7 Artisans 10mm F2.8 Fisheye

in Blue English / en noir en Français

  1. Presentation
  2. De-fishing the fisheye / Corriger le fisheye
  3. Optical performances / Performances optiques
  4. Comparison with other Fisheye / Comparison avec d’autres Fisheye
  5. Video
  6. Samples photos / Exemples de photos
  7. Conclusion

All photos , taken with Sony A7RIV and without post processing are available in full size (61Mpix) in the following Flickr album :  7 Artisans 10mm F2.8 Fisheye

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Toutes les photos de l’article, prises avec le Sony A7RIV sont disponibles en pleine résolution (61Mpix) dans l’album flickr suivant : 7 Artisans 10mm F2.8 Fisheye

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1 Presentation

This fisheye is offering a 180° angle of view diagonally on a full frame sensor with a stereographic projection that maintain angles  and the objects retain their general true shape even near the corner of the image.

The captured image has no black edge in the corners = full frame fisheye image

  • Weight : 587 gr
  • Price : 330 Eur
  • Length : 86mm
  • Angle of View : 180° (diagonally)
  • Filter : no filter possible
  • Non removable lens hood
  • Clickless  aperture ring
  • 7 blades aperture
  • Minimal focusing distance : 17 cm
  • Fully manual lens, no EXIF transmitted to the Body
  • Leather case included

The build construction is very good, all in metal

The focusing ring is well dampened , the ring rotate by 120° : 100° from 17cm to 60cm and 20° from 60cl to infinity

Considering the very big depth of field : everything being sharp from 1m to infinity when doing the focus at 2m, manual focusing is a non issue with this lens

Ce fisheye offre un angle de vue de 180° sur la diagonale d’un capteur plein format , donc une projection dite stéréographique qui maintient les angles et respecte la forme générale des objects même sur les bords de l’image

L’image capturée n’a pas de coins noirs, elle couvre bien l’entièreté du capteur

  • Poids : 587g
  • Prix : 330 euros
  • Longueur : 85mm
  • Angle de champ : 180° sur la diagonale
  • Bague d’ouverture sans clics
  • Filtre : pas de filtre possible
  • Pare soleil inamovible
  • Diaphragme à 7 lamelles
  • Distance de mise au point minimale : 17 cm
  • Optique entièrement manuelle, pas de transmission des EXIF
  • Sac de transport en simili cuir

La qualité de construction est très bonne tout en métal

La bague de mise au point est bien amortie et agréable à l’usage. La bague tourne sur 120° : 100° de 17cm à 60cm et 20° jusqu’a l’infini

Vu la grande profondeur de champ tout sera net entre 1m et l’infini pour une mise au point à 2 mètres de distance même à F2.8

2 Defishing the fisheye

The best way to use this lens is to use a Fisheye plugin sold 25$ by Imadio.com

It is called Fisheye Hemi plugin and works with Lightroom or Photoshop : see here

  • The Fisheye-Hemi Plug-In automaticaly remaps your fisheye images to minimize distortion and maximize the preservation of all image details.
  • Fisheye-Hemi provides a more normal view of people by not distorting their faces and bodies, and straightens vertical lines.
  • A rectilinear mapping like with Lightroom lens profile will discard approximately one third of the pixels  and distord your subject near the edges. The Fisheye-Hemi plugin uses almost all of the pixels.

Le meilleur moyen d’utiliser cet objectif est d’acheter un plugin fisheye vendu 25$ par Imadio.com. Celui porte le doux nom de Fisheye-Hemi plugin et fonctionne soit avec Lightroom soit avec Photoshop. Vous le trouverez ici

  • Le plugin corrige votre image fisheye avec un algorithme complexe en minimisant la distorsion et en maximisant la preservation des détails de l’image
  • Le rendu final converse la proportion des objets et des personnes même sur les bords et rend les lignes verticales droites.
  • Une projection rectilinéaire classique comme avec un profil de correction Lightroom supprimera environ 30% de l’image et déformera les sujets près des bords. Le plugin Hemi lui conserve la plupart des pixels

How to use the plugin in Lightroom

Very simply do first all your exposure/color correction and then Export to Fisheye-Hemi plugin using the “full frame” option

You will see here below some before and after images

Comment utiliser le plugin en Lightroom

Très simplement, faites d’abord toutes vos correction de luminosité, couleur puis Exporter en utilisant le plugin Fisheye-Hemi avec l’option Full frame

Vous pourrez voir ci dessous quelques exemples d’avant/après corrections.

