Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD

in blue english / en noir en français

  1. Presentation
  2. Optical Performances / Performances Photo
  3. Video / Vidéo
  4. Comparison with the Sony 70-300mm / comparaison avec le Sony 70-300mm
  5. Samples of photos /  Exemples de photos
  6. Conclusion

All photos, taken with Sony A7RIV are available in full size (61Mpix) in the following Flickr album suivant : Tamron 70-300

Buy me a Coffee – Donation

Help me to run this site and continue testing new lenses and products with a small donation

$3.00

Toutes les photos de l’article, prises avec le sony A7RIV sont disponibles en pleine résolution (61Mpix) dans l’album flickr suivant : Tamron 70-300

Offrez moi un café – Donation

Une petite donation de votre part m’aidera à maintenir ce site et à continuer à vous proposez des tests d’objectifs

€3.00

1 Presentation

  • Weight : 545 g
  • Price : 700 euros
  • Aperture :
    • 70mm : F4.5
    • 100mm : F4.5
    • 135mm : F5
    • 150mm : F5.6
    • 235-300mm : F6.3
  • Length : 148-207mm
  • Filter : 67mm
  • 7 blades aperture
  • Buttons : None
  • Dust and moisture resistance
  • Minimal focusing distance : 80 cm – 150cm
  • not stabilised
  • Lens hood included

The Tamron 70-300 F4.5-6.3 Di III RXD is the latest addition to Tamron wide range of High quality / Light / cheap zoom for Sony E mount, it adds to the

It will be a good complement to the owner of the 28-75 , if you don’t want to invest 1300 euros in the Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD

The very first impression you get with this lens is its big size and light weight. The build quality is good and in line with the rest of the Tamron zooms for Sony FE

Like for the whole series of Sony FE lenses from Tamron there are no controls on the lens to minimise costs and they share the same filter size 67mm

AF performance :

  • AF is very fast accurate and silent
  • Eye AF is working very well
  • Tracking is working perfectly in burst mode

All is not perfect , as the aperture is small and focal length is high you need to use high shutter speed and ISO will climb fast, AF will also will not be as precise on subject in motion vs still subject or vs a F2.8 Zoom

In the below series all photos were sharp , not a single one was missed although you did not get the same sharpness as a photo taken on a still subject

  • Poids : 545g
  • Prix : 700 euros
  • Ouverture :
    • 70mm : F4.5
    • 100mm : F4.5
    • 135mm : F5
    • 150mm : F5.6
    • 235-300mm : F6.3
  • Longueur : 148-207mm
  • Filtre : 67mm
  • Protection tout temps
  • Diaphragme à 7 lamelles
  • Distance minimale de mise au point : 80-150 cm
  • non stabilisé
  • Pare soleil inclus

Le Tamron 70-300 F4.5-6.3 Di III RXD est le dernier né de la série des Zoom Tamron pour Sony FE qui allient qualité optique et petit prix. La gamme comprend déjà

Ce sera un bon complément pour ceux qui ont déjà le 28-75mm et qui n’ont pas le budget (1300 euros) pour le Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD

La première impression avec cette objectif est sa taille importante combinée avec un poids plume. La qualité de construction est bonne et similaire aux autres objectifs Tamron

Comme sur les autres objectifs de la gamme , il est dépourvu de tout bouton de contrôle pour minimiser les coûts et il a un filtre de 67mm

Performances AF

  • l’AF est très rapide, précis et silencieux
  • l’AF sur les yeux fonctionne parfaitement
  • Le tracking fonctionne très bien en rafale

Pour autant tout n’est pas parfait : comme l’ouverture est petite et la focale importante, on devra utiliser une vitesse d’obturation élevée et les ISO vont grimper vite. De plus l’AF ne sera pas aussi en mouvement que sur un sujet fixe et que un zoom F2.8

Dans la série ci dessous , toutes les photos sont nettes , aucun raté , mais toutefois on n’obtient pas le même piqué que sur un sujet statique

