Mitakon 35mm F0.95 Mark II

Mitakon 35mm F0.95 II-7

in Blue English / en noir en Français

  1. Presentation
  2. Optical performances / Performances optiques
  3. Video
  4. Samples photos / Exemples de photos
  5. Conclusion

All photos , taken with Sony A6000 and without post processing are available in full size (24Mpix) in the following Flickr album : Mitakon 35mm F0.95 Mark II

Toutes les photos de l’article, prises avec le Sony A6000 et sans aucunes retouches sont disponibles en pleine résolution (24Mpix) dans l’album Flickr suivant : Mitakon 35mm F0.95 Mark II

Mitakon 35mm F0.95 II-5

1 Presentation

  • Weight : 436g
  • Price : 700 euros
  • Length : 59.6mm
  • Filter : 55mm
  • 9 blades aperture
  • Minimal focusing distance : 35 cm
  • Fully manual lens with no EXIF Transmission

The lens is coming in a nice simili leather case

The build construction is very good all in metal , the aperture ring is click less. There is no F5.6 or F11 mark we go from F4 to F8 to F16.

The focusing ring is large enough and easy to manipulate (smooth and well dampened)

  • Poids : 436g
  • prix : 700 euros
  • Longueur : 59,6mm
  • Filtre : 55mm
  • Diaphragme à 9 lamelles
  • Distance de mise au point minimale : 35cm
  • Objectif entièrement manuel sans transmission des EXIF

L’objectif est livré dans une boite en simili cuir d’un bel effet

La qualité de construction est très bonne tout en métal, la bague d’ouverture est sans clics. Il n’y a pas de marque pour F5.6 ou F11 , on passe de F4 à F8 à F16

La bague de mise au point est large et aisée à manipuler avec suffisamment d’amorti

2 Optical performances / Performances optiques

2.1 Sharpness / Piqué

Sharpness was tested on the Sony A6000 with its 24 Mpix

  • centre : good atf F0.95, very good at F1.4 , excellent from F2-F8, diffraction at F16
  • corners : soft until F2 , average at F2.8, good at F4 , excellent at F8, good at F16

A very good performance in the centre for this ultra fast prime that are generally very soft < F1.4 

Le piqué a été testé sur un Sony A6000 et ses 24Mpix

  • centre : bon à F0.95, très bon à f1.4, excellent de F2 à F8, diffraction at F16
  • coins : mou jusque F2 , moyen à F2.8, bon F4 , excellent à F8, diffraction à F16

Une très bonne performance au centre pour ce genre d’optique ultra lumineuse qui sont généralement molles en dessous de F1.4

Centre / centre

F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-20 s 006

F0.95

F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-20 s 006-2

F0.95

F1.4, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-15 s 007

F1.4

F2, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-10 s 008

F2

F2.8, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-6 s 009

F2.8

F4, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-3 s 010

F4

F8, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1,0 s 011

F8

F16, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-4,0 s 012

F16

Corners / coins

F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-15 s 014

F0.95

F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-15 s 014-2

F0.95

F1.4, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-13 s 015

F1.4

F2, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-8 s 016

F2

F2.8, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-5 s 017

F2.8

F4, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-0,4 s 018

F4

F8, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1,0 s 019

F8

F16, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-5,0 s 020

F16

2.2 Vignetting / chromatic aberrations / distorsion / flare

  • Vignetting is quite visible wide open and become negligible at F2
  • Chromatic aberrations are very low for a F0.95 lens
  • Distorsion is visible and automatic correction can be applied via the built in Lightroom lens profile
  • Résistance to flare is below average

2.2 Vignettage / aberrations chromatiques / distorsion / flare

  • Le vignettage est bien visible à pleine ouverture et devient négligeable vers F2
  • Les aberrations chromatiques sont très faibles
  • La distorsion est visible et une correction automatique est possible grâce au profil Lightroom disponible pour cet objectif
  • La résistance au flare est en dessous de la moyenne
distorsion, F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-15 s 013

without corrections / sans corrections

distorsion, F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-15 s 013-2

with corrections / avec corrections

F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-2500 s 042

F0.95 flare and CA

 F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-2500 s 042.jpg

Crop 100% CA @F0.95 / AC à F0.95

F16, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 400-1-60 s 043

F16 : flare

2.3 Bokeh  / Color Rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

  • Bokeh balls are beautiful at F0.95 & F1.4 but you see a polygon with 9 sides as of F2
  • Bokeh balls are soft and diffuse and very pleasing
  • Background blur is very good and soft with very pleasing transitions between in focus subject and the blur
  • Color rendition is a little bit dull at F0.95 but become ok as of F1.4 but is never very good and vibrant like a Zeiss or a Samyang
  • Les ronds de Bokeh sont très beaux à F0.95 et F1.4 mais dès F2 on peut voir un polygone à 9 branches
  • Les ronds de Bokeh sont doux et diffus sans marquage des bords
  • Le flou d’arrière plan est très agréable avec des transitions entre la zone de mise au point et le flou d’arrière plan très douces
  • Le rendu des couleurs est un peu fade et manque de contraste à F0.95, cela s’améliore dès F1.4 en devenant correct à bon, mais le rendu des couleurs n’atteint pas un Zeiss ou un Samyang même en fermant l’ouverture