Capture d'écran 2018-01-29 22.31.56

First photo : straight of the camera / Second Photo with Hemi Plugin

Première photo : en direct de du boitier / seconde photo avec le plugin Hemi

3 Optical performances / Performances optiques

3.1 Sharpness / Piqué

The tests were made on a Sony A7RIV, with its 61 Mpix

  • Centre : sharpness is only average at F2.8 and increase to Good as from f4
  • Corners need to be close down to F8 to reach good sharpness
  • At close distance the sharpness in the centre is very good

The performance are a bit disappointing on the 61Mpix of the A7RIV , fortunately outdoor test show a bit better performances in real life but you will always gain to close at F4

The Lens will be at ease on the A7c or A7III and their 24Mpix

Les tests on été effectués sur un A7RIV, le plus exigeant de la gamme Sony avec ses 61Mpix

  • Centre: moyen à F2.8, bon à partir de F4 à F11, puis la diffraction fait son apparition  à F16
  • Bords : il faut fermer à F8 pour avoir des coins bons
  • A Courte distance <1m , le piqué au centre est très bon

Les performances sont un peu décevantes sur A7RIV , heureusement les performances sur le terrain sont légèrement meilleures mais on gagnera dans tous les cas à fermer à F4

L’optique sera plus à son aise sur un A7III ou un A7c et leur capteur de 24Mpix

Centre / Centre

Borders / Bords

  • Sharpness in real life : sharpness is correct at F2.8 but become very good at F4
  • Piqué en situation réelle : le piqué est correct à F2.8 et devient très bon au centre à F4

3.2 Vignetting / chromatic aberrations / flare / sunstars

  • Vignetting is strong at F2.8 and only disappear at F8
  • Chromatic aberrations is present in the borders 
  • The flare resistance is average
  • Sunstars are good

3.2 Vignettage / aberrations chromatiques / flare / effet d’étoiles

  • Le vignettage est fort à F2.8, et ne disparait que vers F8
  • Les aberrations chromatiques sont présentes sur les bords
  • La résistance au flare est moyenne
  • Les effets d’étoiles sont bons

3.3 Bokeh  / Color Rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

  • To get a blurry background with a ultra wide angle like this 10mm you need to be pretty damn close to your main subject. In those case at F2.8, the blur is quite pleasant and soft for an ultra wide angle lens
  • Color rendition is good
  • Pour avoir un fond flou il faut être très près de son sujet principal avec un tel ultra grand angle. Dans ce cas à pleine ouverture on obtient de beaux fonds flous assez doux pour une telle focale
  • Le rendu des couleurs est bon

4 Comparison with other fisheye lenses / comparaisons avec d’autres optiques Fisheye

The closest competitor are the TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye and the Samyang 12mm F2.8 ES AS NCS Fisheye

Key differences are covered below in term of specs, field of view, sharpness & bokeh

Les concurrents les plus proches sont le TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye et le  Samyang 12mm F2.8 ES AS NCS Fisheye

Les principales différences sont expliquées ci dessous. : caractéristiques, angle de vue, piqué et bokeh

7 Artisans 10mm F2.8 FisheyeTTArtisan 11mm F2.8 FisheyeSamyang 12mm F2.8 ED AS NCS Fisheye
Price / Prix Euros215 $ / 300 euros450 euros
Weight / Poids587g481g525g
Length / Longueur85mm82mm106mm
Buttons / RingClickless Aperture ring
Bague
d’ouverture sans clics
Clickless Aperture ring
Bague
d’ouverture sans clics
Aperture ring with click
Bague d’ouverture avec clics
Min focusing distance / Distance min de mise au point17cm17cm20cm
Build Quality / Quality de construction++++++
Aperture blades / Lames de diaphragme777
Filter / FiltreNoNoNo

Specifications

The 7 Artisans is the heaviest fully in metal and has the best build quality of the 7, it is very similar in size to the TTArtisan but a little bit fatter. All other specs are pretty similar, the 7artisans and TTArtisan being much more cheaper than the Samyang and significantly smaller and more metal (Samyang is more plastic)

Specifications

Le 7 Artisans est le plus lourd des 3 , il est tout en métal et a sans doute la meilleure qualité de construction des 3 Fisheye. Sa taille est similaire au TTArtisan mais son diamètre est un peu plus important. Les autres caractéristiques sont similaires avec le Samyang significativement plus cher et plus grand que les 2 autres et de moins bonne qualité de construction (plus plastique)

Field of view & Vignetting

As you can see from the below the the 7Artisans 10mm is covering more field than the TTArtisan 11mm but less than the Samyang 12mm. The 7Artisans has significantly more vignetting than the 2 others ones

Angle de vue et vingettage

Comme vous pouvez le voir ci dessous le 7Artisans 10mm couvre un angle plus grand que le TTArtisan 11mm mais moins large que le Samyang 12mm . Le 7 Artisans a nettement plus de vignettage que les 2 autres

Sharpness

On A7RIV the 7 Artisans is less sharp than the 2 others lenses , on a 24Mpix the difference will be minimal

Sur A7RIV le 7 Artisans est clairement moins piqué que les 2 autres optiques, sur un capteur 24Mpixpar contre les différences seront faibles

Bokeh / Background blur

The TTArtisan and 7 Artisans has a smoother and more pleasant background blur than the Samyang

Bokeh / flou d’arrière plan

le TTArtisan et le 7 Artisans ont un flou d’arrière plan plus doux et agréable que le Samyang

