Which are the best lenses for Sony A7C

in Blue English / en noir en Français

Table of Contents / Table des matières hide

1 Introduction

1.1 The Sony A7c

The Sony A7C is the smallest and lightest (509g) full frame with interchangeable lens from Sony. It is barely bigger than the A6600 (503g) and much lighter (-22%) and smaller than the A7III (650g)

To achieve this, tradeoff have been made

  • the visor is quite small compared to a7III as it is the same as on the A6600
  • ergonomics are similar to a A6600 so less custom buttons no joystick
  • the sensor stab is a little bit less good as you had to slot the full frame sensor in a much smaller body

On the improvements vs the A7III

  • the weight and size is much smaller (very similar to the A6600) which makes it perfect for street photography, travel and usage on gimbal
  • the rear screen can be flipped for Vlog or other video work
  • the AF is much better than on the A7III with the real time tracking inherited from the A9
  • Real Time Eye AF for animals
  • Eye AF in Video
  • Digital Audio interface

1.1 Le Sony A7C

Le Sony A7C est le plus petit et le plus léger (509g) boitier plein format à objectifs interchangeable chez Sony. Il est à peine plus gros que le Sony A6600 (503g) et il est nettement plus compact et léger (-22%) que le Sony A7III (650g)

Pour atteindre ce résultats des compromis ont été faits

  • Le viseur est assez petit par rapport au A7III car c’est le même que celui du A6600
  • L’ergonomie est celle du A66000 donc beaucoup de boutons paramétrables et pas de joystick
  • La stabilisation capteur est un peu moins efficace que sur A7III , le boitier étant plus petit le mécanisme de stab a du être un peu “réduit”

Du cotés des améliorations par rapport au A7III

  • Le poids et la taille sont significativement réduits et très proches du A6600 ce qui le rend parfait pour de la photographie de rue, de voyage ou une utilisation sur gimbal
  • L’écran arrière pivote su rue coté et peut se retourner ce qui le rend idéal pour du vlog et pour la video en général
  • L’autofocus est nettement amélioré car il dispose de l’autofocus real time tracking hérité du A9
  • Real time eye AF pour les animaux
  • Eye Af en vidéo
  • Digital Audio interface pour la prise de son

1.2 Choosing the best compact and light lenses for Sony A7C

All this gain in weight and size will be ruined if you put big lenses on the A7C , which will make it not be balanced at all. So from the 150 full frame E mount lenses I have tested I have made 2 selections of lenses

  • The ultra light and compact ones below 240g
  • The intermediate ones below 480g , that stay compact and light for their category : light F2.8 Zoom, Prime with large aperture, light telephoto…

1.2 Choisir des optiques compactes et légères pour votre A7C

Ce gain en taille et poids sera vain si on équipe le A7C de gros objects très lourd. J’ai donc effectué une selection parmi les plus de 150 optiques natives en mounter E que j’ai testé sur mon blog. Pour sélectionner les meilleures optiques avec AF. J’ai retenu deux catégories

  • Les ultra compacts et légères : en dessous de 240g
  • Les moyennes : en dessous de 480g , très compactes pour leur catégorie mais couvrant d’autres besoins : zoom F2.8 léger, petite télé-hoot, focale fixe à grande ouverture

2 The lenses / Les Optiques

  1. The Light Prime lenses series / Les gammes de focales fixes légères
  2. Zooms / Zooms
  3. Pancake Lenses / Optiques Pancake
  4. Summary of best lenses below 240g / Synthèse des optiques en dessous de 240g
  5. The best lenses lenses below 480g / Les meilleurs optiques en dessous de 480g
  6. The full list of lenses below 480g / La listes complète des optiques en dessous de 480g
  7. The ranking of all E mount full frame lenses (whatever weight and size) / Le classement complet des optiques plein format quel que soit leur poids et taille

2.1 The Light Prime lenses series / Les gammes de focales fixes légères

To start let’s look at the prime lenses lineup. 4 lenses lineup are really ideal for the Sony A7C

Voici ma sélection d’optiques qui combinent très bonnes performances , légèreté et compacité

Pour commencer regardons les gammes de focales fixes compactes qui sont disponibles. 4 sont idéales sur A7C

Samyang Tiny Serie

The Samyang series is maybe the best ones as covering from 18mm to 75mm and mostly F1.8 whereas the others are limited to F2.5/F2.8. The Build quality , AF, Bokeh , color rendition is very good , and price is very reasonable

La meilleure série pour moi est celle de Samyang qui couvre du 18mm au 75mm avec principalement une ouverture de F1.8 alors que les autres sont limités à F2.5/F2.8. La qualité de construction, le performance AF, le Bokeh , le rendu des couleurs sont très bon sur cette gamme Samyang Tiny et le prix est très raisonnable

The Sony G serie

The Sony G series offers excellent build quality and finest ergonomics with their aperture ring as well as the minimum size and weight. As usual they are one of the most expensive at 700 euros each, and the choice is quite limited to a set of 2 lenses as you will either choose 40mm or 50mm but rarely buy those 2 that are quite similar in focal length

La Série G de Sony offre une excellente qualité de construction et la meilleure ergonomie , elle est la plus compacte et la plus légère, mais c’est aussi la plus chère et la gamme est assez limitée : on aura un set de 2 optiques 24 et 40 ou 24 et 50. Le 40 et 50 étant trop proches pour que l’on prenne les deux

The Tamron F2.8 Serie

The Tamron is a bit more bulky but stay very light, offering excellent sharpness performances at a very cheap price 250-300 euros for each lens. The serie is more focused on wide angle lenses. They all share same size, weight and filter which makes them ideal on gimbal

La série de Tamron est un peu moins compacte mais reste très légère et offre un excellent piqué a un prix très contenu (250-300 euros pour chaque optique) . Cette série est plus axée sur les grand angles. Elles ont toutes la même taille, le même poids et les mêmes tailles de filtres ce qui les rends idéales pour une utilisation sur gimbal

The Sigma I serie

The I series from Sigma is also very compact but significantly more heavy than the other ones due to the all metal construction

La serie I des chez Sigma est très compacte mais est significativement plus lourde que les autres à cause de la construction tout métal

2.2 Zooms

In term of zoom the kit lens Sony FE 28-60mm F4-5.6 is offers very good performance for a kit lens and will be perfect for Vlog but will be quite limited in term of creative possibilities due to its limited focal range and aperture. The best high quality creative zooms will then be the Sigma 28-70 F2.8 DG DN Contemporary (470g – 102mm – 800 euros) and the Sony PZ 16-35mm F4 G (353g – 88,1mm – 1500 euros)

En terme de Zoom , le Sony FE 28-60mm F4-5.6 offre de très bonnes performances pour un zoom de kit dans un encombrement minimal et sera idéal pour du Vlog mais son ouverture et sa plage focale le rende assez limité en terme de possibilités créatives. Le meilleur zoom le plus compact est le Sigma 28-70 F2.8 DG DN Contemporary (470g – 102mm – 800 euros) et le Sony PZ 16-35mm F4 G (353g – 88,1mm – 1500 euros)

2.3 Pancake lenses

Some manual focus pancake lens are also interesting for their ultra compact form factor and good image quality

Quelques optiques manuelles au format pancake sont également intéressantes et dévorent de bons résultats

2.4 Summary of best lenses below 240g /Synthèses des optiques < 240g

The Below tables summarizes the best lenses for Sony A7C below 240g

  • If you click on each lens link , you will be able to consult my detailed review of it
  • The full list of lenses below 480g is in next chapter 2.6
  • A summary for each lens with sample photos is included in chapter 3

Below rating are computed on A7RIV 61Mpix , so on 24Mpix you need to increase them by 1 or 2 grade

  • Average => Good
  • Good => Very Good
  • Very Good => Excellent
  • Excellent => Outstanding

Le tableau ci dessous reprend les meilleures optiques pour A7C dont le poids est inférieur à 240g

  • En cliquant sur chaque optique vous serez redirigé vers mon test complet
  • Les optiques moyennes (<480g ) sont couvert au chapitre suivant
  • Un résumé pour chaque optique avec des images d’exemples est donné au chapitre 3

Les notes des optiques sont calculés sur A7RIV et 61Mpix, pour le A7C et 24Mpix il faut au moins augmenter les notes de 1 cran

  • Average => Good
  • Good => Very Good
  • Very Good => Excellent
  • Excellent => Outstanding
Best Lenses below 240gWeightSizeRating
Samyang 18mm F2.8 AF145g60mmGood
Funleader 18mm F8 Cap lens II89g18mmAverage
Tamron 20mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F050)220g64mmGood
Samyang 24mm F1.8 230g85mmVery Good
Sony 24mm F2.8 G162g45mmVery Good
Sony 28mm F2200g60mmAverage
Sony FE 28-60mm F4-5.6 (kit lens)182g45mmGood
7 artisans 35mm F5.6144g23mmGood
Samyang 35mm F1.8 AF210g65mmExcellent
Sony 40mm F2.5 G173g45mmExcellent
Samyang 45mm F1.8 AF162g56mmVery Good
Sony 50mm F2.5 G174g45mmVery Good
Sony 50 F2.8 macro236g71mmVery Good
Samyang 75mm F1.8 AF230g69mmmExcellent

2.5 The best lenses < 480g / Les meilleurs optiques < 480g

  • Below the best lenses below 480g with AF with an exception made for the Voigtländer 50mm F2 + the lightest telephoto allowing you to reach 300mm
  • Ce dessous les meilleures optiques en dessous de 480g avec AF avec 2 exceptions : Le Voigltänder 50mm f2 (une de mes optiques manuelles favorite) et un objectif telephoto qui permet d’atteindre 300mm

