Which Lenses are best for A6xxx – Part 2 – Ultra Wide angle : from 4mm to 12mm

Part 2 : The Ultra Wide : from 4 to 14mm

Previous : Part 1 : Introduction and summary

Next : Part 3 – Wide angles & Zoom : from 16 mm

Table of contents / Table des matières

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For Video, the below stabilized lens from Sony give very good results 

Pour de la video l’optique suivante donne de très bons résultats

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Laowa 4mm F2.8 Circular Fisheye

Well at 279 euros , the Laowa 4mm F2.8 is in the high price range of circular fisheye for Sony E mount but the results are there : among the 11 fisheye for sony E-Mount it is the best one for circular fisheye , the Samyang 8mm F2.8 UMC Fisheye II (360 euros) being the best for stereographic fisheye (filling entire frame)

Using the Laowa 4mm gives you a unique perpective with 210° field of view, images are very sharp and color rendition is very good. Morever you keep (almost) a circular frame when using it in video

Using  the Laowa provides great fun and results are quite unique

A 279 euros, le Laowa 4mm F2.8 est dans la gamme de prix supérieure des fisheye circulaires, mais les résultats sont là : parmi les 11 fisheye APSC pour la monture E , c’est le meilleur fisheye circulaire , le Samyang 8mm F2.8 UMC Fisheye II (360 euros) étant lui le meilleur fisheye stéréographique (qui remplit donc totalement le champ)

Le Laowa 4mm F2.8 fournit une perpective unique avec un angle de vue de 210°, les images sont très piquées et le rendu des couleurs très bon. De plus on garde ‘presque’ un cercle parfait en vidéo

F4, Laowa CF 4mm F2.8 Fisheye- ISO 2000-1-60 s 052
F4 ISO 2000-1-60 s
F5.6, Laowa CF 4mm F2.8 Fisheye- ISO 100-1-500 s 109

Yasuhara Madoka 180 Circular Fisheye

The Yasuhara Madoka 360 (299 Euros) is a high quality Circular fisheye lens For Sony APS-C cameras and produced in Japan

It has very good sharpness from F4 to F11 and without any optical issues

It will be particularly suited to obtain very high quality virtual visit when combined with a panohead like the Tomshot360. Together with an A6000 and a light tripod it will be a high quality lightweight pro solution for real estate professionals

Le Yasuhara Madoka 360 (299 Euros) est une optique fisheye circulaire de grande qualité conçue pour les boitiers Sony APS-C et produit au Japon

Le piqué est très bon de F4 à F11 et l’optique ne présente aucun défaut optique notable

Il sera particulièrement approprié en utilisation professionnelle pour la réalisation de panorama / Visite virtuelle pour les professionnels de l’immobilier. En effet combiné avec le Tomshot360, un A6000 et un trépied léger il représente une solution très portable et très qualitative

Yasuhara Madoka 360- ISO 100-1-100 s 007
HD-yasuhara-fisheye-madoka-180-cologne-2012

Virtual Tour

 

TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye

The TTArtisan 7.5mm F2 (149$) is a excellent fisheye lens that offer very good to excellent sharpness on the entire frame. Very good background blur and color rendering , combined with a record aperture of F2 for this type of lens. The TTArtisan is only the only one among the other equivalent fisheye that offer a rear ND filter. Vignetting and CA are low and resistance to flare although average is much better than the other fisheye lens

Le TTArtisan 7.5mm F2 (169 Eur) est une excellente optique fisheye qui offre un très bon à excellent piqué sur tout le champ. Le flou d’arrière plan et le rendu des couleurs est très bon. L’ouverture de F2 est un record sur genre d’optique, c’est aussi la seule à proposer une filtre ND arrière. Le vignettage et les AC sont relativement faibles. La résistance au flare est moyenne (bien que nettement meilleure que ses concurrents)

7Artisans 7.5mm F2.8 Fisheye

Well at 150 euros , this 7artisans F2.8 Fisheye is a bargain if you are looking for a lens with a 180° field of view

  • This fisheye offers a stereographic projection that is very easy to correct with plugin like Hemi Fisheye plugin
  • The sharpness is excellent
  • The aperture is click less which is very convenient for Video
  • CA and lens fall off are quite low

On the downside colors are systematically too dark and saturated and require some corrections

A 150 euros , ce 7artisans F2.8 Fisheye est une affaire si vous cherchez une optique avec un angle de vue de 180°

