Which lenses for A7RIV – Part 3 – Wide Angle : from 24mm

Table of contents / Table des matières

Part 3 – The Wide angle : from 24mm

Previous article : Part 2 – Ultra-Wide Angle : from 9mm up to 24mm

Next Article : Part 4 – Standard from 30 to 65mm

Buy me a Coffee – Donation

Help me to run this site and continue testing new lenses and products with a small donation

$3.00

The lens that shines out in this area is the Sony 24mm F1.4 GM which delivers outstanding performances on the A7RIV, followed closely by the Zeiss Loxia 25mm F2.4 and the Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051)

In the classical 24-70mm F2.8 category the Sony FE 24-70mm F2.8 GM II is the king followed by the Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art & Sigma 28-70 F2.8 DG DN Contemporary, Tamron 28-75mm F2.8 Di III VXD G2 A063 outperforms both Sony FE 24-70mm F2.8 GM and Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD that stays at “very good” levels only. There is now also the excellent Sony 20-70mm F4 G

Surprisingly the Sony FE 24-105 F4 G OSS reach the excellent grade and delivers better results than the Sony FE 24-70mm F2.8 GM on the A7RIV

Most of the others : Sony FE 24-70mm F4 Zeiss OSSSony FE 28-70mm F3.5-5.6 (Kit lens)Sony FE 28-60mm F4-5.6, Sony FE 28mm F2 are not recommended on A7RIV and the Sony FE 24-240mm F3.5-F6.3 is not recommended on any body except for casual photography on 24Mpix bodies

Offrez moi un café – Donation

Une petite donation de votre part m’aidera à maintenir ce site et à continuer à vous proposez des tests d’objectifs

€3.00

L’optique qui ressort de cette category est le Sony 24mm F1.4 GM qui atteint la note exceptionnel sur le A7RIV, suivi de près par les Zeiss Loxia 25mm F2.4 et  Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051) (excellent)

En zoom pro standard le Sony FE 24-70mm F2.8 GM II est le roi suivi par le Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art & Sigma 28-70 F2.8 DG DN Contemporary Tamron 28-75mm F2.8 Di III VXD G2 A063 atteignent l’excellence et surpassent les  Sony FE 24-70mm F2.8 GM et Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD qui ne sont que “très bon”. Il y a aussi l’excellent Sony 20-70mm F4 G

La surprise vient du Sony FE 24-105 F4 G OSS qui atteint l’excellence et délivre donc des meilleurs résultats que le Sony FE 24-70mm F2.8 GM sur A7RIV

La plupart des les autres: Sony FE 24-70mm F4 Zeiss OSSSony FE 28-70mm F3.5-5.6 (Kit lens)Sony FE 28-60mm F4-5.6, Sony FE 28mm F2 ne sont pas recommandés sur A7RIV et le Sony FE 24-240mm F3.5-F6.3 n’est recommandé sur aucun boitier sauf sur 24Mpix pour de la photo amateur à destination des réseau sociaux ou TV

Sony 24mm F1.4 GM

The Sony 24mm F1.4 GM give outstanding results on the Sony A7RIV and confirms it is one of the top 3 best lens for Sony E mount

Corners are only very good at F1.4 but they become outstanding at F2.8

For full size picture click here

Le Sony 24mm F1.4 GM donne des résultats exceptionnels sur le A7RIV et se classe parmi les 3 meilleures optiques pour la monture E

Les coins sont “Très Bon” à F1.4 et deviennent exceptionnels dès F2.8

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

FE 24mm F1.4 GM at 24 mm - 1-10 s à f - 1,4 à ISO 100-044
F1.4
FE 24mm F1.4 GM at 24 mm - 1-10 s à f - 1,4 à ISO 100-044-2
Centre F1.4 : Excellent
FE 24mm F1.4 GM at 24 mm - 1-13 s à f - 1,4 à ISO 100-036
Corners F1.4
FE 24mm F1.4 GM at 24 mm - 1-13 s à f - 1,4 à ISO 100-036-2
Corners F1.4 – Very Good
FE 24mm F1.4 GM at 24 mm - 1-3 s à f - 2,8 à ISO 100-038
Corners F2.8 – outstanding
Sony ILCE-7RM4 - FE 24mm F1.4 GM - 1-125 s à f - 13 - ISO 100-at 24 mm - 03
f – 13

see full size here

Sony ILCE-7RM4 - FE 24mm F1.4 GM - 1-125 s à f - 13 - ISO 100-at 24 mm - 03-2
Crop 100% F13
FE 24mm F1.4 GM at 24 mm - 1-200 s à f - 1,4 à ISO 100-450
1-200 s à f – 1,4 à ISO 100-450

Sigma 24mm F1.4 DG DN Art

The Sigma 24mm F1.4 DG DN (899 euros) is a very good lens overall and a significant improvement in terms of weight, size and AF vs the Sigma 24mm F/1.4 DG HSM Art (860 euros)

The lens is very versatile and will be the perfect choice for landscape, street photography, , low light, architecture, people reportage, full body portraits and this  both in photo and in video

It deliver excellent / outstanding sharpness at f2.8 up to F8 , very natural color rendering , excellent bokeh balls and has excellent AF, good resistance to flare. The background blur is quite soft at f1.4 in general but could become more busy with distracting background

Where it fell short is in term of CA at F1.4 and in term of sharpness on 50/61Mpix with only good performance at f1.4 and very good at F2. So not doing better than the Sigma 24mm F2 DG DN (619 euros) and doing less good than the Sony 24mm F1.4 GM (1450 euros) . However this difference of sharpness with the GM will not be visible on 24/33Mpix cameras

Le Sigma 24mm F1.4 DG DN (899 euros) est une très bonne optique globalement et montre une nette amélioration point de vue taille , poids et AF par rapport à l’ancien Sigma 24mm F/1.4 DG HSM Art (860 euros)

Cet objectif est très polyvalent et sera idéal pour du paysage, de l’architecture, de la photo de rue, du reportage, du portrait en plein pied, de la photo de nuit, et cela tant en photo qu’en vidéo

Le piqué est excellent de F2.8 ) F8 , le rendu des couleur très naturel, les ronds de bokeh excellent et l’AF très rapide et précis. Le flou d’arrière est assez doux à F1.4 en général mais peut devenir un peu plus nerveux avec les arrière plans plus complexes

Ses défauts principaux sont le niveau d’aberrations chromatiques à pleine ouverture et les performances ent ere de piqué” sur 4//61Mpix avec un piqué seulement bon à F1.4 et très bon à F2. Donc des performances similaires aux Sigma 24mm F2 DG DN (619 euros) et moins bonnes que le Sony 24mm F1.4 GM (1450 euros) qui atteint l’excellence à pleine ouverture. Néanmoins cette différence ne sera pas visible sur des capteurs de 24 ou 33mpix

Sigma 24mm F/1.4 DG HSM Art

The Sigma 24mm F/1.4 DG HSM Art is a very good lens with excellent to outstanding results in the centre , unfortunately you need to wait until F4 to have very good corners and F5.6 for excellent ones. Good bokeh and color rendition but overall well below the Sony 24mm F1.4 GM