Best Lenses below 480gWeightSizeRating
Sony 14mm f1.8 GM460g99.8mmOutstanding
Sony PZ 16-35mm F4 G353g88,1mmExcellent
Sony 20mm F1.8 G373g85mmOutstanding
Sigma 24mm F2 DG DN360g72mmExcellent
Sony 24mm F1.4 GM445g92.4mmOutstanding
Sigma 28-70 F2.8 DG DN Contemporary470g101mmExcellent
Sigma 35mm F2 DG DN Contemporary397g65mmExcellent
Voigtländer 50mm F2 Apo Lanthar363g61mmOutstanding
Sony Zeiss Sonnar T* FE 55 mm F1.8281g70mmExcellent
Sigma 65mm F2 DG DN Contemporary480g74mmOutstanding
Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD545g*148mmExcellent
Laowa 85mm F5.6 2:1 Macro258g78mmVery Good
Sony FE85mm F1.8371g82mmVery Good
Sigma 90mm F2.8 DG DN292g59.7mmVery Good

2.6 The full list of lenses below 480g / La listes complète des optiques en dessous de 480g

Below table includes all lenses for Sony E mount below 480g. There are more than 80 lenses below that limit out of the 150 available. You will miss of course the telephoto zoom and big primes

Ci dessous vous trouvez la liste complète des optiques inférieures à 480g. il y en a plus de 80 ! On manquera bien entendu tous les gros zoom et focale fixes > 100mm

Brand / MarqueFocal /FocaleAperture / OuvertureName / NomPrice / PrixReview / TestSamplesWeight / Poids (gr)Length/ Taille mm)
Laowa9F5.6FF RL979 EurTestedAlbum37374
Voigtlander10F5.6Hyper Wide Heliar 969 EurTestedAlbum 37173,8
Laowa11F4.5FF RL699$TestedAlbum27967
Thingyfy11 Pinhole Pro S69 EurTestedAlbum4618
Voigtlander12F5.6Ultra Wide Heliar 839 EurTestedAlbum 28374,3
Sony14F1.8GM1600 eurTestedAlbum46099.8
Laowa14F4FF RL Zero D669 EurTestedAlbum24859
Voigtlander15F4.5Super wide Heliar699 EurTestedAlbum29467,5
Tamron17-28F2.8Di III RXD1000 EurTestedAlbum42099
Samyang18F2.8AF400 EurTestedAlbum14560
Zeiss18F2.8Batis1500 EurTestedAlbum33080
Funleader18F8Caplens107$TestedAlbum638
Funleader18F8Caplens II M-ount150 EurTestedAlbum8918
Thingyfy18-36 Pinhole Pro X100 eurTestedAlbum11063
Sony20F1.8G1100 eurTestedAlbum37384.7
Mitakon20F2Macro X4-X5195 EurTestedAlbum32091
Tamron20F2.8Di III OSD M1:2450 EurTestedAlbum22064
Zeiss21F2.8Loxia1500 EurTestedAlbum39472
Voigtander21F3.5Color Skopar750 EurTestedAlbum230 
Sony24F1.4GM1600 eurTestedAlbum44592,4
Viltrox24F1.8 440$TestedAlbum34085
Samyang24F1.8AF TestedAlbum 23085 
Sigma24F2DG DN 619 EurTestedAlbum36072
Kipon24F2.4Iberit350 EurTestedAlbum33073
Sony24F2.8G699 Eur TestedAlbum 16245
Samyang24F2.8AF300 eurTestedAlbum9333
Tamron24F2.8Di III OSD M1:2450 EurTestedAlbum21564
Sigma24F3.5DG DN Contemporary540 EurTestedAlbum22549
Sony FE24-70F4Carl Zeiss ZA OSS Vario-Tessar T*1129 EurTestedAlbum 43094,5
Zeiss25F2.4Loxia T*1300TestedAlbum39374.5
Zeiss25F2Batis1300 EurTestedAlbum33578
Thingyfy26 Pinhole Pro80 EurTestedAlbum11022.3
Sony FE28F2 479 EurTestedAlbum20060
Lensbaby28F3.5Trio280 EurTestedAlbum13951
Sony FE28-60F4-F5.6 500 EurTestedAlbum18245
Sigma28-70F2.8DG DN849 EurTestedAlbum470101
Sony FE28-70F3.5-5.6OSS280 EurTested Album29583
Meyer Optik Gorlitz30F3.5Lydith II1600 EurTestedAlbum22074
Voigtländer 35F1.2Nokton SE1000 EurTestedAlbum38759.9
7Artisans35F1.4 219 EurTestedAlbum29650
Voigtlander35F1.4Nokton Classic750 EurTestedAlbum26240
Viltrox 35F1.8      
Samyang35F1.8AF400 eurTestedAlbum21065
Sony35F1.8700 EurTestedAlbum28073
Yasuhara35F1.8Anthy300$TestedAlbum40966
Sigma35F2DG DN Contemporary619 eurosTestedAlbum39765
Yongnuo35F2DF DSM200$TestedAlbum29572
7Artisans35F2 240 EurTestedAlbum32041
Zeiss35F2Loxia Biogon T*1170 EurTestedAlbum34066,2
Kipon35F2.4Iberit350 EurTestedAlbum25045
Lensbaby35F2.8Burnside500 EurTestedAlbum37495
Tamron35F2.8Di III OSD M1:2450 EurTestedAlbum21064
Sony FE 35F2.8 Carl Zeiss ZA FE Sonnar T*819 EurComp 1Comp 2TestedAlbum12036,5
Samyang35F2.8AF300 EurTestedAlbum8433
Meyer Optik Gorlitz35F2.8Trioplan1600 EurTestedAlbum22070
7 Artisans35F5.6 139TestedAlbum14423
Voigtlander40F1.2Nokton1000EurTestedAlbum42059,3
Zeiss40F2Batis CF1300 EurTestedAlbum36193
Sony40F2.5G699 eurTestedAlbum 17345
Samyang 45F1.8AF400 EurTestedAlbum16256.1
Lensbaby 45F3.5Sol200 EurTestedAlbum272 
Sigma 45F2.8DG DN Contemporary600 EurTestedAlbum23548.2
Voigtländer50F1.2NoktonTBDTestedAlbum43458.8
Meike50F1.7 99 EurTestedAlbum320 
Sony FE50F1.8 249 EurTestedAlbum18659,6
Voigtländer50F2Apo Lanthar1000 EurTestedAlbum36461
Zeiss50F2Loxia Planar T*860 EurTestedAlbum32059,2
Kipon50F2.4Iberit350 EurTestedAlbum31065
Sony50F2.5G699 EurTestedAlbum 17445
Sony FE50F2.8Macro529 EurTestedAlbum23671
Meyer Optik Gorliz50F2.8Trioplan II900EurTestedAlbum20251
LomographyPetzval55F1.7 II 400 eurTestedAlbum400 
Sony FE55F1.8Carl ZeissZA Sonnar T*1000 EurCompTestedAlbum28170,5
Lensbaby56F1.6Velvet450$TestedAlbum44776
Meyer Optik Gorlitz58F1.9Primoplan1600EurTestedAlbum220 
Lensbaby60F2.5Twist280$TestedAlbum28680
Sigma 65F2DG DN Contemporary700 EurTestedAlbum48075
Samyang75F1.8AF440 EurTestedAlbum23069
Meyer Optik Gorliz75F1.9Primoplan2000 EurTestedAlbum290 
Kipon75F2.4Iberit350 EurTestedAlbum33075
Meike85F1.8MF250 EurTestedAlbum39594
Yongnuo85F1.8YN85mm  F1.8S DF  DSM200$TestedAlbum34688
Sony FE85F1.8 600 EurCompTestedAlbum37182
Mitakon85F2Creator200$TestedAlbum43791.7
Kipon90F2.4Iberit350 EurTestedAlbum35087
Sigma90F2.8DG DN619 EurTestedAlbum29259.7
Meyer Optik Gorlitz100F2.8Trioplan II1000 EurTestedAlbum398120

2.7 The ranking of all E mount full frame lenses (whatever weight and size) / Le classement complet des optiques plein format quel que soit leur poids et taille

In term of sharpness anything Good for the A7RIV (61Mpix) will become excellent on A7c (24Mpix) so you can pick anything in the Good or above category of the below summary to get excellent results on A7C. For the full testing of all lenses please consult my article on the A7RIV where more than 150 lenses are tested

Tout objectif qui atteint un piqué bon sur le A7RIV (61Mpix) sera très bon à excellent sur A7C (24Mpix) Donc vous pouvez choisir tout objectif dans la catégorie bonne ou supérieure. Pour plus de détails sur chaque objectif consulter mon article sur le A7RIV dans lequel j’ai testé près de 150 optiques plein format sur les 61Mpix. T

Buy me a Coffee – Donation

Help me to run this site and continue testing new lenses and products with a small donation

$3.00

3 Detailed tests results / Details pour chaque optique

You will find below a summary of test results for each lens of the selection + some samples photos. Click on each lens name to access the full review

Vous trouverez ci dessous , le résumé du test de chaque objectif sélectionné ainsi que quelques photos d’exemples. En cliquant sur le nom de l’objectif vous accédez au test complet

Offrez moi un café – Donation

Une petite donation de votre part m’aidera à maintenir ce site et à continuer à vous proposez des tests d’objectifs

€3.00

Sony 14mm F1.8 GM

The Sony 14mm F1.8 GM (1600 euros) is a new masterpiece from Sony and a new demonstration you can achieve outstanding results in a very small from factors. All the recent GM are a demonstration of this level of excellence (Sony 35mm F1.4 GM, Sony 50mm F1.2 GM, Sony 24mm F1.4 GM...)