  • Il offre une projection stéréographique qui permet d’obtenir des lignes droites avec un correcteur de fiche comme le Hemi plugin
  • Le Piqué est excellent
  • La bague d’ouverture sans clics est un plus en vidéo
  • Les AC et le vignettage sont faibles

Dans les points négatifs on retiendra surtout le rendu des couleurs trop saturé et très sombre qui nécessitera une correction systématique des ombres

7artisans 7.5mm F2.8- ISO 100-1-640 s 017
7artisans 7.5mm F2.8- ISO 100-1-125 s 011

Tokina SZ 8mm F2.8 Fisheye

The Tokina SZ 8mm F2.8 (329 euros) is a good Fisheye lens with good sharpness and very good color rendering . But compared to other Fisheye proposed by TTArtisan , 7Artisans , Pergear, it fell short in term of shaprness

The TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye (169 Our) offers the best performances overall at half the price of the Tokina

Not recommended

Le Tokina SZ 8mm F2.8 (329 euros) est une bonne optique fisheye avec un très bon rendu des couleurs, mais comparé au TTArtisan , 7Artisans , Pergear, le piqué est clairement moins bon

Le TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye (169 sur) offre les meilleures performances globalement pour la moitié du prix du Tokina

Pas recommandé

Samyang 8mm F2.8 UMC Fisheye II

The Samyang 8mm F2.8 UMC Fisheye II is a very good lens

  • Compact & lightweight
  • Excellent sharpness
  • Fisheye with Stereographic projection,  and filling the entire image frame
  • Reasonable price of 360 euros
  • Very good build quality

Le Samyang 8mm F2.8 UMC Fisheye II est une très bonne optique

  • Compacte et légère
  • Très bonne qualité de fabrication
  • Excellent piqué
  • Fisheye avec projection stéréographique et remplissage de tout le champ de l’image,
  • Prix raisonnable de 360 euros
F2.8, Samyang 8mm F2.8 UMC Fisheye II- ISO 100-1-1250 s 027
F2.8, Samyang 8mm F2.8 UMC Fisheye II- ISO 100-1-1250 s 027
F11, Samyang 8mm F2.8 UMC Fisheye II- ISO 100-1-500 s 025
F11, Samyang 8mm F2.8 UMC Fisheye II- ISO 100-1-500 s 025

Laowa 9mm F2.8 Zero D

The Laowa 9mm is made of compromise , the price tag is high for an APS-C lens (620 euros) but it deliver excellent sharpness (better than The Sony 10-18mm for APS-C) and no distorsion.

If you can deal with the heavy vignetting in post production and shoot mainly landscape or external architecture (no field curvature issue) then it can produce stunning images

For indoor architecture , you will need to use it at F8 to avoid the field curvature issue

Ce Laowa 9mm F2.8 Zero D est donc fait de compromis : un prix élevé pour un APS-C (620 euros) mais un piqué excellent (meilleur que le Sony 10-18mm) et pas de distorsion.

Si vous accommodez du fait de devoir post traiter le vignettage et que votre utilisation est principalement pour des paysages et de l’architecture extérieure alors il peut produire de superbes images

Pour une utilisation en intérieur , la forte courbure de champ sera problématique et il faudra l’utiliser à F8-F11

Laowa 9mm F2.8 C-Dreamer- ISO 100-1-500 s 139

Laowa 9mm F2.8 C-Dreamer- ISO 100-1-500 s 118

Samyang 10mm F2.8 ED AS NCS CS

The Samyang 10mm F2.8 ED AS NCS CS is an excellent wide angle for your Sony APS-C body

Pros

  • Excellent sharpness
  • Very good blurry background and color rendering
  • Distorsion corrected completely in Lightroom
  • Easy to operate focusing ring
  • No chromatic aberrations or flare
  • Reasonable price : 519 euros but you can find it regularly around 400 euros

Le Samyang 10mm F2.8 ED AS NCS CS est une excellente optique grand angle pour votre boitier Sony APS-C

Pour

  • Piqué excellent
  • Très beau flou d’arrière plan et très beau rendu des couleurs
  • Distorsion corrigée par Lightroom
  • Bague de mise au point très agréable
  • Pas d’aberrations chromatique ou de flare
  • Prix raisonnable (519 euros) au vu de sa qualité et promo régulière qui le mette à 400 euros
F8, Samyang 10mm F2.8 ED AS NCS CS- ISO 100-1-250 s 019
F8, Samyang 10mm F2.8 ED AS NCS CS- ISO 100-1-250 s
F2.8, Samyang 10mm F2.8 ED AS NCS CS- ISO 100-1-2500 s 023
F2.8, Samyang 10mm F2.8 ED AS NCS CS- ISO 100-1-2500 s

