Meike 50mm F1.2

in blue english / en noir en français

  1. Presentation
  2. Optical Performances / Performances Photo
  3. Video / Vidéo
  4. Comparison with other 50mm F1.2 / comparaison avec les autres 50mm F1.2
  5. Samples of photos /  Exemples de photos
  6. Conclusion

All photos , taken with Sony A7RIV and without post processing are available in full size (61Mpix) in the following Flickr album suivant : Meike 50mm F1.2

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Toutes les photos de l’article, prises avec le sony A7RIV et sans aucunes retouches sont disponibles en pleine résolution (61Mpix) dans l’album flickr suivant : Meike 50mm F1.2

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1 Presentation

  • Weight : 656 g
  • Price : 350$ on Meike Global
  • Aperture : F1.2 – F22
  • Length : 105mm
  • Filter : 67mm
  • 10 blades aperture
  • Clickless aperture
  • Fully manual lens , no transmission of EXIF data
  • Minimal focusing distance : 60 cm

The very first impression you get with this lens is its big size for a manual lens and heavy weight. The build quality is very good. There is no electronic contact so no EXIF transmitted to the body. No lens hood is provided with the lens

The aperture ring is clickless and the focusing ring is smooth and easy to use for manual focusing

The minimum focus distance is a bit long 60cm for a 50mm lens (50cm in general)

La première impression avec cette optique est sa taille et son poids imposant. La qualité de construction est très bonne. Il n’y a pas de contact électriques , donc mise au point manuelle sans transmission des EXIFS

La bague d’ouverture est sans clics et la bague de mise au point est souple et agréable avec une belle course pour une mise au point précise. Aucun pare soleil n’est fourni avec

La distance minimum de mise au point est un peu longue a 60cm pour une 50mm (50cm en général)

2 Optical performances / Performances Optiques

The tests were made on a Sony A7RIV  with its 61Mpix

Les tests ont été effectués sur un A7RIV avec ses 61Mpix

2.1 Sharpness / Piqué

  • In the centre : the sharpness is a bit average wide open, but quickly become good at F1.4 and reach excellence as of F2.8
  • In the corners : sharpness is bad and become at best average when closing down

Let’s not forget this was tested on 61Mpix , on a 24Mpix, results will be good wide open in the centre

Globally a good performance for this kind of lens for the centre, but a bit disappointing for the corners

  • Au centre : le piqué est moyen à pleine ouverture , et devient rapidement bon puis atteint l’excellence à F2.8
  • Dans les coins : le piqué est mauvais à pleine ouverture et ne devient que moyen en fermant

N’oublions pas que le test a été fait sur un capteur 61Mpix, sur un capteur de 24Mpix les résultats seront bons au centre dès la pleine ouverture

Globalement une bonne performance au centre pour ce genre d’optique mais un peu décevante pour les coins

Centre / Centre

F1.2

Corner / Coin

Sharpness for portraits / Piqué pour les portraits

  • For portraits you can either choose to have a dreamy atmosphere at F1.2 with only a few mm of shaprness for the eyes or a tack sharp images by using F2.8 or smaller aperture
  • Pour des portraits on a le choix soit d’avoir une atmosphère douce à F1.2 avec une zone de netteté très réduite au niveau des yeux , soit un portrait très piqué en travaillant à F2.8 ou plus petit

2.2 Vignetting , chromatic aberrations , distorsion, flare, sunstars

  • Vignetting is very strong at F1.2, and disappear around F2, a very good performance
  • Distorsion is strong (barrel) 
  • Chromatic aberrations are visible wide open, with in addition some red circle ghosting
  • Resistance to flare at F16 is correct
  • There are nice sunstars effect with aperture closed down

2.2 Vignettage, aberrations chromatiques, distorsion, flare, effets d’étoiles

  • Le vignettage est très présent à F1.2, et disparait déjà à F2, une très bonne performance
  • La distorsion est assez forte en barillet
  • Les aberrations chromatiques sont visibles à pleine ouverture et on voit même des arcs rouges de ghosting
  • La résistance au flare à F16 est correcte
  • De beaux effets d’étoiles peuvent être obtenus vers F16

