Mitakon 20mm F2 4.5x Supermacro

Mitakon 20mm F2 Supermacro 4-4.5X-09

in Blue English / en noir en Français

  1. Presentation
  2. Using the lens / Utilisation de l’optique
  3. Samples photos / Exemples de photos
  4. Conclusion

All photos , taken with Sony A7RIII and without post processing are available in full size (42Mpix) in the following Flickr album : Mitakon 20mm F2 Super macro 4-4.5X

Toutes les photos de l’article, prises avec le sony A7RIII et sans aucune retouches sont disponibles en pleine résolution (42Mpix) dans l’album flickr suivant: Mitakon 20mm F2 Super macro 4-4.5X

1 Presentation

  • Weight : 320 gr
  • Price : 180 euros
  • Length : 91mm
  • Filter : No filter possible
  • F2-F16
  • 3 Blades aperture (!)
  • Working distance : 20mm (4.5x) – 30mm (4X)
  • Max Magnification : 4.5x
  • Min Magnification 4x
  • Full manual lens
  • Soft plastic lens cap
  • No electrical contact so no transmission of the aperture number or lens identification
  • Poids : 320gr
  • Prix : 180 euros
  • Longueur : 91mm
  • Filtre: pas de filtre
  • Diaphragme à 3 lamelles (!)
  • Rapport de reproduction minimum 4x
  • Rapport de reproduction maximum 4.5x
  • Distance de travail : 20mm (4.5x) et 30mm en 4x
  • Capuchon d’objectif en plastique mou
  • Mise au point manuelle
  • Pas de contact électrique donc pas de transmission de l’identité de l’objectif ni de l’ouverture

Handling

The build quality is good with the lens fully in metal

You will find a small aperture ring near the front element

What is unusual is that there is no focusing ring ! there is only a magnification ring that allow to go from 4 X to 4.5X magnification but the working distance is fixed from 20mm in 4.5x mode to 30mm in 4x mode

You will need to use a macro rail to be able to do your focus

Maniement

La qualité de construction est bonne avec un objectif tout en métal

Vous trouverez une bague d’ouverture près de la lentille frontale

Le plus surprenant : pas de bague de mise au point , mais bien un bague de grossissement de 4 x à 4.5X la distance de mise au point elle est fixe et de 20mm en position 4.5X à 30mm en position 4X

Compared to Yasuhara Nanoha 5X (ASPC) / Comparé au Yasuhara Nanoha 5X (APSC)

Mitakon 20mm F2 vs Yasuhara Nanoha-02Mitakon 20mm F2 vs Yasuhara Nanoha-11Mitakon 20mm F2 vs Yasuhara Nanoha-01

2 Using the lens

2.1 Optical performance

The tests were made on a Sony A7RIII, the most demanding sensor with 42 Mpix

Considering it is more a microscope than standard lens , standard tests are useless

We won’t test CA, distorsion, Bokeh or sharpness but will look on how to use the lens and what are typical results you can obtain

Les tests ont été effectués sur un A7RIII, le plus exigeant de la gamme Sony avec ses 42MPix

Comme cet objectif s’apparent plus à un microscope qu’à un objectif classique les tests habituels de piqué, AC, distorsion, bokeh ont peu d’utilité et je me concentrerais plus sur l’utilisation pratique d’un tel objectif

2.2 For which usage / pour quel usage

The Mitakon 20mm F2 Supermacro X4.5 is an extreme macro lens for very specific usage. It is the equivalent of the Canon MP-E65mm F2.8 macro 1-5x

If you look for less extreme macro lens there is the Laowa 60mm f/2.8 2:1 Ultra-Macro, that can achieve a magnification of 2x

With a magnification of 4X minimum don’t expect to take moving insects. This lens is for details of small objects or death insects

Le Mitakon 20mm F2 Supermacro X4.5 est une optique macro extrême pour des usages très spécifiques. C’est l’équivalent du Canon MP-E65mm F2.8 macro 1-5x

Si vous cherchez une optique macro un peu moins extrême , il y a le  Laowa 60mm f/2.8 2:1 Ultra-Macro, qui atteint déjà un facteur de grossissement de X2

Ici avec un grossissement de minimum 4X , n’espérez pas prendre des insectes en mouvement, il faudra se contenter d’objets et d’insecte morts

2.3 Depth of field / Profondeur de champ

The depth of field is extremely minimal varying around 0.05mm to 0.5mm maximum!

So it will be almost mandatory to do focus stacking. This technique consist in taking multiple photos and combining them to increase the depth of field.

You will need to take a first photo of the closest point and take move forward by little increment (eg 0.1mm) until you reach the most distant point you want to be sharp

Stacking and merging of the photos will happen in photoshop or in specialized software like Helicon Focus or  Zerene Stacking

Considering the high magnification ratio , your subject really need to be parallel to the lens which is not obvious to setup

La profondeur de champ est extrêmement réduite et varie environ entre .05mm et 0.5mm maximum!