Sony E PZ 10-20mm F4 G

The new Sony PZ 10-20mm F4 G (850 euros) is an excellent compact wide angle zoom with a power zoom that will be ideal for vlogers, travellers that want to have high quality lens in the most compact format. It is the APSC version of the excellent Sony PZ 16-35mm F4 G (1500 euros)

Performances are very good to excellent for sharpness, color rendering, resistance to flare but a bit less for distortion and vignetting. Ergonomics are excellent for video with power zoom , low focus breathing. Its compact size, low weight and internal zoom make it ideal on gimbal or for vlog

Alternatives

  • The Tamron 11-20mm F2.8 Di III-A RXD (900 euros) is the main alternative : it is much bigger and heavier but offers superior sharpness on the entire frame (better corners) and a F2.8 aperture allowing for more creative background blur and bokeh. The lens is however less suited for video with a zoom that extend and has no power zoom
  • The new Sony PZ is much better than Sony E 10-18mm F4 OSS

Recommended

Le nouveau Sony PZ 10-20mm F4 G (850 euros) est une excellent zoom compact doté d’un zoom motorisé . Il sera idéal pour les voyageurs et pour les vlogers qui veulent une très bonne qualité dans le format le plus compact possible. C’est la version APSC de l’excellent Sony PZ 16-35mm F4 G (1500 euros)

Les performances sont très bonnes à excellentes en terme de piqué , rendu des couleurs, résistance au flare , mais moins bonnes pour la distorsion et le vignettage. L’ergonomie est excellente pour la vidéo avec un Power Zoom très pratique et un focus breathing très faible. Son faible poids et son zoom interne le rendent idéal sur gimbal ou pour du vlog

Alternatives

  • Le Tamron 11-20mm F2.8 Di III-A RXD (900 euros) est le principal concurrent : il est nettement plus gros et plus lourd mais il offre un piqué supérieur sur tout le champ (meilleur coins) et son ouverture de F2.8 lui donne plus de possibilités créatives en terme de flou d’arrière plan et de bokeh. Il est néanmoins moins bon en vidéo car l’objectif s’étant en zoomant et n’a pas de zoom motorisé
  • Le nouveau Sony PZ est bien meilleur que le Sony E 10-18mm F4 OSS

Recommandé

20mm F4
Sony PZ 10-20mm F4 G

Sony E 10-18mm F4 OSS

The Sony 10-18mm F4 (700 euros) is the only wide angle zoom available for Sony APS-C camera

Its zoom range is equivalent to a 15-27mm in full frame. It can nicely complements a 16-50mm zoom or the Zeiss 16-70mm F4 , The results are quite good overall but the corners performances are always a little bit lagging behind which is disappointing for a lens targeted at landscape

Its optical stabilisation makes it particularly suited for video

Le Sony 10-18mm F4 (700 euros) est le seul zoom grand angle disponible sur les boitiers Sony APSC

Son amplitude est assez limitée et équivalente à un zoom 15-27mm en plein format. Il peut complémenter le zoom du kit 16-50mm ou un 16-70mm F4. Les résultats sont bons globalement mais les performances des coins sont toujours un peu en retrait par rapport au centre qui est très bon, ce qui est dommage pour une optique prévu pour le paysage

Sa stabilisation optiques est un gros plus pour la video

E 10-18mm F4 OSS at 18 mm - 1-60 s à f - 4,0 à ISO 200-056
E 10-18mm F4 OSS at 10 mm - 1-250 s à f - 8,0 à ISO 100-067

Pergear 10mm F5.6

The Pergear 10mm F5.6 (80 euros ) is a lens very enjoyable to use. The perpective obtained in unique, the lens is very light, cheap, compact and easy to use. Color rendering is very good . Sharpness is excellent on most part of the frame. The only weaknesses are the borders sharpness, the sensitivity to flare and level of chromatic aberrations.

