Sony FE 24-70mm F2.8 GM

This is a guest post from my friend Wym Arys, thanks to him for sharing his review on SonyAlpha.blog

in Blue English / en noir Francais

  1. Introduction
  2. Presentation
  3. Optical Performances / performances optiques
  4. Conclusion

1 Introduction

Back when the Sony full frame A7 system was still all about producing a small and lightweight full-frame system, Sony together with Zeiss made a brave attempt to create a high-end f/4 zoom. The results were, unfortunately, underwhelming for a lens with the Zeiss badge, and most photographers would agree that Sony’s 28-70mm variable aperture f/3.5-5.6 zoom kit lens wasn’t that far off in regards to image quality.

Il fut un temps où le credo de la série A7était de produire le plus petit et le plus léger plein format possible. Sony en partenariat avec Zeiss avait essayé de créer une série de zooms haut de gamme F4 dans ce but. Les résultats, malheureusement ont été décevant pour un objectif badgé Zeiss, et le plupart de photographes seront d’accord que l’objectif du kit , le 28-70 n’était pas très loin du Zeiss en terme de performances optiques

SEL2470GM product image, Sony 24-70mm GM

A few years on, the mirrorless camera market has evolved, and the ‘lightweight and small’ approach has been replaced by the pursuit of optimal image quality for professionals and pixel peepers. We all know that a 24-70mm zoom with a constant f/2.8 aperture across the range is pretty much the workhorse lens that all professional photographers need in their bag, so this was one of the most important designs that they had to get right this time. Sony has been working hard on developing new manufacturing methods, and the result is their GM (G Master) lens line. The first three lenses, an 85mm f/1.4 prime, a 70-200mm f/2.8 zoom and a 24-70mm f/2.8 can compete with Zeiss when it comes to sharpness, clarity, and contrast.

Quelques années plus tard, la marché des hybrides avait évolué et la quête du “petit et léger” avait été remplacée par celle de la qualité la plus élevée possible pour satisfaire les professionnels et les fans du zoom 100%. Pour beaucoup un zoom constant F2.8 représente l’objectif indispensable que tout photographe professionnel devrait avoir dans sa besace, il fallait donc que leur premier Zoom 2.8 soit à la hauteur. Sony a travaillé dur pour developper de nouvelles méthodes de fabrication et le résultat fut leur nouvelle gamme GM (G Master). Les trois premières optiques furent un 85mm F1.4, un 24-70 F2.8 et un 70-200 F2.8 qui pouvait rivaliser avec les Zeiss en terme de piqué et de contraste

SEL2470GM

portrait SEL2470GM at f/2.8

2 Presentation

2.1 Conception

The biggest innovations are a new glass molding and grinding process called XA (extreme aspherical) that produces sharper images and eliminate unwanted onion rings in the bokeh and new optical modeling/simulation software that allows the engineers to evaluate the lens’s performance without having to make a physical model first.

I’ll be looking at the SEL2470GM here, a zoom that is widely available at the moment (like the 70200GM). This lens uses one of those new XA elements in an optical construction of 18 elements in 13 groups, consisting of aspherical, Super ED, and ED glass types, and Nano AR coating.

La plus grande innovation dans la série GM de Sony a été le processus de moulage et d’affutage des lentilles apshériques dit XA (extreme aspherical) qui produit des images plus piquées et élimine les effet d’oignons dans le bokeh, cela combiné avec de nouvelles techniques informatiques de simulation qui permettent aux ingénieurs d’évaluer la performance d’un objectif sans devoir en faire un modèle physique préalable

Je testerai ici le SEL2470GM, un zoom largement répandu (tout comme le 70200GM). Cet objectif utilise un de ces nouveau élément XA dans conception qui regroupe 18 lentilles en 13 groupes comprenant des lentilles de type sphérique, Super EF, ED et un revêtement Nano AR anti reflet

Capture d'écran 2017-08-31 22.55.06

SEL2470GM product image

Autofocus uses the new Direct Drive SSM. A piezoelectric element translates an applied electrical field into the mechanical movement for precise linear positioning of the focus group. The FE 24-70 GM is also resistant to moisture and dust like the A7rm2 that I am testing it with.