Image quality is excellent : excellent to outstanding sharpness wide open , corners are also very good to excellent, color rendition and contrast are excellent, distorsion is minimal, coma is minimal. background blur is quite soft for a wide angle lens. AF is fast , silent and efficient, Ergonomics are excellent (small, light, click or click-less aperture ring) and the price stay reasonable for a GM lens compared to the Sony 12-24 F2.8 GM (3300 Euros!)

The lens will also be at ease on all situations : Astrophotography, Landscape, architecture and will also perfom very well in video handled or on a gimbal or for Vlog to film yourself providing a big frame around you and allowing for an important stabilisation crop if need be

Le Sony 14mm F1.8 GMG(1600 euros) est une nouvelle pépite de chez Sony et une nouvelle démonstration qu’on peut attendre l’excellence tout en restant compact et léger. L’optique s’inscrit dans la lignée des excellents Sony 35mm F1.4 GM, Sony 50mm F1.2 GM, Sony 24mm F1.4 GM

La qualité d’image est excellente : Piqué excellent à superbe au centre dès la pleine ouverture, coins très bons à excellent; rendu des couleurs et contraste excellent, distorsion minimale, coma minimal, pas d’aberrations chromatiques, flou d’arrière plan assez doux pour un ultra grand angle, AF rapide, silencieux et efficace, ergonomie excellente (compact , léger, bague d’ouverture avec ou sans clics) et prix raisonnable pour une optique GM comparé au zoom Sony 12-24 F2.8 GM à 3300 euros

L’optique sera à l’aise dans toutes les situations : en photo d’astrophotographie, de paysage, d’architecture, d’action mais également en vidéo que ce soit à main levé , sur une gimbal pou pour du Vlog pour vous filmer où le champ de vision élargi vous permettra de capturer votre environnement et de laisser une belle marge de crop pour une stabilisation active

Sony PZ 16-35mm F4 G

The FE PZ 16-35mm F4 G (1500 euros) is a excellent wide angle video lens , a little brother of the Sony FEC 16-35mm T3.1 (6600 euros) cinema lens. The lens has exellent build quality, is very compact and light (perfect on gimbal),has excellent ergonomics and all possible buttons you could dream about !

Its performances are excellent : excellent sharpness in the centre and very good in the corners for photography , excellent rich color rendition, contrast , bokeh balls, very good background blur at close distance and 35mm, very good resistance to flare

Excellent ergonomics for video with power zoom fully adjustable on the lens, remotely or via the body, 3 excellent rings : linear response focus ring, click/clickless aperture ring, nice zoom ring

The possibility to zoom with the Sony GP-VPT2BT Wireless Shooting Grip, makes it particularly handy in vlog

  • Compared to the Sony FE 16-35 mm F2.8 GM (2700 euros) it is only a little bit less good in the corners on 50/61Mpix
  • Compared to the Sony FEC 16-35mm T3.1 (6600 euros) it misses the gear mod rings, the compatibility with matte box, hard stops and marks for focus ring and zoom ring, but it is 4 times cheaper and lighter !
  • Compared to the Sony Vario Tessar T FE 16-35mm F4 ZA OSS (1200 euros) it is better on all aspects !
  • Compared to the Tamron 17-28mm F2.8 Di III RXD (850 euros), it is sharper, faster in term of AF, has batter bokeh , better color rendition, better range, much better ergonomics , it is smaller & lighter. only the aperture is smaller

If you do only landscape, architecture photography then the Sony FE 16-35 mm F2.8 GM (2700 euros) has still the edge for the corners in all the other cases the new PZ 16-35 F4 G will be the recommended choice and would deserve a gM label.

Highly recommended

Le FE PZ 16-35mm F4 G (1500 euros) est un excellent zoom grand angle orienté vidéo, un vrai petit frère de l’optique cinéma Sony FEC 16-35mm T3.1 (6600 euros). La qualité de construction est excellente, , l’objectif est très compact et léger (parfait sur gimbal ou pour du vlog) et dispose d’une ergonomie et d’un nombre de boutons de commande impressionnant

Ses performances sont excellentes : excellent piqué au centre et très bon dans les coins en photo, rendu des couleurs très riche et excellent contraste, ronds de bokeh , très bon flou d’arrière plan a courte distance et zoom max, très bonne résistance au flare 

Ergonomie excellente en vidéo avec un zoom motorisé dispo avec un levier sur l’objectif ou actionnable via le boitier, une télécommande, 3 bagues (mise au point, zoom , ouverture : mise au point avec réponse linéaire, bague d’ouverture avec ou sans clics, bague de zoom en plus du power zoom

La possibility de zoomer avec le trépied grip Sony GP-VPT2BT Wireless Shooting Grip, le rend particulièrement confortable pour du vlog

  • Comparé au Sony FE 16-35 mm F2.8 GM (2700 euros) il est juste un peu moins bon dans les coins sur 50/61Mpix
  • Compareé au  Sony FEC 16-35mm T3.1 (6600 euros) il lui manque les bagues crantés pour une utilisation avec follow focus et des graduations et butées sur les diférentes bagues , mais il est 4 x plus léger et 4 x moins cher !
  • Comparé au  Sony Vario Tessar T FE 16-35mm F4 ZA OSS (1200 euros) il est meilleur a tout point de vue!
  • Comparé au Tamron 17-28mm F2.8 Di III RXD (850 euros), il es tplus piqué , a un meilleur AF, bokeh , un meilleur rendu des couleur, une meilleure plage focale . Il est plus compact et léger , seul son ouverture est moins bonne

Si vous ne faites que de l’architecture ou du paysage alors le Sony FE 16-35 mm F2.8 GM (2700 euros) sera légèrement superior pour les coins dans tous les autres cas le nouveau PZ 16-35 F4 G sera le choix recommandé et offre le niveau d’un GM

A recommander sans hésitation

16mm F4

Samyang 18mm F2.8

The Samyang 18mm f2.8 is a little bit disappointing on the A7RIV it is at best very good in the centre and corners are really lagging behind the centre and you will need to use it at F8-F11 for optimal sharpness across the frame (very good in the centre and good in the corners) If you look for a better 18mm the Zeiss Batis 18mm F2.8  offers more for for a big step up in price For some photos samples you can check here 

Le Samyang 18mm f2.8 est un peu décevant sur A7RIV , it est au mieux très bon au centre , et les coins sont en net retrait. Il faut tl’utliser à F8-F11 pour avoir un champ presque uniforme (très bon au centre, bon dans les coins) Pour avoir mieux il faut viser le Zeiss Batis 18mm F2.8 beaucoup plus cher Pour des exemples de photos c’est ici

SAMYANG AF 18mm F2.8 at 18 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 100-065

SAMYANG AF 18mm F2.8 at 18 mm - 1-160 s à f - 8,0 à ISO 100-028

Funleader 18mm f8 cap lens II (M-mount)

The Funleader 18mm f8 Leica M (165 euros) is not more a toy lens like the Funleader Cap lens 18mm F8 V1. It is still a ultra tiny lens, fun to use , but you get very good sharpness even on a A7RIV with good colors and good contrast. The new optical formula and the focusing stick helps a lot

The lens is far from perfect : rendering stay quite vintage with heavy vignetting and low resistance to flare , some green color cast in the corners but results are really good for a lens of that size 

You can buy it on their website here

Le Funleader 18mm f8 Leica M n’est plus une optique “jouet” comme l’était le Funleader Cap lens 18mm F8 V1 . Tout en gardant une taille microscopique , la qualité s’est nettement améliorée avec un piqué très bon sur A7RIV, et un bon contraste. La nouvelle formule optique et la tige de mise au point aident beaucoup à cette amélioration

L’optique est toutefois loin d’être parfaite : rendu des couleurs un peu vintage, vignettage énorme , faible résistance au flare et dérive colorimétrique verte dans les, mais pour une optique de cette taille c’est pas mal du tout

Il est en vente sur leur site ici

Sony 20mm F1.8 G

The Sony 20mm F1.8 G is a new masterpiece from Sony and could deserve the GM label. Compared to theSony 24mm F1.4 GM is a little bit less excellent in term of Bokeh and corners sharpness, but vs the competition around 20-21mm for Sony E mount , it takes easily the pole position  This lens will be ideal for landscape, astrophotography, indoor / outdoor architecture, night scene and it is a must have if you like wide angle primes The lens is also ideal for videographers for use on gimbal. For Youtubers/Vloggers when used in selfie mode , you can frame your full environment thanks to its wide angle of view   

Le Sony 20mm F1.8 G est un nouveau joyau dans la gamme Sony FE et mériterait le label GM. Comparé au Sony 24mm F1.4 GM, il est un peu moins bon dans les coins à pleine ouverture et le bokeh est un peu moins doux, mais par rapport aux autres 20 et 21mm pour la monture E , il prend aisément la première place Cette optique sera idéale pour du paysage, de l’astrophotographic, de l’architecture intérieure/extérieure , la photo de nuit et sera un indispensable si vous aimez les grand angles L’optique est également idéale pour utilisation en vidéo sur une gimbal.  Pour les Youtubeurs/Vloggers la prise de vue en mode selfie permet de capturer tout son environnement grâce à son angle de champ très large

FE 20mm F1.8 G at 20 mm - ¹⁄₁₂₅ s à ƒ - 1,8 à ISO 250-549

FE 20mm F1.8 G at 20 mm - ¹⁄₂₀₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-411

Tamron 20mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F050)

The Tamron 20mm F2.8 is very good wide open in the centre but corners are lagging. At F5.6 it is excellent on the entire frame, one of the best ultra wide available for the A7RIV 

For full size picture click here

Le Tamron 20mm F2.8 offre d’excellentes performances au centre mais les coins nécessitent d’être fermés de 2 diaphs pour être à leur meilleur performance

A F5.6 c’est excellent partout , un des meilleurs ultra grand angle pour le Sony A7RIV.

