Pergear 12mm F2

in Blue English / en noir en Français

All photos , taken with Sony A6000 and without post processing are available in full size (24Mpix) in the following Flickr album : Pergear 12mm F2

Buy me a Coffee – Donation

Help me to run this site and continue testing new lenses and products with a small donation

$3.00

Toutes les photos de l’article, prises avec le sony A6000 et sans aucunes retouches sont disponibles en pleine résolution (24Mpix) dans l’album flickr suivant: Pergear 12mm F2

Offrez moi un café – Donation

Une petite donation de votre part m’aidera à maintenir ce site et à continuer à vous proposez des tests d’objectifs

€3.00

1 Presentation

  • Weight : 298g
  • Price : 166$
  • Length : 52mm
  • Filter 62mm
  • 10 blades aperture
  • Minimal focusing distance : 18 cm
  • Removable Lens hood provided
  • Pouch case provided

This is a fully manual lenses with aperture control on the lens (click less) and manual focusing ring, No Exif are transmitted to the body

The lens is all in metal, the build quality is good

The focusing ring turns smoothly and allow for good focusing at F2 with a large course between 18cm and 1m

The Aperture ring is knurled and easy to grab, you can notice the lack of F5.6 and F11 markers

The Pergear 12mm F2 can be bought here

  • Poids : 298g
  • Prix : 166 euros
  • Longueur : 52mm
  • Filtre : 62mm
  • Diaphragme à 10 lamelles
  • Distance de mise au point minimale : 18 cm
  • Pare soleil amovible
  • Sac de rangement fourni

C’est une optique entièrement manuelle avec contrôle de l’ouverture par bague sur l’objectif (sans clics) et bague de mise au point manuelle. Pas d’exif transmis au boitier

La qualité de construction est bonne, l’objectif est tout en métal

La bague de mise au point a une course longue entre 18cm et 1m ce qui permet une mise au point précise à F2

La bague d’ouverture est crantée ce qui permet une bonne préhension. A Noter l’absence de marquage pour F5.6 et F11

Le Pergear 12mm F2 peut être acheté ici

2 Optical performances / Performances optiques

2.1 Sharpness / Piqué

  • The tests were made on a Sony A6000 with its 24 Mpix
  • In the centre , wide open, the results are already very good and become excellent at F4 . The corners are quite behind and need to be closed down to around F5.6 for optimal shaprness.
  • You will most often use the lens either at F2 at less than 2m distance to have some background blur or close to infinity at F5.6 for max sharpness across the frame
  • The lens also suffer from strong field curvature visible when taking photos of plane subject at close distance with centre in focus and borders not (see keyboard photo)
Strong field curvature centre sharp , border not in focus /courbure de champ importante : centre net, bord flou

  • Les tests on été effectués sur un A6000, avec ses 24Mpix
  • Au centre à pleine ouverture les résultats sont très bon au centre et deviennent excellent à F4. Les coins eux sont nettement moins bons et on doit attendre F5.6 pour avoir de bons résultats
  • On utilisera le plus souvent cette optique soit à F2 à moins de 2m pour avoir un certain flou d’arrière plan , soit calé à l’infini à F5.6 pour avoir un piqué uniforme sur tout le champ
  • A Noter une courbure de champ importante visible pour les sujets plan rapprochés avec un centre net et des bords hors zone de netteté (voir photo du clavier)

Centre / Centre

Corners / Coins

Sharpness for portraits / Piqué pour les portraits

  • Outside at F2 , the lens is very sharp
  • En extérieur à F2 le piqué est très bon

2.2 Vignetting / chromatic aberrations / distorsion / flare

  • Distorsion is very low
  • Vignetting is visible at F2, low at F4
  • Chromatic aberrations are low
  • Resistance to flare is good
  • You get some nice sunstars when closed at F16

2.2 Vignettage / aberrations chromatiques / distorsion / flare

  • La distorsion est très faible
  • Le vignettage est visible à pleine ouverture , négligeable à F4
  • Les aberrations chromatiques sont faibles
  • La résistance au flare est bonne
  • On obtient de beaux effets d’étoiles en fermant à F16

2.4 Bokeh  / Color Rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

  • The Bokeh balls are very good for a wide angle
  • The background blur is very nice and soft
  • The color rendition is good to very good
  • Le Bokeh est très bon pour un grand angle
  • Le flou d’arrière plan est doux et agréable,
  • Le rendu des couleurs est bon à très bon

3 Video

Video results are quite good, with very good sharpness , smooth background blur and a good color rendering. The clickless aperture rings allows for smooth operations. 