Le Pergear 10mm F5.6 (80 euros) est une optique très agréable à l’usage : légère bon marché, compacte et facile d’utilisation. La perspective obtenue est unique, le rendu des couleurs est très bon. Le piqué est excellent sur la plupart du champ. Les seules faiblesses sont au niveau du piqué sur les bords , la résistance au flare moyenne et le niveau d’aberrations chromatiques

Pergear 10mm F8

The Pergear 10mm F8 (79$ ) is more than a toy lens cap. It can in practice deliver very good results in a super compact format

It does not require any intensive post processing and with the Hemi Fisheye plugin you can get very good straight images

Le Pergear 10mm F8 (79$) est bien plus qu’une optique jouet, elle est capable de produire de très bonne image dans un format super compact

Elle ne nécessite pas de post traitement intensif comme d’autre lens cap et avec le plugin HEMI fisheye on peut obtenir facilement une image rectilinéaire

AstrHori 10mm F8

The AstrHori 10mm f8 (69$ / 55 euros) is a nice little pancake lens and a little bit cheaper that its Pergear equivalent. Unfortunately is is a little bit les sharp than the Pergear 10mm F8 (80 euros).

With those ultra wide pancake you need to know you will get purple color shift on A6000 and you better use a A6600 to avoid it. IF you have paid for a A6600 then the little difference of price with the Pergear 10mm F8 (30 euros more) will not matter. If you have a A6000 then the Pergear 10mm F5.6 which is a more traditional lens (not with a pancake design and no so much bigger) will not have the purple color shift and will therefore be a better choice

  • AstrHori : the cheapest but the one with the less good sharpness but with color shift on A6000, not on A6600
  • Pergear 10mm F8 : compact and excellent centre sharpness but with color shift on A6000 , not on A6000
  • Pergear 10mm F5.6 : the widest field of view and so more distortion , the biggest and the one with the best background blur (no color shift on any models)

L’AstrHori 10mm F8 (69$ / 55 euros) est une amusante optique pancake et un peu moins chère que ses équivalent Pergear. Malheureusement le piqué es aussi légèrement moins bon que le Pergear 10mm F8 (80 euros).

Aves ces optiques pancake ultra grand angle on a des phénomènes de dérives colorimétriques violettes prononcées sur les anciens capteurs type A6000 , mais pas sur les capteurs type A6600. Si vous avez un A6600 alors les 30 euros en plus du Pergear 10mm F8 ne font pas une grande différence. Si par contre vous avez le A6000 alors le Pergear 10mm F5.6 qui a un design traditionnel non pancake et à peine plus grand ne provoquera pas, lui, de dérive colorimétrique

  • AstrHori : le moins cher mais aussi le moins bon piqué (dérive colorimétrique sur A6000, pas sur A6600)
  • Pergear 10mm F8 : compact et piqué excellent au centre (dérive colorimétrique sur A6000, pas sur A6600)
  • Pergear 10mm F5.6 : celui avec l’angle de champ le plus large. Le meilleur en terme de flou d’arrière plan. Pas de dérive colorimétriques quelque soit le boitier

Sony E 11mm F1.8

The Sony 11mm F1.8 (600 euros) is an excellent small and compact wide angle lens for Sony APSC camera. It will be ideal for Landscape, Architecture, Street or Astrophotography

The lens provide excellent sharpness in the centre and very good in the corners, excellent AF, very good bokeh balls wide open, soft background blur , very good color rendition, very good resistance to flare and low CA

The main weaknesses are the high distortion and strong vignetting but that should be automatically corrected in Lightroom very soon

The lens is also ideal in video with excellent AF, low focus breathing and very small size ideal on a gimbal of for vlog

Alternatives :

The new Sony 11mm F1.8 provide the best results globally in term of sharpness consistency + smoothness of background blur and best bokeh balls. The Zeiss Touit 12mm F2.8 is better in term of consistency across the whole frame but less good in term of background blur possiblitiies. The Tamron 11-20mm F2.8 Di III-A RXD is on par in term of sharpness but one stop slower. The Samyang 12mm F2 is very good globally but suffers from less good corners

Highly recommended

Le Sony 11mm F1.8 (600 euros) est une excellent optique grande angle compacte et légère pour les boitiers Sony APSC. Elle sera id”ale pour du paysage, de l’architecture de la photo de rue et l’astrophotgraphie

L’objectif fournit un excellent piqué au centre et très bons dans les coins, un excellent AF, de très beaux ronds de bokeh à pleine ouverture, un flou d’arrière plan doux, un très bon rendu des couleurs, une très bonne résistance au flare et un niveau d’Ac très faible.

Son gros point noir est la distorsion et le vignettage mais qui devrai titre corrigé automatiquement par Lightroom prochainement.