2.3 Bokeh / Color rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

  • The Bokeh balls are correct :
    • Well circular at F1.2 , you start to see a decagon (the 10 aperture blades) as of F2.8
    • There are some strong onion rings
    • In the borders the bokeh balls are ovals (normal) but also truncated at F1.4 (cat’s-eye)
  • The background blur is very good : very soft and creamy even with busy background
  • Color rendition is very good and natural and contrast is very good except art f1.2 where the image is a little bit dreamy

Globally a very good performance for a lens at that price even if bokeh balls are not perfect

  • Les ronds de Bokeh sont corrects
    • Bien circulaires à F1.2 , on commence à voir un décagone à partir de F2.8 (= les 10 lames de diaphragme)
    • Il y a des effets de tranches d’oignons assez marqués
    • Sur les bords le Bokeh est ovale (classique) mais il est aussi tronqué (raboté) à F1.4
  • Le flou d’arrière plan est plaisant et très doux même quand l’arrière plan est fouilli
  • Le rendu des couleurs est très bon et naturel et le contraste très bon sauf peut être à F1.2 avec une atmosphère plus vaporeuse

Globalement un belle performance pour une optique de ce prix, même si les ronds de bokeh pourraient être meilleurs

3 Video

  • Very good results in term of background blur smoothness and color rendition in video, very nice rendering for portraits with a dreamy atmosphere and a 3D popup effect . Only Bokeh balls could be a bit better (onion rings + truncation in the borders)
  • The clickless aperture is a plus for video
  • Très bon résultats en vidéo avec un très beau flou d’arrière plan très doux, et un très bon rendu des couleurs, globalement de très beaux portraits peuvent être obtenus avec une atmosphère onirique à F1.2 et une effet 3D marqué vers F2 . Seuls les ronds de bokeh pourraient être un peu meilleur (tranches d’oignons + ovales tronqués sur les bords de l’image)
  • L’ouverture sans clics est un plus en vidéo

4 Comparison with other 50mm F1.2

There is only one other 50mm F1.2 : Voigtländer 50mm F1.2 Nokton (1100 euros) so 3,5x times more expensive !

Il n’y a que un seul autre 50mm F1.2 disponible : Voigtländer 50mm F1.2 Nokton (1100 euros) qui est donc 3,5x plus cher !

Meike 50mm f1.2Voigtländer 50mm F1.2 Nokton
Price / Prix350$/300 euros1100 euros
Weight / Poids656g434g
Length / Longueur105mm58.8mm
Focusing / mise au pointManual , goodManual, excellent
Aperture ringClicklessClick or clickless
Min focusing distance / Distance min de mise au point60cm45cm
Build Quality / Quality de construction++++++
Aperture blades / Lames de diaphragme1012
Filter / Filtre5858
Eletronic contactNoExif transmitted to the body

From a specifications perspective the Meike is much cheaper than the Voigtländer but much more bulky. There is a significant difference in term of minimum focusing distance : 45cm vs 60cm which is key for proxy photography with such a lens with very fast aperture

D’un point de vue spécifications, le Meike est beaucoup moins cher que le Voigtländer : il est beaucoup plus encombrant, sa distance de mise au point est nettement plus grande 60cm vs 45 ce qui le handicape pour la proxy photographie. Les EXIFs sont transmis sur le Voigltänder et pas sur le Meike

Sharpness / Piqué

  • In the Centre both lenses are very similar in term of sharpness but the Voigtländer is much better in the corners
  • Au centre les deux optiques sont très similaires en terme de piqué mais le Voigltänder est bien meilleur pour les coins

