Sony 40mm F2.5 G

in blue english / en noir en français

  1. Presentation
  2. Optical Performances / Performances Photo
  3. Video / Vidéo
  4. Comparison with other 40/50mm / comparaison avec les autres 40/50mm
  5. Samples of photos /  Exemples de photos
  6. Conclusion

All photos , taken with Sony A7RIV /A1 / A7C are available in full size in the following Flickr album suivant : Sony 40mm F2.5 G

Buy me a Coffee – Donation

Help me to run this site and continue testing new lenses and products with a small donation

$3.00

Toutes les photos de l’article, prises avec le sony A7RIV / A1 /A7C sont disponibles en pleine résolution dans l’album flickr suivant :  Sony 40mm F2.5 G

Offrez moi un café – Donation

Une petite donation de votre part m’aidera à maintenir ce site et à continuer à vous proposez des tests d’objectifs

€3.00

1.1 The small lenses lineup

This lens is part of a set of 3 new lenses sharing the same design and philosophy

  • Very small and light,
  • Same weight and size
  • Click/clickless aperture ring for video
  • Focus hold button
  • High quality : G series – 600 euros each

Those will be ideal for video in Vlog or gimbal usage especially on the A7C. There are also ideal in photography if you want to travel light and discrete for street/travel photography

Let’s not forget also the old Sony Sonnar FE 35mm F2.8 ZA (Zeiss), which share same size and weight but not the click less aperture ring

1.1 La série optiques ultra compacte de Sony

Cette optique fait partie d’une série de 3 nouvelles optiques Sony qui partagent le même design et le même concept

  • Très légère et compacte
  • Même poids et même taille
  • Bague d’ouverture avec ou sans clics pour la vidéo
  • Bouton programmable
  • Haute qualité : série G – 600 euros chaque optique

Ces optiques seront idéales en vidéo pour du Vlog ou sur une Gimbal , spécialement sur un A7C. Elles seront également idéales pour de la photographie si l’on veut voyager très discret et très léger

N’oublions pas non plus une optique plus ancienne Sony Sonnar FE 35mm F2.8 ZA (Zeiss), qui a le même gabarit et le même poids mas pas de bague d’ouverture

1.2 Specifications

  • Weight : 173 g
  • Price : 700 euros
  • Aperture : F2.5-F22
  • Length : 45mm
  • Filter : 49mm
  • 7 blades aperture
  • Buttons : AF/MF, focus hold click/clickless switch
  • Aperture ring
  • Weather sealed
  • Minimal focusing distance : 28 cm
  • Lens hood included
  • AF Motor compatible with A1 up to 30fps

The very first impression you get with this lens is its lightness and compactness . The build quality is excellent, its ergonomics are very good with an aperture ring that can be switched to click or clickless 

In case of manual focusing the MF ring has a linear response but is quite thin

The lens hood is well designed and can be fixed on a permanent basis , no need to reverse it for transport. No need to add a protector filter on this lens thanks to this lens hood

  • Poids : 173g
  • Prix : 700 euros
  • Ouverture : F2.5 – F22
  • Longueur : 49mm
  • Filtre : 49mm
  • Protection tout temps
  • Diaphragme à 7 lamelles
  • Boutons : AF/MF , focus hold, clics/sans clics pour l’ouverture
  • Bague d’ouverture
  • Distance minimale de mise au point : 28 cm
  • Pare soleil inclus
  • Moteur Af compatible avec les 30 images/sec du Sony A1

La première impression est la légèreté et la compacité de l’objectif. La qualité de construction est excellente. L’ergonomie est également très bonne avec une bague d’ouverture qui peut être sans clics pour la vidéo. En cas de mise au point manuelle la réponse de la fine bague de mise au point est linéaire

Le pare soleil peut être laissé en permanence et n’a pas besoin d’être retourné pour le transport , pas besoin donc de filtre de protection de la lentille frontale

AF performance :

  • AF is super fast accurate and silent both in photo and video
  • The latest version of the Sony AF motor included in this lens make it compatible with the Sony A1 at 30 frames/sec
  • Eye AF / Tracking is working perfectly

