Which lenses for A7RIV – Part 6 – Telephoto > 100mm

Table of contents / Table des matières

Part 6 : The Telephoto lenses above 100mm

Previous article : Part 5 – Telephoto 70 to 100mm

Next Article : Part 7 – Conclusion

Buy me a Coffee – Donation

Help me to run this site and continue testing new lenses and products with a small donation

3.00 $

Offrez moi un café – Donation

Une petite donation de votre part m’aidera à maintenir ce site et à continuer à vous proposez des tests d’objectifs

3.00 €

There are 7 Outstanding lenses in this category  : Sony FE 135mm F1.8 GMSigma 135mm F/1.8 DG HSM Art , Sigma 105mm F/1.4 DG HSM Art, Sigma 105mm F2.8 DG DN Macro Art and the Voigtländer 110mm F2.5 Macro Apo Lanthar,Sony 400mm F2.8 GM OSSSony 600mm F4 GM OSS

The Zeiss Batis 135mm F2.8, Sony FE 100-400mm GM OSS F4.5-F5.6 & Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS reach an excellent grade but the 100-400 is still better with more consistent sharpness over the entire frame, the 200-600 is suffering in the corners but is excellent at 600mm in the centre

Il y a 7 optiques exceptionnelles dans cette catégorie : Sony FE 135mm F1.8 GM , Sigma 135mm F/1.8 DG HSM Art,  Sigma 105mm F/1.4 DG HSM ArtSigma 105mm F2.8 DG DN Macro Art et le Voigtländer 110mm F2.5 Macro Apo Lanthar, Sony 400mm F2.8 GM OSSSony 600mm F4 GM OSS

Les  Zeiss Batis 135mm F2.8Sony FE 100-400mm GM OSS F4.5-F5.6 & Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS atteignent le grade excellent mais le 100-400 se comporte un peu mieux en terme de consistance sur tout le champ. Le 200-600 souffre dans les coins mais est excellent à 600mm au centre

Meyer Optik Görlitz  Trioplan 100mm F2.8 II

The Meyer Optik Trioplan 100mm F2.8 is an unusual lens that has its own signature

It will give you a unique look for portraits and flowers pictures if you can compose a scene with a subject at 1m and a noisy background at 3-10m (with some lights if you want big well defined bubble)

You can also use extension tube to do some more macro and increase the size of the soap bubble bokeh

Video results are also very nice and give a unique look

Le Trioplan 100mm F2.8 II de Meyer Optik Görlitz est un objectif atypique avec une signature toute particulière

Il donnera un look unique à vos portraits et photos de fleurs en tenant compte de composer une scène avec un sujet à 1m et un fond bariolé à 3-10m (+ des lumières ponctuelles pour accentuer l’effet)

On peut aussi utiliser un tube d’extension pour faire de la macro et augmenter la taille des bulles de Bokeh

Les résultats en vidéo sont très typés et artistiques

F2.8, Meyer Optik, Trioplan 100mm F2.8 II- ISO 100-1-1000 s 061

Sony FE 100-400mm GM OSS F4.5-F5.6

The Sony FE 100-400mm GM OSS F4.5-F5.6 provides consistently Excellent results at 100 & 200mm at all aperture with a little decrease at Very good level at 400mm wide open. Corners are also very good but one grade lower than the centre

For full size picture click here

Le Sony FE 100-400mm GM OSS F4.5-F5.6 fournit d’excellents résultats à 100 et 200mm avec une petite baisse de régime quand on atteint les 400mm (Très Bon à pleine ouverture) Les coins sont aussi Très Bon mais une note en dessous du centre