Background Blur & Bokeh Balls / Flous d’arrière plan et Ronds de Bokeh

  • The background blur is very smooth on both lenses
  • The Voigltänder has better bokeh balls with no onion rings and no cat’s eye in the border
  • Le flou d’arrière plan est très doux sur les deux optiques
  • Le Voigtländer a de plus beaux ronds de Bokeh sans tranches d’oignons , ni de troncature sur les bords
Meike @F1.2
Voigtlander 50mm F1.2 @F1.2
Meike F1.2

Voigtlander 50mm F1.2 @F1.2

Portraits

  1. Rendering for portraits is quite similar for both, the Voigltänder allowing for more close up and so being able to have even thinner depth of field
  2. Le rendu est similaire pour les deux objectifs , mais le Voigtländer avec sa distance de mise au point plus courte permet d’accentuer encore l’effet éthéré et d’avoir une profondeur de champ encore plus faible
Voigtlander NOKTON 50mm F1.2 Aspherical at 50 mm - 1-640 s à f - 1,2 à ISO 100-058
Voigtlander 50mm F1.2 @F1.2
Voigtlander NOKTON 50mm F1.2 Aspherical at 50 mm - 1-125 s à f - 3,2 à ISO 250-074
Voigtlander 50mm F1.2 @F2.8

Distorsion / CA / Vignetting / Flare

  • The Meike has a much bigger distorsion than the Voigtländer
  • The vignetting is higher on the Meike at f1.2 but decreases more quickly
  • The CA level is a little bit higher on the Meike and we have more ghosting effect (red artefacts)
  • The resistance to flare is a little bit less good on the Meike

Distorsion / AC / Vignettage / Flare

  • Le Meike a une distorsion beaucoup plus importante que le Voigtländer
  • Le Vignettage est plus important à pleine ouverture sur le Meike mais décroit plus rapidement
  • Le Niveau d’AC est un peu supérieur mais surtout on a des artefact rouges (ghosting) sur le Meike
  • La résistance au flare est un peu moins bonne sur le Meike
Meike 50mm F1.2 @F1.2
Voigtlander NOKTON 50mm F1.2 Aspherical at 50 mm - 1-125 s à f - 1,2 à ISO 2500-006
Voigtlander 50mm F1.2 @F1.2
Meike 50mm F1.2 CA and ghosting

Voigtlander NOKTON 50mm F1.2 Aspherical at 50 mm - 1-16000 s à f - 1,2 à ISO 100-082-2

Voigtlander 50mm F1.2 @F1.2

Meike 50mm F1.2 @F16
Voigtlander NOKTON 50mm F1.2 Aspherical at 50 mm - 1-125 s à f - 22 à ISO 160-081

5 Sample of Photos / Exemples de Photos

Very good results for portraits and objects details : lacking a bit of sharpness at f1.2 but with a beautiful dreamy atmosphere, tack sharp at F2/F2.8. Very soft background blur in all occasions

Très bon résultats en portraits et en détails d’objets : le piqué manque un peu à pleine ouverture mais très belle ambiance. Très bon piqué dès F2/F2.8. Flou d’arrière plan très doux en toutes occasions

6 Conclusion

The Meike 50mm F1.2 (300 euros) is a nice 50mm that you will choose for its dreamy atmosphere at F1.2 and for the possibility to get tack sharp images as of F2.8. Compared to traditional 50mm F1.4, it will give you a smoother background blur at all apertures but will maybe be a little bit less sharp at F1.4 vs 50mm F1.4 competitor

It competes with the Voigtländer 50mm F1.2 Nokton (1100 euros), compared to it , the Meike offers

  • similar sharpness in the centre
  • a similar very soft background blur
  • a similar color rendering

Of course the Voigtländer is better on several other aspects (hopefully as you need to pay 3.5 time the price)

  • much better corners sharpness
  • much smaller and lighter
  • better build quality
  • a bit better CA and flare resistance
  • EXIF transmitted to the body
  • aperture ring that can be switched from click to clickless

