Sony FE200-600 F5.6-6.3 G OSS + TC1.4

3 Performances with / avec TC1.4

 

Table of Content / Table des matières

  1. Presentation
  2. Optical Performances / Performances optiques
  3. Optical Performances with the TC1.4 / Performances optiques avec TC1.4
  4. Optical Performances with the TC2.0 / Performances optiques avec TC2.0
  5. Comparison with the 100400GM + TC1.4
  6. Video & Conclusion

All photos are available in full size in the following Flickr Album : Sony FE 200-600 + TC1.4

Toutes les photos sont disponibles en pleine taille dans l’album suivant :  Sony FE 200-600 + TC1.4

Sony FE 200-600 F5.6-6.3 G OSS-11b

3.1  Handling / Maniabilité

The SEL14TC (580 euros) has a weight of 167g and add 17mm height on top of the Sony FE200600G, we end up with

  • 280-840mm F8-F9
  • Weight of 2115 + 200 (tripod collar) + 163 (lens hood) + 167g (TC) = 3,01 kg
  • Length : 318 + 17 = 335mm
  • Price : 2100 + 580 = 2680 Euros

If you use the TC1.4 it will be mainly to cover the range between 600 and 840mm, so you shutter speed should be around 1/1000s min F9min , again boosting the ISO higher and requiring certainly a monopode for better framing and long shooting

Le SEL14TC (580 euros) a un poids de 167g et ajoute une hauteur de 17mm sur le Sony FE200600G , on arrive donc à

  • 280-840mm F8-F9
  • Poids de 2115 + 200 (collier de pied) + 163 (pare soleil) + 167 (TC) = 3,01Kg
  • Longueur : 318 + 17 = 335mm
  • Prix : 2100 + 580 = 2680 Euros

L’utilisation du TC1.4 sera principalement pour couvrir la plage entre 600 et 840mm, donc il faudra une vitesse d’obturation de 1/1000s min et F9 ou plus qui une fois de plus augmentera les iso et qui renforcera le besoin d’utilisation d’un monopode

3.2 Autofocus / Autofocus

With that F9 min aperture at 840mm the PDAF of the Sony A7RIII doesn’t work anymore at 840mm as it is limited to F8, it will still work on A7III wide open and perfectly of ok A9 (PDAF ok up to F32 on this lens)

On A9 , the speed is identical with or without TC, an excellent performance

For this reason apart from the sharpness test made on A7RIII (42mpix) all tests made with the TC1.4 were made with the Sony A9

Avec une ouverture min de F9 à 840mm l’autofocus à détection de phase du A7RIII, ne fonctionne plus (il est limité à F8) , il fonctionnera toujours jusque F11 sur A7III et fonctionnera quel que soit l’ouverture sur A9 (l4AF est OK jusque F32 sur A9)

Sur un A9 la vitesse d’AF est excellente , aucune dégradation avec ou sans TC

Pour les raisons évoquées ci dessus , les tests de piqué ont été effectués avec le A7RIII (42Mpix) et les tests terrains avec le A9

 

3.3 Sharpness / Piqué

The tests were made on a Sony A7RIII,  with its 42 Mpix

Full size photos are available in the following flickr album : Sony FE 200-600 + TC1.4

At 840mm 

  • Centre : F9 very good, F11-F16 Excellent, F22 very good
  • Corners : F9 good, F11-F16 Very Good, F22 good

Globally performances at the center are not degraded by the TC1.4 except wide open where the rating is downgraded by half a grade. 

Borders and corners are globally less good by one grade

Les tests on été effectués sur un A7RIII avec ses 42Mpix

Les photos en pleine résolution sont sur l’album flickr  :  Sony FE 200-600 + TC1.4

A 840mm

  • Centre : F9 très bon , F11-F16 Excellent, F22 très bon
  • Coins : F9 bon, F11-F16 très bon , F22 bon

Globalement , les performances diminuent d’une demi note à pleine ouverture au centre, si on ferme d’un cran on a les mêmes performances que sans le TC.