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

E 20mm F2.8 F050 at 20 mm - ¹⁄₂₅₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 800-232
¹⁄₂₅₀ s à ƒ – 2,8 à ISO 800
E 20mm F2.8 F050 at 20 mm - ¹⁄₂₅₀ s à ƒ - 8,0 à ISO 250-117


¹⁄₂₅₀ s à ƒ – 8,0 à ISO 250

Sony 24mm F1.4 GM

The Sony 24mm F1.4 GM give outstanding results on the Sony A7RIV and confirms it is one of the top 3 best lens for Sony E mount

Corners are only very good at F1.4 but they become outstanding at F2.8

For full size picture click here

Le Sony 24mm F1.4 GM donne des résultats exceptionnels sur le A7RIV et se classe parmi les 3 meilleures optiques pour la monture E

Les coins sont “Très Bon” à F1.4 et deviennent exceptionnels dès F2.8

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

Sony ILCE-7RM4 - FE 24mm F1.4 GM - 1-125 s à f - 13 - ISO 100-at 24 mm - 03
f – 13

see full size here

Sony ILCE-7RM4 - FE 24mm F1.4 GM - 1-125 s à f - 13 - ISO 100-at 24 mm - 03-2
Crop 100% F13
FE 24mm F1.4 GM at 24 mm - 1-200 s à f - 1,4 à ISO 100-450
1-200 s à f – 1,4 à ISO 100-450

Samyang 24mm F1.8 AF

The Samyang 24mm F1.8 AF (500 euros) is an excellent compact and affordable all around 24mm. Of course the Sony 24mm F1.4 GM (1400 euros) does better in term of sharpness but this is at 2.5x the price and will be mainly visible on 42/50/61Mpix cameras.

The Samyang offer very nice bokeh, very good AF , Excellent sharpness in the centre when closed down a little bit, low CA and good resistance to flare. A very well balanced lens

Competitors like the Viltrox 24mm F1.8 , Sony 24mm F2.8 G , Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051) can equal them on some points (Bokeh and Color for the Viltrox, sharpness for the Sony) or be better on one point (eg Tamron for sharpness) but none of them can combine all the very good points you find in the Samyang (except the 24 GM at 2.5x the price)

Highly recommended for budget shooters, travelers, and 24Mpix cameras owners

Le Samyang 24mm F1.8 (500 Euros) est un excellent 24mm généraliste compact et à prix raisonnable. Bien entendu le Sony 24mm F1.4 GM (1400 euros) fait mieux en terme de piqué mais à 2,5x le prix ! et cela se verra surtout sur des capteurs de 42/50/61Mpix

Le Samyang produit de très beaux ronds de bokeh , un flou d’arrière plan très doux, un piqué excellent au centre quand on ferme un peu le diaphragme, de faibles aberrations chromatiques et une bonne résistance au flare. Globalement une optique très équilibrée

Ses concurrents directs comme les Viltrox 24mm F1.8 , Sony 24mm F2.8 G , Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051), peuvent l’égaler sur certains points (le bokeh pour le Viltrox, le piqué pour le Sony 24 F2.8 G), ou même le dépasser (le Tamron pour le piqué) mais aucun n’est aussi bon dans tous les domaines (à part bien sur le Sony 24mm F1.4 GM)

Conclusion : excellent rapport qualité prix et recommandé pour les budget serrés, ceux qui veulent voyager léger ou tous les possesseurs d’un capteur 24Mpix

Sigma 24mm F2 DG DN

The Sigma 24mm F2 DG DN Contemporary (619 euros) is the one we were expecting from Sigma, after the Sigma 24mm F3.5 DG DN Contemporary (530 euros) that was really focus on lens size but with a very slow aperture, we have now a more classical prime focusing on excellence and compactness while keeping a fast aperture

The lens offers globally excellent results overall : excellent sharpness on the entire frame, excellent build quality and ergonomics, very good background blur and bokeh balls, very low coma for Astrophotography, reasonable price. The only downside are the high distortion (not a real issue when we will have a Lightroom profile) and the average resistance to flare

Closest competitors like the Samyang 24mm F1.8 AF (500 euros) , Viltrox 24mm F1.8 (400 euros), offers much less consistenty from centre to corners which is a key feature for a landscape lens and show a significant less good build quality. So the price of 619 euros is fully justified

If you are on a budget and ok with F2.8 , the Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051) (250 euros) is offering excellent performances for the price (excellent sharpness, but slow AF and lower build quality)

So overall , the Sigma 24mm F2 DG DN is an excellent lens for street photography, landscape, travel, astrophotography that will perform very well on 24, 42 , 50, 61 Mpix sensor.

The best 24mm overall staying the Sony 24mm F1.4 GM (1600 euros) which costs 2.5x times the price of the Sigma

Highly recommended

Sigma 24mm F2 DG DN

Le Sigma 24mm F2 DG DN Contemporary (619 euros) est celle que l’on attendait , après le Sigma 24mm F3.5 DG DN Contemporary (530 Euros) qui misait avant tout sur la compacité, on a une optique plus classique mais qui recherche toujours la performance maximale dans le plus petit format.

L’optique offre d’excellents résultats globalement : excellent piqué sur l’entièreté du champ, excellente qualité de construction, légère et compacte, très bonne ergonomie (bague d’ouverture avec clics) , très beau flou d’arrière plan et ronds de bokeh , très peu de coma (très bon pour l’astrophotographie) , prix raisonnable. Les seuls gros défauts sont la distorsion (qui sera corrigé prochainement par Lightroom). et la résistance eau flare très moyenne

Les concurrent les plus proches comme le Samyang 24mm F1.8 AF (500 euros), et le Viltrox 24mm F1.8 (400 euros), offre une bien moindre homogénéité de piqué entre le centre et les coins ce qui est pourtant un critère clé sur une optique grand angle et la qualité de construction de ces deux optiques est largement inférieure au Sigma. Le prix de 619 euros est donc pleinement justifié

Si votre budget est plus réduit et qu’une ouverture de f2.8 est suffisante pour vous, alors le Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051) (250 euros) sera un excellent choix avec un excellent piqué mais avec un AF plus poussif et une qualité de construction moindre

Globalement , le Sigma 24mm F2 DG DN est une excellente optique pour la photographie de rue, de paysage, d’astrophotographie et excellera sur tous les capteurs du 24 au 61Mpix

Le meilleur 24mm toute catégorie restant le Sony 24mm F1.4 GM (1600 euros) mais qui coute 2.5 fois le prix du Sigma !

Le sigma 24mm F2 DG DN est le meilleur 24mm F2 disponible actuellement , à recommander sans hésitation

Sony 24mm F2.8 G

The Sony 24mm F2.8 G (700 euros) is a extremely light and compact lens, optimized for landscape and video

Sharpness is excellent wide open even on A7RIV but its performance decrease when aperture is closed , which is counter intuitive for a wide angle lens that will be used in Landscape. Fortunately performances stay very good for distant subject but corners are only good for medium distance subject at F5.6

Bokeh Balls and color rendition are Good to very good wide open. but background blur can be a bit nervous. Its distorsion is huge and the lens can not be used in raw without software correction

Its ergonomics makes it ideal for video usage whether is is handled , on a gimbal or for vlog. very good resistance to flare, low level of CA are also appreciated

It will also be at ease for street photography being very light , compact and discrete , especially on a A7C

Its main competitor are the the Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051) (300 euros) , the Samyang 24mm F1.8 AF (500 euros) , Viltrox 24mm F1.8 (400 euros), Sigma 24mm F3.5 DG DN Contemporary (550 euros).

  • For landscape photography , the Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051) will offer the best performance at a very cheap price
  • As a generalist 24mm the Samyang 24mm F1.8 will be best being very good for Street, Portraits, Astrophotography, Landscape & Video
  • For Vlog / Gimbal and for traveling light the Sony 24mm F2.8 will be the best

Recommended for A7C shooters and Vloggers

Le Sony 24mm F2.8 G (700 euros) est une optique ultra compacte et très légère, optimisée pour le paysage et la vidéo

Le piqué est excellent à pleine ouverture au centre , même sur A7RIV, mais les performances diminuent au fur et a mesure que l’on ferme l’ouverture, ce qui est plutôt inhabituel et embêtant pour une optique grand angle qu’on utilisera en paysage. Heureusement quand la mise au point est à longue distance les performances restent très bonnes dans les coins. Cela se gate surtout à moyenne et courte distance dans les coins

Les ronds de bokeh et le rendu des couleurs sont bons à très bons à pleine ouverture mais , le flou d’arrière plan peut être un peu nerveux quand l’arrière plan est fouilli. La distorsion est très importante et on ne pourra utiliser le raw sans avoir de profil de correction optique.

Son ergonomie la rend idéale pour une utilisation en video que ce soit derrière la caméra sur une gimbal ou en Vlog. Son faible niveau d’AC et très bonne résistance au flare , sont également des plus très appréciables

L’optique sera également très à l’aise en photo de rue ou de voyage étant très légère, compacte et discrète, spécialement sur un A7C

Les principaux concurrents sont les Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051) (300 euros) , Samyang 24mm F1.8 AF (500 euros) , Viltrox 24mm F1.8 (400 euros), Sigma 24mm F3.5 DG DN Contemporary (550 euros).