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3.00 $

Pros

  • Very good background blur 
  • Glow effect at F1.2 for the ones liking it
  • Excellent sharpness in the centre as of F2.8
  • Vignetting present at f1.2 but gone at f2
  • Build quality is quite good
  • Very good contrast
  • Clickless aperture ring
  • Very good color rendering
  • Bokeh Balls showing some nice rounded circles in the centre wide open

Average

  • Bokeh showing decagons as from F2.8
  • Sharpness at F1.2 with glow (dreamy atmosphere) for the ones not really liking it
  • Flare resistance could be better
  • Visible distorsion
  • Price

Cons

  • Very long minimum focusing distance 60 cm
  • Level of CA and red flare ghosting artifacts at f1.2
  • Heavy and Big
  • Corners sharpness is bad
  • Bokeh balls showing onion rings and truncated in the borders

6 Conclusion

Le Meike 50mm F1.2 (300 euros) est un agréable 50mm que l’on choisira pour son atmosphère très douce à F1.2 mais avec la possibilité d’obtenir des images très piquées au centre à F2.8. Comparé à un traditionnel 50mm F1.4 il fournit un flou d’arrière plan plus doux que le moyenne à toutes les ouvertures mais sera un peu moins piqué à F1.4 que un 50mm F1.4

Cette optique entre en concurrence avec le Voigtländer 50mm F1.2 Nokton (1100 euros) , comparé à celui ci le Meike offre

  • Un piqué similaire au centre
  • Un flou d’arrière plan aussi doux
  • Une colorimétrie assez similaire

Bien sur le Voigtländer sera meilleur sur plusieurs autres points (on peut l’espérer puisque il est 3,5x plus cher)

  • un piqué dans les coins nettement supérieur
  • beaucoup plus compact et léger
  • une meilleure qualité de fabrication
  • des AC légèrement plus faibles et une meilleure résistance au flare
  • les EXIFs transmis au boitier
  • une bague d’ouverture qui peut être avec ou sans clics

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3.00 €

Pour

  • Flou d’arrière plan très doux
  • Effet ethéré à F1.2
  • Excellent piqué au centre dès F2.8
  • Vignettage très présent à F1.2 mais qui disparait dès F2
  • Très bon rendu des couleurs
  • Bon contraste
  • Bonne qualité de construction
  • Bague d’ouverture sans clics
  • Ronds de Bokeh bien ronds à pleine ouverture

Moyen

  • Ronds de Bokeh montrant des décagones à partir de F2.8
  • Piqué moyen à F1.2 avec effet de glow (pour ceux qui n’aiment pas cela, point positif pour les autres)
  • Résistance au flare correcte
  • Distorsion visible
  • Prix

Contre

  • Niveau d’AC et ghosting /artefacts rouge à F1.2
  • Encombrant et lourd
  • Piqué mauvais dans les coins
  • Ronds de Bokeh qui montrent des tranches d’oignons et des formes tronquées sur les bords

Categories: Lenses, Meike

5 replies

  1. Thank you for your effort but you should try another software to convert your images because this one is destroying your beautiful work.

  2. It seems as if you have downgraded the Samyang 50/1.4 AF recent comparisons. In the sharpness comparison above, you rate it as Bad/Bad for Center/Corner at 1.4. But in your review of that Samyang 50, you wrote: “The lens is already good in the center at F1.4, borders are a little bit behind being ‘average’, sharpness increase and become excellent around F5.6, borders begin very good. A excellent performance very close to the Sony Zeiss FE 50 mm F1.4 in term of sharpness, this latest one being better in the borders and corners.” So it seems as if your impression of that lens has gotten worse since the time when you first reviewed it. Am I misunderstanding something? Thank you.

    • indeed , initial test was done on 42Mpix, most lenses have been retested on A7RIV 61Mpix hence many were downgraded in new comparative table on 61Mpix

  3. The links to the full size images on your flickr albums are leading to the Samyang 35mm F1.8 gallery

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