2 Optical performances / Performances Optiques

The tests were made on a Sony A7RIV with its 61Mpix

Les tests ont été effectués sur un A7RIV avec ses 61Mpix

2.1 Sharpness / Piqué

  • The behavior is typical for this kind of lens with a performance which decrease progressively with the focal length
  • With this lens Tamron has given priority to centre sharpness vs corners sharpness
  • Although you regularly reach excellent to very good sharpness at all focal lengths at F8 you clearly see that the lens is not able to fully resolve the 61Mpix of the A7RIV, but this is clearly not the target for this lens.
  • The lens will give excellent results on the 24Mpix on the A7III
  • Le comportement est typique de ce genre d’optiques avec des performances qui diminuent au fur et à mesure que la focale augmente
  • Avec cette optique, Tamron a favorisé le piqué au centre par rapport à la consistence sur tout le champ
  • Bien qu’on atteigne à chaque fois le grade très bon ou excellent à toutes les focales vers F8 , on constate clairement que cette optique n’est pas capable de résoudre pleinement les 61Mpix du A7RIV, mais ce n’est clairement pas la cible de cette optique
  • Cet objectif donner d’excellents résultats sur A7III

70mm

Centre / Centre

70mm Corners / Coins

135mm Centre / Centre

135mm Corners / Coins

300mm Centre

300mm Corners / Coins

Sharpness for portraits / Piqué pour les portraits

  • In ideal conditions for still portraits , you can achieve excellent sharpness even on the 61Mpix. For best sharpness always close down by one stop
  • What is striking is the smooth background blur you always got with this lens
  • Dans des conditions idéales en portrait posés , on peut atteindre d’excellent résultats même sur les 61Mpix du A7RIV. Pour un meilleur piqué il est toutefois recommandé de fermer d’un diaphragme
  • Ce qui est frappant avec cet objectif est la douceur du flou d’arrière plan obtenu

2.2 Vignetting , chromatic aberrations , distorsion, flare, sunstars

  • Vignetting is quite present wide open at all focal length and will decrease significantly at F8
  • Distorsion is in barrel at 70mm then in pincushion (quite strong) from 100mm to 300mm 
  • Lateral Chromatic aberrations are very low
  • Resistance to flare is good but not very good
  • Sunstars are not well defined
  • There is not yet a Lightroom Lens profile for this lens

2.2 Vignettage, aberrations chromatiques, distorsion, flare, effets d’étoiles

  • Le vignettage est présent à toutes focales à pleine ouverture mais diminue fortement à F8
  • La distorsion est en barillet à 70mm et devient en coussinet entre 100 et 300mm (assez importante)
  • Les aberrations chromatiques latérales sont très faibles
  • La résistance au flare est bonne sans plus
  • Les effets d’étoiles ne sont pas très bien définis
  • Il n’y a pas encore de profil Lightroom pour cet objectif

2.3 Bokeh / Color rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

  • The Bokeh balls are good wide open but when closed down you see quickly an heptagon. You also see some border fringing
  • The background blur is excellent : very soft even with busy background
  • Color rendition is very good and natural
  • The 3 photos below of the couple illustrate the compression effect and the amount of background blur as the focal length increase while retaining the same framing
  • Les ronds de Bokeh sont bons: bien circulaires, mais quand ferme le diaphragme on voit rapidement des heptagones. Il y a aussi des traces de franges d’aberrations chromatiques sur les bords
  • Le flou d’arrière plan est excellent, très doux même quand l’arrière plan est fouilli
  • Le rendu des couleurs est très bon et naturel
  • Les 3 photos suivantes du couple illustrent l’effet de compression et la quantité du flou d’arrière plan obtenu en augmentant la focale tout en gardant le meme cadrage