Performances AF

  • l’AF est ultra rapide, précis et silencieux en photo et vidéo
  • l’AF sur les yeux et le tracking fonctionnent parfaitement
  • L’objectif est équipé des dernièretechnologies de moteur AF lui permettant de supporter les 30 images / sec du Sony A1

2 Optical performances / Performances Optiques

The tests were made on a Sony A7RIV  with its 61Mpix

Les tests ont été effectués sur un A7RIV avec ses 61Mpix

2.1 Sharpness / Piqué

  • Performances are excellent globally on A7RIV
    • excellent performances wide open (nearly outstanding) in the centre and already very good corners
    • excellent performance on the entire field at F4
  • If you use the lens on an A7C performances will be excellent on the entire frame at all aperture from F2.5 to F8
  • Les performances sont excellents globalement sur A7RIV 
    • piqué excellent à pleine ouverture (presque superbe) et coins déjà très bons
    • excellente performance sur tout le champ
  • Si l’objectif est utilisé sur A7C et ses 24mpix les résultats seront excellent sur tout le champ dès la pleine ouverture

Centre / Centre

Corners / Coins

Close shoots / Piqué à courte distance

  • Excellent performance also for close shoots
  • Performance excellente aussi en prise de vue rapprochée

Sharpness for portraits / Piqué pour les portraits

  • Sharpness for portraits is excellent with very good rendering for skin tones and the right level of contrast
  • You gain a little bit of extra sharpness at F4, but mostly you gain depth of filed
  • Le piqué pour les portraits est excellent avec un très bon rendu des tons chair et un bon niveau de contraste
  • On gagnera un tout petit peu de piqué en fermant à F4, mais on gagnera surtout de la profondeur de champ,

2.2 Vignetting , chromatic aberrations , distorsion, flare, sunstars

  • Vignetting is present at F2.5 , and disappear around F5.6
  • Distorsion is moderate  (barrel)
  • Chromatic aberrations are very low
  • Resistance to flare is very good but you can see some in very difficult situation
  • There are nice sunstars effect which aperture closed down
  • There is not yet a Lightroom Lens profile for this lens but this should come soon

2.2 Vignettage, aberrations chromatiques, distorsion, flare, effets d’étoiles

  • Le vignettage est présent à F2.5 et ne disparait complètement que vers F5.6
  • La distorsion est modérée (barillet)
  • Les aberrations chromatiques sont très faibles
  • La résistance au flare est très bonne mais pas parfaite
  • De beaux effets d’étoiles peuvent être obtenus vers F16
  • Il n’y a pas encore de profil Lightroom pour cet objectif mais cela ne saurait tarder

2.3 Bokeh / Color rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

  • The Bokeh balls are very good wide open but shows heptagon as soon as you close down to F4
  • The background blur is very good : very smooth in general but can become a little bit nervous with busy background
  • Color rendition is very good
  • Les ronds de Bokeh sont très bon à pleine ouverture mais montrent des heptagones dès F4
  • Le flou d’arrière plan est très doux mais peu devenir un peu nerveux quand l’arrière plan est fouilli
  • Le rendu des couleurs est très bon

3 Video

  • Very good results in term of sharpness , bokeh, background blur smoothness and color rendition in video, very nice rendering for portraits
  • The clickless aperture ring is very convenient
  • AF works perfectly
  • Focus breathing is quite visible and is one of the weakness of this lens
  • Très bon résultats en vidéo avec un très bon piqué un très beau flou d’arrière plan très doux, de beaux ronds de Bokeh et un très bon rendu des couleurs, globalement de très beaux portraits peuvent être obtenus
  • On peut avoir une bague d’ouverture sans clics pour la vidéo grâce au commutateur
  • L’AF est très bon
  • Focus breathing visible c’est un des défauts de cet objectif

4 Comparison with other 40/50mm

The direct competitors for this lens targeting high quality ands compact and light are / Les compétiteurs directs qui offrent qualité d’image et compacte sont

