TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2:1 Tilt & Shift

in Blue English / en noir en Français

All photos , taken with Sony 7RIV and Sony A1 are available in full size (61/50Mpix) in the following Flickr album : TTArtisan 100mm f2.8 Macro Tilt&Shift

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Toutes les photos de l’article, prises avec le Sony A7RIV/A1 sont disponibles en pleine résolution (61/50Mpix) dans l’album flickr suivant : TTArtisan 100mm f2.8 Macro Tilt&Shift

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1 Presentation

1.1 Specifications

  • Weight : 895g
  • Price : 400$ / 499 euros
  • Length : 150mm
  • Filter : 67mm
  • 12 blades aperture
  • Aperture ring with clicks
  • Focusing throw : 100°
  • minimal focusing distance : 25cm
  • Tilt : 8°
  • Shift : 6mm
  • No lens hood
  • Max Magnification : 2:1
  • Support for magic arm for a light

This is a fully manual lens with aperture control on the lens (with click ) and manual focusing ring, No Exif are transmitted to the body

This lens is quite unique as combining Super macro capability with a 2:1 ratio but also Tilt & Shift functionality. It is strange to find such Tilt shift functionality on a telephoto prime as the Shift is mostly useful for architecture in wide angle lens, but the Tilt maybe useful for some objects details effects

The both rings are very stiff and difficult to turn (even the aperture ring)

The Tilt & Shift mechanism are ok but when the lock are release the movement are free without dampening which makes progressive adjustment quite difficult

The lens is all in metal, quite heavy, the build quality is good but ergonomics are medium due the rings stiffness and the lack of dampening for tilt & shift

There is a little accessory provided that can be fixed to the lens via a screw and that provide a cold shoe eg to mount a light when doing macro photography : quite handy

  • Poids: 895g
  • Prix : 400$ / 499 euros
  • Longueur : 150mm
  • Diamètre : 74mm
  • Filtre : 67mm
  • Diaphragme à 12 lamelles
  • Distance minimale de mise au point : 25cm
  • Rapport de reproduction : 2:1
  • Tilt : 6mm
  • Shift : 8°
  • Bague d’ouverture avec clics
  • Pas de pare soleil
  • Course de la Bague de mise au point : 100°

C’est une optique entièrement manuelle avec contrôle de l’ouverture par bague sur l’objectif (avec clics) et bague de mise au point manuelle. Pas d’exif transmis au boitier

Cette optique est assez particulière : elle combine macro avancée avec un rapport de 2:1 et des fonctionnalités de bascule et décentrement. Les fonctionnalités de bascule et décentrement (tilt & Shift) sont rares à cette focale. En effet le décentrement est surtout utile en grand angle pour redresser les droites en architecture. La bascule peut être utile à cette focale pour donner un effet sur les détails de certains objets

La bague de mise au point et sd’ouverture sont très dures ce qui rend leur manipulation difficile. De plus la course de la bague de mise au point n’est que de 100°

Les mécanismes de Tilt & shift sont corrects, mais quand on déverrouille il n’y a pas de rotation ou de translation amortie et douce donc un réglage progressif est difficile

L’objectif est très grand et lourd , pas de pare soleil fourni

La qualité de construction est bonne mais l’ergonomie assez moyenne (bagues dures et pas d’amorti pour la bascule et le décentrement)

Il y a un petit accessoire fourni qui se visse sur l’objectif et qui permet d’avoir un griffe ISO flash qui permet de monte run bras magique pour supporter par ex une lumière en macro. C’est bien pensé

2 Tilt Shift lenses

2.1 Introduction

One of the feature of this lens is the Tilt & Shift possibility

Although many softwares (like DXO Viewpoint) allow to correct perspective, this is not without loosing a significant part of the image. With a shift lens you can move the optical block parallel to the sensor and you can correct perspective (to get a detailed explanation on how this work see next chapter)

With the Tilt function you can rotate the optical block and control the depth of field  in space, which can be very often very tricky

With the electronic viewfinder you still get a clear view of the image even if you close down the aperture down to F11 , with the other mounts with an optical viewfinder and those fully manual lenses, it becomes completely dark. In all cases a tripod will be required to be able to adjust all setting at peace

Une des fonctionnalité de cet objectif est la bascule et le décentrement.