For some photos samples you can check : Sigma 24mm F1.4 DG HSM Art

Le Sigma 24mm F/1.4 DG HSM Art est un très bonne optique avec des excellent à superbes résultats au centre, malheureusement on doit attendre F4 pour avoir de très bon coins et F5.6 pour atteindre l’excellence. Bon bokeh et très bon rendu des couleurs mais bien en dessous du Sony 24mm F1.4 GM

Pour plus d’exemples de photos c’est ici : Sigma 24mm F1.4 DG HSM Art

24mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 24 mm - 1-8000 s à f - 1,4 à ISO 100-052

24mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 24 mm - 1-2000 s à f - 1,4 à ISO 100-222
24mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 24 mm – 1-2000 s à f – 1,4 à ISO 100-222
24mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 24 mm - 1-2000 s à f - 1,4 à ISO 100-222-2
crop 100%
24mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 24 mm - 1-1000 s à f - 1,4 à ISO 100-208
24mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 24 mm – 1-1000 s à f – 1,4 à ISO 100-208

Samyang 24mm F1.8 AF

The Samyang 24mm F1.8 AF (500 euros) is an excellent compact and affordable all around 24mm. Of course the Sony 24mm F1.4 GM (1400 euros) does better in term of sharpness but this is at 2.5x the price and will be mainly visible on 42/50/61Mpix cameras.

The Samyang offer very nice bokeh, very good AF , Excellent sharpness in the centre when closed down a little bit, low CA and good resistance to flare. A very well balanced lens

Competitors like the Viltrox 24mm F1.8 , Sony 24mm F2.8 G , Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051) can equal them on some points (Bokeh and Color for the Viltrox, sharpness for the Sony) or be better on one point (eg Tamron for sharpness) but none of them can combine all the very good points you find in the Samyang (except the 24 GM at 2.5x the price)

Highly recommended for budget shooters, travelers, and 24Mpix cameras owners

Le Samyang 24mm F1.8 (500 Euros) est un excellent 24mm généraliste compact et à prix raisonnable. Bien entendu le Sony 24mm F1.4 GM (1400 euros) fait mieux en terme de piqué mais à 2,5x le prix ! et cela se verra surtout sur des capteurs de 42/50/61Mpix

Le Samyang produit de très beaux ronds de bokeh , un flou d’arrière plan très doux, un piqué excellent au centre quand on ferme un peu le diaphragme, de faibles aberrations chromatiques et une bonne résistance au flare. Globalement une optique très équilibrée

Ses concurrents directs comme les Viltrox 24mm F1.8 , Sony 24mm F2.8 G , Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051), peuvent l’égaler sur certains points (le bokeh pour le Viltrox, le piqué pour le Sony 24 F2.8 G), ou même le dépasser (le Tamron pour le piqué) mais aucun n’est aussi bon dans tous les domaines (à part bien sur le Sony 24mm F1.4 GM)

Conclusion : excellent rapport qualité prix et recommandé pour les budget serrés, ceux qui veulent voyager léger ou tous les possesseurs d’un capteur 24Mpix

Viltrox 24mm F1.8

The Viltrox 24mm F1.8 (440$) is a very nice 24mm with AF offering a large aperture to produce smooth background blur compared to other option limited at F2.8 or F3.5

Color and bacground blur are very pleasant. Sharpness at f5.6 is very good for landscape (even on 61Mpix) and Portrait are really nice on 24Mpix or 42Mpix. Important Flare / CA / Vignetting are the biggest flaws of this lens

At this price don’t expect same performance as the Sony 24mm F1.4 GM (1400 euros) that stays the king of the 24mm. Results will be very good on a 24Mpix camera. 

The clickless Aperture ring is a key plus for video shooters , this combined with a minimal focus breathing will make it very appropriate for budget video shooters

Le Viltrox 24mm F1.8 (459 Euros) est un bon objectif 24mm avec AF et grande ouverture et offre une alternative interessante aux autre 24mm F2.8 / F3.5

Le rendu colorimétrique et le flou d’arrière plan sont très bon. Le piqué à F5.6 est très bon sur tout le champ pour du paysage (même sur les 61Mpix du A7RIV) , les portraits sont très bon sur un boitier 24Mpix et 42Mpix mais moins sur les 61Mpix. L’importante flare , le niveau des aberrations chromatiques élevé et le vignettage important sont sans doute les plus gros défauts de cette optique

A ce prix n’espèrerez pas les même performance que le Sony 24mm F1.4 GM (1400 euros) qui reste le roi des 24mm. Les résultats seront très bons sur un boitier de 24Mpix. 

La bague d’ouverture sans clics est un vrai plus pour la vidéo, cela combiné avec un focus breathing minimal en fait un objectif idéal pour la vidéo

Sigma 24mm F2 DG DN

The Sigma 24mm F2 DG DN Contemporary (619 euros) is the one we were expecting from Sigma, after the Sigma 24mm F3.5 DG DN Contemporary (530 euros) that was really focus on lens size but with a very slow aperture, we have now a more classical prime focusing on excellence and compactness while keeping a fast aperture

The lens offers globally excellent results overall : excellent sharpness on the entire frame, excellent build quality and ergonomics, very good background blur and bokeh balls, very low coma for Astrophotography, reasonable price. The only downside are the high distortion (not a real issue when we will have a Lightroom profile) and the average resistance to flare

Closest competitors like the Samyang 24mm F1.8 AF (500 euros) , Viltrox 24mm F1.8 (400 euros), offers much less consistenty from centre to corners which is a key feature for a landscape lens and show a significant less good build quality. So the price of 619 euros is fully justified

If you are on a budget and ok with F2.8 , the Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051) (250 euros) is offering excellent performances for the price (excellent sharpness, but slow AF and lower build quality)

So overall , the Sigma 24mm F2 DG DN is an excellent lens for street photography, landscape, travel, astrophotography that will perform very well on 24, 42 , 50, 61 Mpix sensor.

The best 24mm overall staying the Sony 24mm F1.4 GM (1600 euros) which costs 2.5x times the price of the Sigma

Highly recommended

Sigma 24mm F2 DG DN

Le Sigma 24mm F2 DG DN Contemporary (619 euros) est celle que l’on attendait , après le Sigma 24mm F3.5 DG DN Contemporary (530 Euros) qui misait avant tout sur la compacité, on a une optique plus classique mais qui recherche toujours la performance maximale dans le plus petit format.

