7 Artisans 85mm T2.0 Spectrum (Cine lens)

in blue english / en noir en français

All photos , taken with Sony A1 are available in full size (50Mpix) in the following Flickr album suivant : 7 Artisans 85mm T2

Buy me a Coffee – Donation

Help me to run this site and continue testing new lenses and products with a small donation

$3.00

Toutes les photos de l’article, prises avec le Sony A1 sont disponibles en pleine résolution (50Mpix) dans l’album flickr suivant : 7 Artisans 85mm T2

Offrez moi un café – Donation

Une petite donation de votre part m’aidera à maintenir ce site et à continuer à vous proposez des tests d’objectifs

€3.00

1 Presentation

1.1 Introduction

The 7 Artisans Spectrum serie is a new full frame cinema lineup that complement the vision series for APSC. The series is composed of

La série 7 Artisans Spectrum est une nouvelle gamme d’optiques ciné qui vient complimenter la série Vision pour APSC, la série est composée de :

The vision serie for APSC was / La serie vison était composée de

1.2 Specifications

  • Weight : 866 g
  • Price : 459$
  • Aperture : T2 – T16
  • Length : 107mm
  • Filter : 82mm
  • Diameter 90mm
  • Focusing throw : 270°
  • 10 blades aperture
  • Minimal focusing distance : 79 cm
  • Metal lens cap
  • Fully manual lens , no EXIF transmitted to the body
  • Clickless aperture ring with gear
  • Focusing ring with gear
  • Built in lens hood

The 7Artisans 85mm T2 Spectrum build quality is excellent. The lens is made for full frame . The lens is all in metal , numbers are engraved and not just printed

Both aperture ring and focusing ring are geared and made to work with follow focus systems. They focus smoothly with a good dampening. The focusing throw is long : 270°

  • Poids : 866g
  • Prix : 459$
  • Ouverture : T2 – T16
  • Longueur : 107mm
  • Filtre : 82mm
  • Diamètre 90mm
  • Bague de mise au point crantée: 270° de rotation
  • Diaphragme à 10 lamelles
  • Distance minimale de mise au point : 79 cm
  • Capuchon métallique
  • Bague d’ouverture sans clics crantées
  • Optique entièrement manuelle pas de transmission des EXIF
  • Pare soleil intégré

La qualité de construction du 7 Artisans 85mm T2 est excellente. L’objectif est plein format. L’optique est tout en métal , les chiffres sont gravés et non juste imprimés.

La bague d’ouverture (sans clics) et la bague de mise au point sont crantées et faites pour fonctionner avec des systèmes de follow focus. Elle sont très bien amorties et sont un plaisir à utiliser. La bague de mise au point a une course de 270°

1.3 Follow focus

I have used the Spectrum lenses with SmallRig mini follow focus system. Ergonomics were very good and handling was very easy : a pleasure to use them. Changing lenses was very easy as rings are exactly at the same place from one lens to the other one

J’ai utilisé les optiques Spectrum avec le système mini follow focus de chez SmallRig : L’ergonomie était très bonne et c’était un plaisir à les utiliser. Le changement d’objectif ne nécessite pas de régler le follow focus car les bagues sont exactement au même endroit

2 Video

  • Excellent background blur smoothness, very good bokeh balls wide open, excellent sharpness wide open. Colours rendering are very good, contrast is very good. Level of CA is low but you get quite some rainbow halo when facing the sun
  • The clickless aperture ring and focusing ring is a pleasure to use
  • There is some visible focus breathing
  • Excellents résultats en terme douceur du flou d’arrière plan , très bon ronds de bokeh à pleine ouverture, excellent piqué à pleine ouverture le très bon rendu des couleurs et et contraste/ Les AC sont très faibles. Des halos arc en ciel sont visibles quand le soleil est dans le champ
  • La bague d’ouverture sans clics et celle de mise au point sont un vrai plaisir à manipuler
  • Le focus breathing est visible

3 Optical performances / Performances Optiques

3.1 Sharpness / Piqué

The tests were made on a Sony A7RIV  with its 61Mpix

Les tests ont été effectués sur un A7RIV avec ses 61Mpix

  • In the centre results are a very good wide open and become quickly outstanding in the centre.
  • Corners are lagging behind and you need to close down to T11 to have very good results
  • You only get consistent results on the entire field at T11, this is is not really an issue for a portrait lens
  • Au centre les résultats sont déjà très bon à pleine ouverture et le piqué atteint un niveau excellent dès T2.8
  • Les coins sont à la traine et il faut fermer vers T11 pour avoir de très bon résultats
  • On obtient des résultats consistants sur tout le champ que vers T11, ce qui n’est pas trop gênant pour une optique à portrait