There are some other interesting design features like a zoom lock to prevent the dreaded zoom creep that many A-mount lenses suffer from, an AF/MF slider, and a focus lock button that e.g. can be reassigned to eye AF function

L’autofocus utilise un nouveau moteur Direct Drive SSM qui minimise les mouvements indésirables tandis que les algorithmes repensés améliorent la vitesse des opérations de mise au point automatique. Le FE 24-70 GM est également paré a affronté les éléments grâce à sa protection contres les poussières et les intempéries

Il y a quelques petits plus comme un commutateur qui permet de bloguer l’objectif en position fermée pour le transport, un commutateur MF/AF et un bouton de maintien de mise au point qui est également réassigne par ex à l’AF sur l’oeil

SEL2470GM

portrait SEL2470GM

2.2 Specifications

  • Weight / Poids: 886 g
  • Price / Prix : 2400 euros
  • Filter / Filtre: 82 mm
  • Viewing angle / Angle de prise de vue (35 mm) 84° -34°
  • Maximum aperture /  ouverture maximum: (F) 2.8
  • Minimum aperture / ouverture minimum (F) 22
  • Nine-blade circular diaphragm / diaphragme à 9 lamelles
  • Minimum Focussing distance / distance minimale de mise au point 0.38 m
  • Maximum magnification ratio / rapport d’agrandissement maximum :  0.24 x

2.3 Build quality / Qualité de construction

A mix of high-end plastics and metals make up the exterior construction and the SEL2470GM certainly feels well built. This zoom is also dust and moisture resistant where the most noticeable addition is a rubberized gasket at the lens mount. The lens hood supplied is still felted on the inside to help block stray light from entering the lens.

L’objectif est fait de métal et de plastique de haute qualité et une impression de qualité et de solidité se dégage quand on le prend en main. Ce zoom est résistant à la poussière et à l’humidité et on peut remarquer le joint à la base de l’objectif. Le pare soleil fourni est recouvert de feutrine pour aider à bloquer les rayons lumineux et les poussières indésirables

SEL2470GM product image

2.4 Autofocus

Thanks to the Direct Drive SSM (DDSSM), autofocus in all modes seems up to par with the best FE lenses currently available. In conjunction with the ILCE7-RM2 phase and contrast detection points, the DDSSM works smoothly and precisely. Eye AF, one of my favorite Sony AF functions, works very well with this lens too.

Grâce au nouveau moteur Direct drive SSM (DDSSM), l’autofocus est aussi performant que les plus rapides objectifs de la gamme Sony FE. En combinaison avec le système d’autofocus à detection de phase et de contraste du A7RII, le DDSSM fonctionne silencieusement et efficacement. l’Af sur les yeux , une de mes fonctions favorites, fonctionne également très bien avec cet objectif

3 Optical performances / Performances optiques

3.1 Image rendering / rendu des images

You can shoot beautiful pictures with the G master 24-70mm f/2.8. In fact, it has become my go-to lens for general photography ranging from portraits to architecture and landscape. It does not have what you’d call Zeiss rendering with lots of micro contrast, but the focus point is tad sharp, and the bokeh is smooth with no onion rings in sight. The images rendered have a certain artistic feel without much post processing effort and to me at least often feel like they were shot with a prime and not a zoom.

Le 24-70 G master f2.8 délivre de très belles images. En fait il est devenu mon objectif à tout faire : du portrait, architecture, paysage. Il n’a pas le rendu de couleurs si typique des Zeiss ou leur micro contraste, mais il fournit de image très nettes et piqués là ou vous avez choisi de mettre votre collimateur d’autofocus; le bokeh est doux sans effet d’oignons. Les images on un beau rendu assez artistique et ne nécessitent pas beaucoup d’effort de post traitement , on a souvent l’impression qu’elles ont été prises avec des focales fixes.

SEL2470GM

off camera flash, SEL2470GM at f/4

3.2 Sharpness, Vignetting, CA and distortion /

I use four 300 dpi test charts to evaluate sharpness, vignetting, CA and distortion. My Sony A7rm2 is on a sturdy Manfrotto tripod, sensor stabilization is off and I’m at base ISO. I have two continuous lights on the left and right side that evenly illuminate the test charts. I provide crops of both image center and corner at all focal lengths and selected apertures.