Les coins/bords baissent  légèrement (d’un cran) à toutes les ouvertures

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - 2,0 s à ƒ - 9,0 à ISO 100-086

840 mm – ƒ – 9,0

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - 2,0 s à ƒ - 9,0 à ISO 100-086-2

F9

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - 3,2 s à ƒ - 11 à ISO 100-087

F11

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - 6,0 s à ƒ - 16 à ISO 100-088.jpg

F16

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - 3,2 s à ƒ - 22 à ISO 400-089-2

F22

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - 2,0 s à ƒ - 9,0 à ISO 100-086-3


F9

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - 3,2 s à ƒ - 11 à ISO 100-087-2


F11

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - 3,2 s à ƒ - 22 à ISO 400-089-3


F16

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - 6,0 s à ƒ - 16 à ISO 100-088

F22

3.4 Vignetting / Distorsion – Vignettage / Distorsion

  • At 840mm ,  distorsion is not visible but vignetting is visible a little bit at F9 , but Lightroom is correcting this automatically
  • A 840mm , la distorsion est invisible mais le vignettage commence à se voir à F9, Lightroom le corrige automatiquement
FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - 2,0 s à ƒ - 9,0 à ISO 100-086

not corrected / non corrigé

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - 2,0 s à ƒ - 9,0 à ISO 100-086.jpg

corrected / corrigé

3.5 Bokeh / Color Rendition – Bokeh / rendu des couleurs

  • Background blur stay very soft and pleasant, and it even better thanks to the increased compression effect provided by the 840mm
  • Bokeh balls are well rounded and soft but the purple fringing issue on the side bokeh balls is still there 
  • The color rendition is very good
  • Le flou d’arrière plan reste très doux et plaisant et est même amélioré grâce à l”effet de compression fourni par le 840mm
  • Les ronds de Bokeh restent bien ronds et doux mais certains ronds de Bokeh périphérique gardent leur défaut de frange pourpres
  • Le rendu des couleurs est très bon
FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - ⅙ s à ƒ - 11 à ISO 1250-083

840 mm – ⅙ s à ƒ – 11

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 560 mm - ¹⁄₁₀ s à ƒ - 9,0 à ISO 1250-081

560 mm – ¹⁄₁₀ s à ƒ – 9,0

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 560 mm - ⅙ s à ƒ - 11 à ISO 1250-082

560 mm – ⅙ s à ƒ – 11 à ISO 1250

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 280 mm - 1-125 s à f - 8,0 à ISO 320-1026

280 mm – 1-125 s à f – 8,0 à ISO 320-

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - 1-125 s à f - 13 à ISO 500-1034

840 mm – 1-125 s à f – 13 à ISO 500

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - 1-125 s à f - 9,0 à ISO 200-1032

840 mm – 1-125 s à f – 9,0 à ISO 200

3.6 Extra magnification at 840mm vs 200/600mm

  • You can check the 2 below samples to see the extra reach provided by the TC1.4
  • Voici deux exemples pour constater le zoom permis par le TC1.4
FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS at 200 mm - ¹⁄₂₅₀ s à ƒ - 8,0 à ISO 250-132

200 mm – ¹⁄₂₅₀ s à ƒ – 8,0 à ISO 250

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS at 600 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 8,0 à ISO 500-133

600 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 8,0 à ISO 500

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - 1-125 s à f - 11 à ISO 320-1020

840 mm – 1-125 s à f – 11 à ISO 320

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS at 200 mm - ¹⁄₂₅₀ s à ƒ - 6,3 à ISO 160-128

200 mm – ¹⁄₂₅₀ s à ƒ – 6,3 à ISO 160

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS at 600 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 6,3 à ISO 250-130

600 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 6,3 à ISO 250

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - 1-125 s à f - 9,0 à ISO 125-1051

840 mm – 1-125 s à f – 9,0 à ISO 125

3.7 Samples images / Exemples d’images

  • The background blur obtained in portraits at 840mm is just superb , sharpness is excellent
  • Note all photos were made handheld without monopod
  • Le flou d’arrière plan obtenu à 840mm pour les portraits est superbe, le piqué sur A9 est excellent
  • Note toutes les photos ont été réalisées à main levée sans monopode
FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 9,0 à ISO 1000-1185

840 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 9,0 à ISO 1000

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 9,0 à ISO 1000-1185-2

crop 100% – 840mm F9 ISO 1000

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 9,0 à ISO 1000-990

840 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 9,0 à ISO 1000

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 9,0 à ISO 1000-990-2

crop 100% 840 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 9,0 à ISO 1000

