Sigma 50mm F/1.4 DG HSM Art

Sigma 50mm F1.4 Art-7

in Blue English / en noir en Français

  1. Presentation
  2. Optical performances / Performances optiques
  3. Video
  4. Samples photos / Exemples de photos
  5. Conclusion

All photos , taken with Sony A7RIII are available in full size (42Mpix) in the following Flickr album : Sigma 50mm F1.4

Toutes les photos de l’article, prises avec le Sony A7RIII sont disponibles en pleine résolution (42Mpix) dans l’album flickr suivant : Sigma 50mm F1.4

Sigma 50mm F1.4 Art-10

1 Presentation

1.1 Specifications

  • Weight : 950 gr (815gr for Canon version)
  • Price : 860 euros
  • Length : 125mm
  • Filter : 77mm
  • Button : AF/MF
  • 9 blades aperture
  • Not (officially) weather sealed
  • Minimal focusing distance : 40 cm

The build construction is excellent , the lens has a very large rubbered focus ring 

The lens hood is fully in plastic and has no flocking material (cut down glare and reflections)

  • Poids : 950gr (815 gr pour la version Canon)
  • Prix : 860 euros
  • Longueur : 125mm
  • Filtre : 77mm
  • Bouton AF/MF
  • Diaphragme à 9 lamelles
  • Pas de protection contre la poussière et l’humidité
  • Distance de mise au point minimale : 40cm

La qualité de construction est excellente, l’objectif a une large bague de mise au point

Le pare soleil est en plastique mais n’a pas de flocage (genre de feutrine à l’intérieur du pare soleil) qui est utile pour diminuer les reflets

Sigma 50mm F1.4 Art-5

1.2 Autofocus

In photo, the Autofocus is fast and efficient , I did not experience any difference with the Sony Planar 50mm F1.4 Zeiss. Eye AF is fully functioning , AFS, AFC as well

AF is not fully silent and can be heared but is much more silent than the Samyang 50 mm F1.4 AF

On the A9,  in High speed burst the Sigma can achieve around 15 fps like the  Sony Sonnar 55mm F1.8 and vs 20 for the Sony Planar 50mm F1.4 Zeiss 

En photo , l’autofocus est rapide et efficace, on ne voit pas de réel différence avec leSony Planar 50mm F1.4 Zeiss. l’AF sur les yeux fonctionne sans soucis, les modes AFS et AFC également

L’AF fait un petit bruit tout mais est quand même plus silencieux que par ex le Samyang 50 mm F1.4 AF

Sur A9 , en rafale, le Sigma permet d’atteindre 15 images par secondes comme le  Sony Sonnar 55mm F1.8 et contre 20 pour le Sony Planar 50mm F1.4 Zeiss

1.3 Handling / Maniement

The Sigma 50mm F1.4 has been designed like a Zeiss Otus to max quality whatever the size and weight

The lens is bigger and heavier than the Sony Planar 50mm F1.4 Zeiss (+20% in average) but this is much more reasonable than the Sigma 85mm F1.4 DG HSM Art

The version for Sony is just the adaptation by adding a tube and a native AF , it was not redesigned specifically for mirrorless like some Zeiss / Tamron or Samyang AF lenses

Ce Sigma 50mm F1.4 a été conçu comme un Zeiss Otus avec pour but la qualité maximale sans tenir compte du poids ou de la taille.

On a donc une optique assez encombrante mais sans aucune mesure avec l’énorme Sigma 85mm F1.4 DG HSM Art

La version pour Sony est la même que pour les autres montures avec l’ajout d’un tube pour compenser la différence de tirage et un AF conçu spécifiquement pour la monture E, il n’a pas été pensé pour les hybrides comme les objectifs Sony , Tamron ou Samyang AF

50mm Size comparisonSigma 50mm F1.4 Art-12

 

2 Optical performances / Performances optiques

2.1 Sharpness / Piqué

The tests were made on a Sony A7RIII, the most demanding sensor with 42 Mpix

  • Centre : Excellent from F1.4 to F11 , diffraction as of F16
  • Corners : Good F1.4, Very good at F2 , excellent as of F2.8 up to F11 , diffraction at F16

An Excellent performance for a fast prime and better wide open than the Sony Planar 50mm F1.4 Zeiss