There is also a monster in term of size with the Sigma 40mm F/1.4 DG HSM Art (1350g – 157mm) if you are looking for a 40mm whatever the size

Il y a également le Sigma 40mm F/1.4 DG HSM Art (1350g – 157mm) si vous cherchez un 40mm quel que soit sa taille

Sony 40mm F2.5 GVoigtländer 40mm F1.2 NoktonZeiss Batis 40mm F2 CFTamron 35mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F053)Sony 50mm F2.5 GSamyang 45mm F1.8 AFSigma 45mm F2.8 DG DN
Price / Prix700 euros1000 euros300 euros700 euros400 euros570 euros
Weight / Poids173g420g420g210g174g162g235g
Length / Longueur45mm59,3mm93mm64mm45mm56mm48mm
AF++++MF++++++++++++
Buttons / RingAF/MF
Focus hold button
Click/Clickless Aperture ring

AF/MF
Bouton focus hold
Bague
d’ouverture clics/sans clics
Click/Clickless Aperture ring
Bague
d’ouverture clics/sans clics
Focus distance limitationAF/MF
Focus hold button
Click/Clickless Aperture ring

AF/MF
Bouton focus hold
Bague
d’ouverture clics/sans clics
AF/MF
Click Aperture ring

AF/MF
Bague
d’ouverture à clics
Min focusing distance / Distance min de mise au point28cm35cm24cm15cm31cm45cm24cm
Build Quality / Quality de construction++++++++++++++++++++
Aperture blades / Lames de diaphragme71097797
Filter / Filtre49586767494955
Weather Sealing / Protection tout tempsYesNoNoNoYesNoYes

From a specifications perspective, the 2 Sony are the smallest, and 2nd in term of weight. The samyang is lighter but full plastic vs The Sony is all in Aluminum the build quality is completely different. The Tamron is a little bit bigger but being all in plastic stay quite light

The Sony 40/50mmm F2.5G have also the most complete and best ergonomics of all of the selected lenses

The Tamron is the cheapest one (300 euros). Samyang is also very affordable and one and the one with the best aperture, it has more aperture blades than the Sony and the Sigma

D’un point de vue spécifications, les 2 Sony sont les plus compact, et les second en terme de poids. Le Samyang est plus léger mais plus plastique alors que le Sony est tout en Aluminium. Le Tamron est un un peu plus gros et grand mais reste léger avec une construction plastique de bonne qualité

Les Sony sont ceux qui offrent la meilleure ergonomie et les plus complets en terme de fonctions

Le Samyang est le moins cher et celui avec la meilleur ouverture. Il a également plus de lames de diaphragme (9 au lieu de 7, gage d’un bokeh plus rond quand on ferme l’ouverture

Sharpness / Piqué

Background Blur & Bokeh Balls / Flous d’arrière plan et Ronds de Bokeh

  • The Samyang 45mm F1.8 AF have a bit better bokeh balls (more circular) and background blur thanks to its higher number of aperture blades and better aperture
  • The Sony has a little edge in close focus like the Sigma and the Tamron thanks to their shorter minimum focusing distance. The Tamron being the best with a magnification ratio of 1:2
  • The Sony at same distance give less background separation as it has one stop less vs the F1.8/F2 lenses
  • The Voigtländer 40mm F1.2 Nokton with its aperture of F1.2 as the best bokeh and background blur overall
  • The Zeiss Batis 40mm F2 CF has the worst one wide open as they are not at all circular
  • Le Samyang 45mm F1.8 AF a des ronds de Bokeh légèrement meilleurs grâce à son nombre plus élevés de lames de diaphragme et leur plus grande ouverture
  • Le Sony a un avantage sur la taille des ronds de bokeh à ouverture identique car sa distance min de mise au point est beaucoup plus courte (tout comme le Sigma et le Tamron). Le Tamron étant le meilleur en close up avec une possibilité de grossissement de 1:2
  • Le Sony est désavantagé en terme de opération du sujet par rapport à l’arrière plan car son ouverture est un stop inférieure aux autres optiques qui ouvrent à F1.8/F2
  • Le Voigtländer 40mm F1.2 Nokton avec son ouverture de F1.2 a le meilleur bokeh et flou d’arrière plan dans l’absolu
  • Le Zeiss Batis 40mm F2 CF est le pire car ses ronds de bokeh ne sont pas du tout ronds même à pleine ouverture
Sony 40mm F2.5
Tamron 35mm F2.8
Sony 50mm F2.5
SAMYANG AF 45mm F1.8 at 45 mm - ¹⁄₁₂₅ s à ƒ - 1,8 à ISO 1250-019
Samyang 45mm f1.8
ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-4 s à f - 2,0 à ISO 100-118
Zeiss Batis 40mm F2

