distance min de mise au point21-30cm35cm18-38cm38cm
Max Magnification ratio / Rapport de grossissement max0,32x0,1x-0,27x0,34x-0,22x0,24x
Build Quality / Quality de construction+++++++++++
Aperture blades / Lames de diaphragme119119
Filter / Filtre82828282
Weather Sealing / Protection tout tempsYesYesYesYes
  • From a specifications perspective the new Sony GMII is the lightest by far and also the smallest (only by a few mm). It is of course the most expensive with price 2 x the Sigma
  • Its ergonomics are the most complete one and it is the only one with a real aperture ring ( the Samyang has a focusing ring that can be set to aperture ring)
  • The AF of the GM II is above all the others followed by the Sigma 24-70 is second but the sigma does not achieve the 30fps on the A1 (more close to 15fps)
  • The Sony GM II is the one with the best magnification ratio globally
  • D’un point de vue spécifications, le nouveau Sony GM II est le plus léger de loin et aussi le plus compact de quelques mm. Il est bien entendu le plus cher avec un prix 2X celui du Sigma
  • Son ergonomie est la meilleure et la plus complète : c’est le seul avec une vrai bague d’ouverture le Samyang ayant une bague de mise au point qui peut servir de bague d’ouverture
  • L’AF du GM II est supérieur à tous les autres 24-70. le Sigma 24-70 est second mais ce dernier n’atteint pas les 30i/s sur le A1 (on est plutôt à 15i/sec)
  • Le Sony GM II est celui globalement avec le meilleur rapport de grossissement

4.2 Sharpness / Piqué

  • Compared to the other 24-70 , the GMII is better at all focal length, the closest is the Sigma 24-70 that is especially close at 50-70mm but when compared at 100% you see a clear better micro contrast for the Sony GM II
  • Comparé aux autres 24-70, le GM II est meilleur à toutes les focales. Le plus proche est le Sigma 24-70 qui est particulièrement proche à 50-70mm , mais en crop 100% on voit que le Sony offre un meilleur micro contraste que le Sigma 24-70

4.3 Background Blur & Bokeh Balls / Flous d’arrière plan et Ronds de Bokeh

  • Background blur : The Sigma and sony GMII are the best ones , closely followed by the Samyang and Tamron 28-75mm F2.8 Di III VXD G2 A063 , the Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD is more nervous
  • Bokeh balls : The Sigma offers the best bokeh balls very rounded and soft, followed by The Sony GMII also very circular but with more onion ring pattern. The Samyang is the less good one with 9 shaped polygons as of F4
  • Flou d’arrière plan : Le sigma et le GM II sont les meilleurs, suivi de près par le Samyang et le Tamron 28-75mm F2.8 Di III VXD G2 A063, le Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD 1 est plus nerveux
  • Ronds de Bokeh : Le Sigma offre les meilleurs ronds de bokeh , suivi du Sony GM II qui sont aussi bien circulaires mais qui montrent parfois des tranches d’oignons plus visibles. Le Samyang est le moins bon avec des polygones à 9 côtés dès F4
Sony 24-70 GMII @70mm F2.8
Samyang 24-70 @70mm F2.8
E 28-75mm F2.8-2.8 at 59 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 1000-205
Tamron 28-75

4.4 Portraits

  • The Sony 24-70mm F2.8 GM II offer the best rendering for portraits with an excellent skin rendering , color rendition and sharpness combined with a smooth background blur. The Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art is second but you don’t get the same microconstrast as with the GM II
  • The Samyang suffers a little bit at 70mm in term of portrait sharpness.
  • Le Sony 24-70 F2.8 GM II offre le meilleur rendu pour les portraits avec un excellent rendu des tons chairs, piqué et rendu des couleurs combiné avec un flou d’arrière plan très doux. Le Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art est second mais il n’atteint pas le même niveau de micro contraste que le GM II
  • Le Samyang souffre de son manque de piqué à 70mm.
24-70mm F2.8 DG DN | Art 019 at 70 mm - 1-250 s à f - 2,8 à ISO 160-125
Sigma 24-70
24-70mm F2.8 DG DN | Art 019 at 46.5 mm - 1-250 s à f - 4,0 à ISO 1000-220
Sigma 24-70
E 28-75mm F2.8-2.8 at 63 mm - ¹⁄₁₂₅ s à ƒ - 2,8 à ISO 200-316
Tamron 28-75

E 28-75mm F2.8-2.8 at 75 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-270
Tamron 28-75

4.5 Distorsion / CA / Vignetting / Flare

  • The distortion and the vignetting of The Sony GM II are among the lowest which is good but not a big advantage with current software and in body lens corrections
  • The level of CA and resistance to flare are the best ones among the 24-70mm F2.8