Bien que de nombreux logiciels comme DXO Viewpoint permettent de corriger la perspective, cela ne se fait pas sans une perte significative de la surface de l’image. Avec un objectif à décentrement , on peut déplacer le bloc optique parallèlement au capteur et corriger ainsi la perspective. (pour une explication détaillée voir le chapitre suivant)

La fonction de bascule, elle, permet de faire pivoter le bloc optique et ainsi de contrôler l’orientation de la  zone de netteté, ce qui peut devenir rapidement assez complexe.

Avec le viseur électronique des Sony on a un avantage avec cette optique entièrement manuelle, car même diaphragme fermé à F11 on y voir clair dans le viseur ce qui n’est pas le cas avec les viseurs optiques. Pour un travail soigné il faudra de toute façon prévoir un trépied pour peaufiner les réglages de bascules et décentrement

2.2 How does tilt shift lens work / Comment fonctionne la bascule et le décentrement

Tilt shift can be explained by the mathematics developed by Theodor Scheimpflug , initially designed to correct aerial photography. 

By changing the angle of the lens relative to film of the camera , he noticed he could change the perspective of the images

La Bascule et le décentrement peuvent être expliqué par les théories mathématiques de Theodor Scheimpflug, initialement developpées pour corriger la photographie aérienne

En changeant l’orientation de l’objectif par rapport au plan film, il a remarqué qu’il pouvait changer la perspective de l’image

Shift movements / mouvement de décentrement

Tilt shift lens are mostly used in architectural photography to correct parallel line that seems to converge when taking a big building from below (left image) and are realigned  (right image) to appear parallel thanks to a shift movement of the lens 

Thanks to this movement ,you can get the same perspective as you would have by being in the middle of the building. (see below photos of my house !)

Les objectifs à bascule et décentrement sont principalement utilisés en photographie d’architecture pour corriger les droites parallèles qui convergent quand nous prenons en photo un immeuble en étant situé au bas de celui-ci (photo de gauche). Cette perspective est corrigée et les droites redeviennent parallèles (photo de droite) grâce à un mouvement de translation de l’objectif par rapport au capteur  (voir la photo de ma maison ci dessous)

Shift explanation

Tilt movements / Mouvements de Bascule

By tilting the lens (rotation) from the body you have an effect on the plane where your subject is in sharp focus

  • normally the plane is parallel to the sensor (left image)
  • if you tilt the lens the place of sharp focus is also tilted this could help to put in focus several objects not parallel to the lens (middle image) = Scheimpflug effect
  • or if you tilt in the other side to reduce the place in focus to a tiny corridor = Anti Scheimpflug effect

En basculant (rotation) l’objectif par rapport au boitier, on a un impact sur la zone de netteté

  • normalement la zone nette est parallèle au capteur (image gauche)
  • en effectuant une bascule , le zone de netteté bascule également ce qui permet par exemple de mettre plusieurs object non parallèles au boitier dans une même zone de netteté (image centrale) , c’est l’effet Scheimpflug
  • ou au contraire d’isoler un objet dans une étroite zone de netteté en corridor , c’est l’effet anti-Scheimpflug
Tilt explanation

This anti Scheimpflug effect is the one used also for the famous miniaturisation effect , where only a band of the image is sharp and the rest is unsharp

C’est cet effet anti Scheimpflug qui est utilisé pour les célèbres effets de miniaturisation où seul un bande choisie est nette et tout le reste est dans le flou

Tilt miniature

2 Optical performances / Performances optiques

2.1 Sharpness / Piqué

The tests were made on a Sony A7RIV, with its 61Mpix

  • In the centre, the lens show good performanc wide open but with some glare. You need to close to F4 to get excellent results in the centre and F5.6 on the entire frame
  • When shifted the performance stays as good in the corners when not shifted , very good
  • For a macro lens just a good performance for a tilt shift very good performance

Les tests on été effectués sur un A7RIV, avec ses 61Mpix

  • Au centre les performances sont bonnes à pleine ouverture mais nécessitent de fermer d’un cran pour atteindre l’excellence, en fermant à F5.6 on atteint la meilleure performance sur tout le champ
  • En décentrement maximum les performances restent aussi bonnes que dans les coins sans décentrement , une belle performance
  • Pour une optique macro, c’est une bonne performance sans plus, pour une optique à décentrement une très bonne performance

Centre / centre

Corners / coins

Shifted / Décentré

Soft at F2.8 but otherwise very good

Mou à F2.8 mais sinon très bon

Close up / Mise au point rapprochée

  • Very good performances in close up work
  • Très bonnes performances en mise au point rapprochée