45mm F2.8 DG DN | Contemporary 019 at 45 mm - ¹⁄₃₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 800-441
Sigma 45mm F2.8
Voigtlander NOKTON 40mm F1.2 Aspherical at 40 mm - ¹⁄₁₂₅ s à ƒ - 1,6 à ISO 100-289
Voigtlander 40mm F1.2

Portraits

  • Portraits rendering are excellent on all the selected lenses , but the 45mm/50mm lenses and F1.8/F2 lenses offers superior performances thanks to their better separation with the background
  • The Voigtländer 40mm F1.2 Nokton is apart as with its F1.2 it is offering a special rendering , very dreamy and poetic wide open
  • Les portraits sont très biens rendus sur toutes les optiques mais les optiques avec une plus grande longueur focale et/ou une meilleure ouverture F1.8/F2(comme le Sony 50mm F2.5G et le Samyang 45mm F1.8) offrent des performance supérieures avec une meilleure séparation avec l’arrière plan
  • Le Voigtländer 40mm F1.2 Nokton est à part , car avec son ouverture de F1.2 il offre un rendu plus poétique et doux à pleine ouverture
SAMYANG AF 45mm F1.8 at 45 mm - ¹⁄₂₅₀ s à ƒ - 1,8 à ISO 100-230
Samyang 45mm F1.8 @ F1.8
SAMYANG AF 45mm F1.8 at 45 mm - ¹⁄₂₅₀ s à ƒ - 1,8 à ISO 100-230-2
Samyang 45mm F1.8 @ F1.8
E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-250 s à f - 2,8 à ISO 3200-120
Tamron 35mm F2.8
E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 2,8 à ISO 1600-126-2
crop 100% Tamron 35mm F2.8
ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-250 s à f - 2,0 à ISO 100-125
Zeiss Batis 40mm f2
ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-250 s à f - 2,0 à ISO 100-125-2
Crop 100% Zeiss Batis 40mm F2
Voigtlander NOKTON 40mm F1.2 Aspherical at 40 mm - ¹⁄₁₀₀₀ s à ƒ - 1,2 à ISO 100-298
Voigtlander 40mm F1.2

Distorsion / CA / Vignetting / Flare

  • The distorsion of the Sony 40mm is one of the highest , The Sony 50mm F2.5 has the lowest one
  • Both Sony have the best resistance to flare and lowest level of CA
  • La distorsion du Sony 40mm est la plus élevé , celle du Sony 50mm F2.5 la plus faible
  • Le Sony 40mm avec le Sony 50mm ont le plus bas niveau d’aberrations chromatiques et la meilleure résistance au flare
Sony 40mm F2.5 G
E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 0,5 s à f - 2,8 à ISO 100-201
Tamron 35mm F2.8

Sony 50mm F2.5
SAMYANG AF 45mm F1.8 at 45 mm - 0,4 s à ƒ - 1,8 à ISO 100-008
Samyang 45mm f1.8
45mm F2.8 DG DN | Contemporary 019 at 45 mm - ⅓ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-387-2
Sigma 45mm F2.8 DG DN
Voigtlander NOKTON 40mm F1.2 Aspherical at 40 mm - ⅕ s à ƒ - 1,2 à ISO 100-101
Voigtlander 40mm f1.2
ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-5 s à f - 2,0 à ISO 100-103
Zeiss Batis 40mm f2

Sony 40mm F2.5 CA / AC
E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-2500 s à f - 2,8 à ISO 100-005-2
Tamron 35mm F2.8