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evolution of the bokeh from F0.95 to F4 / evolution du bokeh de F0.95 à F4

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evolution of the bokeh from F0.95 to F4 / evolution du bokeh de F0.95 à F4

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evolution of the bokeh from F0.95 to F4 / evolution du bokeh de F0.95 à F4

F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-4000 s 039

F0.95

F2.8, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-1600 s 040

F2.8

F8, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-500 s 041

F8

F0.95 & F2.8

F0.95  / F1.4  / F2

F0.95 & F2

2.4 Image comparison with other fast prime lenses

  • The Kipon Ibelux 40mm F0.85 Mark II has the smoothest background blur thanks to its F0.85 aperture. It is a little bit less sharp wide open but catch up at F1.4, color rendition is very good , it weight more than 1.2kg and cost a fortune (1800 euros), 
  • The Mitakon 35mm F0.95 is sharper wide open at F0.95  but colors are a little bit dull in comparison of the Kipon and the Kamlan when you look at photos taken at various apertures
  • The Kamlan 50mm F1.1 Mark II is the cheapest (250 euros) but has also a very good sharpness and an excellent background blur and color rendition is better than the Mitakon as of F1.4. 
  • Depth of field wide open at 1.5m
    • Kipon @ F0.85 : 5cm
    • Mitakon @ F0.95 : 7cm
    • Kamlan @F1.1 : 4cm
    • Thanks to its longer focal length it is the Kamlan giving the smallest depth of field (and it is the cheapest of the 3 

 

F0.85, Kipon Ibelux 40mm F0.85 Mark II- ISO 100-1-100 s 052

Kipon Ibelux 40mm F.085 @ F0.85

F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-200 s 070
Mitakon 35mm F0.95 @ F0.95
F1.1, Kamlan 50mm F1.1 II- ISO 100-1-800 s 128

Kamlan 50mm F1.1 @ F1.1

2.4 Comparaison avec d’autres optiques ultra lumineuses

  • Le Kipon Ibelux 40mm F0.85 Mark II  a le flou d’arrière plan le plus doux grâce à son ouverture record de F0.85, il est un peu moins piqué à pleine ouverture et se rattrape à F1.4, le rendu des couleurs est très bon, il pèse près de 1.2kg et coûte une fortune  (1800 euros)
  • Le Mitakon 35mm F0.95 est plus piqué à la pleine ouverture en comparaison du Kipon mais les couleurs sont plus fades que le Kipon ou le Kamlan quand on regarde le rendu aux différentes ouvertures
  • Le Kamlan 50mm F1.1 Mark II est le moins cher des trois  (250 euros) mais il offre un très bon piqué et un excellent flou d’arrière plan avec un rendu des couleurs meilleurs que le Mitakon à partir de F1.4 
  • Profondeur de champ à  1,5m
    • Kipon @ F0.85 : 5cm
    • Mitakon @ F0.95 : 7cm
    • Kamlan @F1.1 : 4cm
    • Grâce à sa focale plus longue c’est le Kamlan qui donne la plus faible profondeur de champ malgré son ouverture plus faible (F1.1)

3 Video

  • Results in video are OK : beautiful background blur but colors are a little bit dull , the clickless aperture helps
  • Les résultats en vidéo sont corrects : beau flou d’arrière plan mais couleurs un peu fade, la bague d’ouverture sans clics aide pour la vidéo

 

4 Samples of Photos / Exemples de Photos

F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-200 s 070

F0.95 – ISO 100-1-500 s

F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-200 s 070-2

crop 100% F0.95

F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-1600 s 058

F0.95 – ISO 100-1-500 s

F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-1600 s 058-2

crop 100% F0.95

F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-1250 s 055

F0.95 – ISO 100-1-500 s

F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-1250 s 055-2

crop 100% F0.95

F1.4, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-1000 s 056

F1.4

F2, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-640 s 057

crop 100% F1.4

F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-500 s 062

F0.95 ISO 100-1-500 s

F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-500 s 063

F0.95 – ISO 100-1-500 s

F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-500 s 064

F0.95 – ISO 100-1-500 s

F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-1000 s 054

F0.95 – ISO 100-1-500 s

F2.8, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-320 s 061

F2.8 – ISO 100-1-320 s

F8, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 320-1-60 s 053

F8 – ISO 320-1-60 s

F8, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-320 s 037

F8 – ISO 100-1-320 s

F8, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-400 s 036

F8 – ISO 100-1-400 s

F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 160-1-60 s 001

F0.95 – ISO 160-1-60 s

F0.95, Mitakon 35mm F0.95 II- ISO 100-1-200 s 068

F0.95 – ISO 100-1-200 s

 

 

5 Conclusion

The Mitakon 35mm F0.95 Mark II lens (700 Euros) is an art lens designed to take portraits  with character at very big aperture. It will be mainly used below F2

Centre sharpness is good wide open with correct contrast and become very good at F1.4 , although corners are only average at F2.8 it does not really matter for this kind of lens

On top of centre sharpness wide open, what does really matter is the bokeh and background blur and overall rendering of the lens and there the Mitakon does not disappoint with very good results and a very pleasing  & poetic atmosphere for portraits. 