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS at 100 mm - 1,0 s à f - 4,5 à ISO 100-257
100mm F4.5
FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS at 100 mm - 1,0 s à f - 4,5 à ISO 100-257-2
crop 100% 100mm centre – Excellent
FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS at 100 mm - 1,3 s à f - 4,5 à ISO 100-262
100mm corner – Very Good
FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS at 100 mm - 1,3 s à f - 4,5 à ISO 100-262-2
crop 100% 100mm centre – Very good
FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS at 397 mm - 1,6 s à f - 5,6 à ISO 100-271
400mm F5.6
FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS at 397 mm - 1,6 s à f - 5,6 à ISO 100-271-2
400mm F5.6 crop 100% centre – Very Good
FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS at 397 mm - 1,6 s à f - 5,6 à ISO 100-271-3
400mm F5.6 crop 100% centre – Good
Vacances France 2018-08-0095

Vacances France 2018-08-0215

Vacances France 2018-08-0555

Vacances France 2018-08-0594

Sigma 100-400mm F5-6.3 DG DN OS Contemporary

The Sigma 100-400mm F5-F6.3 DG DN OS Contemporary (1000 euros) is a very good lens for the price and will ideally complement the Sony FE 24-105 F4 G OSS on a A7III, A9 or A7RIII

The focal range makes it very versatile for sports, portrait, landscape or animals, but if you intend to use it mostly at around 400mm you may want to look at the Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS more suited for pure animals/birds shooting

On the Sony A7RIV it can not compete with the Sony FE 100-400mm in term sharpness and AF speed, but on a lower resolution camera like A7III or A7RIII you won’t see noticeable difference in term of sharpness

The AF is very good on still subject but on subject in movement you get a higher rate of missed shoots than on the Sony FE 100-400mm

So for animals , sports or A7RIV the recommendation will still be the Sony FE 100-400mm GM OSS F4.5-F5.6, for the others and in case of limited budget, the Sigma 100-400mm F5-F6.3 DG DN OS offers an excellent alternative

Le Sigma 100-400mm F5-F6.3 DG DN OS Contemporary (1000 euros) est une très bonne optique avec un excellent rapport qualité prix et sera un complément idéal d’un Sony FE 24-105 F4 G OSS sur A7III, A9 ou A7RIII

La plage focale de 100-400mm en fait un objectif très polyvalent à l’aise dans le portrait, le paysage, l’animalier ou le sport. Si votre usage est principalement à 400mm alors le  Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS sera peu être plus adéquat

Sur le Sony A7RIV il ne peut rivaliser avec le Sony FE 100-400 en terme de piqué et de fiabilité de l’AF, mais sur un boitier moins pixellisé comme le A7III ou le A7RIII on ne remarquera pas de différences notable de piqué

L’autofocus est très bon sur les sujets statiques mais les sujets en mouvements sont plus problématique sur le Sigma par rapport au Sony. On a un taux de déchets bien plus élevé que sur le Sony FE 100-400mm

Donc pour de l’animalier ou du sport et/ou A7RIV, le meilleur objectif reste le Sony FE 100-400mm GM OSS F4.5-F5.6 (2900 euros), mais à 3x le prix du Sigma , dans tout les autres cas et pour votre portefeuille le Sigma 100-400mm F5-F6.3 DG DN OS offrira une excellente alternative

100-400mm F5-6.3 DG DN OS | Contemporary 020 at 189.1 mm - 1-250 s à f - 5,6 à ISO 1000-131

Sigma 105mm F/1.4 DG HSM Art

The Sigma 105mm F/1.4 DG HSM Art is a monster in term of size and weight but support very well the 61Mpix of the Sony A7RIV, being excellent wide open and outstanding as of F2. Corners are 1 grade lower than the centre ( = mostly excellent)

For full size picture click here

Le Sigma 105mm F/1.4 DG HSM Art est un monstre en terme de taille et de void mais il supporte sans souci les 61Mpix du Sony A7RIV, avec un grade excellent à F1.4 et exceptionnel dès F2. Les coins sont une note en dessous à Excellent la plupart du temps