L’optique offre d’excellents résultats globalement : excellent piqué sur l’entièreté du champ, excellente qualité de construction, légère et compacte, très bonne ergonomie (bague d’ouverture avec clics) , très beau flou d’arrière plan et ronds de bokeh , très peu de coma (très bon pour l’astrophotographie) , prix raisonnable. Les seuls gros défauts sont la distorsion (qui sera corrigé prochainement par Lightroom). et la résistance eau flare très moyenne

Les concurrent les plus proches comme le Samyang 24mm F1.8 AF (500 euros), et le Viltrox 24mm F1.8 (400 euros), offre une bien moindre homogénéité de piqué entre le centre et les coins ce qui est pourtant un critère clé sur une optique grand angle et la qualité de construction de ces deux optiques est largement inférieure au Sigma. Le prix de 619 euros est donc pleinement justifié

Si votre budget est plus réduit et qu’une ouverture de f2.8 est suffisante pour vous, alors le Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051) (250 euros) sera un excellent choix avec un excellent piqué mais avec un AF plus poussif et une qualité de construction moindre

Globalement , le Sigma 24mm F2 DG DN est une excellente optique pour la photographie de rue, de paysage, d’astrophotographie et excellera sur tous les capteurs du 24 au 61Mpix

Le meilleur 24mm toute catégorie restant le Sony 24mm F1.4 GM (1600 euros) mais qui coute 2.5 fois le prix du Sigma !

Le sigma 24mm F2 DG DN est le meilleur 24mm F2 disponible actuellement , à recommander sans hésitation

Kipon Iberit 24mm F2.4

The Kipon Iberit 24mm F2.4 is the most disappointing lens of the Kipon Iberit series. Centre shaprness is only usable at F5.6 and corners are never good. Bokeh and color rendition on the opposite are good

For some photos samples you can check : Kipon Iberit 24mm F2.4

Le Kipon Iberit 24mm F2.4 est la moins bonne de la série des Kipon Iberit. Le piqué au centre est correct à F5.6 mais les coins ne sont jamais bons. Le bokeh et le rendu des couleurs eux sont bons

Pour plus d’exemples de photos c’est ici : Kipon Iberit 24mm F2.4

F2.4, Kipon Iberit 24mm F2.4- ISO 100-0,5 s 008-2
F2.4 centre
F2.4, Kipon Iberit 24mm F2.4- ISO 100-0,5 s 024-2
F2.4 corners
F2.4, Kipon Iberit 24mm F2.4- ISO 100-1-80 s 057

F2.4
F11, Kipon Iberit 24mm F2.4- ISO 100-1-320 s 064

F4, Kipon Iberit 24mm F2.4- ISO 800-1-60 s 040
F4

Sony 24mm F2.8 G

The Sony 24mm F2.8 G (700 euros) is a extremely light and compact lens, optimized for landscape and video

Sharpness is excellent wide open even on A7RIV but its performance decrease when aperture is closed , which is counter intuitive for a wide angle lens that will be used in Landscape. Fortunately performances stay very good for distant subject but corners are only good for medium distance subject at F5.6

Bokeh Balls and color rendition are Good to very good wide open. but background blur can be a bit nervous. Its distorsion is huge and the lens can not be used in raw without software correction

Its ergonomics makes it ideal for video usage whether is is handled , on a gimbal or for vlog. very good resistance to flare, low level of CA are also appreciated

It will also be at ease for street photography being very light , compact and discrete , especially on a A7C

Its main competitor are the the Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051) (300 euros) , the Samyang 24mm F1.8 AF (500 euros) , Viltrox 24mm F1.8 (400 euros), Sigma 24mm F3.5 DG DN Contemporary (550 euros).

  • For landscape photography , the Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051) will offer the best performance at a very cheap price
  • As a generalist 24mm the Samyang 24mm F1.8 will be best being very good for Street, Portraits, Astrophotography, Landscape & Video
  • For Vlog / Gimbal and for traveling light the Sony 24mm F2.8 will be the best

Recommended for A7C shooters and Vloggers

Le Sony 24mm F2.8 G (700 euros) est une optique ultra compacte et très légère, optimisée pour le paysage et la vidéo

Le piqué est excellent à pleine ouverture au centre , même sur A7RIV, mais les performances diminuent au fur et a mesure que l’on ferme l’ouverture, ce qui est plutôt inhabituel et embêtant pour une optique grand angle qu’on utilisera en paysage. Heureusement quand la mise au point est à longue distance les performances restent très bonnes dans les coins. Cela se gate surtout à moyenne et courte distance dans les coins

Les ronds de bokeh et le rendu des couleurs sont bons à très bons à pleine ouverture mais , le flou d’arrière plan peut être un peu nerveux quand l’arrière plan est fouilli. La distorsion est très importante et on ne pourra utiliser le raw sans avoir de profil de correction optique.

Son ergonomie la rend idéale pour une utilisation en video que ce soit derrière la caméra sur une gimbal ou en Vlog. Son faible niveau d’AC et très bonne résistance au flare , sont également des plus très appréciables

L’optique sera également très à l’aise en photo de rue ou de voyage étant très légère, compacte et discrète, spécialement sur un A7C

Les principaux concurrents sont les Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051) (300 euros) , Samyang 24mm F1.8 AF (500 euros) , Viltrox 24mm F1.8 (400 euros), Sigma 24mm F3.5 DG DN Contemporary (550 euros).

  • Pour de la photo de paysage le Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051) vous offrira les meilleures performances à tout petit prix (250-300 euros)
  • En 24mm généraliste le Samyang 24mm F1.8 est le complet donnant de très bons résultats dans tous les genres : Rue, Paysage, portraits, Astrophotographie
  • Le Sony 24mm F2.8 G sera le meilleur pour du Vlog, sur une gimbal ou en voyage où il faudra voyager léger et rester discret

Recommandé pour les boitiers A7C et les Vloggers

Samyang 24mm F2.8 AF

The Samyang 24mm F2.8 AF is a small and cheap compact lens. It is a nice lens on A7III but it can”t sustain the 61Mpix of the A7RIV. The sharpness is at best very good in the centre and corners are lagging behind

For some photos samples you can check : Samyang 24mm F2.8 AF

Le Samyang 24mm F2.8 AF est une optique très compacte et bon marché et elle était fort sympathique sur un A7III mais elle ne suit pas du tout sur les 61Mpix du A7RIV. Son piqué au centre est au mieux très bon et les coins sont à la traine

Pour plus d’exemples de photos c’est ici : Samyang 24mm F2.8 AF

SAMYANG AF 24mm F2.8 at 24 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-203
F2.8
SAMYANG AF 24mm F2.8 at 24 mm - ¹⁄₃₂₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-171

SAMYANG AF 24mm F2.8 at 24 mm - ¹⁄₈₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-248
F2.8
SAMYANG AF 24mm F2.8 at 24 mm - ¹⁄₈₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-248-2
crop 100% @ F2.8

Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051)

The Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051) give outstanding results on the Sony A7RIV its main issue it its “slow” parterre of F2.8 for a prime

Price is really moderate (450 euros) and it is a bargain for such performances

For full size picture click here

Le Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051) donne des résultats exceptionnels sur le A7RIV , son défaut principal est sa faible ouverture pour une focale fixe : F2.8

Son prix (450 euros) est très raisonnable compte tenu de ces excellentes performances

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

E 24mm F2.8 F051 at 24 mm - 0,5 s à f - 2,8 à ISO 100-020-2
Tamron F2.8
E 24mm F2.8 F051 at 24 mm - 1-250 s à f - 3,5 à ISO 3200-103
1-250 s à f – 3,5 à ISO 3200

Sony FE 24-70mm F2.8 GM II

The Sony 24-70mm F2.8 GM II is a new masterpiece from Sony that follows the same design approach as the Sony 70-200mm F2.8 GM II OSS : sharper , lighter, faster & video improvements

The lens is boringly excellent : excellent to outstanding sharpness with only a minor drop in corners (very good to excellent), superb color rendition and microconstrast. Very nice bokeh balls and soft background blur. AF excellent in all scenarios, Very good resistance to flare, superb ergonomics for video with no focus breathing parfocal and a real aperture ring

The only drawback I could find is some onion pattern in the bokeh balls in difficult situations and of course the price !