Les tests on été effectué sur un A7RIII, le plus exigeant de la gamme Sony avec ses 42Mpix

  • Centre : Excellent à partir de F1.4 jusque F11 , diffraction à partir de F16
  • Coins : Bon à F1.4, Très bon à  F2 , excellent à partir de F2.8 jusque  F11 , diffraction à partir de F16

Une excellente performance pour une focale fixe avec un piqué meilleur à pleine ouverture par rapport au Sony Planar 50mm F1.4 Zeiss

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-13 s à f - 1,4 à ISO 100-009

F1.4

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-13 s à f - 1,4 à ISO 100-009-2

F1.4

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-5 s à f - 2,0 à ISO 100-010

F2

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 0,4 s à f - 2,8 à ISO 100-011

F2.8

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 0,8 s à f - 4,0 à ISO 100-012

F4

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1,6 s à f - 5,6 à ISO 100-013

F5.6

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 3,2 s à f - 8,0 à ISO 100-014

F8

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 6,0 s à f - 11 à ISO 100-015

F11

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 13,0 s à f - 16 à ISO 100-016

F16

Corners / Coins

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-13 s à f - 1,4 à ISO 100-017

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-13 s à f - 1,4 à ISO 100-017-2

F1.4

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-5 s à f - 2,0 à ISO 100-018

F2

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 0,4 s à f - 2,8 à ISO 100-019

F2.8

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 0,8 s à f - 4,0 à ISO 100-020

F4

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 2,0 s à f - 5,6 à ISO 100-021

F5.6

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 3,2 s à f - 8,0 à ISO 100-022

F8

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 6,0 s à f - 11 à ISO 100-023

F11

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 13,0 s à f - 16 à ISO 100-024

F16

2.2 Lens Fall off / chromatic aberrations / distorsion

  • Vignetting is low and disappear around F2
  • No visible distorsion
  • Chromatic aberrations are very low : I did not had any
  • Flare resistance is good with no loss of contrast but we can achieve to get some ghosting in some situations

There is a Lightroom lens profile that will correct the lens fall off 

2.2 Vignettage / aberrations chromatiques / distorsion

  • Le vignettage est faible et disparait vers F2
  • Pas de distorsion visible
  • Pas d’aberrations chromatiques visibles
  • Bonne résistance au flare , pas de perte de contraste mais on peut arriver à avoir des halos dans certaines situations

Il y a un profil de correction Lightroom pour corriger le vignettage

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-13 s à f - 1,4 à ISO 100-009-3

F1.4 before correction / Avant correction

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-13 s à f - 1,4 à ISO 100-009

F1.4 – post correction / après correction

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-8000 s à f - 1,4 à ISO 100-041

Flare resistance / Resistance au flare 1-8000 s à f – 1,4 à ISO 100-041

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-8000 s à f - 1,4 à ISO 100-026

1-8000 s à f – 1,4 à ISO 100-026

 

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-8000 s à f - 1,4 à ISO 100-026-2

very limited CA wide open facing the sun / très faible AC à pleine ouverture face au soleil

 

2.3 Bokeh  / Color Rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

  • The background blur is very nice and soft
  • Bokeh Balls are very good, perfectly circular with no onion rings (on par with the Sony Planar 50mm F1.4 Zeiss
  • Color rendition is good but often with darker shadows, especially for skin tones, I always had to use shadow slider in Lightroom (+50 min) to recover them which I don’t need for the Sony Zeiss lenses
  • Le flou d’arrière plan est beau et très doux
  • Les ronds de Bokeh sont très bons, parfaitement circulaire au niveau du Sony Planar 50mm F1.4 Zeiss
  • Le rendu des couleurs est bon mais toutefois avec des ombres très marquées surtout pour les tons chairs. J’ai à chaque fois dû corriger les ombres avec un curseur à +50 min. Je n’ai pas ce genre de correction à faire sur les Sony Zeiss
50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-125 s à f - 1,4 à ISO 250-111

f – 1,4 à ISO 250-111

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 1000-113

f – 2,8 à ISO 1000-113

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-125 s à f - 1,4 à ISO 320-092

f – 1,4 à ISO 320-092

 

F1.4 vs F2.8

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-160 s à f - 1,4 à ISO 100-007