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

105mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 105 mm - 1-8 s à f - 1,4 à ISO 100-275
F1.4
105mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 105 mm - 1-8 s à f - 1,4 à ISO 100-275-2
crop 100% centre – F1.4 – Excellent
105mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 105 mm - 1-4 s à f - 2,0 à ISO 100-276
crop 100% centre – F2 – Outstanding
105mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 105 mm - 1-8 s à f - 1,4 à ISO 100-283
crop 100% corner – F1.4 – Very Good
105mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 105 mm - 1-500 s à f - 1,4 à ISO 160-105
105 F1.4
105mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 105 mm - 1-500 s à f - 1,4 à ISO 160-105-2
crop 100% F1.4
105mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 105 mm - 1-1600 s à f - 1,4 à ISO 100-128
1-1600 s à f – 1,4 à ISO 100-128

Sigma 105mm F2.8 DG DN Macro Art

The Sigma 105mm F2.8 DG DN Macro (750 euros), is an overall excellent macro lens , that also give superb results in portrait

Its Sharpness is one of the best with the Voigtländer 110mm F2.5 Macro Apo Lanthar and on A7RIV is better than the excellent Sony FE 90 f2.8 Macro G OSS

The Bokeh is also better than on the Sony FE 90 f2.8 Macro G OSS for a price 35% less

It would have been a perfect macro lens if we had hard stop for min distance and infinity and a magnification scale but Sigma has chosen to equip the lens with an Declick aperture ring quite useful for portrait and video, making it more versatile but less focused on the macro aspects in term of ergonomics

Le Sigma 105mm F2.8 DG DN Macro (750 euros) est globalement une excellente optique macro qui excelle également en portrait

Son piqué est exceptionnel et rivalise avec celui du Voigtländer 110mm F2.5 Macro Apo Lanthar sur le A7RIV , il fait mieux que l’excellent Sony FE 90 f2.8 Macro G OSS

Le Bokeh est également meilleur que sur le Sony FE 90 f2.8 Macro G OSS pour un prix 35% inférieur

On aurait eu une optique macro parfaite si on avait disposé d’une butée pour le min et l’infini pour la bague de mise au point ainsi qu’une échelle de grossissement. Sigma a choisi de lui adjoindre une bague d’ouverture déclicable ce qui rend l’optique plus polyvalente pour le portrait et la vidéo mais moins pur et dur “macro”

Voigtländer 110mm F2.5 Macro APO Lanthar

The Voigtländer 110mm F2.5 Macro Apo Lanthar is maybe the sharpest lens ever , surpassing even the outstanding Voigtländer 65mm F2 Macro

Manual focus but a pleasure to use and gorgeous photos taken with it

Le Voigtländer 110mm F2.5 Macro Apo Lanthar est sans doute l’optique la plus piquée que j’ai jamais testé , surpassant meme le sublime Voigtländer 65mm F2 Macro

Mise au point manuelle , mais un vrai plaisir à l’utilisation et de superbes photos en perspective

Voigtlander MACRO APO-LANTHAR 110mm F2.5 at 110 mm - 1-250 s à f - 2,5 à ISO 1600-016
1-250 s à f – 2,5 à ISO 1600-016
Voigtlander MACRO APO-LANTHAR 110mm F2.5 at 110 mm - 1-125 s à f - 2,5 à ISO 400-054
1-125 s à f – 2,5 à ISO 400-054
Voigtlander MACRO APO-LANTHAR 110mm F2.5 at 110 mm - 1-125 s à f - 2,5 à ISO 400-054-2
crop 100% F2.5

Sigma 135mm F/1.8 DG HSM Art

The Sigma 135mm F/1.8 DG HSM Art offers excellent performances at F1.8 and outstanding as of F2.8 on the entire frame. Excellent Bokeh and color rendition. However the Sony FE 135mm F1.8 GM  is sharper wide open has a faster and more efficient AF and more important is much lighter and compact.