The lens is an absolute must if you own the A1 to benefit from the 30fps or to fully resolve the 61Mpix of the A7RIV or if you do a lot of videos. For the others case the Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art is producing 80% of the performance of the GM II for half the price

Highly recommended

Le Sony 24-70mm F2.8 GM II est un nouveau petit chef d’oeuvre , il reprend les codes du Sony 70-200mm F2.8 GM II OSS : plus piqué , plus léger, plus rapide et optimisation vidéo

L’objectif est excellent à tous les niveaux : excellent à superbe piqué avec une légère chute dans les coins (très bons à excellents) , superbe rendu des couleurs et microconstraste. Très beaux ronds de bokeh et flou d’arrière plan tr!s doux . AF excellent dans tous les scénarios , très bonne résistance au flare pour un 24-70, superbe performance ne vidéo avec la bague d’ouverture, parfocal, et focus breathing quasi null.

Le seul reproche que je peux lui faire à part son prix, est le bokeh en tranches d’oignons dans certains cas difficiles

Cet objectif est un indispensable si vous possédez le A1 pour bénéficier des 30 I/sec ou si vous avez le A7RIV pour tirer la quintessence des 61Mpix à toutes les focales, ou si vous faites beaucoup de vidéos (sur tous les boitiers). Dans tous les autres cas le Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art offre 80% des performances du GM pour 50% de son prix

A recommander sans hésitation

Sony FE 24-70mm F2.8 GM

The Sony 24-70 F2.8 GM disappoints a little bit on the Sony A7RIV : although it is very good to excellent in the centre , you already see some sharpness softening at 1/3 of the frame

In term of behavior it is certainly less good than the Sony FE 16-35 mm F2.8 GM

The Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD does not perform better than the Sony 24-70 F2.8 GM

The lens is still very good , but you won’t get better results on the A7RIV than on the A7RIII

The new Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art achieves to outperform the Sony and the Tarmon and reaches the outstanding grade at 35 to 70mm but only in the centre it is the new recorded 24-70 F2.8 on A7RIV , if you look for more consistency and better grade than the Sony then the Sony FE 24-105 F4 G OSS that provides a excellent sharpness and more consistency on the A7RIV

For full size picture click here

Le Sony 24-70 F2.8 GM déçoit sur le Sony A7RIV : bien que Très Bon à excellent au centre , on voit déjà le piqué qui s’affaiblit à la ligne des tiers

En terme de de qualité sur l’ensemble du champ il est clairement en dessous du Sony FE 16-35 mm F2.8 GM

Le Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD ne fait pas mieux que le Sony 24-70 F2.8 GM

L’objectif reste Très Bon mais on obtiendra pas de meilleures images sur le A7RIV que sur le A7RIII.

Le nouveau Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art  atteint lui la note superbe au centre entre 35 et 70mm et est le nouveau maitre achat des 24-70 F2.8 . Mais les coins ne sont que très bons en général. Si l’on cherche un excellent résultat avec des résultats plus consistants alors le Sony FE 24-105 F4 G OSS est le meilleur choix

Il y a en tout cas matière à ce que Sony sorte un Sony 24-70 F2.8 GM Mark II

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

FE 24-70mm F2.8 GM at 70 mm - 1-3 s à f - 2,8 à ISO 100-137
70mm F2.8 centre
FE 24-70mm F2.8 GM at 70 mm - 1-3 s à f - 2,8 à ISO 100-137-2
Crop 100% Centre very good
FE 24-70mm F2.8 GM at 70 mm - 1-3 s à f - 2,8 à ISO 100-137-3
crop 100% 1/3 line decrease of sharpness visible
FE 24-70mm F2.8 GM at 70 mm - 1-3 s à f - 2,8 à ISO 100-131
70mm F2.8 – corner
FE 24-70mm F2.8 GM at 70 mm - 1-3 s à f - 2,8 à ISO 100-131-2
crop 100% Corners – 70mm F2.8 – Good
Sony ILCE-7RM4 - FE 24-70mm F2.8 GM - 1-125 s à f - 13 - ISO 100-at 59 mm - 01
59mm F13

see full size here

Sony ILCE-7RM4 - FE 24-70mm F2.8 GM - 1-125 s à f - 13 - ISO 100-at 59 mm - 01-2
Crop 100% – Very Good

Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art

  • The Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art shows an impressive performance in the centre (outstanding grade achieved), with results becoming better and better as you increase the focal length
  • Only the 24mm is weaker with a  “very good” grade
  • Corners however are max very good and only good at 50mm 

An excellent performance for a zoom at that price (1200 euros) and the #1 choice for a 24-70 on the A7RIV

For full size picture click here

Le Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art

  • Au centre les résultats sont impressionnants pour un Zoom avec des résultats  qui atteigne la note superbe et qui vont en s’améliorant au fur et à mesure que la focale augmente
  • Seul le 24mm est un peu plus faible et n’atteint que la note “très bien”
  • Les coins sont au max “très bien” et seulement bien à 50mm

Une excellente performance pour un zoom à ce prix (1200 euros) et le choix numero 1 pour un zoom standard sur A7RIV

Pour les extraits en pleine résolution c’est ici

24-70mm F2.8 DG DN | Art 019 at 70 mm - 1-4 s à f - 2,8 à ISO 100-363
70mm F2.8
24-70mm F2.8 DG DN | Art 019 at 70 mm - 1-250 s à f - 2,8 à ISO 160-125

Samyang 24-70mm F2.8

The Samyang 24-70mm F2.8 (900 euros) is globally a very good lens at a reasonable price but the competition is very tough and offer excellent options that are all better in one or several areas compared to the Samyang 24-70 F2.8

  • Area where the Samyang is below its peer are sharpness , build quality/ergonomics , size and weight, AF , bokeh balls shapes,
  • Areas where it is similar or among the best are : color rendition , background blur
  • Area where it is above the others : Distortion , Vignetting , ergonomics for video, focus breathing , par focal (when starting at 70mm)
  • If you need a 24-70 my recommendation stay the Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art (1200 euros) better in all areas (except video) for a price tag +33%
  • if you want the best option at similar price and are ready to sacrifice the 24mm , then the Sigma 28-70 F2.8 DG DN Contemporary is the best option at 50% of the weight
  • For pure video work and for 24/33Mpix where you really need the 24mm, the Samyang is a recommended choice