3.2 Piqué, Vignettage, aberrations chromatique et distorsion

J’utilise 4 mires à 300dpi pour évaluer le piqué, le vignettage , les aberrations chromatiques et la distorsion. Mon A7RII est fixé sur un trépied Manfroto très stable, la stabilisation capteur est désactivée, et je travaille à 100 ISO. J’ai deux lumières continues qui illumine la mire de test de manière uniforme. Je fournis ci dessous des crops au centre et dans les coins à toutes les longueurs focales et aux principales ouvertures.

3.2.1 Chromatic aberrations / aberrations chromatiques

There is no visible sign of any CA in the test chart images I took. I tend to edit my images heavily in Lightroom at this usually exaggerates any CA problems a lens might have, but in this case, I have yet to see any CA pop up.

Je n’ai pas trouvé d’aberrations chromatique lors de mes tests. J’essaye en général de torturer l’image en Lightroom pour faire apparaitre des AC , mais ici sans succès

24mm

Distortion 

You’ll see some moderate barrel distortion at 24mm. It’s best to either correct this distortion in-camera for jpeg’s or use a lens profile for RAW.

On peut remarquer une faible distorsion en barillet à 24mm qui sera soit corrigé dans le boitier pour un jpg soit avec un profil d’objectif adéquat pour un RAW (fourni par Lightroom)

Sharpness / Piqué

Centre

At 24mm, the image center looks as sharp at f/2.8 as it does at f/8. From f/11 we see a loss of sharpness due to diffraction.

A 24mm , le centre de l’image est aussi piqué à F2.8 qu’a F8, à partir e F11 on voit une baisse du piqué du à la diffraction

 

Corner / coin

You’ll need to stop down to f/8 if you want to get optimal sharpness in the corners at 24mm. That being said, the corners don’t look bad at all at f/2.8 either. Vignetting is visible at f//2.8 but disappears by f/8 too.

Pour avoir un rendu optimal il faudra fermer jusque F8. Cela dit les bords sont déjà bons à F2.8. Le vignette est visible mais disparait à F8

 

35mm

Distortion 

There is visible pincushion distortion at 35mm.You probably won’t notice this when shooting portraits, but any architecture or landscape images should be corrected.

Il y a une distorsion en coussinet visible. Vous ne la remarquerez pas si vous faite du portrait mais pour del ‘architecture il vous faudra utiliser le profil d’objectif pour corriger ce défaut.

Sharpness / Piqué

Centre

Stopping down to f/4 will give you a bit more sharpness at 35mm in the center, but the difference between f/2.8 is negligible. Performance remains excellent up to f/11.

Le piqué est déjà très bon à F2.8 et s’améliore un petit peu à F4, pour rester excellent jusque F11

 

Corner / Coin

There is some vignetting visible at f/2.8, gone by f/4. Again, stopping down to f/4 is beneficial in the corners too, although as expected the increase in sharpness is more noticeable here.

Il y a du vignettage visible à F2.8 qui disparait vers F4. Ici aussi fermer d’un diaphragme permet une hausse du piqué qui cette fois ci est plus notable

 

50mm

Distorsion

Again at 50mm, there is visible pincushion distortion and it’s worse than at 35mm. You’ll definitely need to correct this in Lightroom.

A 50mm on a toujours cette distorsion en coussinet encore plus visible que à 35mm. Il vous faudra la corriger en Lightroom (grâce au profil d’objectif automatique c’est complètement transparent pour l’utilisateur)

Sharpness / Piqué

Centre

Although already excellent at f/2.8, sharpness gradually increases up to f/5.6 and remains constant until f/11.

Bien que déjà excellent à F2.8 le piqué augmente encore jusqu’a F5.6 et reste à ce niveau jusqu’à F11

 

Corner / coin

There is some vignetting visible at f/2.8, disappears by f/4.  You’ll also see a slight increase in sharpness by f/4 in the corners. Perceived sharpness remains equal up to f/11 where as expected diffraction sets in.

il ya du vignette visible à F2.8 qui disparait vers F4. De même le piqué augmente entre F2.8 et F4 et reste ensuite constant jusque F11 où la diffraction commence à entrer en jeu

 

70mm

Distorsion

At 70mm, you’ll see slight pincushion distortion. Nothing to be worried about with modern day lens profiles.