3 Video

  • Very good results in term of background blur smoothness and color rendition in video, very nice rendering for portraits
  • AF works perfectly for a given focal length, but when you zoom in the lens is slow to keep the focus (note this test was made on a pre-production model)
  • Très bon résultats en vidéo avec un très beau flou d’arrière plan très doux et un très bon rendu des couleurs, globalement de très beaux portraits peuvent être obtenus
  • L’AF est très bon pour une focale donnée , mais quand on zoom , la mise au point tarde parfois à se faire (sur mon exemplaire de pré-production – à retester avec un exemplaire final)

4 Comparison with alternatives lenses

The main competitor is the Sony FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS (1200-1500 euros) which cost almost the double of the price and weight 50% more

I am also including a comparison with the new Sigma 100-400mm F5-6.3 DG DN OS Contemporary (1000 euros) which is 2 times heavier and 50% more expensive

Le Tamron vient concurrencer directement le Sony FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS (1200-1500 euros) qui coute près du double et pèse 50% en plus

J’inclus aussi quelques éléments de comparaison avec le nouveau Sigma 100-400mm F5-6.3 DG DN OS Contemporary (1000 euros) qui est deux fois plus lourd et 50% plus cher

Tamron 70-300Sony FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSSSigma 100-400mm F5-6.3 DG DN OS Contemporary
Price / Prix700 euros1200-1500 euros1000 euros
Weight / Poids545g854g1200g
Length / Longueur148mm143mm197mm
Diamter / Diamètre77mm84mm86
ApertureF4.5-6,3F4.5-F5.6F5-6.3
AF+++++++
Buttons / RingNone / aucunFocus mode limitation, focus hold, AF/MF, lockFocus mode limitation, focus hold, AF/MF
Min focusing distance / Distance min de mise au point80-150cm90cm112-160cm
Build Quality / Quality de construction++++++++
Aperture blades / Lames de diaphragme799
Filter / Filtre67mm72mm67mm
Optical stabilisationsNoYesYes
Weather Sealing / Protection tout tempsYesYesYes

From a specifications perspective the Tamron is significantly lighter and much less expensive than the Sony. It is a little bit less well built and has no control button to maintain cost low. The number of Aperture blades is also reduced to 7 instead of 9, but it still keep weather sealing and has a faster and more efficient AF than the Sony

The Sigma 100-400 is in another category : its weight is the double the Tamron and its cost is 50% more, but this maybe also a good alternative at a reasonable price if you are not afraid of the weight

D’un point de vue spécifications, le Tamron est notablement plus léger que le Sony et beaucoup moins cher. Il est un peu moins bien construit et n’a pas de boutons de contrôles sur l’objectif pour minimiser les coûts. Le nombre de lames de diaphragme est aussi plus réduit (7 au lieu de 9), mais il garde la protection tout temps et se paye le luxe d’un AF légèrement meilleur que le Sony

Le Sigma 100-400 est lui dans une autre catégorie avec un poids deux fois plus élevé et un prix 50% plus cher, mais cela peut être une bonne alternative si le poids ne vous dérange pas

Sharpness / Piqué

  • The Tamron reach excellence in the centre at focal length < 135mm , performances are progressively becoming less good as you reach 300mm. Corners are lagging behind in general. But globally a good performance
  • The Sony is globally less sharp but is more consistent from centre to corners
  • The Sigma offer both consistency and a very good sharpness but size and weight will be in another league
  • Globally the Sigma is #1 in term of sharpness , Tamron is #2 and Sony is #3 , but in term of sharpness/weight ratio the Tamron is #1
  • on APSC camera the Sony E 70-350mm F4.5-6.3 G OSS (900 euros ) will give better sharpness results
  • Le Tamron atteint l’excellence au centre surtout dans les focales en dessous de 135mm , les performances deviennent progressivement moins bonnes jusqu’à atteindre le grade bon à très bon à 300mm. Les coins eux sont à la traine par rapport au centre. Globalement une bonne performance
  • Le Sony est globalement nettement moins piqué mais il est plus consistant du centre au bords
  • Le Sigma propose à la fois un très bon piqué et une belle consistance centre-coins, mais avec une taille et un poids sans commune mesure
  • En terme de pure performance le Sigma est #1 , le Tamron #2 et le Sony #3 , en terme de rapport piqué/poids le Tamron est #1
  • Sur boitier APSC , le Sony E 70-350mm F4.5-6.3 G OSS (900 euros ) donnera de meilleurs résultats en terme de piqué