Distorsion / AC / Vignettage / Flare

  • La distorsion et le vignettage du Sony sont parmi les plus faibles, ce qui est bien mais pas un gros avantage avec les corrections optiques dans les logiciels
  • La performance pour les aberrations chromatiques et la résistance au flare sont les meilleures de tous les 24-70 F2.8

4.6 Video

The Sony GM II is vastly superior to the other lenses for video thanks to its real aperture ring , parfocal and , zero focus breathing + zoom tightness and light weight. The second one is the Samyang with a focusing ring than can be set to an aperture ring, but the lens is 80% more heavier which make it difficult to hold steadily

En vidéo le Sony GM II est largement supérieur aux autres grâce à sa vrai bague d’ouverture déclicable, son focus breathing proche de zoo, la bague de zoom que l’on peut rigidifier, son AF sans faille, le fait qu’il soit parfocal et son poids très contenu. Le Samyang est second grace a sa bague de mise au point qui peut devenir une bague d’ouverture son faible focus breathing, le fait qu’il soit parfocal mais il est près de 80% plus lourd et son AF est moins bon

4.7 Conclusion

Globally The Sony 24-70mm F2.8 GMII is a new masterpiece that will sit well next to the Sony 70-200mm F2.8 GM II OSS

If you own the Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art then, it is not required to upgrade is you have the A7II or A7IV , but if you have the A1 or A7RIV you will notice a clear difference

Is it worth 2 times the price ? No , but if you want the best in all domains the GMII is the way to go. If you want the best for the money then the Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art stays the preferred option

Globalement le nouveau Sony 24-70 F2.8 GM II est une excellente optique qui aura touter sa place à côté du Sony 70-200mm F2.8 GM II OSS

Si vous possédez dèjà le Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art, il n’est pas nécessaire de migrer vers le nouveau GM II si vous êtes sur A7III ou A7IV, sauf en vidéo, mais si vous êtes sur A7RIV ou A1 on pourra voir une différence notable

Vaux t il 2 x le prix du Sigma ? Non , mais pour avoir le meilleur dans tous les domaines , c’est le GM II qui est la voix à suivre. Pour le meilleur rapport qualité prix le sur A7RIV et A1 le Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art est imbattable

5 Sample of Photos / Exemples de Photos

Excellent results in all situations : from architecture to portraits, to fast actions. You can’t miss a shot with this lens

Excellent résultats dans toutes les situations : de l’architecture aux portraits en passant par la photo d’action. Il est difficile de rater une photo avec cet objectif

6 Conclusion (English)

The Sony 24-70mm F2.8 GM II is a new masterpiece from Sony that follows the same design approach as the Sony 70-200mm F2.8 GM II OSS : sharper , lighter, faster & video improvements

The lens is boringly excellent : excellent to outstanding sharpness with only a minor drop in corners (very good to excellent), superb color rendition and microconstrast. Very nice bokeh balls and soft background blur. AF excellent in all scenarios, Very good resistance to flare, superb ergonomics for video with no focus breathing parfocal and a real aperture ring

The only drawback I could find is some onion pattern in the bokeh balls in difficult situations and of course the price !

The lens is an absolute must if you own the A1 to benefit from the 30fps or to fully resolve the 61Mpix of the A7RIV or if you do a lot of videos. For the others case the Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art is producing 80% of the performance of the GM II for half the price

Highly recommended

Buy me a Coffee – Donation

Help me to run this site and continue testing new lenses and products with a small donation

$3.00

Pros

  • Excellent to outstanding sharpness in the centre at all focal length as of F2.8
  • Very good to excellent corners at all focal length
  • Excellent consistency on the entire filed
  • Smooth background blur
  • Very Good Bokeh balls well rounded and soft most of the times
  • Excellent color rendition
  • Excellent microconstrast
  • Excellent AF (fast, precise, silent) in all situations
  • Excellent rendering for portrait and skins
  • Lighter and smaller than competition
  • Optimised for video
    • Real aperture ring that can be set to clickless
    • No focus breathing
    • Parfocal
    • Zoom tightness adjustable
  • All Weather resistance
  • Low distortion
  • Very Low CA
  • Very Good resistance to flare

Average

  • Bokeh balls show sometimes onion ring pattern in difficult situations
  • Price

Cons

  • None

6 Conclusion (Français)

Le Sony 24-70mm F2.8 GM II est un nouveau petit chef d’oeuvre , il reprend les codes du Sony 70-200mm F2.8 GM II OSS : plus piqué , plus léger, plus rapide et optimisation vidéo

L’objectif est excellent à tous les niveaux : excellent à superbe piqué avec une légère chute dans les coins (très bons à excellents) , superbe rendu des couleurs et microconstraste. Très beaux ronds de bokeh et flou d’arrière plan tr!s doux . AF excellent dans tous les scénarios , très bonne résistance au flare pour un 24-70, superbe performance ne vidéo avec la bague d’ouverture, parfocal, et focus breathing quasi null.