L’objectif sera aussi idéal en vidé avec son faible focus breathing , son excellent Af et sa compacité/légèreté qui le rende id”al su rune gimbal et pour du vlog

Alternatives

Le nouveau Sony 11mm F1.8 fournit les meilleurs résultats globalement en term de consistance sur tout le champ + douceur du flou d’arrière plan. Le Zeiss Touit 12mm F2.8 fait un peu mieux en terme de consistance sur tout le champ mais avec une ouverture moins bonne et donc moins de flou d’arrière plan. Le Tamron 11-20mm F2.8 Di III-A RXD offre le même niveau de piqué et est plus polyvalent mais beaucoup plus lourd , gros et avec un stop en moins. Le Samyang 12mm F2 est très bon globalement mais souffre de coins moins bons

A Recommander sans hésitation

Tamron 11-20mm F2.8 Di III-A RXD

The Tamron 11-20mm F2.8 Di III-A RXD (900 euros) is an exceptional zoom lens for APSC. It provide excellent results at all focal lengths with very nice bokeh, background blur, color rendition , AF, low distortion (except at 11mm) ….The only minus is the resistance to flare. 

It will be ideal for landscape and architecture photography but also for video use, Vlog on the ZV-E10, gimbal usage

It is way above the Sony E 10-18mm F4 OSS and doing as good in the centre as the best APSC Prime for Sony Emount in the focal range:

A must have for Sony APSC bodies !

Le Tamron 11-20mm F2.8 Di III-A RXD (900 euros) est un superbe zoom APSC pour la monture E. If produit d’excellents résultats à toutes les longueurs focales avec un très beau bokeh un flou d’arrière plan très doux pour un grand angle, un très bon rendu des couleurs, très contrasté , un très bon AF , une faible distorsion (sauf à 11mm) , son seul point faible étant la résistance au flare qui est moyenne

Il sera idéal en photo de paysage et d’architecture mais aussi en vidéo pour du Vlog sur le nouveau ZV-E10 ou sur une gimbal

Ses performances sont très supérieures au Sony E 10-18mm F4 OSS et il fait jeu égal au centre avec les meilleures focales fixes dans cette gamme de focales:

Un indispensable pour les boitiers Sony APSC

Samyang 12mm F2

The Samyang 12mm F2 (400 euros) is the AF version of the very good Samyang 12mm F2 NCS CS. Samyang has a lot of very good MF APSC lens, let’s hope Samyang will continue to motorise some of them like the excellent Samyang 85mm F1.8 ED UMC CS

The Samyang 12mm F2 AF is a very good ultra wide angle lens with AF for your Sony APSC cameras. It will be ideal for architecture, landscape street photography but also for Vlog. Images produced are very good globally , very sharp on the entire field if you close down to F5.6 , very sharp in the centre wide open , very good color rendition . Good bokeh balls and soft background blur for close distant shoots. The only drawbacks are corners sharpness wide open , average resistance to flare and some CA

Compared to the manual version you don’t gain a lot in term of image quality but the resistance to flare is already a bit better, and the AF add in term of ease of use on day today

If you want to have very good corners at bigger aperture then the Zeiss Touit 12mm F2.8 (950 euros) and Tamron 11-20mm F2.8 Di III-A RXD (900 euros) are better option but at a much higher price. The Tamron 11-20mm F2.8 Di III-A RXD being the most versatile thanks to its zoom while offering still very high quality and a very fast F2.8 aperture

Globally a very good Price/quality ratio, recommended

Le Samyang 12mm F2 (400 euros) est la version avec AF de la très bonne optique Samyang 12mm F2 NCS CS. Espérons que Samyang continue sur sa lancée et nous sortent des version motorisés de ses autres optiques hybrides MF pour APSC (comme l’excellent Samyang 85mm F1.8 ED UMC CS). Ce qui donnera un peu plus de choix en optique de qualité avec AF pour APSC

Le Samyang 12mm F2 AF est une très bonne optique grand angle avec AF pour les boitiers APSC de Sony. Elle sera idéale en architecture, photo de rue et paysage mais aussi en vidéo pour du vlog. Les images produites sont très bonnes globalement , très piqué sur l’ensemble du champ à F5.6, très piqué au centre dès la pleine ouverture, très bon rendu des couleur. Les ronds de bokeh et le flou d’arrière plan sont également très bons pour les plan rapprochés. Ses défaut principaux sont le piqué dans les coins aux grande ouverture , quelques AC sur les bords et la résistance au flare moyenne