Background Blur & Bokeh Balls / Flous d’arrière plan et Ronds de Bokeh

  • The Tamron and the Sigma are the best in term of softness of background blur and in term of color rendering. The Sony has a little bit more nervous background blur and colors are more faded
  • Le Tamron et le Sigma sont les meilleurs en terme de douceur du flou d’arrière plan et de rendu des couleurs. Le Sony peut présenter un flou d’arrière plan un peu plus nerveux et des couleurs plus ternes
Tamron 70-300 @261-mm-1-250-s-a-f-63
100-400mm F5-6.3 DG DN OS | Contemporary 020 at 220.6 mm - 1-250 s à f - 5,6 à ISO 1600-139
Sigma 100-400
Sony 70-300 G

Distorsion / CA / Vignetting / Flare

  • Similar behavior in term of CA (quite low) and flare resistance (good but not excellent) between the Tamron and the Sony
  • The Sony has a less distorsion and has already a Lightroom Lens profiles since years. The Tamron will need a correction for architectural topics between 135 and 300mm

Distorsion / AC / Vignettage / Flare

  • Un comportement assez similaire en terme d’aberrations chromatiques (très faibles) et de résistance au flare (bon mais sans plus)
  • Le Sony a moins de distorsion et dispose d’un profil de correction Lightroom depuis des années. Le Tamron nécessite une correction entre 135mm et 300mm pour la distorsion pour les subject architecturaux

Autofocus

Both the Tamron and the Sony are very good , but the Tamron is a bit better than the Sony

L’AF est très bon sur le Tamron et le Sony mais avec un avantage certain pour le Tamron de conception plus récente

5 Sample of Photos / Exemples de Photos

Very good results in portraits and for far distance subject : sharp , natural color rendering , soft background blur

We don’t reach the sharpness and bokeh quality of the Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD,but for almost half the price the results are very good

Très beaux résultats en portrait et sujets éloignés : bon piqué , beau rendu des couleurs, très naturel, et flou d’arrière plan doux

On n’atteint pas les performances du Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD, mais pour la moitié du prix ce sont de très bons résultats

6 Conclusion

The Tamron 70-300 F4.5-56.3 Di III RXD (700 euros) is a very good telephoto lens for a A7c or A7III. On a 24Mpix results it will be excellent at al focal lengths , all that for a light weight (545g) and a small price (700 euros). Performances are better than the Sony FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS in term of background blur, AF and sharpness for half the price and 33% less weight.

The lens is however far from perfect :

  • on a A7RIV , it won’t do miracle and you better go with the Sony FE 100-400mm GM OSS F4.5-F5.6 (2800 euros)
  • it has also less good ergonomics (no button on the lens) and feels less robust than Sony or Sigma equivalent
  • the small aperture (F4.5-6.3) combined with the big focal length means you will need to keep a high shutter speed and will climb quickly in the ISO and AF in low light will be more difficult than with a F2.8 zoom

If you want a lens that can reach 200mm with excellent performances for A7RIII (42Mpix) or A7RIV (61Mpix) at a reasonable price you should look at the Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD (1300 euros)

But for 700 euros it is a bargain on a 24Mpix full frame camera

On APSC I prefer the Sony E 70-350mm F4.5-6.3 G OSS , which will give better results (better sharpness) for a price of 900 euros instead of 700 euros

Highly recommended

Buy me a Coffee – Donation

Help me to run this site and continue testing new lenses and products with a small donation