For some photos samples you can check : Sigma 135mm F1.8

Le Sigma 135mm F/1.8 DG HSM Art offre d’excellentes performances à F1.8 Et syrphe à F2.8 sur tout le champ. Le bokeh et le Rendu des Couleurs est excellent, néanmoins le Sony FE 135mm F1.8 GM  est plus piqué à pleine ouverture , dispose d’un AF plus rapide et efficace et surtout est beaucoup plus léger et compact

Pour plus d’exemples de photos c’est ici : Sigma 135mm F1.8

135mm F1.8 DG HSM | Art 018 at 135 mm - 1-8 s à f - 1,8 à ISO 100-027
F1.8
135mm F1.8 DG HSM | Art 018 at 135 mm - 1-8000 s à f - 1,8 à ISO 100-060
1-8000 s à f – 1,8 à ISO 100-060
135mm F1.8 DG HSM | Art 018 at 135 mm - 1-6400 s à f - 1,8 à ISO 100-330

Sony FE 135mm F1.8 GM

The Sony FE 135mm F1.8 GM is outstanding at all aperture in the centre and corners are also reaching the outstanding grade as of F2.8

This coupled with its ultra fast AF , beautiful bokeh makes it one of the best lens available for Sony E mount

For full size picture click here

Le Sony FE 135mm F1.8 GM atteint le grade exceptionnel au centre à toutes les ouvertures et les coins sont aussi exceptionnels dès F2.8

Si l’on ajoute son AF ultra rapide et précis et sont Superbe Bokeh on a une des meilleures optiques pour la monture E

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

FE 135mm F1.8 GM at 135 mm - 1-6 s à f - 1,8 à ISO 100-211
F1.8
FE 135mm F1.8 GM at 135 mm - 1-6 s à f - 1,8 à ISO 100-211-2
crop 100% centre F1.8 – Outstanding
FE 135mm F1.8 GM at 135 mm - 1-6 s à f - 1,8 à ISO 100-211-3
crop 100% centre F1.8 – Excellent
Sony ILCE-7RM4 - FE 135mm F1.8 GM - 1-125 s à f - 13 - ISO 100-at 135 mm - 46
F13 – Excellent
Sony ILCE-7RM4 - FE 135mm F1.8 GM - 1-125 s à f - 13 - ISO 100-at 135 mm - 46-2
Crop 100% F13 – Excellent

Zeiss Batis 135mm F2.8

The Zeiss Batis 135mm F2.8 is an excellent lens but compared to the Sony FE 135mm F1.8 GM, it does not reach the outstanding grade and for a prime it is only a F2.8 lens like the Sony FE70-200 F2.8 GM

For some photos samples click here

Le Zeiss Batis 135mm F2.8 est une excellente optique mais comparé au Sony FE 135mm F1.8 GM, il ne fait pas le poids. De plus son ouverture pour une focale fixe est assez faible et équivalente au Sony FE70-200 F2.8 GM

Pour des exemples de photos c’est ici

ZEISS Batis 2.8-135 at 135 mm - ¹⁄₃₂₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-001

ZEISS Batis 2.8-135 at 135 mm - ¹⁄₃₂₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-348

Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS

The Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS provides in the centre “very good” results at 200mm and “excellent” at 400mm & 600mm but corners suffers reaching only good results whereas the Sony FE 100-400mm GM OSS F4.5-F5.6 was more consistent on the entire frame

Still very recommend for animals photography on SonyA7RIV allowing to crop massively in the picture

For full size picture click here

Le Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS fournit au centre des résultats “Très Bon” à 200mm et “Excellent” à 400 et 600mm, mais les coins ne sont que bons alors que le Sony FE 100-400mm GM OSS F4.5-F5.6 était lui plus consistant sur tout le champ

Il est plus que recommandé pour de l’animalier sur A7RIV , les possibilités de crop du A7RIV permettant des racadrages massifs

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS at 200 mm - 1,3 s à ƒ - 5,6 à ISO 100-033
200mm F5.6
FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS at 200 mm - 1,3 s à ƒ - 5,6 à ISO 100-033-2
crop 100% 200mm centre – Excellent
FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS at 200 mm - 1,3 s à ƒ - 5,6 à ISO 100-033-3
crop 100% 200mm centre – Average
FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS at 600 mm - 1,6 s à ƒ - 6,3 à ISO 100-041
600mm F6.3
FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS at 600 mm - 1,6 s à ƒ - 6,3 à ISO 100-041-2
crop 100% 600mm centre – Excellent
FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS at 600 mm - 1,6 s à ƒ - 6,3 à ISO 100-041-3
crop 100% 600mm corner – Very Good
FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS at 200 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 6,3 à ISO 640-350
200 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 6,3 à ISO 640
FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS at 374 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 6,3 à ISO 640-612
374 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 6,3
FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS at 600 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 8,0 à ISO 2000-436
600 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 8,0 à ISO 2000