Recommended for video work

Le Samyang 24-70 F2.8 AF (900 euros) est globalement une très bonne optique à un prix décent mais la concurrence est très rude et beaucoup d’autres options existent qui sont meilleures dans un ou plusieurs domaines comparés au Samyang

Le Samyang est par rapport a ses concurrents

  • moins bons en terme de : piqué , qualité de construction, ergonomie, poids et taille, AF, formes des ronds de bokeh
  • similaire : rendu des couleurs et Lou d’arrière plan
  • meilleure en terme de distorsion, vignettage , ergonomie en vidéo (basque d’ouverture) , focus breathing, par focal (avec mise au point initiale à 70mm)
  • Si on a vraiment besoin d’un 24-70mm commençant à 24mm ma recommandation sera pour le Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art certes 300 euros plus cher (1200 euros) mais meilleur sur presque tous les critères (sauf pour la vidéo)
  • Pour la meilleur option à prix similaire en sacrifiant le 24mm, alors le Sigma 28-70 F2.8 DG DN Contemporary est le meilleur à la moitié du poids su Samyang
  • Pour de la pure vidéo et pour des capteurs 24/33Mpix , le Samyang sera le meilleur choix

A recommander pour de la vidéo

Sony FE 24-70mm F4 Zeiss OSS

The Sony FE 24-70mm F4 Zeiss OSS was already limited on a 24Mpix sensor and to avoid on a 42Mpix, obviously on the 61Mpix it is not recommended

It only achieve good results in the centre at 24mm F4 and average at 50 and 70mm

Corners are bad at 24 & 70mm at F4

For full size picture click here

Le Sony FE 24-70mm F4 Zeiss OSS était déjà limite sur un capteur de 24 Mpix et était à éviter sur 42Mpix , donc sur 61Mpix il est à proscrire

Seul le grade “bon” est atteint au centre à 24mm et moyen à 50 et 70mm

Les coins sont mauvais à 24 et 70mm à F4

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

FE 24-70mm F4 ZA OSS at 24 mm - 0,6 s à f - 4,0 à ISO 100-026
24mm F4
FE 24-70mm F4 ZA OSS at 24 mm - 0,6 s à f - 4,0 à ISO 100-026-2
crop 100% 24mm F4 – good
FE 24-70mm F4 ZA OSS at 24 mm - 1,3 s à f - 4,0 à ISO 100-001
24mm F4 corner
FE 24-70mm F4 ZA OSS at 24 mm - 1,3 s à f - 4,0 à ISO 100-001-2
Corners Crop 100% 24mm F4 – Bad
FE 24-70mm F4 ZA OSS at 70 mm - 1-400 s à f - 6,3 à ISO 100-002
FE 24-70mm F4 ZA OSS at 70 mm – 1-400 s à f – 6,3 à ISO 100-002

Sony FE 24-105 F4 G OSS

The Sony FE 24-105 F4 G OSS is an excellent lens with very good to excellent sharpness over the entire range and very consistent from centre to border

It gives better results than the Sony FE 24-70mm F2.8 GM, for a price -35%

For full size images see here

Le Sony FE 24-105 F4 G OSS offre des résultats excellents avec un piqué Très Bon à excellent sur toute la page focale couverte et très consistent du centre au bords

Les résultats sont meilleurs que le Sony FE 24-70mm F2.8 GM, pour un prix inférieur de plus de 35%

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

FE 24-105mm F4 G OSS at 24 mm - 0,8 s à f - 4,0 à ISO 100-019
24mm F4
FE 24-105mm F4 G OSS at 24 mm - 0,8 s à f - 4,0 à ISO 100-019-2
crop 100% centre – 24mm F4 – Excellent
FE 24-105mm F4 G OSS at 24 mm - 1,6 s à f - 4,0 à ISO 100-024
Corner 24mm F4
FE 24-105mm F4 G OSS at 24 mm - 1,6 s à f - 4,0 à ISO 100-024-2
crop 100% – Corner 24mm F4 – very good
FE 24-105mm F4 G OSS at 105 mm - 1,0 s à f - 4,0 à ISO 100-001
105mm F4 centre
FE 24-105mm F4 G OSS at 105 mm - 1,0 s à f - 4,0 à ISO 100-001-2
crop 100% 105mm F4 centre – excellent
FE 24-105mm F4 G OSS at 105 mm - 1,0 s à f - 4,0 à ISO 100-041
105mm F4 corner
FE 24-105mm F4 G OSS at 105 mm - 1,0 s à f - 4,0 à ISO 100-041-2
crop 100% – 105mm F4 corner – Good/ very Good
FE 24-105mm F4 G OSS at 73 mm - 1-320 s à f - 4,0 à ISO 1000-800
FE 24-105mm F4 G OSS at 73 mm – 1-320 s à f – 4,0 à ISO 1000-800
FE 24-105mm F4 G OSS at 73 mm - 1-320 s à f - 4,0 à ISO 1000-800-2
FE 24-105mm F4 G OSS at 73 mm – 1-320 s à f – 4,0 à ISO 1000-800-2

Sigma 24mm F3.5 DG DN Contemporary

The Sigma 24mm F3.5 DG DN Contemporary (530 euros) is a special lens designed for heavy duty job on the field (reportage, street, shoot under the rain…). It offers very reliable performance , excellent ergonomics in a very compact size and is very discrete if you work in a unsafe place, with very good results straight out of the camera and very good soft background blur for close shots (min focusing distance <11cm)

It is not a lens for the casual shooter that will prefer the Tamron 24mm F2.8 (450 euros) that offer a better aperture and better sharpness on 61Mpix and a bit more creative possibility thanks to it F2.8 aperture but with not at all the same build quality and ergonomics

Le Sigma 24mm F3.5 DG DN Contemporary (530 Euros) est une optique destiné au reportage dans les conditions difficiles. Cette une optique indestructible qui survivra à votre boitier ! L’optique est fiable , compacte et très discrète ergonomique (bague d’ouverture) et délivre des images naturelles et consistantes. Le piqué est excellent au centre mais les coins gagneront à ce que l’on ferme à F5.6. Le flou d’arrière plan est également très doux pour les photos rapprochées (distance min de mise au point très courte <11cm)

Ce n’est clairement pas l’optique pour un amateur qui lui préférera sans doute le Tamron 24mm F2.8 (450 euros) qui offre un piqué plus consistant dès la pleine ouverture et un peu plus de possibilité artistiques grâce son ouverture de F2.8, mais on a pas du tout la même qualité de fabrication ni la même ergonomie

Sony FE 24-240mm F3.5-F6.3

Well the Sony FE 24-240mm F3.5-F6.3 is the less good zoom of the entire Sony lens lineup , with less good results than the kit lens. only recommended for casual  shooters on a 24Mpix who do not want to change lens and don’t crop massively or print large

Centre is average and corners are bad on the Sony A7RIV

For full size pictures click here

Le Sony FE 24-240mm F3.5-F6.3 est le moins bon des zoom de la gamme Sony , avec des résultats en dessous du zoom de kit. Il n’est recommandé que pour un usage amateur sur 24Mpix pour les personnes désireuse d’avoir un zoom a tout faire et qui ne publie que sur les réseaux sociaux , en petit format ou sur leur TV Full HD