Les résultats sont bons en vidéo avec un très bon piqué, un flou d’arrière plan doux et un bon rendu des couleurs. La bague d’ouverture sans clics permet de faire varier le diaphragme de manière continue et sans bruit.

4 Comparison with other 12mm / Comparaison avec d’autres 12mm

There are numerous 12mm for APSC / Il y a de nombreux 12mm pour APSC

The Pergear is part of the budget ones , <200$ it is the only one combining a click less aperture ring for video , and the possibility to use a filter (e.g. a ND filter)

Le Pergear fait partie de la catégorie des optiques à petit budget à moins de 200$. Elle es t la seule à combiner une bague d’ouverture sans clics (idéale en vidéo) et la possibilité de monter un filtre (ex un ND)

 Pergear 12mm F2Samyang 12mm F2 NCS CS7Artisans 12mm F2.8Meike 12mm F2.8Zeiss Touit 12mm F2.8
Price / Prix166$300-400 euros150 euros200 euros980 euros
Weight / Poids298g280g265g360g260g
Length / Longueur52mm60mm66mm61mm68mm
AFNoNoNoNoYes
Aperture ring / bague d’ouvertureClickless clickClickless clickNone
Min focusing distance / Distance min de mise au point18cm20cm18cm10cm18cm
Build Quality / Quality de construction+++++++++++
Aperture blades / Lames de diaphragme106799
Filter / Filtre62mm67mmno72mm67mm
Meike 12mm F2.8- ISO 200-1-80 s à f - 8,0 006
Meike 12mm F2.8
7Artisans 12mm F2.8-3
7Artisans 12mm F2.8
Zeiss Touit 12mm F2.8-4
Zeiss Touit 12mm F2.8

Samyang 12mm F2 NCS CS-106
Samyang 12mm F2 NCS CS

Sharpness / Piqué

The Pergear show very good to excellent performances in the centre , but much less good in the corners , this is quite similar to Meike and 7Artisans . Samyang and Zeiss are one grade higher with much better corners

Le Pergear montre un très bon à excellent piqué au centre , mais beaucoup moins bons dans les coins , c’est très similaire au Meike et 7 Artisans. Le Samyang et le Zeiss sont un cran au dessus au centre et ont des coins nettement meilleurs

Bokeh / Background blur / Color rendition / Piqué / flou d’arrière plan et rendu des couleurs

  • In term of background blur Pergear and Zeiss are among the best with soft blurry background , the Samyang/Meike/7Artisans exhibits more nervous bacgkround
  • Bokeh balls : The Pergear shows the best bokeh balls
  • In term of color rendition the Pergear/Samyang/Zeiss are the best ones , the Meike and 7Artisans are less good
  • En terme de flou d’arrière plan le Pergear et le Zeiss sont parmi les meilleur avec un flou d’arrière plan assez doux, les Samyang / Meike / 7 Artisans ont un flou plus nerveux
  • Ronds de Bokeh : Le Pergear est le meilleur sur ce point
  • Rendu des couleurs : Les Pergear/Samyang/Zeiss sont les meilleurs , les 7 Artisans et Meike sont moins bons

Pergear 12mm F2
F2, Samyang 12mm F2 NCS CS- ISO 640-1-60 s 015
Samyang 12mm F2
E 12mm F2.8 at 12 mm - 1-25 s à f - 2,8 à ISO 100-025
Zeiss Touit 12mm F2.8
F2.8, Meike 12mm F2.8- ISO 1000-1-60 s 001
Meike 12mm F2.8
7Artisans 12mm F2.8- ISO 100-1-13 s 040
7 Artisans 12mm F2.8
Pergear 12mm F2
E 12mm F2.8 at 12 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-119
Zeiss Touit 12mm F2.8
7Artisans 12mm F2.8, F2.8- ISO 100-1-500 s 012
7 Artisans 12mm F2.8
F2, Samyang 12mm F2 NCS CS- ISO 100-1-1250 s 037
Samyang 12mm F2