Sony 50mm F2.5 G F2.5 CA/AC
SAMYANG AF 45mm F1.8 at 45 mm - ¹⁄₁₀₀₀ s à ƒ - 1,8 à ISO 100-176
Samyang 45mm F1.8
45mm F2.8 DG DN | Contemporary 019 at 45 mm - ¹⁄₅₀₀ s à ƒ - 2,8 à ISO 100-569-2
Sigma 45mm F2.8
ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-8000 s à f - 2,0 à ISO 100-154-2
Zeiss Batis 40m mF2
Voigtlander NOKTON 40mm F1.2 Aspherical at 40 mm - ¹⁄₁₆₀₀ s à ƒ - 1,2 à ISO 100-337-2
Voigtlander 40mm F1.2

Sony 40mm f2.5 – F16 – flare and sunstars
E 35mm F2.8 F053 at 35 mm - 1-125 s à f - 22 à ISO 1250-054
Tamron 35mm F2.8 @F22
Sony 50mm F2.5 GF22 resistance flare / Sunstars
SAMYANG AF 45mm F1.8 at 45 mm - ¹⁄₁₂₅ s à ƒ - 16 à ISO 200-185
Samyang 45mm F1.8
45mm F2.8 DG DN | Contemporary 019 at 45 mm - ¹⁄₁₂₅ s à ƒ - 22 à ISO 3200-573
Sigma 45mm F2.8
ZEISS Batis 2-40 CF at 40 mm - 1-250 s à f - 14 à ISO 100-153
Zeiss Batis 40mm F2

Autofocus

AF of the Sony is better than on the Samyang , the less good being the Sigma/Tamron/Zeiss. The Sony are the only one compatible with the 30fps of the A1

L’AF du Sony est meilleur que celui du Samyang , les Sigma / Tamron / Zeiss sont les moins bons. Les Sony sont les seuls compatible avec les 30 images/sec du Sony A1

Video :

Ergonomics for video are best on the Sony 40/50mm F2.5 G, but the other lenses opening at F1.2/F1.8/F2 provide more creative possibilities thanks to their better aperture

L’ergonomie en vidéo est meilleure sur les Sony 40/50mm F2.5 G , mais les autres optiques ouvrant à F1.2/F1.8 /F2 offrent plus de possibilité créatives

Conclusion

Overall the Sony is the best lens in term of Size, sharpness, resistance to flare, ergonomics, build quality , the only area were other score better is for portraits with better bokeh balls/background blur when they offer a F1.2/F1.8 aperture and/or a longer focal length

Globalement le Sony est le meilleur en terme de taille, piqué, resistance au flare, ergonomie, qualité de construction. Le seuls point où les autres sont meilleurs est en portrait avec une meilleure forme des ronds de Bokeh, plus de flou d’arrière plan grâce à leur ouverture plus grande (F1.2/F1.8/F2) et leur focale plus importante

5 Sample of Photos / Exemples de Photos

Very good results results in all situation / sharpness is excellent and AF accuracy was very good. Very good color rendering. However I really miss the F2/F1.8 aperture for portraits

Très bons résultats dans toutes les situations : piqué excellent et très bon AF. Très bon rendu des couleurs, mais il me manque souvent un peu plus de flou d’arrière plan en portrait qu’on peut avoir avec une optique à F1.8/F2

6 Conclusion

The Sony 40mm F2.5 G (700 euros) is a extremely light and compact lens offering very high quality and balanced behavior

Sharpness is excellent wide open even on A7RIV. Bokeh Balls, background blur, color rendition are very good wide open. Its ergonomics makes it ideal for video usage whether is is handled , on a gimbal or for vlog. Moderate distorsion & vignetting , very good resistance to flare, low level of CA are also appreciated

It will also be at ease for street photography being very light , compact and discrete , especially on a A7C

Its main limitation for portrait is the modest aperture of F2.5 for a 40mm that does not allow to have important background blur