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 9,0 à ISO 800-1160

840 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 9,0 à ISO 800

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 9,0 à ISO 800-1160-2

crop 100% – 840 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 9,0 à ISO 800

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 9,0 à ISO 800-1018

840 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 9,0 à ISO 800-

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 9,0 à ISO 800-1018-2

crop 100% 840 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 9,0 à ISO 800-

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 9,0 à ISO 640-1268

840 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 9,0 à ISO 640

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 9,0 à ISO 640-1268-2

crop &00% 840 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 9,0 à ISO 640

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 633 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 9,0 à ISO 640-1047

633 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 9,0 à ISO 640-

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 633 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 9,0 à ISO 640-1047-2

crop 100% 633 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 9,0 à ISO 640-

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - 1-125 s à f - 9,0 à ISO 125-1074

840 mm – 1-125 s à f – 9,0 à ISO 125

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - 1-125 s à f - 9,0 à ISO 125-1074-2

crop 100% 840 mm – 1-125 s à f – 9,0 à ISO 125

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 9,0 à ISO 640-1200

840 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 9,0 à ISO 640

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 832 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 9,0 à ISO 1000-1096

832 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 9,0 à ISO 1000

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 832 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 9,0 à ISO 1000-1096-2

crop 100% 2 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 9,0 à ISO 1000

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 300 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 8,0 à ISO 640-1031

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 280 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 8,0 à ISO 500-1104

280 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 8,0 à ISO 500

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 280 mm - 1-125 s à f - 9,0 à ISO 640-1060

280 mm – 1-125 s à f – 9,0 à ISO 640

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 654 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 9,0 à ISO 500-1232

654 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 9,0 à ISO 500

FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter at 840 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 9,0 à ISO 500-1005

840 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 9,0 à ISO 500

3.8 Conclusion TC1.4

Using the TC1.4 , we keep almost same sharpness results in the centre (a little bit lower wide open on a 42Mpix @840mm F9). Borders and corners are degraded by one grade but stays good to very good

On a 24Mpix sensor results are just excellent in term of sharpness even wide open as sensor is less demanding than the 42Mpix

On a A7RIII , moving subjects will be problematic with the TC1.4 as PDAF only works up to F8 but on A9 it will works flawlessly (A7III & A7RIV only up to F11)

Background blur / Bokeh / color rendition stays very good to excellent  and the compression effect obtained at 840mm is superb (see portraits samples)

The only issue is the ISO climbing : with a minimal aperture of F9 and a recommended speed of 1/1000s for moving subjects , ISO will be at 1000 min in bright sun. If you subject is still you can keep 1/125s to 1/500s thanks to optical stabilisation

En utilisant le TC1.4 , on garde presque le même piqué au centre (un tout petit peu moins bon sur un capteur 42Mpix à pleine ouverture à F9 / 840mm) et un grade moins bon pour les bords et les coins tout en restant bon à très bon

Sur un capteur de 24Mpix comme le A9 , les résultats restent excellents même à pleine ouverture le capteur étant moins exigeant que le 42Mpix

Sur un A7RIII , mieux vaut oublier de capturer des sujets qui bougent avec le TC1.4 car l’AF à detection de phase s’arrête à F8. (F11 sur A7III et A7RIV). Sur A9 aucun problème et même les actions les plus rapides ne poseront aucun problème quel que soit l’ouverture (même vitesse que sans TC)

Les flous d’arrière plan / bokeh / rendu des couleurs restent très bon à excellent et l’effet de compression obtenu à 840mm est phénoménal (voir les exemples de portraits réalisés)

Le seul souci étant la montée en ISO : avec un ouverture min de F9 et une vitesse recommandée de 1/1000s pour des sujets en mouvements , les ISO seront de 1000 au minimum. Pour un sujet statique on pourra garder utiliser des vitesses entre 1/125s et 1/500s grâce à la stabilisation

 

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  1. Presentation
  2. Optical Performances / Performances optiques
  3. Optical Performances with the TC1.4 / Performances optiques avec TC1.4
  4. Optical Performances with the TC2.0 / Performances optiques avec TC2.0
  5. Comparison with the 100400GM + TC1.4
  6. Video & Conclusion

Categories: Lenses, Sony Lenses, Sony Zoom

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