Meike 12mm F2.8- ISO 100-1-200 s 025
Meike 12mm F2.8
Pergear 12mm @F4
F5.6, Samyang 12mm F2 NCS CS- ISO 100-1-1000 s 033
Samyang 12mm F2
E 12mm F2.8 at 12 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 8,0 à ISO 100-116
Zeiss Touit 12mm F2.8
7Artisans 12mm F2.8- ISO 100-1-200 s 006
7 Artisans 12mm F2
Meike 12mm F2.8- ISO 100-1-800 s 019
Meike 12mm F2.8
F2, Samyang 12mm F2 NCS CS- ISO 100-1-250 s 051
Samyang 12mm F2

Pergear 12mm F2

Distorsion / CA / Vignetting / Flare

  • Distorsion : The Pergear and the Samyang are the best ones, The Touit is automatically corrected in Lightroom
  • Vignetting : Samyang is the best followed by Pergear, Meike is the worst
  • CA/flare/Sunstars : Samyang and Zeiss are the best ones , the others are also quite good for those criteria

Distorsion / AC / Vignettage / Flare

  • Distorsion : Le Pergear et les Samyang sont les meilleurs, Le Touit est automatiquement corrigé en Lightroom
  • Vignettage : Le Samyang est le meilleur suivi du Pergear, Meike est le plus mauvais
  • AC / flare / effets d’étoiles : Smayang et Zeiss sont les meilleurs , les autres suivent mais sont bons globalement
Pergear 12mm F2
F2, Samyang 12mm F2 NCS CS- ISO 100-1-13 s 001
Samyang 12mm F2
E 12mm F2.8 at 12 mm - 1-30 s à f - 2,8 à ISO 100-016
Zeiss Touit 12mm F2.8
F2.8, Meike 12mm F2.8- ISO 100-1-10 s 003
Meike 12mm F2.8
7Artisans 12mm F2.8, F2.8- ISO 100-1-10 s 030-2
7 Artisans 12mm F2.8
Pergear 12mm F2 : low CA
F2, Samyang 12mm F2 NCS CS- ISO 100-1-4000 s 036-2
Samyang 12mm F2 : No CA
E 12mm F2.8 at 12 mm - ¹⁄₄₀₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-137
Zeiss Touit 12mm : No CA
F2.8, Meike 12mm F2.8- ISO 100-1-4000 s 033
Meike : CA
7Artisans 12mm F2.8- ISO 100-1-4000 s 008-2
7 Artisans 12mm F2 : low CA
Pergear 12mm @F16 – Flare & sunstars
E 12mm F2.8 at 12 mm - 1-100 s à f - 18 à ISO 100-036
Zeiss Touit 12mm F16
F16, Meike 12mm F2.8- ISO 100-1-320 s 034
Meike
F11, Samyang 12mm F2 NCS CS- ISO 125-1-60 s 035
Samyang 12mm F2

Autofocus

There is only one lens with AF , it is the Zeiss Touit 12mm F2.8 but at a stratospheric price for an APSC (980 euros)

Il n’y a qu’une optique avec AF : le Zeiss Touit 12mm F2.8 mais a un prix stratosphérique pour une optique APSC (980 euros)

Conclusion

  • In the budget lens category , the Pergear is the best one , same sharpness as Meike and 7 artisans globally but better bokeh , color rendition and ergonomics
  • For double of the price you get the Samyang 12mm F2 NCS CS (300-400 euros) that is shaper wide open and , more quickly better in the corners
  • If Price is not a concern the Zeiss Touit 12mm F2.8 (980 euros), is the Rolls Royce of the 12mm for APSC
  • Dans la catégorie des optiques à petit budget le Pergear est le meilleur choix avec un piqué très similaire au Meike et 7Artisans mais avec un meilleur bokeh , un meilleur rendu des couleurs et une meilleure ergonomie
  • Pour le double du prix vous avez le Samyang 12mm F2 NCS CS (300-400 euros)qui est plus piqué à pleine ouverture et avec des coins qui deviennent bons plus tôt
  • Si le prix n’est pas important alors le Zeiss Touit 12mm F2.8 (980 euros) est la Rolls Royce des optiques 12mm sur APSC