Donc il sera obligatoire d’utiliser la technique de focus stacking avec cet objectif. Celle ci consiste à prendre une grande série de photos et à les fusionner pour accroitre la profondeur de champ

Pour ce faire il faudra prendre la 1ere photo sur le point le plus proche puis décaler l’ensemble vers l’avant d’un rien (.1mm) et recommencer jusqu’à atteindre le dernier plan qui devra être net

La fusion des photos s’effectuera dans Photoshop ou des logiciels spécialisés comme Helicon Focus ou  Zerene Stacking

Vu le fort taux de grossissement il faudra essayer d’avoir votre sujet bien parallèle par rapport à l’objectif ce qui est loin d’être évident

2.3 How to use this lens ?/ Comment l’utiliser ?

4 mandatory accessories for this lens 

  • Tripod + Micrometric ball head: on top of being impossible to manipulate handheld, any little vibration will blur your image and change the focus, so better take a steady tripod + a micrometrical ball head like the manfrotto 410 allowing you to adjust all 3 movements with precision
  • Wired Remote : Pushing the shutter will induce vibration, you can always use a 5-10 sec delay shutter but if you need to take 50 photos to perform some focus stacking you better take a wired remote
  • Macro rail : to be able to adjust the focus distance without moving the tripod and to do some focus staking you better use a macro rail like the below ones, for specialist you could invest in an electric macro rail 
    • manual one like the Novoflex CASTEL-L
    • automatic ones like the Stackshoot Automated macro rail package
  • Assist Lamp : you will need a lot of light when working so close with a small aperture (eg F11)

4 accessoires sont essentiels pour l’utilisation de cet objectif

  • Un trépied et une rotule micrométrique : en plus d’être impossible à manipuler à main level, il faut un trépied lourd pour éviter tout micro mouvement et une rotule micrométrique pour faire les ajustements fin dans les 3 dimensions (ex avec la Manfrotto 410)
  • Un cable de déclenchement. On peut bien entendu utiliser le retardateur de 5-10 secondes, mais si l’on doit faire du focus stacking avec 50 photos à prendre, la commande filaire sera plus pratique
  • Un rail macro: pour ajuster la distance de mise au point et bouger l’ensemble en focus stacking sans bouger le trépied il faudra utiliser un rail soit Manuel soit électrique si vous votre utilisation est fréquente
    • Manuel : Novoflex CASTEL-L
    • Automatique comme le “Stackshoot Automated macro rail package”
  • Une Lampe d’assistance macro : vous aurez besoin de beaucoup de lumière.
capture-decc81cran-2017-09-26-19-25-28.png

Manfrotto 410

Laowa 25mm F2.8 2.5-5X-25

Novoflex CASTEL-L slider

stackshot

Stackshoot macro rail

2.4 Real life setup / Setup réel

I shoot some details of 

  • Bank note
  • Small flower
  • Sushi
  • Sugar
  • Earring

J’ai fait mes tests en photographiant les détails de

  • Un billet de banque
  • Une petite fleur
  • Un Sushi
  • Du Sucre
  • Une boucle d’oreille

Mitakon 20mm F2 Supermacro 4-4.5X-15Mitakon 20mm F2 Supermacro 4-4.5X-14Mitakon 20mm F2 Supermacro 4-4.5X-13Mitakon 20mm F2 Supermacro 4-4.5X-12

3 Sample photos / photos d’exemples

Most photos were shoot around F11 and stacked in Photoshop

La plupart des photos ont été prises à F11 et empilées en Photoshop

3.1 Focus Stacking in Photoshop / La technique de focus stacking en Photoshop

See my review of the Laowa 25mm super macro

Voir mon explication dans le test du Laowa 25mm super macro

3.2 Samples images on flickr

You will find here a Flickr group with some samples images (mostly not on Sony version of it)

Vous trouverez quelques exemples de photos faites avec cet objectif (principalement avec des boitiers non Sony) dans le groupe Flickr ci dessous

https://www.flickr.com/groups/3480219@N23/pool/

3.3 Photo 1 : Sushi – 38 photos

The stacked results look really nice , but the 100% crop reveal some softness that I did not had with the Laowa 25mm super macro

La photo finale est globalement très bien, mais en regardant le crop  à 100% on remarque que l’image est un peu molle, je n’avais pas cela avec le Laowa 25mm super macro

3-Sushi, Mitakon 20mm F2 Supermacro 4-4.5X-338

1 photo

mitakon sushi 38

Stacking results of 38 photos / résultats après empilement de 38 photos

mitakon sushi 38

Crop 100%

3.4 Photo 2 : Earring – 59 photos stacked

The stacked results look really nice , but again the 100% crop reveal some softness that I did not had with the Laowa 25mm super macro