7 Artisans F2.8
F2.8, TT Artisans 11mm F2.8 Fisheye- ISO 100-1-4 s 029
TT Artisan F2.8

7 Artisans F2.8
F4, TT Artisans 11mm F2.8 Fisheye- ISO 3200-1-125 s 051

TT Artisan F2.8

Samyang 12mm F2.8 Fisheye-51-fullframe
Samyang 12mm F2.8

Reisstance to flare / CA

The 7Artisan is a little bit better than the TT Artisan on that area

Bokeh / flou d’arrière plan

Le 7 Artisans a une meilleure résistance au flare compression au TTArtisan

7 Artisans F16
F16, TT Artisans 11mm F2.8 Fisheye- ISO 1250-1-125 s 074
TT Artisan F16

Sharpness in real life

Wide open the TTArtisan show better performance than the 7 Artisans, if you close down to F4 the difference become small

Bokeh / flou d’arrière plan

A pleine ouverture le TTArtisan offre un meilleur piqué que le 7 Artisans qui doit être fermé à F4 pour de meilleurs résultats

TT Artisans 11mm F2.8 Fisheye- ISO 100-1-125 s 092
F2.8 ISO 100-1-125 s
TT Artisans 11mm F2.8 Fisheye- ISO 100-1-125 s 092-2
crop 100% F2.8
7 Artisans
F2.8, TT Artisans 11mm F2.8 Fisheye- ISO 100-1-800 s 086
F2.8
Samyang 12mm F2.8 Fisheye-12
Samyang 12mm F2.8

Conclusion

While the staying offers best sharpness globally the 2 others offer more balanced results with better color rendition and Bokeh, a better build quality and more compact size. Between the 7Artisans and TTArtisan , the TTArtisan will be be a bit better on high Mpix sensor like on A1 and A7RIV and has less vignetting issues

Conclusion

Bien que le Samyang soit le meilleur dans l’absolu en terme de piqué , les 2 autres offrent une performance plus équilibrée avec un rendu des couleurs et un flou d’arrière plan plus agréable dans un format plus compact et une meilleure qualité de fabrication. Entre le 7 Artisans et le TTArtisan, le TTArtisan sera plus à l’aise sur les capteurs plus pixelisé comme le A7RIV ou le A1 et présente moins de vignettage

5 Video

  • Very good results in video facilitated by the clickless aperture
  • Très bon résultats en vidéo facilité par la bague d’ouverture sans clics

6 Samples of Photos / Exemples de Photos

  • Very good sharpness in the centre when close to F4
  • Corners requiring F8 for optimal results
  • Very Important vignetting
  • Food color rendition
  • Très bon piqué au centre à partir de F4
  • Coins nécessitant d’être fermé à F8 pour des résultats optimaux
  • Très important vignettage
  • Bon rendu des couleurs

7 Conclusion

The 7 Artisans 10mm F2.8 Fisheye (330 euros) is a Compact stereographic fisheye with good sharpness in the centre as of F4 and good on the entire field as of F8. Color rendering is good and background blur is soft.

The closest competitor is the TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye (300 euros) that offer a similar rendering with a better sharpness but a less good resistance to flare. On 24Mpix the 7Artisans will be recommended, on 42/50, 61Mpix the TTartisan will be more suited

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Pros

  • Very good build quality
  • Compact
  • Better resistance to flare than competitors
  • Very smooth backound blur
  • Good color rendition
  • Reasonable price : 215$ / 300 Euros

Average

  • Good sharpness as of F4 in the centre
  • Chromatic aberrations
  • Sunstars are correct

Cons

  • Sharpness at F2.8 in the centre
  • Corners sharpness only good as of F8
  • Important vignetting

7 Conclusion

Le 7Artisan 10mm F2.8 Fisheye (330 euros) est une optique stéréographique fisheye compacte avec un bon piqué au centre pour autant que l’on ferme à F4 mais il faut fermer à F8 sur tout le champ pour avoir un rendu uniforme. Le rendu des couleurs est bon et le flou d’arrière plan doux. La résistance au flare est légèrement meilleure que le plus proches concurrents

Le concurrent le plus direct est le TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye (300 euros) qui offre globalement un rendu similaire mais avec un meilleur piqué et une moins bonne résistance au flare. Sur 24Mpix on privilégiera le 7Artisans et sur 42/50/61Mpix le TTArtisan

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Pour

  • Très bonne qualité de construction
  • Compact
  • Résistance au flare un peu meilleure que les autres Fisheye
  • Flou d’arrière plan doux
  • Bon rendu des couleurs
  • Prix raisonnable: 215$ / 300 Euros

Moyen

  • Aberrations Chromatiques
  • Effets d’étoiles correct
  • Piqué bon à partir de F4 au centre

Contre

  • Piqué moyen à F2.8
  • Coins seulement bons à F8
  • Vignettage très important

Categories: 7 Artisans, Lenses

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