Le centre est moyen et les coins sont mauvais sur Sony A7RIV

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

FE 24-240mm F3.5-6.3 OSS at 24 mm - 0,5 s à f - 3,5 à ISO 100-001
24mm F3.5
FE 24-240mm F3.5-6.3 OSS at 24 mm - 0,5 s à f - 3,5 à ISO 100-001-2
crop 100% centre – Average
FE 24-240mm F3.5-6.3 OSS at 24 mm - 1,0 s à f - 3,5 à ISO 100-014
24mm Corner F3.5
FE 24-240mm F3.5-6.3 OSS at 24 mm - 1,0 s à f - 3,5 à ISO 100-014-2
Crop 100% corner – 24mm F3.5 – Bad
FE 24-240mm F3.5-6.3 OSS at 24 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 8,0 à ISO 100-073

Zeiss Batis 25mm F2

The Zeiss Batis 25mm F2 is the most disappointing lens of the Batis series on the Sony A7RIV: It is only average at F2 and need to be closed down to F4 to reach an excellent grade

The Tamron 24mm F2.8 and Sony 24mm F1.4GM offer much better performance

For photos samples click here

Le Zeiss Batis 25mm F2 est l’optique qui m’a le plus déçu sur A7RIV. Elle est seulement moyenne à F2 et nécessite d’être fermée à F4 pour atteindre l’excellence.

Le Tamron 24mm F2.8 et le Sony 24mm F1.4GM offrent de bien meilleures performances

Pour des photos d’exemples c’est ici

ZEISS Batis 2-25 at 25 mm - ¹⁄₂₀₀ s à ƒ - 11 à ISO 100-046

ZEISS Batis 2-25 at 25 mm - ¹⁄₈₀₀ s à ƒ - 2,0 à ISO 100-064

Zeiss Loxia 25mm F2.4

The Zeiss Loxia 25mm F2.4 is an excellent lens , already excellent wide open it become outstanding at F4. Corners are also excellent. Bokeh and color rendition are excellent

The only drawback for some people will be the lack of AF and the limited aperture of F2.4

For some photos samples you can check : Zeiss Loxia 25mm F2.4

Le Zeiss Loxia 25mm F2.4 est une excellente optique : le piqué est excellent au centre à pleine ouverture et devient superbe à F4 . Les coins sont excellents. Le Bokeh et le rendu des couleurs sont superbes aussi

Le seul désavantage pour certains photographe sera l’absence d’AF et l’ouverture limitée de F2.4

Pour plus d’exemples de photos c’est ici : Zeiss Loxia 25mm F2.4

ZEISS Loxia 2.4-25 at 25 mm - ¼ s à ƒ - 2,4 à ISO 100-233-2
ƒ – 2,4
ZEISS Loxia 2.4-25 at 25 mm - ⅕ s à ƒ - 2,4 à ISO 100-239-2
corners F2.4
ZEISS Loxia 2.4-25 at 25 mm - ¹⁄₁₆₀ s à ƒ - 2,4 à ISO 100-238
F2.4 – Harsch sun
ZEISS Loxia 2.4-25 at 25 mm - 1-125 s à f - 2,4 à ISO 2000-103
ZEISS Loxia 2.4-25 at 25 mm – 1-125 s à f – 2,4 à ISO 2000-103
ZEISS Loxia 2.4-25 at 25 mm - 1-125 s à f - 2,4 à ISO 2000-103-2
crop 100% : F2.4 !
ZEISS Loxia 2.4-25 at 25 mm - ¹⁄₂₅₀ s à ƒ - 3,2 à ISO 800-843
ZEISS Loxia 2.4-25 at 25 mm – ¹⁄₂₅₀ s à ƒ – 3,2 à ISO 800-843
ZEISS Loxia 2.4-25 at 25 mm - ¹⁄₂₅₀ s à ƒ - 3,2 à ISO 800-843-2
Crop 100% , F3.2

Sigma 28mm F/1.4 DG HSM Art

The Sigma 28mm F/1.4 DG HSM Art is certainly the best 28mm in the market, results are excellent and become outstanding as of F4 , corners become excellent as of F2.8. Bokeh and color rendition are also excellent. The main disadvantages are the size , weight and price. but if you love the 28mm focal length this is the way to go

For some photos samples you can check : Sigma 28mm F1.4

Le Sigma 28mm F/1.4 DG HSM Artest certainement le meilleur 28mm du marché, les résultats en terme de piqué sont excellent et deviennent superbe à orator de F4. Les coins  sont excellents à partir de F2.8. Le Bokeh et le Rendu des Couleurs sont eux aussi excellents. On regrettera principalement sa taille, son poids et son prix, mais si vous aimez la focale de 28mm, il n’y a pas à hésiter

Pour plus d’exemples de photos c’est ici : Sigma 28mm F1.4

28mm F1.4 DG HSM | Art 019 at 28 mm - 1-6 s à f - 2,0 à ISO 100-011

F2 Centre
28mm F1.4 DG HSM | Art 019 at 28 mm - 1-4 s à f - 2,0 à ISO 100-002
F2 corners
28mm F1.4 DG HSM | Art 019 at 28 mm - ¹⁄₄₀₀₀ s à ƒ - 1,4 à ISO 100-275
¹⁄₄₀₀₀ s à ƒ – 1,4 à ISO 100
28mm F1.4 DG HSM | Art 019 at 28 mm - ¹⁄₄₀₀₀ s à ƒ - 1,4 à ISO 100-275-2
crop 100% f1.4
28mm F1.4 DG HSM | Art 019 at 28 mm - ¹⁄₆₄₀ s à ƒ - 1,4 à ISO 100-205
F1.4
28mm F1.4 DG HSM | Art 019 at 28 mm - ¹⁄₈₀₀₀ s à ƒ - 1,4 à ISO 100-203
F1.4
28mm F1.4 DG HSM | Art 019 at 28 mm - ¹⁄₅₀ s à ƒ - 8,0 à ISO 100-107
¹⁄₅₀ s à ƒ – 8,0 à ISO 100

Viltrox 28mm F1.8

The Viltrox 28mm F1.8 (379$ / 428 euros) is completing the extensive Viltrox lineup of F1.8 Prime (16mm up to 85mm). The lens is globally offering very good performances (Sharpness, bokeh, color rendition, lens profile in Lightroom ) in a compact and light format (367g), with an aperture ring for video and at a reasonable price. All is not perfect and resistance to flare and AF could be better but not at this weight and price

Globally is does better than the Sony FE 28mm F2, but for the ones that look for the absolute best performance the Sigma 28mm F/1.4 DG HSM Art (700 euros , 985g) if the best but at a weight x 2.5 and a price +80%