Le seul reproche que je peux lui faire à part son prix, est le bokeh en tranches d’oignons dans certains cas difficiles

Cet objectif est un indispensable si vous possédez le A1 pour bénéficier des 30 I/sec ou si vous avez le A7RIV pour tirer la quintessence des 61Mpix à toutes les focales, ou si vous faites beaucoup de vidéos (sur tous les boitiers). Dans tous les autres cas le Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art offre 80% des performances du GM pour 50% de son prix

A recommander sans hésitation

Offrez moi un café – Donation

Une petite donation de votre part m’aidera à maintenir ce site et à continuer à vous proposez des tests d’objectifs

€3.00

Pour

  • Piqué excellent à superbe au centre et à toutes les focales dès F2.8
  • Très bon à excellent coins à toutes les focales
  • Consistance excellente sur tout le champ
  • Très Beaux ronds de bokeh bien ronds et doux la plupart du temps
  • Flou d’arrière plan doux
  • Excellent rendu des couleurs
  • Excellent micro contraste
  • Excellent rendu pour les portraits
  • Excellent AF dans toutes les situations
  • Optimisé pour la vidéo
    • bague de mise au point avec ou sans clics
    • focus breathing minimal
    • parfocal
    • réglage de la dureté du zoom
  • Excellente ergonomie
  • Protection tout temps
  • Faible distorsion
  • AC très faibles
  • Plus léger et compact que la concurrence
  • Très bonne résistance au flare pour un 24-70

Moyen

  • Ronds de bokeh qui peuvent montrer des tranches d’oignons dans les situations difficiles
  • Prix

Contre

  • Aucun

Categories: Lenses, Sony Zoom

Tagged as: , , , ,

22 replies

  1. finally! i wait your review so long. but i have just one question
    i have a7c and i’m seeking fixed f2.8 zoom lens
    would you recommand which is good lens for a7c
    sigma 28-70mm f2.8? or sony 24-70mm GM II?

    • I have the a7c a1 a7riv and i own both the sigma 28-70 and the gm ii
      I always use the sigma on a7c as much more light and compact
      The 24mpix do not need the GM II

  2. Another amazing lens by Sony, and yet again they managed to make it smaller and lighter than the V1 and competition!

    I have become too used to the versatility of the excellent FE 24-105G to go back to a 24-70 2.8 (as was using on my Nikon DSLRs), but I wonder what Sony could do in a v2 of the 24-105G. If they when for e a hybrid photo-video design like the recent PZ 16-35, I am not sure I’d be that interested though.

  3. Thanks for another great review. I wish you had the time to include the Sony 24-105 f/4 G in your comparisons. Although they have different max apertures and upper focal lengths, they are similar in size, with a slight edge to the 24-105. I find my 24-105 to be a great travel lens, but I mostly switch to primes for landscape because of better sharpness at small apertures. I’d love to know how Sony often gets better sharpness at f11 and f16 in their primes. I love the way you include other factors like bokeh, autofocus, and, of course, price in your reviews. Keep up the great work!

  4. Salut et merci pour ce test ! je possède un a7iv et le sigma 24-70 f2.8 dg dn et j’ai hesité avec ce GMII, mais selon toi y’a t’il une différence notable sur 33MP en terme de piqué au centre et dans les coins par rapport a ce GMII? en tout cas sacré objectif ce GM il a vraiment tout pour plaire sauf son prix .

    • On commencera à voir un petite différence à 24mm sur 42mpix
      Et plus franche sur 50/61 mpix et encore pas vers 70mm
      Donc sur 33mpix pas de difference

  5. Je viens de recevoir mon 24-70 gm ii la semaine dernière et qu’elle déception mon tamron 28-75 g2 est largement plus piquée( sur a7iv) avec largement moins d’aberrations chromatique l’autofocus est à peine plus rapide que le g2 mais on y perd tellement en qualité d’image…

      • Marc, so you think the GM II is superior to the G2?

        I’m curious, for a standard zoom (travel, family etc) would you recommend the GM II or a 24-105?
        I noticed you recommend the 24-105 in an earlier post but that question was pointed towards landscapes.

      • Gm if you have a 50 or 61 mpix
        Otherwise the 24-105 is very good allow for longer reach but less good for night or indoor

  6. Excellent review! I always enjoyed the sigma 24-70 dg dn but ended up adding the sony 24-70 gm ii as well when i got my a7rv. Sony did such an amazing job on this lens. I was pretty surprised how much sharper it was compared to the sigma wide open and stopped down. These gm ii releases sony is doing is a winning formula, winning over new photographers. I must say their 70-200 gm ii is probably my favorite zoom lens of all time. Prime quality pictures from a zoom. Wow what times we live in! Thanks for all the great content 👍 🙏

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.