Usability and build quality are  also very good and it is a pleasure to nail your focus with this lens 

My only complaint is about the color rendering that stays a little bit on the dull side 

Compared to other ultra fast lens like the Kipon Ibelux 40mm F0.85 Mark II (1.2kg , 1800 euros) it is much more light & compact and less expensive and is much more easy to get portrait in focus with the Mitakon

Another ultra fast alternative is the Kamlan 50mm F1.1 II (250 euros) which give similar results in term of depth of field/bokeh but at a 85mm equivalent which is then even more suited for close portraits and with a better color rendition while being almost 3 times cheaper

Pros

  • Good sharpness wide open, very good sharpness at F1.4, excellent after
  • Beautiful bokeh balls at F0.95 & F1.4 
  • Build quality
  • Precise focusing ring (very important for a F0.95 lens)
  • Beautiful background blur and transitions
  • Compact
  • Low chromatic aberrations
  • Vignetting. : yes there are some at F0.95 but it is gone by F2

Average

  • Color rendition a little bit on the dull side
  • Bokeh balls as of F2 show 9 shaped polygons
  • Manual lens
  • Corners need to be closed down to F4 for good results
  • Distorsion but corrected via Lightroom lens profile
  • Weight

Cons

  • Lower contrast at F0.95 (expected for this kind of lens)
  • Bad resistance to flare

 

5 Conclusion

Le Mitakon 35mm F0.95 Mark II (700 Euros) est une optique à vocation artistique pour des portraits doux et poétiques pris à très grande ouverture. On l’utilisera quasi exclusivement en dessous de F2

Le piqué au centre est déjà bon à pleine ouverture avec un contraste correct, ce qui est assez rare pour une optique à F0.95. Dès F1.4 on atteint le grade très bon et bien que les coins restent encore moyens à F2.8 cela n’est pas très important sur ce genre d’optique

Ce qui compte avec ces optiques ultra lumineuses sont le piqué au centre à pleine ouverture, le bokeh et le rendu du flou d’arrière plan et là le Mitakon nous fournit de très bons résultats avec des de beaux portraits relativement net à F0.95 et qui baignent dans un flou d’arrière plan très crémeux

La qualité de construction et la maniabilité sur le terrain sont très bonnes: la mise au point  est très agréable pour de la photographie de rue ou de portraits

Mon seul reproche tient au rendu des couleurs que je trouve un peu fade

Comparé aux autres optiques ultra lumineuse comme le Kipon Ibelux 40mm F0.85 Mark II (1,2kg , 1800 euros), le Mitakon est beaucoup plus compact et beaucoup moins cher et il est nettement plus aisé de faire la mise au point avec le Mitakon

Une autre optique ultra lumineuse à considerer est le Kamlan 50mm F1.1 II (250) euros, qui donne des résultats similaires en terme de profondeur de champ/bokeh/flou d’arrière plan mais à une focale équivalente à un 85mm , tout en étant près de 3 x moins cher que le Mitakon et avec même un meilleur rendu des couleurs

Pour

  • Bon piqué dès la pleine ouverture, très bon à F1.4 et excellent à partir de F2
  • Qualité des ronds de bokeh à F0.95 et F1.4
  • Très bonne qualité de construction
  • Bague de mise au point très agréable
  • Très beau flou d’arrière plan avec transitions net/flou très douces
  • Compact
  • Niveau d’aberrations chromatiques très faible pour un F0.95
  • Vignettage présent à F0.95 mais déjà négligeable à partir de F2

Moyen

  • Rendu des couleurs un peu fade surtout à F0.95
  • Ronds de bokeh qui montrent des polygones à 9 branches dès F2
  • Objectif manuel
  • Le piqué des coins ne deviennent bon que à partir de F4
  • Distorsion bien présente mais il existe un profil de correction Lightroom pour cet objectif
  • Poids relativement élevé

Contre

  • Contraste faible à F0.95 (typique de ce genre d’objectif)
  • Résistance au flare en dessous de la moyenne

 

Mitakon 35mm F0.95 II-7

 

Categories: APS-C Lenses, Others APS-C

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3 replies

  1. Dear friend, I would like to know if it is necessary to use adapter on sony a6000 camera to use Mitakon 35mm F0.95 Mark II lens. I am looking to buy the lens to use on my Sony A6000 camera and I am in doubt if it fits. thank you very much for your attention.

  2. I am a people photographer and shoot Fuji X bodies a lot at night here in my USA city. The Mitakon was a good fit for environmental portraits and after-dark neighborhood conditions. However, I had to return *two* copies one after the other because both showed focusing flaws. Often the focus would be in front of or behind the point shown by peaking and enlarged viewfinder mode. Whatever was actually sharp occupied a very small area in the center. Too small and inconsistent. Interestingly, my copies were not sharp at infinity! I was very disappointed but I have given up on the lens for now. My retailer took them back without complaint.

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