Sony 400mm F2.8 GM OSS

If you are a Sports or a wildlife photographer, the Sony 400mm F2.8 GM OSS is your dream lens.

It delivers outstanding images and is highly versatile thanks to the 2 TC that can transform it into 

  • 560mm F4
  • 800mm F5.6

Verdict

  • Outstanding sharpness at all aperture from centre to corners
  • No loss of speed or sharpness when used with TC1.4 TC2.0
  • Extremely fast and efficient AF when coupled with A9. Very good otherwise
  • Capable of capture very high speed animals : 1/32000 sec possible with A9
  • Very good blurry background most of the times and 3D effect
  • Lightweight for this kind of objective 2.8kg
  • Very well balanced , can be used handled for 30-60min without issue
  • Outstanding build quality
  • Very good usability : all preset function, special function ring to set a distance or enter in crop mode
  • Drop in CPL filter possible
  • Light but solid transport case including space for the 2 TC

Of course

  • It is pricey : 12000 Euros
  • You need to use high shutter speed to avoid blur
  • best used with monopod or Tripod with Gimbal

For some photos samples you can check

Sony 400mm F2.8 GM OSS

Si vous pratiquez la photo sportive ou animalière le Sony 400mm F2.8 GM OSS est l’objectif de vos rêves

Il produit de superbes images en toutes circonstances et permet de couvrir 3 focales grâces a ses 2 téléconvertisseurs (560 F4 et 800 F5.6)

Verdict

  • Le piqué est superbe à toutes les ouvertures du centre jusqu’aux coins
  • Aucune perte de vitesse d’AF ou de piqué avec les TC1.4 et TC2.0
  • Extrêmement rapide et efficace sur A9 , très bon sur A7RIII
  • Avec le A9 et son obturateur électronique à 1/32000 , un guépard en pleine course ne lui fait pas peur
  • Très beau flou d’arrière plan la plupart du temps et effet 3D
  • Léger pour ce genre d’objectif : 2.8kg
  • Très bien équilibré , peut être utilisé à main levée pour 30-60 min
  • La qualité de construction est exemplaire
  • Fonctions avancées de retouche de la mise au point, mise au point prédéfinie, bague de fonction…
  • Filtre drop in possible
  • Mallette de transport légère et solide qui accueille également les 2 TCs

Bien entendu

  • Le prix est en conséquence : 12000 euros mais dans la norme pour ce genre d’objectif
  • Il faut utiliser une vitesse d’obturation élevée pour éviter tout flou
  • L’usage du monopole ou du trépied avec une gimbal est recommandé

Pour plus d’exemples de photos c’est ici

FE 400mm F2.8 GM OSS at 400 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 500-1172
¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 2,8 à ISO 500-1172
FE 400mm F2.8 GM OSS at 400 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 500-1172-2
crop 100%

Sony 600mm F4 GM OSS

The Sony 600mm F4 GM OSS , like the Sony 400mm F2.8 GM OSS is a superlative lens that has no issue with the 61Mpix of the A7RIV

For sample of photos click here

Le Sony 600mm F4 GM OSS, tout comme le Sony 400mm F2.8 GM OSS est une optique superlative qui n’a aucun souci avec les 61 Mpix du A7RIV

Pour des photos d’exemples voir ici

49304516908_98eb5d4345_c

49305124807_9c405840cd_c

Previous article : Part 5 – Telephoto 70 to 100mm

Next Article : Part 7 – Conclusion

Table of contents / Table des matières

Categories: Lenses

Tagged as: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.