Centre / Centre

Corners / Coin

Sharpness for portraits / Piqué pour les portraits

  • The lens offers excellent sharpness for portraits at T2 with a very smooth background blur
  • Contrast and colours are very good
  • Skin rendering is very good
  • L’optique présente un excellent piqué à pleine ouverture T2 avec un très beau flou d’arrière plan
  • Le contraste et le rendu des couleurs sont très bons
  • Le rendu des peaux est très bon

Long distance subjects / sujets lointains

For long distance subjects excellent results in the centre at T2 , but you better close up to T11 to have consistent sharpness up to the corners

Pour les sujets lointains on obtient des résultats excellents au centre à T2, mais il vaut mieux fermer à T11 pour avoir une consistance sur tout le champ

3.2 Vignetting , chromatic aberrations , distortion, flare

  • Vignetting is present at T2 quite strong , it disappears at T2.8
  • Distortion is low (pincushion) 
  • Chromatic aberrations are low
  • Resistance to flare is average with some rainbow halo effects which is a plus for a cine lens

3.2 Vignettage, aberrations chromatiques, distorsion, flare, effets d’étoiles

  • Le vignettage est présent à T2 et disparait vers T2.8
  • La distorsion est faible en coussinet
  • Les aberrations chromatiques sont faibles
  • La résistance au flare est moyenne avec des effets de halo arc en ciel ce qui un plus pour une optique ciné

3.3 Bokeh / Color rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

  • The Bokeh balls are very good wide open but as soon as you close to T2.8 you don’t have a circlular bokeh
  • The background blur is very good : very soft
  • Color rendition is very good
  • Les ronds de Bokeh sont très bons à pleine ouverture mais dès T2.8 on perd la forme ronde
  • Le flou d’arrière plan est plaisant et très doux
  • Le rendu des couleurs est très bon

4 Spectrum Line up / Gamme Spectrum

The Spectrum line up is made of

They all share

  • Excellent build quality
  • Cinema controls with geared aperture rings that can be used with follow focus,
  • Consistent diameter for filter (82mm)
  • Same place for aperture and focusing ring
  • 270° focus throw

La série Spectrum est composée de

Elles partagent toutes

  • une excellente qualité de construction
  • des contrôles cinéma avec des bagues crantées pour une utilisation avec des systèmes des follow focus
  • un diamètre plus grand pour les filtres : 82mm
  • la même position pour les bagues d’ouverture et de mise au point
  • une plage de mise au point très longue : 270°

Specifications

7 Artisans 35mm T27 Artisans 50mm T27 Artisans 85mm T2
Price / Prix419 $379 $459 $
Weight / Poids674g690g866g
Length / Longueur82,5mm90mm107mm
Aperture ring /Bague de diaphragmeclikcless
geared
clickless gearedclickless geared
Focusing ring / bague de mise au point270° geared270° geared270° geared
Min focusing distance / Distance min de mise au point28cm48cm79cm
Build Quality / Quality de construction+++++++++
Aperture blades / Lames de diaphragme101210
Filter / Filtre828282
Lens hood / Pare soleilNoNoBuilt in

Sharpness / Piqué

All spectrum lenses have quite bad corners in photography but as you will only use a 16/9 frame this is not a big issue

The 85mm is truly excellent in the centre , the 50mm can reach excellence but is only good wide open, and the 35mm only reach the grade very good

Toutes les optiques Spectrum ont des coins assez mauvais en photographie, mais avec un cadrage 16/9 en vidéo ce n’est pas trop un problème

Le 85mm est vraiment excellent au centre à toutes les ouvertures, le 50mm atteint lui aussi l’excellence mais il n’est que bon pleine ouverture, quand au 35mm il atteint seulement le grade très bon

Distortion / Vignetting / Resistance to flare / CA

  • Distortion of the 50mm is quite high , moderate for the 35mm and low for 85mm
  • Resistance to flare of the 35mm is below average, 85mm show nice rainbow halo, 50mm is good
  • CA are quite low on all the lenses

Distorsion / Vignettage / Restance au flare / AC

  • La distorsion du 50mm est assez importante , modérée pour le 35mm et faible pour le 85mm
  • La résistance au flare du 35mm est en dessous de la moyenne, le 85mm montre de beaux halos arc en ciel, celle du 50mm est bonne
  • Les AC sont assez faibles sur toutes les optiques

Bokeh and Color rendering / Bokeh et rendu des couleurs

  • The Background blur is very good and soft on all 3 lenses
  • The 50mm has the best bokeh balls when closed down as it has 12 blades and the others 10 blades
  • The 35mm show the biggest bokeh balls thanks to its short min focusing distance
  • The color rendition of the 85mm is the best one (very good) followed closely by the 50mm , the 35mm is a bit less good
  • Le flou d’arrière plan est très bon et doux sur les 3 optiques
  • Le 50mm a les meilleurs ronds de bokeh quand on ferme l’ouverture grâce à ses 12 lames de diaphragme alors que les 35 et 85mm en ont 10
  • Le 35mm montre les plus grands ronds de bokeh grâce à distance min de mise au point plus courte
  • LE rendu des couleurs du 85mm est le meilleur du lot (très bon) suivi de près du 50mm. Le 35mm est un peu moins bon en rendu des couleurs