1-160 s à f – 1,4 à ISO 100-007

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-4000 s à f - 1,4 à ISO 100-048

f – 1,4 à ISO 100-048

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-125 s à f - 1,4 à ISO 1000-143

1-125 s à f – 1,4 à ISO 1000-143

3 Video

Autofocus : the AF is a little bit disappointing , it is sometimes working by increment (see below video) : to go from 1m to 5 m subject it will do it in 3 stops : Focus – stop – focus – stop – focus – done. This goes pretty fast but you still notice that it is not a smooth transition. The Sony Planar 50mm F1.4 Zeiss has not this issue. This may potentially be improved via firmware update

Aperture control : to change the aperture you will need to use the body control, so a continuous variation of the aperture like on the Sony Planar 50mm F1.4 Zeiss. that has a click less aperture ring is not possible

Autofocus : l’AF est un peu décevant en vidéo , il fonctionne parfois par incréments (voir exemple dans la vidéo ci dessous) : pour passer de 1m à 5m , l’objectif fera 2 ou 3 étapes :  Focus – stop – focus – stop – focus – Fin. Cela se passe plus ou moins rapidement mais on peut remarquer que la transition proche lointain n’est pas continue. Le Sony Planar 50mm F1.4 Zeiss n’a pas ce problème. J’espère que cela sera amélioré via une mise à jour firmware

Contrôle de l’ouverture : Pour changer d’ouverture il faudra passer par les molettes sur le boitier. Donc une variation continue de l’ouverture pendant le tournage ne sera pas possible sans à coups. Le Sony Planar 50mm F1.4 Zeiss. lui dispose d’une bague d’ouverture sur l’objectif qui peut être actionnée sans clics

4 Samples of Photos / Exemples de Photos

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-8000 s à f - 1,4 à ISO 100-060

1-8000 s à f – 1,4 à ISO 100-060

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-8000 s à f - 1,4 à ISO 100-060-2

crop 100%

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-6400 s à f - 1,4 à ISO 100-058

f – 1,4 à ISO 100-058

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-6400 s à f - 1,4 à ISO 100-058-250mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-4000 s à f - 1,4 à ISO 100-064

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-2500 s à f - 1,4 à ISO 100-056

1-2500 s à f – 1,4 à ISO 100-056

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-2500 s à f - 1,4 à ISO 100-055

f – 1,4 à ISO 100-055

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-2500 s à f - 1,4 à ISO 100-051

f – 1,4 à ISO 100-051

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-2500 s à f - 1,4 à ISO 100-033

f – 1,4 à ISO 100-033

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-2500 s à f - 1,4 à ISO 100-033-2

Crop 100%

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-1000 s à f - 2,8 à ISO 100-075

f – 2,8 à ISO 100-075

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-200 s à f - 5,0 à ISO 100-038

1-200 s à f – 5,0 à ISO 100-038

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-160 s à f - 11 à ISO 100-027

f – 11 à ISO 100-027

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-125 s à f - 11 à ISO 125-036

f – 11 à ISO 125-036

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-125 s à f - 1,6 à ISO 1250-169

1-125 s à f – 1,6 à ISO 1250-169

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-125 s à f - 1,6 à ISO 320-186

1-125 s à f – 1,6 à ISO 320-186

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-125 s à f - 1,6 à ISO 320-186-2

crop 100%

50mm F1.4 DG HSM | Art 018 at 50 mm - 1-125 s à f - 1,4 à ISO 640-147

1-125 s à f – 1,4 à ISO 640-147

5 Conclusion

The Sigma 50mm F1.4 DG HSM Art (860 euros) is a lens designed to achieve max sharpness and it clearly succeeds to do so beating the Sony Planar 50mm F1.4 Zeiss at F1.4 (but similar as of F2)

The lens is a little bit longer and heavier than the Sony one (20%) but this is still acceptable

If you intend to mainly shoot wide open at F1.4 then it is really worth it with a price divided by 2 vs the Sony one and with better result wide open

The Sigma is also more consistent centre to corner

Compared to the Sony Zeiss Sonnar T* FE 55 mm F1.8) the Sigma has a little bit better performance wide ope, a half  stop more light (F1.4 vs F1.8) with a little bit wider focal length, but the main difference is the handling: the Sony 55mm is much smaller a lighter for similar performance and the same price 