Its main competitor are the the Tamron 35mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F053) (210g – 64mm) , the Sigma 45mm F2.8 DG DN Contemporary (235g – 48mm), and the Samyang 45mm F1.8 AF, and the Sony 50mm F2.5 G

Between the 2 Sony , it is a matter of focal length preference, the 50mm targeting more portraits and the 40mm being a compromise between a classical 35mm for street and a 50mm portrait

For the Samyang and the Sigma, both are offering a small form factor and light weight , even if no so compact as the Sony. Out of these 2 the Sigma is more heavy and a little bit less sharp wide open and its AF is a little bit less good, but it has less focus breathing. The Samyang 45mm F1.8 AF (162g 56mm) on the other side is as sharp and is offering a F1.8 that will provide better bokeh and background blur effect so a key alternative to consider, but with comprise on the build quality and ergonomics

A special mention to the Voigtländer 40mm F1.2 Nokton (1000 euros) compact but more heavy and MF focus only. This one will give you dreamy portraits wide open and tack sharp when closed down to F2.8

If a 35mm suits you the Tamron 35mm F2.8, offers at very low price (300 euros) excellent performances in photos with as compromise a less good AF , a little bit bigger size and simplified ergonomics (no button)

If you can live with a F2.5 aperture then the Sony 40mm F2.5 G is certainly the best lens of its class and a good intermediaries between a 35mm and a 50mm , If your usage is more portrait then the Sony 50mm F2.5 G or Samyang 45mm F1.8 AF, will be a better choice, if your usage is more street photography the Tamron 35mm F2.8 is a very good choice

Recommended for A7C shooters and Vloggers

Buy me a Coffee – Donation

Help me to run this site and continue testing new lenses and products with a small donation

$3.00

Pros

  • Super light and compact
  • Excellent to Outstanding sharpness on the entire field on A7RIV
  • Excellent ergonomics (Clickless aperture ring , linear response focusing ring …)
  • Very Good contrast
  • Good Bokeh balls wide open
  • Soft background blur in general (but could become nervous with busy background)
  • Very good color rendition
  • Very good rendering for portrait and skins
  • Very good AF, compatible with 30fps of the A1
  • All Weather resistance
  • Excellent build quality
  • Unique lens hood you do not need to reverse to travel
  • Very good resistance to flare
  • Very low CA
  • Linear response focusing ring
  • Shorter min focusing distance than competition (31cm)

Average

  • Only F2.5
  • Price (expensive for a F2.5)
  • Distorsion is moderate
  • Moderate Vignetting
  • Bokeh balls at f4 shows heptagons

Cons

  • Focus breathing

6 Conclusion

Le Sony 40mm F2.5 G (700 euros) est une optique ultra compacte et très légère offrant une haute qualité optique et un comportement très équilibré

Le piqué est excellent à pleine ouverture au centre , même sur A7RIV. Les ronds de bokeh , le flou d’arrière plan et le rendu des couleurs sont très bons à pleine ouverture. Son ergonomie la rend idéale pour une utilisation en video que ce soit derrière la caméra sur une gimbal ou en Vlog. Son faible niveau d’AC et très bonne résistance au flare , sa distorsion et son vignettage modérés sont également des plus très appréciables

L’optique sera également très à l’aise en photo de rue ou de voyage étant très légère, compacte et discrète, spécialement sur un A7C

Sa principale limitation est en portrait avec une focale de 40mm et une ouverture de F2.5 on ne peut avoir d’important flou d’arrière plan

Les principaux concurrents sont le Tamron 35mm F2.8 Di III OSD M 1:2 (F053) (210g – 64mm), le Sigma 45mm F2.8 DG DN Contemporary (235g – 48mm), et Samyang 45mm F1.8 AF 162g 56mm), et le Sony 50mm F2.5 G

Entre les deux Sony c’est avant tout un compromis , le 50mm est plus typé portrait et le 40mm permet de faire du portrait mais est plus proche d’un 35mm