Performances at long distance / Performances avec sujets lointains

Performances are very good wide open if there is no incident light (we then have sow glow) but there is a clear boost when you close to f4. Corners are bit soft at F2.8 but good as of F4

Les performances sonnet général très bonnes à pleine ouverture au centre sauf en cas de lumière incidente (effet de halo), on a une nette amélioration à F4. Les coins eux sont mous à F2.8 mais bénéficient d’un bon piqué dès F4

Portraits

  • Good results for portraits in term of sharpness at F2.8, but there is a clear boost at F4. However the colors are a little bit vintage and the very stiff focusing ring make it difficult to focus quickly
  • Bons résultats en portraits à F2.8 en terme d piqué , mais il y a une nette amélioration à F4. Toutefois Les couleurs sont un peu vintage et la bague de mise au point dure ce qui rend la mise au point difficile

2.2 Vignetting / distortion / chromatic aberrations / flare

  • Vignetting is low at f2.8 , gone at F8
  • Distortion is very small in pincushion
  • CA are low
  • Sunstars are OK but not very well defined
  • Resistance to flare is below average with some halo effects a important loss of contrast.

2.2 Vignettage / distorsion / aberrations chromatiques / flare

  • Le vignettage est faible à F2.8 , et null à F8
  • La distorsion est très faible en coussinet
  • Aberrations chromatiques faibles
  • Les effets d’étoiles sont corrects sans plus
  • La résistance au flare est en dessous de la moyenne moyenne avec des effets de halos et des couleurs délavées

2.3 Bokeh  / Color Rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

  • The color rendition is medium with some vintage rendering
  • Background blur , soft at close to medium distances but a ore nervous at medium & long distances
  • The Bokeh balls are very good in term of texture and well rounded at F2.8 but as close to F4 you see the 12 aperture blades
  • Le rendu des couleurs est moyen avec des couleurs vintage
  • Le rendu du flou d’arrière plan est doux à courte distance mais un plus nerveux à moyenne et longue distance
  • Les ronds de bokeh sont doux et bien circulaires à F2.8, mais dès F4 on voit les 12 lames du diaphragme

2.4 Macro 

The macro performances are very good if you close down to at least F4, even at 2:1. For optimal results you can use F5.6/F8 to get max depth of field while retaining excellent sharpness. We can however notice some white flare at 2:1

The below samples were made with focus stacking avec the WeMacro Automatic focus stacking rail

Les performances macro sont très bonnes si on ferme au moins à F4, même à 2:1. Pour des résultats optimaux on restera à F5.6 / F8 pour combiner profondeur de champ et qualité maximales. On notera toutefois une présence de flare blanc sur la photo prise à 2:1

Les exemples suivants on été réalisés en focus stacking avec le rail macro automatisé WeMacro Automatic focus stacking rail

1:1 – stacking of 60 photos / empilement de 60 photos

2:1 stacking of 100 photos / empilement de 100 photos

1:2 stacking of 200 photos / empilement de 200 photos

1.5:1 focus stacking of 100 photos / empilement de 100 photos

2.5 Tilt & Shift / Bascule et décentrement

Bokeh balls when shifted / Ronds de bokeh avec le décentrement

3 Video

Video results are average , although sharpness is very good we have some vintage colors , average contrast, high sensitivity to flare (halos), background blur a bit nervous as of F4, very stiff focusing ring and aperture ring. Focus breathing is important

Les résultats en vidéo sont moyens , bien que le piqué soit très bon , les couleurs sont vintage et l’image manque parfois de contraste due à la mauvaise résistance au flare. Le flou d’arrière plan est aussi un peu nerveux à partir de F4. La bague de mise au point et d’ouvertures très dures n’arrangent rien . Le focus breathing est important

4 Comparison

The closest competitors are / Les concurrent directs sont

The Sigma 105mm F2.8 DG DN Macro Art does not reach the 2:1 but is certainly the best macro lens For Sony E mount

Le Sigma 105mm F2.8 DG DN Macro Art n’atteint pas le rapport 2:1 mais est certainement la meilleure optique macro pour la monture Sony E