Comparé à la version manuelle on ne gagnera pas grand chose en terme de qualité d’image mais on aura une résistance au flare légèrement meilleure 

Si vous voulez avoir un meilleur piqué sur toute l’image à pleine ouverture alors il faudra regarder du coté du Zeiss Touit 12mm F2.8 (950 euros) et du  Tamron 11-20mm F2.8 Di III-A RXD (900 euros) mais qui font plus du double du prix du Samyang. Le Tamron 11-20mm F2.8 Di III-A RXD étant le plus polyvalent grâce à la plage de focales couverte en combinant excellente qualité et grande ouverture de F2.8

Globalement un très bon rapport qualité prix, recommandé

Pergear 12mm F2

The Pergear 12mm F2  (166$) is a nice 12mm manual lens for Sony APSC (= 18mm full frame equivalent) it offers very good to excellent centre sharpness , a very nice and soft blurry background, a very good color rendition. It does not suffer from significant distortion CA , vignetting or flare so quite good optically and its click less aperture is a plus for video. Its main weaknesses is it corners sharpness

You will most often use the lens either at F2 at less than 2m distance to have some background blur or close to infinity at F5.6 for max sharpness across the frame

Compared to all the others 12mm it is the best balanced among all the budget 12mm (7Artisans / Meike) <200 euros. Samyang 12mm F2 NCS CS (300-400 euros) is doing a bit better in term of sharpness but with a less good bokeh and more nervous background blur. The best one being the Zeiss Touit 12mm F2.8 (980 euros) offering AF + a little bit better sharpness in the centre and much better corners performances for for a price x 6 ! 

So very good for the price !

Le Pergear 12mm F2 (166$ euros) est un bon 12mm pour APSC (équivalent 18mm en plein format) , il offre un très bon à excellent piqué au centre, un flou d’arrière plan doux et agréable, un très bon rendu de couleurs, la distorsion, niveau d’AC , resistance au flare sont bons et sa bague d’ouverture sans clics est un plus en vidéo. Sa faiblesse principale étant le piqué dans les coins qui est assez faible jusque F4

On utilisera le plus souvent cette optique soit à F2 à moins de 2m pour avoir un certain flou d’arrière plan, soit calé à l’infini à F5.6 pour avoir un piqué uniforme sur tout le champ

Comparé aux autres 12mm , c’est l’optique la plus équilibrée parmi les 12mm à petits budget (7 Artisans, Meike) < 200$. Le Samyang 12mm F2 NCS CS (300-400 euros) fait un peu mieux en terme de piqué mais est moins bon point de vue Bokeh et a un flou d’arrière plan plus nerveux. Le meilleur étant le Zeiss Touit 12mm F2.8 (980 euros) qui offre l’AF et un piqué légèrement meilleur au centre et largement mieux pour les coins mais à 6 x le prix !

Zeiss Touit 12mm F2.8

The Zeiss Touit 12mm F2.8 (980 euros) had very good optical performances but at a hefty price

  • Sharpness is excellent
  • No chromatic aberrations or flare
  • color rendition is very good
  • Very good build quality

Le Zeiss Touit 12mm F2.8 (980 euros) a très bonnes performances optiques mais à un coût exorbitant

  • Le piqué est excellent
  • Pas d’aberrations chromatiques ou de flare
  • Très beau rendu des couleurs
  • Très bonne qualité de construction
E 12mm F2.8 at 12 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 8,0 à ISO 100-116
F8
E 12mm F2.8 at 12 mm - ¹⁄₃₂₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-113

Viltrox 13mm F1.4

soon

AstrHori 14mm F4.5

The AstrHori 14mm F4.5 (89$) is a nice pancake lens. Very light, small and discrete , with a fixed aperture like most pancake lenses. It has a unique focal length of 14mm (21mm full frame equivalent) which is rare as we often found either a 12mm either a 16mm.

Performances are a mixed bag :

  • Sharpness is excellent in the centre but average in the borders. Also the lens I had was slightly decentered with some bad results on the right
  • Distortion is moderate but vignetting is very important
  • Color rendition is good but background blur at close distance quite nervous

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  • Le piqué est excellent au centre mais moyen sur les bords. De plus l’optique que j’ai testée était décentré avec des résultats mauvais su bla droite
  • La distortion est modérée mais le vignettage très important
  • Le rendu des couleurs est bon mais le flou d’arrière plan très nerveux à courte distance

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Table of contents / Table des matières

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