$3.00

Pros

  • Very good sharpness to excellent sharpness in the centre as soon as you close by one stop
  • Smooth background blur
  • Very good color rendition
  • Very good rendering for portrait and skins
  • Excellent AF
  • Lighweight
  • Price
  • All Weather resistance
  • Good build quality (in line with the other Tamron zooms)
  • Low CA

Average

  • Good resistance to flare
  • Some vignetting wide open
  • Good Bokeh Balls (but with some color fringing and heptagon visible , only 7 aperture blades)
  • Performance at 300mm , lower than at 70mm (pretty standard for such lenses)
  • Minimal ergonomics. : no button on the lens
  • not stabilised

Cons

  • Distorsion
  • Sharpness in the corners wide open

6 Conclusion

Le Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD (700 euros) est un très bon téléobjectif pour un A7c ou un A7III. Sur un capteur de 24Mpix les résultats seront très bons à excellent à toutes les focales, tout cela pour un poids plume de 545g et un prix très contenu à 700 euros. Globalement les performances sont meilleure que le Sony FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS (1200-1500 euros) en terme de piqué est de qualité du flou d’arrière plan pour un prix divisé par presque 2 et un poids inférieur de 33%

Tout est loin d’être parfait :

  • sur un A7RIV , il ne fera pas de miracle et il vaudra mieux se tourner vers le Sony FE 100-400mm GM OSS F4.5-F5.6 (4 x plus cher à 2800 euros)
  • son ergonomie est un peu moins bonne : aucun bouton sur le fut de l’objectif
  • sa faible ouverture combinée à des longueurs focales élevées nécessiteront une vitesse d’obturation élevée et une montée très rapide dans les ISOs. N’espérez pas non plus des miracles en basse lumière à 300mm F6.3 pour l’AF

Si vous voulez une optique excellente à 200mm sur A7RIV à prix raisonnable alors je vous conseille de vous diriger vers le Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD (1300 euros)

Pour 700 euros c’est un très bon objectif sur un boitier de 24Mpix

Pour une utilisation sur APSC je lui préfère toutefois le Sony E 70-350mm F4.5-6.3 G OSS qui sera au dessus en terme de piqué pour un prix à peine supérieur : 900 euros

A recommander sans hésitation

Offrez moi un café – Donation

Une petite donation de votre part m’aidera à maintenir ce site et à continuer à vous proposez des tests d’objectifs

€3.00

Pour

  • Très bon à excellent piqué au centre dès qu’on ferme d’un cran
  • Flou d’arrière plan très doux
  • Très bon rendu des couleurs
  • Très bon rendu pour les portraits
  • Excellent AF
  • Léger
  • Prix contenu
  • Protection tout temps
  • Bonne qualité de construction
  • Faibles AC

Moyen

  • Bonne résistance au flare (sans plus)
  • Vignettage à pleine ouverture
  • Ronds de Bokehs correct mais avec des franges sur les bords et une forme d’heptagone quand on ferme le diaphragme
  • Performance qui diminue avec l’augmentation de la focale mais qui reste bonne à 300mm (standard sur ce genre d’objectif)
  • Ergonomie minimaliste : aucun bouton disponible (>50cm)
  • Non stabilisé

Contre

  • Distorsion
  • Piqué dans les coins à pleine ouverture

Categories: Lenses, Tamron

Tagged as: , ,

22 replies

  1. “AF will also will not be as precise on subject in motion vs still subject”. Why is this Marc?