  • Pour de la photo de paysage le Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051) vous offrira les meilleures performances à tout petit prix (250-300 euros)
  • En 24mm généraliste le Samyang 24mm F1.8 est le complet donnant de très bons résultats dans tous les genres : Rue, Paysage, portraits, Astrophotographie
  • Le Sony 24mm F2.8 G sera le meilleur pour du Vlog, sur une gimbal ou en voyage où il faudra voyager léger et rester discret

Recommandé pour les boitiers A7C et les Vloggers

Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051)

The Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051) give outstanding results on the Sony A7RIV its main issue it its “slow” parterre of F2.8 for a prime

Price is really moderate (450 euros) and it is a bargain for such performances

For full size picture click here

Le Tamron 24mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F051) donne des résultats exceptionnels sur le A7RIV , son défaut principal est sa faible ouverture pour une focale fixe : F2.8

Son prix (450 euros) est très raisonnable compte tenu de ces excellentes performances

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

E 24mm F2.8 F051 at 24 mm - 1-250 s à f - 3,5 à ISO 3200-103
1-250 s à f – 3,5 à ISO 3200

Samyang 24mm F2.8 AF

The Samyang 24mm F2.8 AF is a small and cheap compact lens. It is a nice lens on A7III but it can”t sustain the 61Mpix of the A7RIV. The sharpness is at best very good in the centre and corners are lagging behind

For some photos samples you can check : Samyang 24mm F2.8 AF

Le Samyang 24mm F2.8 AF est une optique très compacte et bon marché et elle était fort sympathique sur un A7III mais elle ne suit pas du tout sur les 61Mpix du A7RIV. Son piqué au centre est au mieux très bon et les coins sont à la traine

Pour plus d’exemples de photos c’est ici : Samyang 24mm F2.8 AF

SAMYANG AF 24mm F2.8 at 24 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-203
F2.8

SAMYANG AF 24mm F2.8 at 24 mm - ¹⁄₈₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-248
F2.8
SAMYANG AF 24mm F2.8 at 24 mm - ¹⁄₈₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-248-2
crop 100% @ F2.8

Sigma 24mm F3.5 DG DN Contemporary

The Sigma 24mm F3.5 DG DN Contemporary (530 euros) is a special lens designed for heavy duty job on the field (reportage, street, shoot under the rain…). It offers very reliable performance , excellent ergonomics in a very compact size and is very discrete if you work in a unsafe place, with very good results straight out of the camera and very good soft background blur for close shots (min focusing distance <11cm)

It is not a lens for the casual shooter that will prefer the Tamron 24mm F2.8 (450 euros) that offer a better aperture and better sharpness on 61Mpix and a bit more creative possibility thanks to it F2.8 aperture but with not at all the same build quality and ergonomics

Le Sigma 24mm F3.5 DG DN Contemporary (530 Euros) est une optique destiné au reportage dans les conditions difficiles. Cette une optique indestructible qui survivra à votre boitier ! L’optique est fiable , compacte et très discrète ergonomique (bague d’ouverture) et délivre des images naturelles et consistantes. Le piqué est excellent au centre mais les coins gagneront à ce que l’on ferme à F5.6. Le flou d’arrière plan est également très doux pour les photos rapprochées (distance min de mise au point très courte <11cm)

Ce n’est clairement pas l’optique pour un amateur qui lui préférera sans doute le Tamron 24mm F2.8 (450 euros) qui offre un piqué plus consistant dès la pleine ouverture et un peu plus de possibilité artistiques grâce son ouverture de F2.8, mais on a pas du tout la même qualité de fabrication ni la même ergonomie

Sony FE 28mm F2

The Sony FE 28mm F2 is a nice little lens was very good on the A7III and still good on A7RIII, but it reach its limit: although the centre is very good to excellent when you close down but the corners are suffering a lot and aperture need to be closed down to F5.6 to reach max good results

For full size picture click here

Le Sony FE 28mm F2 est une petit optique qui était très bonne sur A7III et encore bonne sur A7RIII , mais elle atteint ici sa limite, le centre est très bon à excellent quand on ferme le diaphragme, mais les coins souffrent beaucoup et ont besoin d’être à F5.6 pour atteindre tout juste le grade “bon”

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

FE 28mm F2 at 28 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 8,0 à ISO 100-018

FE 28mm F2 at 28 mm – ¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 8,0 à ISO 100-018

Sony FE 28-60mm F4-5.6

The Sony FE 28-60mm F4-5.6 kit lens of A7c will be the ideal companion for the A7c , its main advantage are its light weight & compact form without any sacrifice on quality vs old Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 (Kit lens). It will do even better in term color rendering , AF and centre sharpness (but no miracle for the corners)

L’optique de kit Sony FE 28-60mm F4-5.6 sera le companion idéal du A7c pour rester compact et sortir léger. Il atteint son objectif de légèreté et compacité sans sacrifier sur la qualité par rapport au Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 (Kit lens). Il fera même mieux en terme d’AF de rendu des couleur et en terme de piqué au centre (mais pas de miracle pour les coins).

Sigma 28-70 F2.8 DG DN Contemporary

The Sigma 28-70 F2.8 DG DN Contemporary (849 euros) is an excellent pro zoom for Sony full frame cameras. In most area it is equal to the Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art (1200 euros) for a much more compact size and reduced price that will be ideal on a A7c. It even does better in term of sharpness at the short end and in term of flare resistance. 

The Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art keep the edge for sharpness at 50-70mm and for the extra 4mm at the wide end that will be required for landscape shooters

Compared to the Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD (750 euros) , the Sigma 28-70 F2.8 DG DN is sharper, has better background blur, better portrait rendering, better build quality and ergonomics in a little bit smaller size , lighter weight for 150 euros more only

Highly recommended

70mm F2.8

Le Sigma 28-70 F2.8 DG DN Contemporary (849 euros) est un excellent zoom pro pour les Sony plein format. Dans la plupart des cas il égalera le Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art (1200 euros) dans un format plus compact et léger (idéal pour un A7c) et pour un prix inférieur. il le dépassera meme pour certains points comme le piqué pour les focales les plus basses (28-35) et pour la résistance au flare

Le Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art gardera 2 avantages principaux , les 4mm en plus pour le paysage et un meilleur piqué pour les portraits (dans la plage 50-70mm) 

Comparé au Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD (700 euros), le Sigma offre un meilleur piqué, un meilleur flou d’arrière plan et donc un meilleur rendu pour les portraits, une meilleure qualité de construction et une meilleure ergonomie dans un format aussi compact en se permettant même de gagner quelques mm et quelques 50g, tout cela pour à peine 150 euros de plus

A recommander sans hesitation

28mm f2.8

Samyang 35mm F1.8

The Samyang 35mm F1.8 (400 euros) is another gem from Samyang : excellent sharpness and background blur, efficient AF and lightweight.

Samyang has now a full lineup of tiny, excellent performances F1.8 lenses that will be a perfect match on the A7c or any A7 if you want to travel light. They are all priced around 350-400 euros and the 35mm and 75mm benefits from the new focusing/clickless aperture ring

It competes directly with the Sony FE 35mm F1.8 (700 euros), compared to it , the Samyang has

  • A little bit better sharpness than the Sony
  • As efficient & fast AF
  • A better background blur
  • A better rendering for portrait and skin (the Sony being too contrasty)
  • A focusing ring than can become a clickess aperture ring

Le Samyang 35mm F1.8 (400 Euros) est une autre pépite de Samyang : excellent piqué et flou d’arrière plan, AF efficace et silencieux et tout peut et léger

Samyang a maintenant une gamme complète d’optiques compactes, hautes performances à grande ouverture F1.8 qui seront idéales sur un A7c ou un A7 pour voyager léger. Elles sont toutes aux alentours de 400 euros et les 35mm et 75mm bénéficient de la bague de mise au point qui peut devenir un bague d’ouverture sans clics

Cette optique entre en concurrence directe avec le Sony FE 35mm F1.8 (700 euros), comparée à elle, le Samyang offre

  • Un piqué légèrement supérieur (sauf à distance <50cm)
  • Un AF aussi rapide et efficace
  • Un meilleur flou d’arrière plan (moins dur que le Sony)
  • Un meilleur rendu pour les portraits et les peaux en général (Le Sony est très dur pour les portraits)
  • Une bague de mise au point qui peut se transformer en bague d’ouverture sans clics

Sony FE 35mm F1.8

The Sony FE 35mm F1.8 has excellent sharpness performance in the centre , better than the Sony Distagon FE 35mm F1.4 Zeiss  , but corners are a little bit less good than the Sigma. Moreover background blur and contrast is a little bit too harsh for portraits

For full size picture click here

Le Sony FE 35mm F1.8 a un piqué excellent au centre , meilleur que le Sony Distagon FE 35mm F1.4 Zeiss  , mais les coins sont moins bon que le Sigma. De plus le flou d’arrière plan et le contraste sont trop nerveux et dur pour des portraits naturels

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

Sony ILCE-7RM4 - FE 35mm F1.8 - 1-125 s à f - 13 - ISO 100-at 35 mm - 09
Sony ILCE-7RM4 - FE 35mm F1.8 - 1-125 s à f - 13 - ISO 100-at 35 mm - 09-2
100% Crop F13 – Excellent

Sigma 35mm F2 DG DN Contemporary

The Sigma 35mm F2 DG DN Contemporary (616 euros) is an excellent lens that is very well balanced : among the 35mm F1.8/F2 it is one of the sharpest, it has the softest background blur, best bokeh balls , best natural color rendition , best build quality. It has excellent AF and stays compact. So we will forgive its vignetting wide-open and its distorsion that can be easily be corrected if need be

Compared to 

  • The Sony FE 35mm F1.8 at a similar price, the Sigma will give a less harsh rendering for portraits and more softness for the background blur. 
  • The Samyang 35mm F1.8 (400 euros): rendering for portrait will be also very good but the color rendering will be superior on the Sigma