Others classical 100mm macro lenses are

Les autres 100mm macro classiques sont

4.1 Specifications

  • 895g
  • Price : 499 euros
  • Length : 150mm
  • Filter : 67mm
  • 12 blades aperture
  • Aperture ring with clicks
  • Focusing throw : 100°
  • minimal focusing distance : 25cm
  • Tilt 6mm
  • Shift 8°
  • No lens hood
  • Max Magnification : 2:1
TTArtisan 100mm f2.8 Macro 2:1 Tilt & ShiftLaowa 90mm F2.8 Macro 2:1Laowa 85mm F5.6 Macro 2:1Laowa 100mm F2.8 Macro 2:1Laowa 60mm f/2.8 2:1 Ultra-MacroSigma 105mm F2.8 DG DN Macro Art
Price / Prix400$ / 499 euros499$ / 659 euros539 euros600 euros479 euros750 euros
Weight / Poids895g576g258g692g503g715g
Length / Longueur150mm115mm78mm155mm95mm134mm
Magnification / Grossissement2:12:12:12:12:11:1
Aperture ring / Bague d’ouvertureclickssoft clickssoft clicksclickscklickclicks
Lens extension / allongement en macroNoNoNoNoNoNo
Focusing Throw / Course de mise au point100°200°160°120°N/A
Min focusing distance / Distance min de mise au point25cm20,5cm16,3cm24.5cm20cm29,5cm
Build Quality / Quality de construction++++++++++++++++
Aperture blades / Lames de diaphragme 12137139
Filter / Filtre67mm67mm46mm67mm62mm
Weather sealed / Protection tout tempsNoNoNoNoNoYes

  • The TTArtisan is the biggest and the heaviest and the ones with the less good build quality due to tis very stiff rings. The weight is also mainly due to the tilt shift mechanism
  • The Laowa 90mm F2.8 Macro 2:1 is significantly smaller and lighter than the Sigma 105mm F2.8 DG DN Macro Art or the Laowa 100mm F2.8 Macro
  • The Laowa 85mm F5.6 is almost 3 times lighter and 2 times smaller than its competitors thanks to its F5.6 aperture. Price is similar and build quality is high like most other lenses
  • The Sigma 105mm F2.8 DG DN Macro Art (750 euros) is 20% more expensive but it offers performances the best performances possible for a max of 1:1 magnification
  • Le TTArtisan est le plus gros et le plus lours mais aussi celui avec la qualité de construction la main bonne avec ses bagues très dures. N’oublions pas non plus tout le mécanisme de tilt &Shift qui participe au poids de cet objectif
  • Le Laowa 90mm f2.8 Macro 2:1 est significativement plus léger et moins grand que le Sigma 105mm F2.8 DG DN Macro Art et le Laowa 100mm F2.8 Macro
  • Le Laowa 85mm F5.6 est presque 3x plus léger et 2 fois plus petit que ses concurrents grâce à son ouverture de f5.6. Le Prix est similaire et la qualité de construction élevée comme sur les concurrents les plus proches
  • Le Sigma 105mm F2.8 DG DN Macro Art (750 euro) est 20% plus cher , mais il a les meilleurs performances que l’on puisse avoir en macro 1:1

4.2 Sharpness / Piqué

  • for 2:1 macro lenses the Laowa 90mm F2.8 has the best performances of all existing lenses
  • The TTArtisan is the least good one
  • for 1:1 macro then the Sigma 105mm F2.8 DG DN Macro Art is the absolute king of sharpness
  • Pour un rapport 2:1 macro lenses , le Laowa Laowa 90mm F2.8 est le meilleur de tous
  • le TTArtisan est le moins bon
  • Si le rapport 1:1 est suffisant , le Sigma 105mm F2.8 DG DN Macro Art est le champion du piqué

4.3 Macro Samples images / Image d’exemples Macro

  • All the lenses offers excellent image quality
  • The Sigma is above the others with super crisp images but it does not reach the 2:1 ratio (possible via extension tube)
  • The Laowa 90mm F2.8 is the best for 2:1 shoot with excellent results
  • The TTArtisan provide every good to excellent results but with is small focusing throw and hard focusing ring + some flare sensitive is the least practical one , but if you need the tilt in macro , it is the only one providing it
  • Toutes les optiques offrent une excellente qualité d’image et une bonne colorimétrie
  • Le Sigma est au dessus des autres avec des images très croustillantes et avec un contraste exceptionnel mais il n’atteint pas le rapport 2:1 sans l’utilisation d’un tube allonge
  • Le Laowa 90mm F2.8 est le meilleur en rapport 2:1 avec d’excellent résultats
  • Le TTArtisan done de très bons à excellents résultats mais il est celui avec la course de bague de mise au point la plus courte et la bague la plus dure et celui le plus sensible aux lumières parasites donc le moins bon, mais c’est le seul avec une fonction de bascule si vous avez besoin en macro