    • smaller aperture means less light to focus fast, on subject going straight to you a F2.8v will gather more light allowing for faster focus

  2. Thanks.
    I’ve been wondering about the many reports of softness in images taken with the A7R IV and Sony 200-600. Leaving aside the fact that that body will readily resolve camera movement, subject movement and heat haze, maybe the AF design doesn’t help:
    So at the long end you’re at f6.3 from memory. The Sony FF bodies use hybrid AF, and they start with PD (line-type sensors only) and then use CD for accuracy to get the lock. If you don’t have that much light from the maximum aperture, and if the ambient light is in any case not great and the subject not contrasty, then CD will struggle.
    With line-type PD you have less accuracy than cross-type sensors so there’s more for CD to do to finish the process (and 10 or 20 fps asks a lot of it).
    People leave their bodies at the default setting in Focus v Release Priority which is Balanced, and shots are accepted that are soft. When you change that setting to AF the burst rate drops noticeably. I’ve found that with the A9 and A7R III (even with the 400mm & 1.4 TC).
    What do you think?

  3. (Reposting, the first got lost?)
    Thanks.
    I’ve been wondering about the many reports of softness in images taken with the A7R IV and Sony 200-600. Leaving aside the fact that that body will readily resolve camera movement, subject movement and heat haze, maybe the AF design doesn’t help:
    So at the long end you’re at f6.3 from memory. The Sony FF bodies use hybrid AF, and they start with PD (line-type sensors only) and then use CD for accuracy to get the lock. If you don’t have that much light from the maximum aperture, and if the ambient light is in any case not great and the subject not contrasty, then CD will struggle.
    With line-type PD you have less accuracy than cross-type sensors so there’s more for CD to do to finish the process (and 10 or 20 fps asks a lot of it).
    People leave their bodies at the default setting in Focus v Release Priority which is Balanced, and shots are accepted that are soft. When you change that setting to AF the burst rate drops noticeably. (I’ve found that with my A9 and A7R III even with the 400mm & 1.4 TC open wide.)
    What do you think?

  4. did you test for low shutter speed at 300mm? I would also like to know the difference to stabilized sony fe 70-300 and 70-350. I am looking for a light weight 300mm f8 (good IQ) for my A7 III, and i cant decide if the tamron is preferable to the sony 70-350 (16mp crop is fine for me)

  5. Bonjour Marc, une petite erreur s’est glissé dans les caractéristiques du SIGMA 100-400, celui-ci est stabilisé et propose 2 modes de stabilisation : OFF=Pas de stabilisation, Mode 1=Mode standard et Mode 2=Mode pour les filées…

  6. Hi! I’m really thorn, pls help me out. I currently have an a7iii with sony 70-300, and I was thinking of switching to the Tamron 70-300 or an a7Riii (or even the a7Riv) with tamron 70-180, because of the 2.8 (I like to shoot portraits). But will the reach be enough (cropping) with the 70-180? (I like having 300mm on my a7iii)

    To sum it up.
    On a7Riii (or a7Riv!) would I see a difference at 100% crop between an image from the Tamron 70-180 and an image from Sony 70-300 G? (I’m ruling out Tamron 70-300 because of bad corners, am I wrong to do that?)

    • On a7riv if you crop to keep 24 pix you will have same magnification at 180mm vs 300mm on a7iii
      But with a better quality with the tamron 70-180

  7. Hello Marc,

    what do you think between this one and the Tamron 28-200mm di rxd for landscape ?

    Put aside the focal length difference, what would be your pick for overall rendering and sharpness ??

    Thank you.

    Regards.

      • Hello Marc,

        I was wondering why you put the Tammy 70-300 less good than the 28-200 in your ranking ?

        Because if you look at your answer above, you told me 70-300 best the 28-200 in terms of sharpness…

        What am I missing here ?

        Regards.

  8. Hello again Marc,

    I forgot to ask what you think of the Tamron against Sigma 100-400 ?? If it’s close to the Sigma on the A7R3, I might switch for this much lighter option.

    And also I can’t find the Tamron in the sharpness board for the A7RIV ?

    Thank you.

    regards

    • The Sigma 100-400 will be more consistent from centre to corners , the Tamron will be at some focal length a tad sharper in the centre. so it depends what you are looking at : if centre sharpness is the main focus for you then Tamron. for the article I only update it every 10 lenses or so, as it take a lot of work to redo the various print screens and edit the article

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.