Compared to the Samyang 50 mm F1.4 AF (around 560 euros) it is better in all aspect for a reasonable delta of 300 euros

For Video the Sony Planar 50mm F1.4 Zeiss keep the 1st place with it’s more silent and smooth AF and with its aperture ring 

In summary

  • Exceptional sharpness including wide open
  • AF performance is on par with Sony lenses except for video
  • Very good bokeh and color rendition 
  • 15 frames per second on A9 (vs 20 for Sony Planar 50mm F1.4 Zeiss )
  • Ergonomics are ok but 
    • Size and weight are on the high side
    • No focus hold button than can be reassigned to eye AF which is very handy for such a portrait lens (Neither Sony 50mm F1.4 or Sony 55mm got them neither, this is only to be found on more recent Sony lenses)
    • No official weather sealing on Sigma Art series  (only available for the Sports series)
    • No aperture ring for video

I am much more convinced by the Sigma 50mm F1.4 Art than by the Sigma 85mm F/1.4 DG HSM Art that is a monster to carry

It is a superb optic at a reasonable price vs other 50mm F1.4 and the size and weight are still acceptable for a day to day use even if on the heavy side

5 Conclusion

Le Sigma 50mm F1.4 DG HSM Art (860 euros) est un objectif conçu pour atteindre un piqué maximum et sur ce point il est clairement n°1 battant le Sony Planar 50mm F1.4 Zeiss à pleine ouverture (mais similaire au delà)

L’objectif est un peu plus grand et lourd que le Sony (20% en plus) mais cela reste encore acceptable

Si vous prévoyez de principalement l’utiliser à pleine ouverture à F1.4 alors , pour un prix presque divisé par 2 par rapport au Sony il vous donnera de meilleur résultats à F1.4

Le sigma est également plus consistant en terme de piqué sur tout le champ (très bon à excellent piqué dans les coins)

Comparé au Sony Zeiss Sonnar T* FE 55 mm F1.8) , le Sigma est un peu meilleur à pleine ouverture, a 1/2 stop de mieux en terme de luminosité , une focale plus standard , mais la principale différence est le poids et l’encombrement : le 55mm saura se faire oublier autour de votre cou et sa discrétion sera bienvenue en photographie de rue ou en voyage pour des performances optiques très similaires

Comparé au Samyang 50 mm F1.4 AF (560 euros), il est meilleur sur tous les points pour un surplus raisonnable de 300 euros

En Video le Sony Planar 50mm F1.4 Zeiss garde sa première place grâce à son AF plus régulier et silencieux et à sa bague d’ouverture

En résumé

  • Piqué exceptionnel dès la pleine ouverture
  • Performance autofocus très bonnes et identique à Sony sauf en Vidéo où il est parfois à la peine
  • Bokeh : très bon
  • 15 images par secondes sur A9 au lieu de 20 pour le Sony Planar 50mm F1.4 Zeiss
  • Ergonomie correct mais :
    • Poids et encombrement dans la fourchette haute
    • Pas de bouton de maintien de mise au point qui est très pratique quand il est assigné à l’AF sur les yeux  sur un objectif à portrait (mais ni le Sony 50mm , ni le Sony 55mm n’en sont pourvu, ce bouton n’est apparu que plus récemment sur les optiques Sony)
    • Pas de bague d’ouverture pour la vidéo
    • Pas de tropicalisation officielle ur la gamme Sigma Art (uniquement sur la gamme Sports)

Je suis beaucoup plus convaincu par le Sigma 50mm F1.4 Art que par  le Sigma 85mm F/1.4 DG HSM Art qui est juste énorme en terme de taille et de poids

Avec le sigma 50mm F1.4 on a une superbe optique à un prix raisonable vis à vis des autres 50mm F1.4 et son poids reste dans la limite de l’acceptable pour une utilisation quotidienne

 

Categories: Lenses, Sigma, Sigma Prime

Tagged as: , , ,

8 replies

  1. hello Marc, I’m interested in buying 50mm Sony Zeiss f1.4 of the sigma art 50mm f1.4. I’ve read both your reviews and they seem to contradict each other in kind a way… On the review about the sigma it seems that the sigma is the best option but on the review from the zeis planar this one seems to be the ultimate option…

Leave a Reply to lyngstarCancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.