Sony E 16mm F2.8

Sony 16mm F2.8-104

in Blue English / en noir en Français

  1. Presentation
  2. Optical performances / Performances optiques
  3. Video
  4. Samples photos / Exemples de photos
  5. Conclusion

All photos , taken with Sony A6000 and without post processing are available in full size (24Mpix) in the following Flickr album : Sony 16mm F2.8

Toutes les photos de l’article, prises avec le sony A6000 et sans aucunes retouches sont disponibles en pleine résolution (24Mpix) dans l’album flickr suivant : Sony 16mm F2.8

1 Presentation

  • Weight : 67 g
  • Price : 250 euros
  • Length : 22.5mm
  • Filter : 49mm
  • 7 blades aperture
  • Minimal focusing distance : 24 cm
  • No lens hood

Sony 16mm F2.8-101Sony 16mm F2.8-102

  • Poids : 67gr
  • prix : 250 euros
  • Longueur : 22.5mm
  • Filtre : 49mm
  • Diaphragme à 7 lamelles
  • Distance de mise au point minimale : 24cm
  • Pas de pare-soleil

2 Optical performances / Performances optiques

2.1 Sharpness / Piqué

The tests were made on a Sony A6000, with its 24 Mpix

  • Centre : Soft at F2.8 , Good at F4 , Very Good from F5.6 to F8, Good at F11, diffraction at F16
  • Corners : Soft at f2.8 & F4 , Good at F5.6-F8, Average at F11, diffraction at F16

Les tests on été effectués sur un A6000, avec ses 24 Mpix

  • Centre : Mou at F2.8 , Bon à F4 , Très Bon de F5.6 à F8, Bon à F11, diffraction à F16
  • Coins : MouSoft at f2.8 & F4 , Bon de F5.6 à F8, Moyen à F11, diffraction à F16

E 16mm F2.8 at 16 mm - 1-5 s à f - 2,8 à ISO 100-001

Centre / Centre

E 16mm F2.8 at 16 mm - 1-5 s à f - 2,8 à ISO 100-007

F2.8

E 16mm F2.8 at 16 mm - 1-3 s à f - 4,0 à ISO 100-002

F4

E 16mm F2.8 at 16 mm - 0,6 s à f - 5,6 à ISO 100-003

F5.6

E 16mm F2.8 at 16 mm - 1,0 s à f - 8,0 à ISO 100-004

F8

E 16mm F2.8 at 16 mm - 2,0 s à f - 11 à ISO 100-005

F11

E 16mm F2.8 at 16 mm - 6,0 s à f - 16 à ISO 100-006

F16

Corners / Coins

E 16mm F2.8 at 16 mm - 1-5 s à f - 2,8 à ISO 100-001-3

F2.8

E 16mm F2.8 at 16 mm - 1-3 s à f - 4,0 à ISO 100-002

F4

E 16mm F2.8 at 16 mm - 0,6 s à f - 5,6 à ISO 100-003-2

F5.6

E 16mm F2.8 at 16 mm - 1,0 s à f - 8,0 à ISO 100-004-2

F8

E 16mm F2.8 at 16 mm - 6,0 s à f - 16 à ISO 100-006-2

F16

2.2 Lens Fall off / chromatic aberrations / distorsion

  • Vignetting is important and can be seen at all apertures. It never completely disappear. Lightroom profile is correcting vignetting very adequately
  • Distorsion is low and not a problem
  • Chromatic aberrations are present more than the average

2.2 Vignettage / aberrations chromatiques / distorsion

  • Le vignettage est important et ce à toutes les ouvertures , il ne disparait jamais complètement. Le profil d’objectif Lightroom corrige efficacement le vignettage
  • Les aberrations chromatiques sont présentes
  • La distorsion est faible et ne pose pas de problème
E 16mm F2.8 at 16 mm - 1-5 s à f - 2,8 à ISO 100-001-4

not corrected / non corrigé

E 16mm F2.8 at 16 mm - 1-5 s à f - 2,8 à ISO 100-001

corrected with Lightroom / corrigé avec Lightroom

2.3 Bokeh  / Color Rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

  • The Bokeh and background blur is average, not very soft not too nervous neither
  • The color rendition is OK but nothing fancy
  • Le Bokeh et le flou d’arrière plan est moyen : pas spécialement doux pas trop nerveux non plus
  • Le rendu des couleurs est passable , rien d’extraordinaire
E 16mm F2.8 at 16 mm - 1-200 s à f - 2,8 à ISO 100-019