Le Viltrox 28mm F1.8 (379$ / 428 euros) vient compléter la gamme très fournie de Viltrox de focales fixe F1.8 allant du 16mm au 85mm. L’object offre de très bonnes performance piqué, bokeh, rendu des couleurs, correction optiques en Lightroom) dans un format compact, léger (367g) , avec une bague d’ouverture pour la vidéo et à un prix serré. Tout n’est parfait et on peut faire mieux en terme de résistance au flare, d’AF , mais pas à ce prix ni à ce poids

Globalement il fait mieux que le Sony FE 28mm F2, mais pour ceux qui recherche la performance pure le Sigma 28mm F/1.4 DG HSM Art (700 euros , 985g) offrira ce qu’il ya de mieux mais pour un poids X2.5 et un prix +80%

Sony FE 28mm F2

The Sony FE 28mm F2 is a nice little lens was very good on the A7III and still good on A7RIII, but it reach its limit: although the centre is very good to excellent when you close down but the corners are suffering a lot and aperture need to be closed down to F5.6 to reach max good results

For full size picture click here

Le Sony FE 28mm F2 est une petit optique qui était très bonne sur A7III et encore bonne sur A7RIII , mais elle atteint ici sa limite, le centre est très bon à excellent quand on ferme le diaphragme, mais les coins souffrent beaucoup et ont besoin d’être à F5.6 pour atteindre tout juste le grade “bon”

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

FE 28mm F2 at 28 mm - 1-6 s à f - 2,0 à ISO 100-099
F2 centre
FE 28mm F2 at 28 mm - 1-6 s à f - 2,0 à ISO 100-099-2
crop 100% F2 Centre – Good
FE 28mm F2 at 28 mm - 1-4 s à f - 2,0 à ISO 100-106
F2 corner
FE 28mm F2 at 28 mm - 1-4 s à f - 2,0 à ISO 100-106-2
crop 100% F2 Corner – Bad
FE 28mm F2 at 28 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 8,0 à ISO 100-018
FE 28mm F2 at 28 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 8,0 à ISO 100-018

Lensbaby Velvet 28mm F2.5

The Lensbaby Velvet 28mm F2.5 (600 euros) is a very specialised lens, that enter in the category of “Artistic lens” it can not be used day to day like a traditional 28mm

The lens is to be used for its soft focus effect that you can adjust between F2.5 and F4. As of F5.6 the soft focus effect is gone and the lens behave more like a standard 28mm but the sharpness is only average. You like it or you hate it but the lens does not let you insensitive

Le Lensbaby Velvet 28mm F2.5 (600 euros)  est un objectif très spécialisé qui rentre dans la catégorie “artistique” , il ne peut en aucun cas remplacer un 28mm classique, n’ayant de netteté acceptable que vers F11

A pleine ouverture tout l’image est douce et baigne dans une sorte de brouillard. A F4 l’image s’améliore un peu mais reste molle. On aime ou on déteste mais on ne reste pas indifférent à ce rendu si particulier

F2.5, Lensbaby Velvet 28mm F2.5- ISO 320-1-250 s 103

Sigma 28-70 F2.8 DG DN Contemporary

The Sigma 28-70 F2.8 DG DN Contemporary (849 euros) is an excellent pro zoom for Sony full frame cameras. In most area it is equal to the Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art (1200 euros) for a much more compact size and reduced price that will be ideal on a A7c. It even does better in term of sharpness at the short end and in term of flare resistance. 

The Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art keep the edge for sharpness at 50-70mm and for the extra 4mm at the wide end that will be required for landscape shooters

Compared to the Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD (750 euros) , the Sigma 28-70 F2.8 DG DN is sharper, has better background blur, better portrait rendering, better build quality and ergonomics in a little bit smaller size , lighter weight for 150 euros more only

Highly recommended

70mm F2.8

Le Sigma 28-70 F2.8 DG DN Contemporary (849 euros) est un excellent zoom pro pour les Sony plein format. Dans la plupart des cas il égalera le Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art (1200 euros) dans un format plus compact et léger (idéal pour un A7c) et pour un prix inférieur. il le dépassera meme pour certains points comme le piqué pour les focales les plus basses (28-35) et pour la résistance au flare

Le Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art gardera 2 avantages principaux , les 4mm en plus pour le paysage et un meilleur piqué pour les portraits (dans la plage 50-70mm) 

Comparé au Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD (700 euros), le Sigma offre un meilleur piqué, un meilleur flou d’arrière plan et donc un meilleur rendu pour les portraits, une meilleure qualité de construction et une meilleure ergonomie dans un format aussi compact en se permettant même de gagner quelques mm et quelques 50g, tout cela pour à peine 150 euros de plus

A recommander sans hesitation

28mm f2.8

Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD

The Tamron 28-75 F2.8 exhibit very good to excellent results in the centre but there is some  softening of the sharpness already happening at 1/3 of the frame. The Sony FE 24-70mm F2.8 GM does not do better in term of sharpness on the A7RIV but has a little bit better corners wide open

A better choice for this range is the new Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art that reaches the outstnading grade in the centre between 35 and 70mm or Sony FE 24-105 F4 G OSS that provides a better sharpness and more consistency on the A7RIV.

The best performance for the price being the Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art 

For full size pictures click here

Le Tamron 28-75 F2.8 offre de Très Bon à excellent résultat au centre mais le piqué s’affaiblit dès la ligne des tiers atteinte. Le Sony FE 24-70mm F2.8 GM ne fait pas mieux en terme de piqué sur A7RIV mais a des coins légèrement meilleur à pleine ouverture

Le meilleur choix dans cette plage focale est le nouveau  Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art qui atteint au centre la note superbe entre 35 et 70mm ou le Sony FE 24-105 F4 G OSS qui fournit un meilleur piqué et une meilleure consistence ensure tout le champ sur A7RIV.

Le meilleur rapport qualité prix pour le A7RIV restant le Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

E 28-75mm F2.8-2.8 at 28 mm - ¼ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-069
28mm F2.8
E 28-75mm F2.8-2.8 at 28 mm - ¼ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-069-2
crop 100% centre – very good
E 28-75mm F2.8-2.8 at 28 mm - 0,5 s à ƒ - 2,8 à ISO 100-107
28mm F2.8 corner
E 28-75mm F2.8-2.8 at 28 mm - 0,5 s à ƒ - 2,8 à ISO 100-107-2
crop 100% corner 28mm F2.8 : Average
E 28-75mm F2.8-2.8 at 75 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-270
E 28-75mm F2.8-2.8 at 75 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 2,8 à ISO 100-270

Tamron 28-75mm F2.8 Di III VXD G2 A063

The Tamron 28-75mm F2.8 Di III VXD (950 euros) is a lear step up towards the Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD (750 euros)

  • A revised optical formula for better sharpness and excellent consistency across the whole frame
  • Better bokeh balls and smoother background blur
  • New motor VXD instead of RXD to give the same speed as the Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD
  • Improved ergonomics (focus hold button that can be personalized, focus ring that can become aperture ring)
  • Much better build quality

For a light 28-70 the choice will be mainly between the new Tamron V2 (950 Euros) and the Sigma 28-70 F2.8 DG DN Contemporary (850 Euros)