Le Sigma 35mm F2 DG DN Contemporary(616 Euros) est une excellente optique très bien équilibrée : Dans la catégorie des 35mm F1.8/F2 , c’est l’un des plus piqués, celui qui offre le meilleur flou d’arrière plan et les meilleurs ronds de bokeh , le rendu de couleurs le plus naturel, la meilleure qualité de construction. L’AF est excellent et l’optique reste également très compacte. On lui pardonnera sa distorsion et son vignettage que l’on peut corriger facilement si nécessaire

Comparé au

  • Sony FE 35mm F1.8 qui est au même prix, le Sigma donnera un rendu des portraits moins dur et un flou d’arrière plan plus agréable
  • Samyang 35mm F1.8 (400 euros) : le rendu en portrait sera également très bon mais le rendu des couleurs reste supérieur sur le Sigma

Tamron 35mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F053)

The Tamron 35mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F053) give outstanding results on the Sony A7RIV its main issue it its “slow” parterre of F2.8 for a prime

Price is really moderate (450 euros) and it is a bargain for such performances

For full size picture click here

Le Tamron 35mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F053) donne des résultats exceptionnels sur le A7RIV , son défaut principal est sa faible ouverture pour une focale fixe : F2.8

Son prix (450 euros) est très raisonnable compte tenu de ces excellentes performances

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 1600-126
1-125 s à f – 2,8 à ISO 1600-

Samyang 35mm F2.8 AF

The Samyang 35mm F2.8 AF is average lens on the A7RIV : you need to close down to F5.6 to reach excellent level and corners are never better than a “good” , the color rendition is quite dull and bokeh is not so nice 

For some photos samples you can check : Samyang 35mm F2.8 AF

Le Samyang 35mm F2.8 AF est une optique très moyenne sur A7RIV : il faut fermer à F5.6 pour avoir des résultats excellents au centre, malgré cela les coins ne sont que bons au mieux. De plus le rendu des couleurs et le bokeh ne sont pas spécialement bon

Pour plus d’exemples de photos c’est ici : Samyang 35mm F2.8 AF

SAMYANG AF 35mm F2.8 at 35 mm - ¹⁄₄₀₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-331
SAMYANG AF 35mm F2.8 at 35 mm - ¹⁄₁₆₀ s à ƒ - 4,0 à ISO 100-237
F2.8

Sony Sonnar FE 35mm F2.8 ZA (Zeiss)

The Sony Sonnar FE 35mm F2.8 ZA (Zeiss) is a very nice lens on A7III but that was already a little bit limited on the 42Mpix. It is no more recommended on a 61Mpix with “good” results at F2.8 . It still reach excellent results at F5.6 but if you intend to use it mostly at F2.8 you may be disapointed

For full size picture click here

Le Sony Sonnar FE 35mm F2.8 ZA (Zeiss) est une très bonne optique pour un A7III mais qui commence à montrer ses limites sur 42Mpix. Sur 61Mpix on obtient des résultats “bons” à F2.8 et excellent à F5.6. Donc si vous comptez l’utiliser principalement à F2.8 vous serez déçus sur A7RIV

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

Katia Martin 2014-03-044-Modifier
F4 ISO 250

7 Artisans 35mm F5.6

The 7 Artisans 35mm F5.6 (139 euros), is a ultra compact and light street photography lens. Surprisingly for a lens of that size , sharpness results are excellent in the centre even on a 61Mpix camera. Background blur is also very soft in close up. Ergonomics are very good and focusing is easy.

The main drawback of the lens is the very high sensitivity to flare that cause contrast loss, colors fading and ghosting effects as soon as there is incident light 

A very nice compact lens for street photography

Le 7 Artisans 35mm F5.6 (139 euros) est une optique ultra compacte et légère pour de la photographie de rue. Pour une optique de cette taille le piqué est étonnamment excellent au centre même sur un capteur de 61Mpix. Le flou d’arrière plan est aussi très doux pour les plan rapprochés. L’ergonomie est très bonne et la mise au point est facile

Le principal défaut de cet objectif est la grande sensibilité au flare : dès qu’on à une lumière incidente le contraste diminue , les couleurs deviennent fade et des effets de halos apparaissent

Sony 40mm F2.5 G

The Sony 40mm F2.5 G (700 euros) is a extremely light and compact lens offering very high quality and balanced behavior

Sharpness is excellent wide open even on A7RIV. Bokeh Balls, background blur, color rendition are very good wide open. Its ergonomics makes it ideal for video usage whether is is handled , on a gimbal or for vlog. Moderate distorsion & vignetting , very good resistance to flare, low level of CA are also appreciated 

It will also be at ease for street photography being very light , compact and discrete , especially on a A7C

Its main limitation for portrait is the modest aperture of F2.5 for a 40mm that does not allow to have important background blur

Le Sony 40mm F2.5 G (700 euros) est une optique ultra compacte et très légère offrant une haute qualité optique et un comportement très équilibré

Le piqué est excellent à pleine ouverture au centre , même sur A7RIV. Les ronds de bokeh , le flou d’arrière plan et le rendu des couleurs sont très bons à pleine ouverture. Son ergonomie la rend idéale pour une utilisation en video que ce soit derrière la caméra sur une gimbal ou en Vlog. Son faible niveau d’AC et très bonne résistance au flare , sa distorsion et son vignettage modérés sont également des plus très appréciables

L’optique sera également très à l’aise en photo de rue ou de voyage étant très légère, compacte et discrète, spécialement sur un A7C

Sa principale limitation est en portrait avec une focale de 40mm et une ouverture de F2.5 on ne peut avoir d’important flou d’arrière plan

Samyang 45mm F1.8 AF

The Samyang 45mm F1.8 AF is a small lens , that obtains very good results with already Good/Very good results on the entire frame at F1.8 and excellent results in the centre at F2.8. 

It is not as good of course as a  Sigma 40mm F/1.4 DG HSM Art , but at 400 euros =  1/3 of the price of the Sigma, it is excellent for the price

For full size picture click here

Le Samyang 45mm F1.8 AF est une optique très compact qui obtain de bon/Très Bon résultats au centre dès F1.8 et qui devient excellent au centre dès F2.8

Bien entendu elle n’est pas aussi bonne que le Sigma 40mm F/1.4 DG HSM Art , mais à  400 euros =  1/3 du prix du Sigma , c’est une excellent rapport qualité prix

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

SAMYANG AF 45mm F1.8 at 45 mm - ¹⁄₂₅₀ s à ƒ - 1,8 à ISO 100-230
SAMYANG AF 45mm F1.8 at 45 mm – ¹⁄₂₅₀ s à ƒ – 1,8 à ISO 100-230

Sigma 45mm F2.8 DG DN Contemporary

The Sigma 45mm F2.8 DG DN Contemporary is overall a very good to excellent lens , tiny excellent build quality , very good sharpness F2.8 and becoming outstanding as of F4, but compared to the Samyang 45mm F1.8 AF , the latter is less expensive , sharper at F2.8 with better corners, a better aperture and to my taste a better bokeh and color rendition

For some photos samples you can check : Sigma 45mm F2.8

Le  Sigma 45mm F2.8 DG DN Contemporary est globalement une très bonne à excellente optique selon votre usage : très compacte , une très bonne qualité de construction , un très bon piqué à F2.8 qui devient superbe à F4 mais comparé au Samyang 45mm F1.8 AF , ce dernier es t plus piqué à F2.8 , a de meilleurs coins, une meilleure ouverture et à mon goût un meilleur bokeh et rendu des couleurs pour un prix 33% inférieur

Pour plus d’exemples de photos c’est ici : Sigma 45mm F2.8

45mm F2.8 DG DN | Contemporary 019 at 45 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-567
¹⁄₅₀₀ s à ƒ – 2,8 à ISO 100
45mm F2.8 DG DN | Contemporary 019 at 45 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-567.jpg
crop 100%
45mm F2.8 DG DN | Contemporary 019 at 45 mm - ¹⁄₂₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-890
¹⁄₂₀₀ s à ƒ – 2,8 à ISO 100
45mm F2.8 DG DN | Contemporary 019 at 45 mm - ¹⁄₂₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-890-2
Crop 100% F2.8

Voigtländer 50mm F2 Apo Lanthar

The Voigtländer 50mm F2 Apo Lanthar is a wonderful lens. It’s sharpness is truly outstanding from centre to corners wide open up to F8. Contrast is also excellent as well as color rendering. Bokeh is very good at f2 and F2.8 but become a dodecagon when closed down. Build quality is superb and focusing ring is a pleasure to use

The best 50mm with the Sony Planar T* 50mm F1.4 Zeiss

For some photos samples you can check : Voigtländer 50mm F2

Le Voigtländer 50mm F2 Apo Lanthar est une optique exceptionnelle. So piqué est époustuoflant du centre aux coins et ce dès F2 jusque F8. Le contraste est également excellent et le Rendu des Couleurs superbe. Le bokeh est Très Bon à F2 et F2.8 mais devient un dodécagone à partir de F4. Sa qualité de construction est superbe et la bague de mise au point est un régal à utliser

Le meilleur 50mm disponible ex aequo avec le Sony Planar T* 50mm F1.4 Zeiss

Pour plus d’exemples de photos c’est ici : Voigtländer 50mm F2

Voigtlander APO-LANTHAR 50mm F2 Aspherical at 50 mm - 1-125 s à f - 2,0 à ISO 250-207
F2 Bokeh
Voigtlander APO-LANTHAR 50mm F2 Aspherical at 50 mm - 1-250 s à f - 2,0 à ISO 160-234
1-250 s à f – 2,0 à ISO 160
Voigtlander APO-LANTHAR 50mm F2 Aspherical at 50 mm - 1-250 s à f - 2,0 à ISO 160-234-3
crop 100% F2
Voigtlander APO-LANTHAR 50mm F2 Aspherical at 50 mm - 1-250 s à f - 2,0 à ISO 100-157
F2
Voigtlander APO-LANTHAR 50mm F2 Aspherical at 50 mm - 1-250 s à f - 2,0 à ISO 250-100
F2
Voigtlander APO-LANTHAR 50mm F2 Aspherical at 50 mm - 1-250 s à f - 2,0 à ISO 250-100-2
crop 100% F2