4 Samples of Photos / Exemples de Photos

Very nice results with very good centre shaprness, very good color but only average to good corners

Très bons résultats avec un très bon piqué au centre de très belle couleurs mais des coins seulement moyens à bons

5 Conclusion

The Pergear 12mm F2  (166$) is a nice 12mm manual lens for Sony APSC (= 18mm full frame equivalent) it offers very good to excellent centre sharpness , a very nice and soft blurry background, a very good color rendition. It does not suffer from significant distortion CA , vignetting or flare so quite good optically and its click less aperture is a plus for video. Its main weaknesses is it corners sharpness

You will most often use the lens either at F2 at less than 2m distance to have some background blur or close to infinity at F5.6 for max sharpness across the frame

Compared to all the others 12mm it is the best balanced among all the budget 12mm (7Artisans / Meike) <200 euros. Samyang 12mm F2 NCS CS (300-400 euros) is doing a bit better in term of sharpness but with a less good bokeh and more nervous background blur. The best one being the Zeiss Touit 12mm F2.8 (980 euros) offering AF + a little bit better sharpness in the centre and much better corners performances for for a price x 6 !

So very good for the price !

The Pergear 12mm F2 can be bought here

Buy me a Coffee – Donation

Help me to run this site and continue testing new lenses and products with a small donation

$3.00

Pros

  • Very good sharpness in the centre
  • Very background blur
  • Very good color rendition
  • Very good bokeh balls
  • Clickless aperture
  • Reasonnable price (166 $)
  • Filter possible
  • Compact and light
  • Good build quality
  • Good resistance to flare
  • Low level of CA
  • Low distorsion

Average

  • Moderate vignetting

Cons

  • Bad / Average sharpness in the corners below F5.6
  • strong field curvature

5 Conclusion

Le Pergear 12mm F2 (166$ euros) est un bon 12mm pour APSC (équivalent 18mm en plein format) , il offre un très bon à excellent piqué au centre, un flou d’arrière plan doux et agréable, un très bon rendu de couleurs, la distorsion, niveau d’AC , resistance au flare sont bons et sa bague d’ouverture sans clics est un plus en vidéo. Sa faiblesse principale étant le piqué dans les coins qui est assez faible jusque F4

On utilisera le plus souvent cette optique soit à F2 à moins de 2m pour avoir un certain flou d’arrière plan, soit calé à l’infini à F5.6 pour avoir un piqué uniforme sur tout le champ

Comparé aux autres 12mm , c’est l’optique la plus équilibrée parmi les 12mm à petits budget (7 Artisans, Meike) < 200$. Le Samyang 12mm F2 NCS CS (300-400 euros) fait un peu mieux en terme de piqué mais est moins bon point de vue Bokeh et a un flou d’arrière plan plus nerveux. Le meilleur étant le Zeiss Touit 12mm F2.8 (980 euros) qui offre l’AF et un piqué légèrement meilleur au centre et largement mieux pour les coins mais à 6 x le prix !

Un très bon rapport qualité prix pour ce genre d’optique

Le Pergear 12mm F2 peut être acheté ici

Offrez moi un café – Donation

Une petite donation de votre part m’aidera à maintenir ce site et à continuer à vous proposez des tests d’objectifs

€3.00

Pour

  • Très bon piqué au centre
  • Très bon flou d’arrière plan
  • Très bon rendu des couleurs
  • Beaux ronds de bokeh
  • Ouverture sans clics
  • Prix modéré (166$)
  • Filtre possible
  • Compact et léger
  • Bonne qualité de construction
  • Bonne résistance au flare
  • Niveau d’AC faible
  • Faible distorsion

Moyen

  • Vignettage modéré à pleine ouverture

Contre

  • Piqué dans les coins mauvais à moyen en dessous de F5.6 (bon)
  • Courbature du champ importante se voyant sur les sujets rapprochés

Categories: APS-C Lenses, Pergear APS-C

Tagged as: , , , ,

11 replies

  1. Hello.
    Do you have a plan to review and compare with Kamlan 15mm f2?
    i couldnt find detail review of this lense

  2. and Field curvature can be trouble when i take a picture for landscape and milky way?

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.