La photo finale est globalement très bien , mais une fois de plus en regardant le crop  à 100% on remarque que l’image est un peu molle, je n’avais pas cela avec le Laowa 25mm super macro

5-Pearl, Mitakon 20mm F2 Supermacro 4-4.5X-408

1 photo

Pearl mitakon 59.jpg

Stacking results of 59 photos / résultats après empilement de 59 photos

Pearl mitakon 59

Crop 100%

3.5 Photo 3 : Sugar – 101 photos stacked

The stacked results look average , better results have been obtained for the same subject with the Yasuhara Nanoha X5

La photo finale est globalement moyenne , de meilleurs résultats ont été obtenus pour la même scène avec le Yasuhara Nanoha X5

2-Sugar, Mitakon 20mm F2 Supermacro 4-4.5X-233

1 photo

sugar mitakon 101

Stacking results of 101 photos / résultats après empilement de 101 photos

sugar mitakon 101

crop 100%

3.6 Photo 4 : Bank Note – 21 photos

The stacked results look really nice, but once more the 100% crop reveal some softness that I did not had with the Yasuhara Nanoha X5

La photo finale est globalement bien , mais en regardant le crop  à 100% on remarque que l’image est un peu molle, je n’ai pas eu cela avec le Yasuhara Nanoha X5

4-Bank Note, Mitakon 20mm F2 Supermacro 4-4.5X-361

1 photo

mitakon bank note 21

Stacking results of 21 photos / résultats après empilement de 21 photos

mitakon bank note 21

Crop 100%

3.7 Photo 5 : Flower – 209 photos

For this one I had a photoshop error as stacking 209 full size photos was consuming too much resource , I therefore stacked only a 2000 pixels version of it

The stacked results look really nice ,

Pour cette photo , l’empilement de 209 photos de de 42Mpix était trop pour Photoshop J’ai donc assemblé une version réduite de 2000 pixels

La photo finale est globalement assez réussie à mon goût

1 - flower, Mitakon 20mm F2 Supermacro 4-4.5X-029

1 photo

fleur mitakon 209

Stacking results of 209 photos / résultats après empilement de 209 photos

fleur mitakon 209

crop 100% = 800 pixels out of 2000 Pixels

5 Conclusion

Macro shooting at X4 is a a difficult technique that will require a lot of specific hardware, lot of preparation and patience and a lot of post processing time. It only works with dead insects or objects. You obviously need a macro rail but you better take an automated one.

Photoshop can be used to stack but is not efficient if you need to use it on a regular basis , you better look at Helicon focus or Zerene Stacking Stacking software

The Mitakon 20mm F2 is a inexpensive super macro lens (180 euros) that give nice results

Compared to the Laowa 25mm F2.8 2.5-5X macro or the Yasuhara Nanoha X5 I was a bit disappointed by the quality of the output when viewed at 100%

I made the same photos within the same hour with the Mitakon and the Yasuhara and I must say the Yasuhara Nanoha ones look much sharper than the Mitakon when viewed at 100%

So if you are serious about super macro on full frame I would recommend to buy the Laowa 25mm F2.8 2.5-5X macro  (500 euros)  and the Yasuhara Nanoha X5 (500 euros) on APS-C, both have also a LED system to illuminate your subject (optional on Laowa)

5 Conclusion

La prise de vue a des rapports macro X4 est un exercice difficile qui requiert beaucoup de préparations de patience de matériel spécifique et de post traitement. Elle ne peut être réalisée que sur des sujets assez plats, inanimés (insecte mort ou petit object). L’utilisation d’un rail macro (de préférence motorisé) est un prérequis

Photoshop peut être utilisé pour l’empilement des vues mais pour un usage régulier il faudra mieux se tourner vers des logiciels spécifiques comme Helicon Focus ou  Zerene Stacking

Le Mitakon 20mm F2 est une optique super macro abordable (180 euros) qui donne de bons résultats quand on ne regarde pas de trop près. En regardant les empilements en crop 100% j’ai été déçu du résultat en comparaison du Laowa 25mm F2.8 2.5-5X macro  ou du Yasuhara Nanoha X5 que j’ai utilisé dans les mêmes conditions sur les mêmes sujets. Les résultats obtenus avec ce dernier sont bien plus piqués

Si la super macro devient un sujet régulier pour vous il vaudra beaucoup mieux investir dans le  Laowa 25mm F2.8 2.5-5X macro  (500 euros)  ou le Yasuhara Nanoha X5 (500 euros) sur APS-C. Ces deux optiques ayant en plus des lampes LED (en option sur le Laowa) pour aider à éclairer votre sujet (les flashs macro traditionnels n’étant pas pratique aussi près)

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Categories: Lenses, Mitakon

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