  • The Tamron 28-70 F2.8 Di III VXD G2 A063 (950 euros) will be the best choice if you give priority landscape/architecture with a better sharpness consistency ,better flare resistance and lower CA, and for video with a focusing ring that can be used as an aperture ring
  • The Sigma 28-70 F2.8 DG DN Contemporary (850 Euros) will be the best choice if compactness and weight is a key criteria and if you do more often portraits than landscape : with a better centre sharpness , better bokeh bzlls and smoother background blur

Highly recommended

Le Tamron 28-75mm F2.8 Di III VXD G2 A063 (950 euros) est une amélioration significative du Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD (750 euros)

  • Une formule optique revue pour plus de piqué et une excellente consistance sur tout le champ
  • De meilleurs rond de bokeh et un flou d’arrière plan plus doux
  • Des nouveaux moteurs VXD et au lieu de RXD pour avoir la même vitesse d’AF que sur le Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD
  • Une ergonomie améliorées avec un bouton personnalisable via logiciel (en reliant l’optique à votre ordinateur via cable usb C) , une bague de mise au point qui peut devenir un bague d’ouverture
  • Une qualité de construction nettement améliorée

Si vous recherchez un 28-70mm F2.8 léger le choix sera principalement entre le nouveau Tamron 28-75 V2 et le Sigma 28-70 F2.8 DG DN Contemporary (850 Euros)

  • Le Tamron 28-70 F2.8 Di III VXD G2 A063 (950 euros) sera le meilleur choix si votre priorité est à l’architecture ou le paysage avec une meilleure consistance du piqué sur tout le champ, une meilleure résistance au flare et des AC mieux maîtrisées. Egalement en vidéo l’ergonomie sera meilleure grâce a la bague de mise au point qui peut se transformer en bague d’ouverture
  • Le Sigma 28-70 F2.8 DG DN Contemporary (850 euros) sera le meilleur choix si la compacité et le poids sont importants et si votre pratique photos est plus portraits avec un meilleur piqué au centre, de meilleur ronds de bokeh et un flou d’arrière plan légèrement plus doux

Tamron 28-200mm F2.8-F5.6 Di III RXD

The Tamron 28-200mm F2.8-F5.6 Di III RXD is a high quality superzoom that will suit all people who want to travel light with only one zoom while keeping high quality

It will be at ease without any issues on 24 and 42Mpix, it even supports the 61Mpix in the majority of the cases

Of course like all superzoom there are compromise

  • F5.6 at 200mm which makes it less suited for low light focusing at the long end
  • 7 apertures blades and bokeh with onion rings
  • Little degradation of performance at 200mm
  • Some flare sensitivity

But overall images are rendered vary naturally, with very good colors, very nice blurry background and very good to excellent sharpness at all focal lengths. AF is fast and accurate , price is reasonable  and lens stay compact

Le Tamron 28-200mm F2.8-F5.6 Di III RXD est un superzoom de haute qualité qui conviendra à tous ceux qui veulent voyager léger avec un seul zoom sans pour autant faire de compromis sur la qualité

Il sera tout à son aise sur 24 et 42Mpix , et il supporte même les 61Mpix la plupart du temps

Bien entendu tout n’est pas parfait et des compromis ont été faits

  • F5.6 à 200mm ce qui le rend moins performant en terme d’AF en basse lumière à son zoom maximum
  • Ronds de Bokeh montrant 7 lames de diaphragme et des tranches d’oignons
  • Légère dégradation des performances à 200mm
  • Resistance au flare moyenne

Mais globalement le rendu des images est très bon: Le piqué est très bon à excellent à toutes les focales, les couleurs sont naturelles, il y a un beau flou d’arrière plan. L’autofocus est rapide et efficace , le prix et l’encombrement est raisonnable

E 28-200mm F2.8-5.6 A071 at 174 mm - 1-125 s à f - 5,6 à ISO 1250-159
174mm F5.6

Sony FE 28-60mm F4-5.6

The Sony FE 28-60mm F4-5.6 kit lens of A7c will be the ideal companion for the A7c , its main advantage are its light weight & compact form without any sacrifice on quality vs old Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 (Kit lens). It will do even better in term color rendering , AF and centre sharpness (but no miracle for the corners)

L’optique de kit Sony FE 28-60mm F4-5.6 sera le companion idéal du A7c pour rester compact et sortir léger. Il atteint son objectif de légèreté et compacité sans sacrifier sur la qualité par rapport au Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 (Kit lens). Il fera même mieux en terme d’AF de rendu des couleur et en terme de piqué au centre (mais pas de miracle pour les coins).

Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 (Kit lens)

The Sony FE 28-70mm F3.5-5.6  is the kit lens for A7 series. For a kit lens it provides very good results on the A7III (24Mpix) but the lens is not  appropriate on a 61Mpix sensor

Results are very good in the centre but average/good  in the corners

For full size picture click here

Le Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 est l’optique de kit des boitiers A7. Pour une telle optique les résultats sont Très Bon sur un A7III mais l’optique ne rend pas justice au 61Mpix

Les résultats sont très bons au centre et moyen/bon dans les coins

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS at 28 mm - 0,5 s à f - 3,5 à ISO 100-118
28mm F3.5
FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS at 28 mm - 0,5 s à f - 3,5 à ISO 100-118-2
crop 100% centre28mm  F3.5 – Very Good
FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS at 28 mm - 1,3 s à f - 4,5 à ISO 100-113
28mm F3.5 corners
FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS at 28 mm - 1,3 s à f - 4,5 à ISO 100-113-2
Crop 100% Corner 28mm – Average
FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS at 67 mm - ¹⁄₄₀₀ s à ƒ - 5,6 à ISO 100-229

Previous article : Part 2 – Ultra-Wide Angle : from 9mm up to 24mm

Next Article : Part 4 – Standard from 30 to 65mm

Table of contents / Table des matières

Categories: Lenses

Tagged as: , ,

7 replies

  1. Hi Mark, I think ther is an error in your table ‘Which lenses for a7RIV Part 3 – Wide angle from 24mm”: you list the Batis 25mm as being superior to the Loxia 25mm at f8; your original reviews of both these lenses do not support that – the Loxia is superior, even on the original 42Mp cameras you tested them on, let alone 60Mp.
    Interested to hear your comment on this.
    Cheers
    Peter

      • Hello Mr Alhadeff,
        I noticed it that you have changed the level of the new lens(24 2.8G,40 2.5G and 50 2.5G) from Excellent to very good or good.I wonder why.Because I saw your earlier list a week ago and I came here everyday to see if the Excel document is updated.But today I saw another result.So how did you feel about 24 2.8G compare with 24 1.4GM?

      • Still finalising the reviews of them
        I get quite different results for corners whether in lab or outdoor
        24 is the weakest of the 3 with huge distorsion , also busy testing the new samyang 24
        The 3 new Sony are optimized for centre sharpness which is excellent to outstanding, but corners are sacrificied

        24 gm is way above for consistancy , bokeh, color rendering
        Samayang 24 is amso better

        The best use case fpr the sony 24G is video on all bodies and photo+video on a7c

Leave a Reply to Marc AlhadeffCancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.