Par rapport aux Samyang et Sigma, le Sony reste le champion de la compacité. Entre ces 2 concurrents, le Sigma est beaucoup plus hours avec une construction tout métal et son AF et piqué sont légèrement moins bons. Le Samyang 45mm F1.8 AF par contre se paye le luxe d’être légèrement plus léger que le Sony et offre un stop de mieux en ouverture au prix d’une taille légèrement supérieure , d’une simplification de l’ergonomie et d’une fabrication plus plastique. Sa meilleure ouverture et son prix nettement plus bas pour un piqué identique en font une alternative très interessante pour ceux qui recherchent avant tout une optique pur portrait avec beaucoup de flou d’arrière plan

Une mention spéciale au Voigtländer 40mm F1.2 Nokton (1000 euros) compact mais plus lourd et sans autofocus (MF). Ce dernier vous donnera de superbes portraits très poétiques à pleine ouverture et fermé à F2.8 des portraits très piqué

Si un 35mm est aussi bon pour vous le Tamron 35mm F2.8 offre d’excellentes performances à un prix imbattabel (300 euros) au prix d’un Af un peu moins véloce, et d’une ergonomie simplifiée à l’extreme. Il sera plus à l’aise en photo qu’en vidéo

Si l’ouverture de F2.5 vous suffit alors le Sony 40mm F2.5 G est certainement le meilleur de sa catégorie et un très bon compromis entre un 35mm et un 50mm. Si votre usage est plutôt portrait alors le Sony 50mm F2.5 G et le Samyang 45mm F1.8 AF seront des meilleurs choix. Si vous êtes plutôt photo de rue alors le Tamron 35mm F2.8 sera un très bon choix

Recommandé pour les boitiers A7C et les Vloggers

Offrez moi un café – Donation

Une petite donation de votre part m’aidera à maintenir ce site et à continuer à vous proposez des tests d’objectifs

€3.00

Pour

  • Ultra compact et léger
  • Piqué excellent à superbe sur tout le champ sur A7RIV
  • Excellente ergonomie (bague d’ouverture sans clics)
  • Pare soleil très compact rendant inutile le besoin de l’inverser pour le transport
  • Flou d’arrière plan très doux à pleine ouverture
  • Très bon rendu des couleurs
  • Très bon rendu pour les portraits
  • Beaux ronds de bokeh à pleine ouverture
  • Très bon contraste
  • Très bon AF, compatible avec les 30 images/sec du Sony A1
  • Protection tout temps
  • Excellente qualité de construction
  • Très faible aberrations chromatiques
  • Très bonne résistance au flare
  • Bague de mise point avec réponse linéaire
  • Distance minimum de mise au point plus courte que la concurrence (31cm)

Moyen

  • Seulement F2.5
  • Prix pour un F2.5
  • Distorsion moyenne
  • Vignettage moyen
  • Ronds de Bokeh à F4 qui présentent des heptagones

Contre

  • Focus breathing en vidéo

Categories: Lenses, Sony Lenses, Sony Prime

Tagged as: ,

16 replies

  1. Crucial question.
    Apart from the light intensity – is the image quality (contrast, sharpness, shadow reproduction) better than the Nokton E 1,2 40mm?

    • I have amended the article to add the Zeiss Batis and the Voigtlander 40mm F1.2 Nokton
      including the link to the full review of the Voigt 40

      The Voigt can have qequal sharpness in the centre at f2.8 but its color rendering is more “soft” and less contrasty

  2. What are your thoughts for this versus the Samyang 35mm 1.8 or Sigma 35mm DG DN f2?

    I own the 35mm GM but I was looking for a small “carry anywhere” lens to throw on my A7 IV when I’m not specifically on a photography day – family events etc.

    The Samyang 45mm 1.8 could also be an option I guess.

    Any thoughts?

    • I woulg go for the samyang 45 as providing something a bit different with more bokeh and background blur than the sony 40 f2.5

    • yeah I feel with you brother , that seem to be the story with Sony 35mm lenses ( and even worse with 28mm ).
      Either you get the full package at full package weight and price or you get no manual f-stops or no focus hold button or an unbalanced rig . . . surely Sony will never make a 35/2.5 it would just be too goo to be true, wouldn’t it 🙂

Leave a Reply to Marc AlhadeffCancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.