F5.6, Laowa 100mm F2.8 Macro- ISO 1000-1-15 s 047
Laowa 100m mf2.8 @F5.6 single image
F5.6, Laowa 100mm F2.8 Macro- ISO 1000-1-15 s 047-2
crop 100% Laowa 100m mf2.8 @F5.6 single image
Sigma 105 – 50 photos stacked
Sigma 105

4.4 Distortion / Resistance to flare / CA – Distorsion / Résistance au flare /AC

  • The Distortion of the Laowa 90mm and TTArtisan are almost null whereas the Sigma and Laowa 100mm F2.8 suffers from pincushion distortion
  • The Sigma is better in term of AC, resistance to flare and sunstars vs the 3 Laowa
  • The TTArtisan is the more sensitive to flare
  • La distorsion du Laowa 90mm F2.8 et du TTArtisan sont quasi nulles , les Sigma et Laowa 100mm F2.8 souffrent d’une distorsion en coussinet assez marquée.
  • Le Sigma est le meilleur en terme d’AC, de résistance au flare et d’effet d’étoiles par rapport aux 3 Laowa
  • Le TTArtisan est le plus sensible au flare
Laowa 85mm F5.6
This image has an empty alt attribute; its file name is F22-Laowa-85mm-F2.8-2X-ISO-320-1-250-s-038.jpg
Laowa 85mm F5.6 @F22
F16, Laowa 100mm F2.8 Macro- ISO 100-1-500 s 063
Laowa 100mm F2.8

F16, Laowa 100mm F2.8 Macro- ISO 1600-1-250 s 062
Laowa 100mm F2.8
Sigma 105
Sigma 105
Laowa 85mm F5.6
Sigma 105
F2.8, Laowa 100mm F2.8 Macro- ISO 100-1-10 s 001
Laowa 100mm F2.8

4.5 Bokeh – Background blur – Portrait – / Bokeh – flou d’arrière plan – portraits

  • The Loawa 90mm F2.8 has very good bokeh balls but the Sigma is the best in term of bokeh balls and background blur smoothness for portraits. The TTArtisan is the one with the least good bokeh balls and less soft background blur and less natural colors (more vintage)
  • Le Laowa 90mm F2.8 a de très beaux ronds de bokeh mais Le Sigma reste le champion en portraits point de vue bokeh et douceur du flou d’arrière plan. Le TTArtisan est celui avec les moins bons ronds de Bokeh et le flou d’arrière plan le moins doux , ainsi que le couleurs les moins naturelles (plus vintage)
Loawa 85mm f5.6
Sigma 105 @ F2.8
F2.8, Laowa 100mm F2.8 Macro- ISO 640-1-125 s 036
Laowa 100mm f2.8
Laowa 85mm F5.6
Sigma 105mm F2.8

F2.8, Laowa 100mm F2.8 Macro- ISO 100-1-200 s 088
Laowa 100mm f2.8

4.6 Conclusion

The Laowa 90mm F2.8 is the best macro lens you can get for 2:1 ratio , for 1:1 then the Sigma 105mm F2.8 DG DN Macro Art is the best one For Sony E mount and the AF will offer more versatility

The TTArtisan is the cheapest of the 2:1 and the only one with Tilt Shift. It is a bit less suited for outdoor portraits due to its sensitivity to flare and vintage colors rendering

Le Laowa 90mm f2.8 est le meilleur objectif macro 2:1 disponible en monture E , pour le rapport 1:1 , la meilleur optique macro dans l’absolu est le Sigma 105mm F2.8 DG DN Macro Art et disposant d’AF il sera plus polyvalent

Le TTArtisan est le moins cher des macro 2:1 et le seul avec une bascule et décentrement. Il est cependant moins polyvalent en extérieur et pour du portrait à cause de sa mauvaise résistance au flare et de son rendu un peu vintage

5 Samples of Photos / Exemples de Photos

On top of macro samples made with focus stacking here are a few photos taken in the streets. Excellent sharpness and very good color rendering

En plus des photos macros réalisées en focus stacking, voici quelques photos sur d’autres sujets. Excellent piqué et très bon rendu des couleurs

6 Conclusion (English)

The TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2:1 Tilt shift (400$ / 499 euros) try to do it all in one lens. It is quite big and heavy and ergonomics are average with very hard focusing and aperture rings and a not enough dampened tilt shift mechanism

If you close down by one stop you can reach excellent sharpness performance in the centre. Closed to F5.6 and it will be very good to excellent on the entire frame