Portraits

  • Excellent rendering for portrait with the 3 lenses
  • Excellent rendu en portrait avec les 3 optiques

5 Sample of Photos / Exemples de Photos

Excellent results globally

Excellent résultats globalement

6 Conclusion (English)

The 7 Artisans 85mm T2 (459$) is part of a trio of Cinema T2 lenses for full frame

The Cinema controls (geared rings) are very well done and it is a pleasure to use the lens with the Smallrig follow focus. The long focusing throw (270°) is a pleasure to use

Having 3 cinema lenses all having their aperture ring and focusing ring at same position allow to quickly change lens during a video production without readjusting the follow focus systems

All the 3 lenses have the same excellent build quality , cinema controls, very smooth background blur and very nice rendering for portraits

The 85mm is the best of the trio for me with excellent sharpness , high contrast , very good color rendition

The price is very reasonable for such a cinema lens

The only drawbacks are : the bokeh shape as of T2.8, the visible focus breathing and the vignetting wide open

Recommended

Buy me a Coffee – Donation

Help me to run this site and continue testing new lenses and products with a small donation

$3.00

Pros

  • In the centre , very good sharpness at T2, excellent at T2.8 and outstanding at T4
  • Excellent ergonomics for video (geared rings) and 270° focus throw
  • Consistent lineup of 3 cine lenses
  • Very Smooth background blur
  • Very good rendering for portraits
  • Very good Bokeh Balls wide open
  • Very good contrast
  • Very good color rendering
  • Nice rainbow halo with incident light
  • Excellent build quality
  • Smoothly dampened focusing ring and clickless aperture ring
  • Low Distortion
  • Low CA
  • Price

Average

  • Focus Breathing is visible
  • Weight
  • Average resistance to flare
  • Vignetting at T2 but gone at T2.8
  • Bokeh shapes as of T2.8

Cons

  • Corners are weak wide open and only become good as of T11

6 Conclusion (French)

Le 7 Artisans 85mm T2 (459$) fait partie d’une série de 3 optiques Cinema T2 pour plein format

Les contrôles cinéma avec les bagues d’ouvertures crantées sont très bien réalisés et sont un plaisir à utiliser avec les système de follow focus. La longue plage de mise au point de 270° permet une mise au point très précise

Le fait de disposer d’un set de 3 optiques cinéma à T2 est un vrai plus : même position des bagues (ce qui permet un changement rapide des optiques sans réglages)

Les 3 optiques partagent toutes une excellente qualité de construction, les mêmes contrôles cinéma, même flou d’arrière plan très doux , même très beaux rendus pour les portraits

Le 85mm est le meilleur du trio avec un piqué excellent au centre , un très bon contraste et un très bon rendu des couleurs

Le prix est très raisonnable pour une optique cinéma

Les défauts principaux sont la forme des ronds de bokeh à partir de T2.8, le focus breathing visible et le vignettage à pleine ouverture

A recommander

Offrez moi un café – Donation

Une petite donation de votre part m’aidera à maintenir ce site et à continuer à vous proposez des tests d’objectifs

€3.00

Pour

  • Au centre très bon piqué à pleine ouverture, excellent à T2.8 et superbe à T4
  • Excellente ergonomie en vidéo (bagues crantées) + course de 270° pour la mise au point
  • Série cinéma consistante
  • Flou d’arrière plan très doux
  • Très beau rendu pour les portraits
  • Très bon rendu des couleurs
  • Très bon ronds de bokeh à peine ouverture
  • Très bon contraste
  • Prix raisonnable pour une optique cinéma
  • Excellente qualité de construction
  • Bague de mise au point et d’ouverture souple et bien amortie
  • Faible distorsion
  • Faible AC
  • Beaux effets de halos arc-en-ciel

Moyen

  • Poids
  • Vignettage important à pleine ouverture mais qui disparait à T2.8
  • Forme des ronds de bokeh à partir de T2.8
  • Résistance au flare moyenne
  • Focus breathing visible

Contre

  • Coins mous à pleine ouverture qui ne deviennent bon que a T11

Categories: 7 Artisans, Lenses

Tagged as: , , ,

1 reply

  1. Thanks for this nice anf thorough comparison.
    Can you say if the set of lenses are color matched?
    That means that, despite different lens design and glass types, the coating of the lenses are calculated so they all have the same color rendering.
    This is important for scenes shot with changing focal lengths (changing lenses) so no extra post processing must be made to keep the rendering!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.