Craphy 35mm F1.7

craphy 35mm f1.7-7

in Blue English / en noir en Français

  1. Presentation
  2. Optical performances / Performances optiques
  3. Video
  4. Samples photos / Exemples de photos
  5. Conclusion

All photos , taken with Sony A6000 and without post processing are available in full size (24Mpix) in the following Flickr album : Craphy 35mm F1.7

Toutes les photos de l’article, prises avec le sony A6000 et sans aucunes retouches sont disponibles en pleine résolution (24Mpix) dans l’album flickr suivant: Craphy 35mm F1.7

1 Presentation

  • Weight : 210 g
  • Price : 75 euros
  • Length : 55mm
  • Filter : 49mm
  • 9 blades aperture
  • Minimal focusing distance : 30 cm
  • No lens hood provided
  • Lens case included

This is a fully manual lenses with aperture control on the lens (with click) and manual focusing ring, No Exif are transmitted to the body

  • The lens is not well adjusted on the mount : mounted the lens can move a little bit : whenever your turn the focusing or aperture ring the whole lens is moving on the mount (1mm movement)
  • The aperture ring is clickless (no F5.6 , F11 or F16 mark) which is good for video
  • Both aperture and focusing ring are quite stiff , good for aperture, too hard for a focusing ring
  • Therefore globally the build quality can be considered as average
  • Poids : 210gr
  • Prix : 75 euros
  • Longueur : 55mm
  • Filtre : 49mm
  • Diaphragme à 9 lamelles
  • Distance de mise au point minimale : 30cm
  • Pas de pare-soleil fourni
  • Boite de rangement fournie

C’est une optique entièrement manuelle avec contrôle de l’ouverture par bague sur l’objectif et bague de mise au point manuelle. Pas d’exif transmis au boitier

  • Il y a du jeu entre l’objectif et le boitier au niveau de la baïonnette
  • La bague d’ouverture est sans clics ce qui est apréciable en vidéo (pas de graduation F5.6, ni F11,F16)
  • Les bagues de mise au point et d’ouverture sont très amorties, bien pour l’ouverture un peu trop dure pour la mise au point
  • La qualité de construction est moyenne : quand on tourne une des bagues on sent l’objectif tout entier qui bouge sur la baïonnette : peu rassurant

craphy 35mm f1.7-1

2 Optical performances / Performances optiques

2.1 Sharpness / Piqué

The tests were made on a Sony A6000 with its 24 Mpix

  • Centre : good F1.7, Very good at F2.8 ,  excellent at F4-F8 , diffraction at F22
  • Corners : average F1.7-F2.8, Good F4 , Very good at F8-F22

Les tests on été effectués sur un A6000, avec ses 24Mpix

  • Centre : bon à F1.7, très bon à F2.8 , excellent à F4-F8 , diffraction à F22
  • Coins : moyen à F1.7-F2.8, Bon à F4, très bon à F8-F22

Centre / Centre

craphy 35mm f1.7, f1.7- iso 100-1-6 s 002

F1.7

craphy 35mm f1.7, f1.7- iso 100-1-6 s 002-2

F1.7

craphy 35mm f1.7, f2.8- iso 100-1-5 s 003

F2.8

craphy 35mm f1.7, f4- iso 100-0,4 s 004

F4

craphy 35mm f1.7, f8- iso 100-1,3 s 005

F8

craphy 35mm f1.7, f22- iso 100-4,0 s 006

F22

Corners / Coins

craphy 35mm f1.7, f1.7- iso 100-1-5 s 007

F1.7

craphy 35mm f1.7, f1.7- iso 100-1-5 s 007-2

F1.7

craphy 35mm f1.7, f2.8- iso 100-1-4 s 008

F2.8

craphy 35mm f1.7, f4- iso 100-0,4 s 009

F4

craphy 35mm f1.7, f22- iso 100-5,0 s 011

F8

craphy 35mm f1.7, f8- iso 100-1,3 s 010

F22

2.2 Vignetting / chromatic aberrations / distorsion

  • Vignetting: very big wide open, it become small at F4 and disappear around F8
  • Chromatic aberrations are low but present
  • Distorsion is very strong
  • Flare resistance is average

2.2 Vignettage / aberrations chromatiques / distorsion

  • Le vignettage : il est très important à pleine ouverture, devient faible à F4 et disparait vers F8
  • Les aberrations chromatiques sont faibles mais visibles dans certaines conditions
  • La distorsion est très forte
  • La résistance au flare est moyenne
craphy 35mm f1.7- iso 1250-1-60 s 001

F1.7 without corrections / sans corrections

craphy 35mm f1.7- iso 1250-1-60 s 001-2

F1.7 with manual corrections in Lightroom / avec corrections manuelles en Lightroom