Macro , Tilt Shift results are very good but some specialised lens in macro do better (e.g. Laowa 90mm F2.8 macro 2:1 – 659 euros)

The bad resistance to flare and vintage colors outside make it no well suited outside of macro work for me

Although Tilt shift is interesting the Shift is mostly to be used on wide angle, so you should primarily look this lens as macro and a bit of Tilt

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Pros

  • Excellent sharpness as of F4 in the centre
  • Consistent very good excellent sharpness on the entire field at F5.6
  • Very good results at 2:1 macro level
  • Magnification ratio very clearly marked on the lens
  • Very good behavior in macro
  • Confortable working distance of 25cm at 2:1
  • Good Build quality
  • Soft Background blur at F2.8
  • Very good bokeh balls at F2.8
  • Very Low CA
  • Very Low distortion
  • Low Vignetting

Average

  • Sharpness in the centre at F2.8 (some glow)
  • Price 499 euros
  • Color rendering outside a bit vintage
  • Contrast
  • Bokeh Balls as of F4
  • Background blur a bit busy at medium and long distance
  • Focusing ring for macro a bit short : 100°
  • Tilt Shift mechanism loose when unlocked (no dampening) and difficult to access

Cons

  • Big and heavy
  • Focusing ring very hard
  • Aperture ring very hard
  • Bad resistance to flare with halos
  • Sharpness in the corners at F2.8

6 Conclusion (Français)

The TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2:1 Tilt shift (400$ / 499 euros) essaye de tout faire en un seul obbjectif. Il est assez grand et lourd et son ergonomie est moyenne avec des bagues de mise au point et d’ouverture très dure ainsi qu’un mécanisme de bascule et de décentrement pas du tout amorti

Si on ferme à F4 on aura d’excellente performances au centre , et à F5.6 un très belle consistance sur tout le champ

Les résultats en macro et en bascule et décentrement sont très bons mais les optiques spécialisées font mieux (e.g. Laowa 90 mm F2.8 2:1 macro – 659 euros)

La mauvaise résistance au flare et les couleurs vintage à l’extérieur font qu’il sera moins à l’aise en dehors de la pure macro

Bien que la bascule et le décentrement sont intéressants, le décentrement s’utilise surtout sur les optiques grand angle en architecture, donc il faudra plutôt voir le TTArtisan comme une optique macro avec un peu de bascule pour des cas spécifiques

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Pour

  • Excellent piqué au centre à partir de F4
  • Piqué consistant très bon à excellent sur tout le champ à F5.6
  • Très bon en macro au rapport 2:1
  • Echelle de grandissement claire sur le fut de l’objectif
  • Très bon comportement en macro
  • Distance de travail confortable de 25cm en macro 2:1
  • Bonne qualité de construction
  • Très beaux ronds de bokeh à F2.8
  • Beau flou d’arrière plan doux à F2.8
  • Aberrations chromatiques faibles
  • Distortion très faible
  • Vignettage faible à F2.8

Moyen

  • Piqué au centre à F2.8 (halo)
  • Prix : 499 euros
  • Rendu des couleurs vintage
  • Contraste à l’exterieur
  • Ronds de Bokeh à partir de f4
  • Flou d’arrière plan assez nerveux à partir de F4 à moyenne distance
  • Course de la bague de mise au point assez courte pour de la macro : 100°
  • Mécanisme de bascule et de décentrement difficilement accessible et sans amorti

Contre

  • Lourd et long
  • Bague de mise ua point très dure
  • Bague d’ouverture très dure
  • Mauvaise résistance au flare avec halo
  • Piqué dans les coins à F2.8

Categories: Lenses, TTArtisan

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3 replies

  1. “il faudra plutôt voir le TTArtisan comme une optique macro avec un peu de bascule pour des cas spécifiques”

    Pour les portraits et surtout la photographie de produits (packshot) une focale un peu longue est intéressante. Les objectifs correspondants sont généralement macro 1:2 (et pas 2:1 comme ici) comme le Canon TS-E 90 mm f/2,8L Macro, le PC-E Micro Nikkor 85 mm f/2,8D, le futur Fujinon GF 110 mm f/5,6 TS ou encore le Hartblei Macro 4/120 TS Superrotator (qui reprend la partie optique d’un Zeiss Makro Planar pour 6×6).

  2. This is a product photography lens, that’s why the shift is there and useful too. And macro (close-up) capability if not best at macro alone.

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