Sony 50mm F2.5 G

The Sony 50mm F2.5 G (700 euros) is a extremely light and compact lens offering very high quality and balanced behavior

Sharpness is excellent wide open in the centre even on A7RIV. Bokeh Balls, background blur, color rendition are very good wide open. Its ergonomics makes it ideal for video usage whether is is handled , on a gimbal or for vlog. Very limited distorsion , very good resistance to flare, low level of CA are also appreciated 

It will also be at ease for street photography being very light , compact and discrete , especially on a A7C

Le Sony 50mm F2.5 G (700 euros) est une optique ultra compacte et très légère offrant une haute qualité optique et un comportement très équilibré

Le piqué est excellent à pleine ouverture au centre , même sur A7RIV. Les ronds de bokeh , le flou d’arrière plan et le rendu des couleurs sont très bons à pleine ouverture. Son ergonomie la rend idéale pour une utilisation en video que ce soit derrière la caméra sur une gimbal ou en Vlog. Sa très faible distorsion , faible vignettage , faible niveau d’AC et très bonne résistance au flare sont également des plus très appréciables

L’optique sera également très à l’aise en photo de rue ou de voyage étant très légère, compacte et discrète, spécialement sur un A7C

Sony FE50mm F2.8 Macro

The Sony FE50mm F2.8 Macro gets very good results on the entire frame at F2.8 and excellent as of F4, good for macro if 50mm suits you but I prefer the Sony FE 90 f2.8 Macro G OSS  for macro work. For portrait the F2.8 aperture is quite limited and the Af is not very fast

For full size picture click here

Le Sony FE50mm F2.8 Macro obtained de Très Bon résultats sur tout le champ dès F2.8 et excellent dès F4. Il sera bon pour de la macro si le 50mm est suffisant pour vous mais je lui préfère le Sony FE 90 f2.8 Macro G OSS . Pour un 50mm pour le portrait son ouverture est un peu limitative et son AF est lent

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

FE 50mm F2.8 Macro at 50 mm - ¹⁄₃₂₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-138
FE 50mm F2.8 Macro at 50 mm – ¹⁄₃₂₀₀ s à ƒ – 2,8 à ISO 100-138

Sony Zeiss Sonnar T* FE 55 mm F1.8

Excellent results for the Sony Zeiss Sonnar T* FE 55 mm F1.8 but not reaching the performance of the Sony Planar T* 50mm F1.4 Zeiss

The Sony Planar T* 50mm F1.4 Zeiss at F2 is already outstanding whereas the Sony Zeiss Sonnar T* FE 55 mm F1.8 is “only” Excellent.

Corners are also lagging behind wide open being only Average/good whereas the Sony Planar T* 50mm F1.4 Zeiss is very good wide open at F1.4 and outstanding at F2 for the corners

For full size picture click here

D’excellent résultat pour le Sony Zeiss Sonnar T* FE 55 mm F1.8  mais qui n’atteignent pas les performances du Sony Planar T* 50mm F1.4 Zeiss

Le Sony Planar T* 50mm F1.4 Zeiss à F2 est exceptionnel alors que le Sony Zeiss Sonnar T* FE 55 mm F1.8 n’est “que” Excellent.

Les coins sont aussi un peu à la traine en étant seulement moyen/bon altos que le Sony Planar T* 50mm F1.4 Zeiss est très bon à  F1.4 et exceptionnel à F2 pour les coins

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

FE 55mm F1.8 ZA at 55 mm - 1-400 s à f - 4,5 à ISO 100-006
FE 55mm F1.8 ZA at 55 mm – 1-400 s à f – 4,5 à ISO 100-006

Sigma 65mm F2 DG DN Contemporary

The Sigma 65mm F2 DG DN Contemporary (700 euros) is an excellent lens and the best of the 4 of the new I series from Sigma for me

Its unusual focal length between 50 and 85mm is very convenient to use for portrait photography 

It delivers outstanding sharpness (part of the top 10 sharpest lens for Sony E mount) , super smooth background blur, good bokeh balls, very good skin rendering and color rendition, all that at a reasonable price

The AF is silent, quick, and efficient in photography (a little bit less efficient in video)

Performances are quite similar to the excellent Voigtländer 65mm F2 Macro Apo Lanthar (900 euros), this one is however a manual focus lens but it has some macro capabilities (31cm i.o 55cm min focusing distance) and a bit better color rendering/contrast . So the choice is more dictated by the type of photos you will take

Le Sigma 65mm F2 DG DN Contemporary (700 Euros) est une excellente optique et pour moi la meilleure à ce jour des 4 optiques de la nouvelle série I de Sigma 

Sa focale inhabituelle est très agréable à utilise en portrait étant à mi chemin entre un 50mm et un 85mm

Elle délivre un superbe piqué dès la pleine ouverture (une des 10 optiques les plus piquées pour la monture E) combinée avec un flou d’arrière plan très doux, de beaux ronds de Bokeh, un beau rendu de la peau et un bon rendu des couleurs à un prix assez raisonnable

L’AF est silencieux , rapide et efficace en photographie (un tout petit peu moins en vidéo)

Les performances sont assez similaires à l’excellent Voigtländer 65mm F2 Macro Apo Lanthar (900 euros) , qui elle est entièrement manuelle mais qui offre des possilbités macro (31cm au lieu de 55cm pour la distance min de mise au point) et un contraste et un rendu des couleurs encore un cran au dessus pour moi. Donc le choix sera plus dicté par le type de photo que voulez faire

Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD

The Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD (700 euros) is a very good telephoto lens for a A7c or A7III. On a 24Mpix results it will be excellent at al focal lengths , all that for a light weight (545g) and a small price (700 euros). Performances are better than the Sony FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS in term of background blur, AF and sharpness for half the price and 33% less weight.

The lens is however far from perfect : 

  • on a A7RIV , it won’t do miracle and you better go with the Sony FE 100-400mm GM OSS F4.5-F5.6 (2800 euros) 
  • it has also less good ergonomics (no button on the lens) and feels less robust than Sony or Sigma equivalent
  • the small aperture (F4.5-6.3) combined with the big focal length means you will need to keep a high shutter speed and will climb quickly in the ISO and AF in low light will be more difficult than with a F2.8 zoom

If you want a lens that can reach 200mm with excellent performances for A7RIII (42Mpix) or A7RIV (61Mpix) at a reasonable price you should look at the Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD (1300 euros) 

Le Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD (700 euros) est un très bon téléobjectif pour un A7c ou un A7III. Sur un capteur de 24Mpix les résultats seront très bons à excellent à toutes les focales, tout cela pour un poids plume de 545g et un prix très contenu à 700 euros. Globalement les performances sont meilleure que le Sony FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS(1200-1500 euros) en terme de piqué est de qualité du flou d’arrière plan pour un prix divisé par presque 2 et un poids inférieur de 33%

Tout est loin d’être parfait : 

  • sur un A7RIV , il ne fera pas de miracle et il vaudra mieux se tourner vers le Sony FE 100-400mm GM OSS F4.5-F5.6(4 x plus cher à 2800 euros) 
  • son ergonomie est un peu moins bonne : aucun bouton sur le fut de l’objectif
  • sa faible ouverture combinée à des longueurs focales élevées nécessiteront une vitesse d’obturation élevée et une montée très rapide dans les ISOs. N’espérez pas non plus des miracles en basse lumière à 300mm F6.3 pour l’AF

Si vous voulez une optique excellente à 200mm sur A7RIV à prix raisonnable alors je vous conseille de vous diriger vers le Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD (1300 euros)

Samyang 75mm F1.8 AF

The Samyang 75mm F1.8 AF (440 euros) is an excellent lens for Sony A7 system. It is an unusual focal length but very practical on day to day. The lens is designed to get a maximum of performances in the smallest form factor possible

Everything is not perfect but the lens scores very well on all the main points : very good to excellent sharpness, very good color rendition, beautiful blurry background , good bokeh balls wide open & at F2.8 , efficient AF, small/light/cheap on a full frame mirrorless

It is also a very innovative lens for Sony E mout with a button that allow to either use the focusing ring to focs or as an Aperture ring without going to crazy price. An excellent idea and almost a reason for me to buy this lens

The lens will be perfect up to 42 Mpix , on the 61 Mpix although results are not top notch wide open (only very good) you need to close down to F2.5 to get excellent results. But this is similar to the Sony FE85mm F1.4 GM that cost 4 times more !

Shooting with this lens is a pleasure and overall it is an excellent value for money

Le Samyang 75mm F1.8 AF (440 euros) est un excellent objectif pour les Sony A7. C’est une focale inhabituelle mais néanmoins très pratique. Cet objectif a été créé pour avoir un maximum de performances dans la taille la plus compacte possible.

Tout n’est pas parfait, mais l’objectif est très bon partout où c’est vital : très bon à excellent piqué, très bon rendu des couleurs, très beau flou d’arrière plan, beaux ronds de bokeh à pleine ouverture et F2.8 , Autofocus efficace , petit/bon marché et léger sur Hybride plein format

C’est une optique innovante avec son sélecteur de mode qui permet de transformer la bague de mise au point en une bague d’ouverture sans pour autant faire grimper les prix comme sur une optique GM. Un vrai coup de coeur pour moi

Les résultats seront parfait sur un 24 ou 42Mpix , toutefois sur 61Mpix on atteindra les limites de l’objectif à pleine ouverture avec seulement un grade très bon il faut fermer vers F2.5 pour atteindre l’excellence sur A7RIV ce qui est similaire au Sony FE85mm F1.4 GM qui coûte 4 x le prix du Samyang

L’utilisation de cette optique est un vrai plaisir au quotidien et le rapport qualité/prix est excellent

SAMYANG AF 75mm F1.8 at 75 mm - 1-3200 s à f - 1,8 à ISO 100-099

Sony FE85mm F1.8

The Sony FE85mm F1.8 is reaching an excellent grade but not an outstanding one. In term of sharpness it is a little bit better than the Sony FE85mm F1.4 GM but clearly not as good as the Samyang 85mm F1.4 AF.