E 16mm F2.8 at 16 mm – 1-200 s à f – 2,8 à ISO 100-019

E 16mm F2.8 at 16 mm - 1-60 s à f - 2,8 à ISO 100-020

E 16mm F2.8 at 16 mm – 1-60 s à f – 2,8 à ISO 100-020

3 Samples of Photos / Exemples de Photos

E 16mm F2.8 at 16 mm - 1-400 s à f - 8,0 à ISO 100-010

E 16mm F2.8 at 16 mm – 1-400 s à f – 8,0 à ISO 100-010

E 16mm F2.8 at 16 mm - 1-320 s à f - 8,0 à ISO 100-011

E 16mm F2.8 at 16 mm – 1-320 s à f – 8,0 à ISO 100-011

E 16mm F2.8 at 16 mm - 1-250 s à f - 11 à ISO 100-018

E 16mm F2.8 at 16 mm – 1-250 s à f – 11 à ISO 100-018

E 16mm F2.8 at 16 mm - 1-250 s à f - 8,0 à ISO 100-015

E 16mm F2.8 at 16 mm – 1-250 s à f – 8,0 à ISO 100-015

E 16mm F2.8 at 16 mm - 1-200 s à f - 8,0 à ISO 100-013

E 16mm F2.8 at 16 mm – 1-200 s à f – 8,0 à ISO 100-013

E 16mm F2.8 at 16 mm - 1-60 s à f - 4,0 à ISO 200-014

E 16mm F2.8 at 16 mm – 1-60 s à f – 4,0 à ISO 200-014

4 Conclusion

This lens was one of the first lens produced for E mount system in 2010, at the time the sensor where 14Mpix and performance where already average. On a modern sensor of 24Mpix which is more demanding , we get poor results at f2.8 and F4 , the lens is only really usable at F5.6 and F8

In summary

  • The Sony 16mm F2.8 is one of the most compact lens for your A6000 with a Fast AF
  • The lens suffers from strong vignetting that is automatically corrected in Lightroom
  • CA are a concerns 
  • Sharpness is below average and equivalent to the kit lens (except for distorsion) which is a bad performance for a prime lens

Certainly one of the worst lens in current Sony line up

I see only 3 cases where this lens could be convenient

  • You need to go out as light and discrete as possible and you are ready to shoot at F8
  • You only view your photos on smartphone or tablet and never zoom into your photos / you print to  max 5″x7.5″
  • In video where sharpness is less an issue

There is also a dedicated wide angle converter VCL-ECU1 (0.75x converter) that manages to keep the “performance” of the lens (roughly) the same, but as the base quality is quite poor it is worthless for me

Alternatives

  • Sigma 16mm F1.4 (450 euros): an excellent lens designed for Sony mirrorless with a small form factor and a very large aperture. A must have 
  • Samyang 16mm F2 ED AS UMC CS (340-480 euros) : very good but designed for DSLR so massive and bulky

4 Conclusion

Cet objectif était un des premiers introduits avec la monture E en 2010. A cette époque les capteurs était de 14Mpix et les performances du 16mm était déjà considérées comme faibles. Sur les capteurs modernes de 24Mpix qui est nettement plus exigeant, les résultats obtenus à F2.8 et F4 sont mauvais, l’objectif n’est réellement utilisable que à F5.6 et F8

En résumé

  • Le Sony 16mm F2.8 est l’optique la plus compacte disponible pour le A6000 avec un AF rapide
  • L’optique souffre de vignettage important à toutes des ouvertures, fort heureusement corrigé automatiquement par Lightroom
  • Les aberrations chromatiques sont problématiques
  • Le piqué est mauvais pour une focale fixe : il est au niveau de l’optique du kit (sauf pour la distorsion) qui est réputée pour ne pas être très bonne à 16mm

Une optique à éviter et sans doute la moins bonne de toutes celles disponible chez Sony

Je vois toutefois 3 cas où cette optique peut trouver une raison d’être

  • Vous devez sortir léger et discret et vous êtes prêt à n’utiliser que l’ouverture F8 pour avoir de bon résultats
  • Vous ne regardez vos photos que sur smartphone / tablette ou ne dépasser pas le 13x18cm en impression papier
  • En vidéo où les critères de piqué sont moins important

Il existe aussi un convertisseur grand angle dédié le  VCL-ECU1 (0.75x) qui ne dégrade pas les performances de l’optique mais comme celles -ci sont déjà assez faibles , c’est un achat inutile de mon point de vue

Alternatives

  • Sigma 16mm F1.4 (450 euros): une optique conçue pour les hybrides avec une grande ouverture et d’excellentes performances
  • Samyang 16mm F2 ED AS UMC CS (340-480 euros) : très bonne mais conçue pour les reflex donc très lourde et massive

Advertisements

Categories: APS-C Lenses, Sony APS-C

Tagged as: , , , ,

3 replies

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s