Samples of CA / exemples d’AC

Flare resistance / resistance au flare

2.3 Bokeh  / Color Rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

  • The Bokeh is quite good for this lens with bokeh balls well rounded in the centre before becoming ovals in the side (cat’s eye)
  • The background blur is very good : ultra soft
  • Color rendition is good
  • The image lacks from contrast globally
  • Le bokeh est plutôt bon avec des ronds de Bokeh bien formés au centre qui deviennent ovales vers les bords
  • Le flou d’arrière plan est très bon et ultra doux
  • Le rendu des couleurs est bon
  • L’image manque globalement de contraste , il faut le renforcer en post production
craphy 35mm f1.7, f1.7- iso 100-1-25 s 012

F1.7

craphy 35mm f1.7, f2.8- iso 100-1-20 s 013

F2.8

craphy 35mm f1.7, f4- iso 100-1-10 s 014

F4

craphy 35mm f1.7, f1.7- iso 400-1-60 s 016

EF1?7

craphy 35mm f1.7, f2.8- iso 500-1-60 s 017

F2.8

craphy 35mm f1.7, f1.7- iso 200-1-60 s 015

F1.7

craphy 35mm f1.7- iso 100-1-1000 s 019

F1.7

craphy 35mm f1.7- iso 100-1-640 s 020

F2.8

craphy 35mm f1.7- iso 100-1-400 s 021

F4

craphy 35mm f1.7, f1.7- iso 100-1-60 s 025

F1.7

craphy 35mm f1.7, f2.8- iso 125-1-60 s 026

F2.8

craphy 35mm f1.7, f4- iso 250-1-60 s 027

F4

craphy 35mm f1.7- iso 100-1-80 s 023

F1.7

F1.7 : out of the camera with low contrast / edited with more contrast

photo sans retouches avec contraste faible / droite édité avec plus de contraste

 

3 Video

Some video …

4 Samples of Photos / Exemples de Photos

craphy 35mm f1.7, f1.7- iso 160-1-60 s 029

F1.7

craphy 35mm f1.7, f1.7- iso 125-1-60 s 028

F1.7

craphy 35mm f1.7, f2.8- iso 200-1-60 s 030

F2.8

craphy 35mm f1.7, f2.8- iso 200-1-60 s 030-2

Crop 100% @ F2.8

craphy 35mm f1.7, f1.7- iso 250-1-60 s 035

F1.7

F1.7

F2.8

craphy 35mm f1.7- iso 160-1-60 s 033-2

F1.7

craphy 35mm f1.7- iso 100-1-100 s 036

F1.7

craphy 35mm f1.7, f2.8- iso 100-1-320 s 040

F1.7

craphy 35mm f1.7- iso 100-1-100 s 037

F8

craphy 35mm f1.7- iso 100-1-125 s 039

F8 – huge distorsion

5 Conclusion

The Craphy 35mm F1.7 is  the cheapest 35mm you can get for your A6000 , and for 75 euros it delivers good value for nice portraits as a complement to the kit lens of the A6000

Pros

  • In the test lab you achieve very good results on tripod and static subject.
  • In real life wide open at F1.7 we can achieve medium to good sharpness in the centre, at F2.8 results are very good and a
  • Closed down to around F8 you get consistent very good sharpness across the frame
  • Very good background blur & Bokeh
  • Good color rendition.

Cons

  • Distortion
  • Low constrast
  • Low build quality: the lens is not tightly fixed to the mount of the camera , which means when you use the (too stiff) focus ring you feel the whole lens turning which make it not very pleasant to use

Results compared to the Meike 35mm F1.7 are better for some aspects and worse for some :   Sharpness is similar, Craphy is better for color rendition, has less CA, but has more vignetting, much more distorsion and less contrast requiring some corrections in post processing.

So if you are on a very tight budget this could be an interesting lens and globally it delivers better results than the Meike 35mm F1.7 for me

Alternatives

5 Conclusion

Le Craphy 35mm F1.7 est le 35mm le moins cher que vous pouvez trouvez pour la monture E et pour 75 euros, il donne de bons résultats en portrait et sera un complément pas cher à l’objectif du kit des A6000

Pour

  • Sur le banc de test les résultats sont très bon au centre su trépied et object statique,
  • Dans la réalité avec la mise au manuelle sur sujet vivant on atteint un grade moyen à bon à F1.7 et très bon à F2.8
  • A F8 les résultats sont très bons sur tout le champ
  • Très beaux flous d’arrière plans et beau Bokeh
  • Bon rendu des couleurs

Contre

  • Très forte distorsion
  • Faible contraste
  • Qualité de fabrication : en dessous de la moyenne : l’objectif a un jeu avec la baïonnette et lorsque l’on tourne la bague de mise au point (trop dure) tout l’objectif bouge légèrement ce qui n’est pas très plaisant à l’usage

Comparé au Meike 35mm F1.7, les résultats sont meilleurs sur certains points et moins bons sur d’autres : le piqué est similaire, le rendu des couleurs est bien meilleur sur le Craphy, les AC sont mieux maitrisés mais par contre la distorsion est beaucoup plus importante et le contraste est un peu moins bon et nécessitera un renforcement en post production

Si vous budget est très limité ce Craphy est une bonne option avec des résultats tout à fait décent et meilleur que le Meike 35mm F1.7 globalement

Alternatives

Categories: APS-C Lenses

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