When comparing to the Sony FE85mm F1.4 GM  , the GM is still much better than the Sony FE85mm F1.8 in term of bokeh and background blur

For full size picture click here

Le Sony FE85mm F1.8 atteint la note “excellent” mais pas “exceptionnel”. En terme de piqué il est un tout petit peu meilleur que le Sony FE85mm F1.4 GM mais bien en dessous du  Samyang 85mm F1.4 AF.

En comparant avec le Sony FE85mm F1.4 GM  , le GM reste bien meilleur que le Sony FE85mm F1.8 en terme de bokeh et flou d’arrière plan

Pour les photos en pleine résolution c’est ici

Sony ILCE-7RM4 - FE 85mm F1.8 - 1-160 s à f - 1,8 - ISO 100-at 85 mm - 0950
F1.8
Sony ILCE-7RM4 - FE 85mm F1.8 - 1-160 s à f - 1,8 - ISO 100-at 85 mm - 0950-2
Crop 100% F1.8

Laowa 85mm F5.6 2:1 Macro

The Laowa 85mm F5.6 2:1 (539 euros) is a very good macro lens , it is the lightest and smallest of its kind . Macro performances are very good to excellent with very good color rendition. But the lens is not the sharpest of its kind

The Laowa 100mm F2.8 Macro 2:1 do a tiny bit better in term of sharpness at almost the same price but it is a much bigger lens as offering a F2.8 aperture which make them also useful for portraits.

The Laowa 60mm f/2.8 2:1 Ultra-Macro is a bit older and does less good than the 85mm F5.6

Let’s also mention the Laowa 25mm f/2.8 2.5-5x Macro , another speicalsed macro lens from Laowa but with a very different focal length

If your goal is just macro and 1:1 is enough then the outstanding Sigma 105mm F2.8 DG DN Macro Art is the best macro lens available

If you are intending to do only macro and need 2:1 and want to travel light then the Laowa 85mm F5.6 will be highly recommended

Le Laowa 85mm F5.6 2:1 (539 euros) est une très bonne optique macro, c’est la plus légère et la plus compacte du marché. Les performances macro sont très bonnes avec un excellent piqué et un très bon rendu des couleurs même si les meilleurs du marché font légèrement mieux.

Le Laowa 100mm F2.8 Macro 2:1 fait un peu mieux en terme de piqué à un prix très similaire mais il est beaucoup plus lourd et imposant à cause de son ouverture F2.8 qui lui permet aussi d’être une optique plus polyvalente pour du portrait

Le Laowa 60mm f/2.8 2:1 Ultra-Macro est de conception plus ancienne et est moins bon que le 85mm F5.6

Mentionnons également le Laowa 25mm f/2.8 2.5-5x Macro, une autre optique à fort grossissent mais avec une toute autre longueur de focale

Si votre but est de la macro 1:1 , alors le superbe Sigma 105mm F2.8 DG DN Macro Art est la meilleure optique macro pour la monture E

Si votre utilisation est limité à l’aspect macro 2:1 et/ou que vous voulez voyager très léger alors le Laowa 85mm F5.6 sera le meilleur choix

Sigma 90mm F2.8 DG DN

The Sigma 90mm F2.8 DG DN Contemporary (619 euros) is filling a gap we had in the E mount and offer a very good/excellent, compact & ultra light AF portrait lens.

It is the most compact and lightest among all 85/90mm that I have tested while offering very good to excellent results in term of sharpness/bokeh.

It is build like a rock and provide a very ergonomic aperture ring with click

The Sigma 90mm F2.8 DG DN will be the best lens for someone that want a discrete , light 85/90mm to travel , to do street photography portraits. It will be ideal on a 24/42Mpix camera. It is also very suited for video work on a gimbal

If you own the A1 or the A7RIV and want to maximise the sensor resolution you should look at the Sigma 105mm F2.8 DG DN Macro Art or the Sigma 85mm F1.4 DG DN Art which offer top resolution and best possible bokeh

If you look for a pure portrait budget lens then the Viltrox 85mm F1.8 PFU RMBH STM (350 euros) or the Sony FE85mm F1.8 will be better suited

Highly Recommended for Travelers, street photography and all A7C owners

Le Sigma 90mm F2.8 DG DN (619 euros) remplit un vide dans la gamme des optiques en monture E en offrant une optique à portrait 85/90mm légère et compacte de grande qualité avec AF

C’est le plus léger et compact des 85/90mm que j’ai pu tester tout en offrant des résultats de haut niveau en terme de piqué et de bokeh

La qualité de construction est exemplaire et l’ergonomie très bonne avec une bague d’ouverture avec clics

Le Sigma 90mm F2.8 DG DN est l’optique idéale pour celui qui recherche un 85/90mm discret pour voyager, pour la photographie de rue. Il sera idéal sur un boitier de 24/42Mpix et/ou pour de la vidéo sur gimbal

Si vous avez un A1 ou un A7RIV et que vous voulez exploiter le capteur au maximum il faudra plutôt regardez du côté du Sigma 105mm F2.8 DG DN Macro Art ou du Sigma 85mm F1.4 DG DN Art

Si vous êtes plutôt à la recherche d’une optique à portrait à budget réduit alors le Viltrox 85mm F1.8 PFU RMBH STM (350 euros) ou le Sony FE85mm F1.8 seront plus approprié

Recommandé pour les voyageurs , la photo de rue et pour ceux qui possèdent le A7C

Categories: Lenses

Tagged as: , , ,

18 replies

  1. Small error within the Table Best Lenses below 480g.
    You have 3x Weight, should be -> Weight Size Rating

    My wife is always annoyed with me changing a lens. So I decided to buy a zoomlens and upgrade to an A6600.
    But an A6600 with SEL1655G (24-82,5 F4) is the same size and weight as an A7c Sigma 28-70 F2.8 DG DN.

    So I switched from the A6300 (samyang 12mm f2, Sigma 16mm f1.4, SEL35F18, SEL50F18, SEL85F18)
    to the A7c with a new SEL55F18Z.

    The eye autofocus for capturing kids is so much better.

    Pro
    I could configure all my custom buttons the same way as before!
    autofocus
    buffer clearing
    battery
    colors
    tracking
    Flipoutscreen
    Touch

    Con
    Using glasses with the viewfinder on a sunny day
    Flipoutscreen for horizontal use
    Weight

    The A7c was worth every cent.
    Now I am waiting on a good deal for the Sigma 28-70 F2.8 DG DN.

  2. Excellent guide très complet en anglais et en français. Je constate que nous sommes beaucoup à faire la transition entre APS-C et plein format. Pour les focales fixes il n’y a pas trop de problèmes. Il y a les équivalents en plein format. Pour moi c’est les sony 55 f1.8, 35 mm f2.8 et 24mm f2.8. Le problème se pose pour les zooms si on veut également les monter sur un boitier APS-C. Pour mon usage un 24-70 f4 a plus de sens qu’un 28-70 f2.8. Malheuresement l’offre actuel n’est pas à l’hauteur de l’A7C et donc pour l’instant je reste avec le 28-60 du kit en attendant que quelqu’un sort l’optique idéale. Je reste aussi avec mon 70-350 pour l’instant même si le 70-300 de Tamron est la combinaison évidente pour le A7C.

  3. Hi Marc,

    Lovely guide and extensive reviews. I was set on Samyang 24mm f1.8 lens but your reviews say that except for Sony G/GM lens, the Tamron 24mm f/2.8 Di III OSD performs much better even at slow aperture of f2.8. Should i just get the Tamron? My main use is only for astro landscapes or nightscapes. Do you suggest any other lens apart from these 2.

    Also is the aperture of 2.8 the reason you didn’t put the Tamron in the recommendations below 240gms?

  4. Hi Marc, since you wrote this article, quite a few telezoom lenses were released. Which telezoom would you recommend for the A7C? Thanks.

  5. Can we use the same “translation” (what’s average for A7RIV is good for A7C) when using these FF lenses on an APS-C Body?
    Despite the fact that A6600 or ZV-E10 are 24MP only – slightly less than A7C – they would use the inner part of a FF lens only.

    Love your content btw. It’s detailed. I would love to read an extensive article from you about the use of APS-C lenses on FF bodies (like A7IV or A7R’s) and FF lenses on APS-C bodies.

    • No you need to keep same rating as a7riv as density of pixels is what matters and crop apsc of 61mpix is 26mppix so very close to the 24mpix of a6xxx series

  6. Thanks for the wonderful reviews, Marc. I used it to buy my lens set for A7C two years back. Since you have reviewed more lenses, I wanted to know if these lists have also been updated with new lenses?

  7. Would there possibly to have a comparison for A7CII for the latest lens as of 2023?

  8. En ce qui concerne les objectifs manuels, une fois qu’on a découvert les Canon FD(n) et autres Nikon AI/AI-s, tous utilisables en tilt & shift avec une bague d’adaptation conçue pour, on a encore plus de choix d’objectifs compacts, légers et abordables… grand merci au Kipon 90mm, découvert sur ce site (merci Marc !), et à l’A7c2 qui m’ont donné envie d’explorer ces territoires “vintages” 😉

Leave a Reply to A6300toA7CCancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.