A 70mm on remarquera une faible distorsion en barillet. Rien de bien méchant avec les profiles d’objectifs qui corrigent tout cela automatiquement

Sharpness / Piqué

Centre

The image center is quite soft at 70mm f/2.8. This clears up nicely by f4 and remains very sharp up to f/11.

Les images au centre sont assez moyennes à F2.8, cela s’arrange à partir de F4 et l’objet reste très piqué jusque F11

 

Corner / coins

There is no vignetting visible at 70mm. It’s beneficial to stop down to f/4 in the corners too, as there is a noticeable increase in sharpness.

Il n’y a pas de vignettage visible à 70mm. Il sera bon de fermer au moins à F4 pour avoir un bon piqué

4 Conclusion

The lack of a serious 24-70mm FE lens has always bugged me. I tried to use a Canon 24-70 f/2.8L II USM lens with an adapter in the past on A7 cameras a few years ago. And although the image quality was fantastic, the reliability of the autofocus prevented me from actually using it professionally. Luckily Sony now has their own f/2.8 across the range wide angle to medium telephoto zoom under the GM badge.

Le manque d’un objectif 24-70 de haut niveau pour la série A7 m’a toujours fortement dérangé. J’ai essayé d’utiliser un Canon 24-70 F2.8L II USM avec un adaptateur sur la série A7. La qualité d’images était excellente, mais le manque de fiabilité de l’autofocus m’a empêché d’en avoir une utilisation professionnelle. Heureusement, Sony a maintenant se série de zoom pro à F2.8 sous la bannière GM

SEL2470GM product image

Even though only one of the new XA elements was incorporated in the design, there are numerous other features that prove to me that Sony wanted to make a ‘pro’ zoom for FE cameras. I’m talking about a high degree of weather sealing, a zoom lock ring, on barrel focus lock button, a felted hood and the inclusion of DDSSM. And in real life use, the SEL2470GM does not disappoint. Autofocus is quick, precise and decisive. Especially for portraits, the Eye AF (focus on the dominant eye) works very well with this zoom.

Bien qu’il n’y ait qu’un seul élément XA dans la formule de cette optique , d’autres éléments témoignent de la volonté de Sony de nous liver un objectif professionnel : le haut degré de protection contre les intempéries, le bouton de maintien de mise au point, un bouton pour bloquer l’objectif , un pare soleil de qualité, et un nouveau moteur d’AF très performant. Dans la vie réelle le SEL2470GM ne déçoit pas , il est rapide et précis, pour les portrait en particulier l’F sur les yeux fonctionne très bien

SEL2470GM

TTL with SEL2470GM, f/2.8

It also renders beautiful and clear images across the range, with perhaps the 70mm focal length being a bit too soft wide open for my liking. And as always, a wide angle to medium telephoto zoom does have some drawbacks compared to a prime. You’ll get visible barrel distortion at 24mm turning into pincushion distortion by 35mm and all focal lengths except the long end do have some vignetting at maximum aperture. Fortunately this is corrected automatically by Lightroom thanks to the built in lens profile 

Cet objectif nous délivre de belle images à toutes les plage focales, avec peut être le 70mm qui est un peu moyen à pleine ouverture. Comme tout zoom l’objectif ne peut rivaliser avec des focales fixes sur tout les critères, il faudra donc accepter une certaine distorsion et un vignette qui part ailleurs se corrige fort bien automatiquement grâce au profil d’objectif dans Lightroom

SEL2470GM

stitched pano, landscape, SEL2470GM at f/8

But overall, the images from this zoom can often feel like a prime with excellent sharpness, a wonderful bokeh and really no chromatic aberrations visible across the range. I would highly recommend the G master 24-70mm f/2.8 to any photographer looking for a high performing zoom for the Sony A7/A9 series cameras.

En résumé , les images fournies par ce zoom peuvent souvent passer pour des images faites avec une focale fixe avec un excellent piqué un merveilleux bokeh et aucune aberration chromatique. Je recommande vivement ce 24-70 F2.8 G Master  pour tout photographe recherchant un zoom performant et de qualité pour les hybrides plein format Sony

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