in Blue English / en noir en Français
This article is split in 7 parts as it cover around 200 full Frame lenses tested on Sony A7RIV – Last updated in January 2024
L’article est considéré de cette sections couvrant près de 200 optiques testés sur A7RIV – dernière mise a jour Janvier 2024
- Part 1 – Introduction & Sharpness results summary
- Detailed tests results
- Part 7 – Conclusion
1 Introduction
1.1 Getting the most of the sensor of the A7RIV / RV
The Sony A7RIV & A7RV with their 61Mpix will not give you better results than the 42Mpix of the A7RIII or the 33Mpix of the A7IV or the 24Mpix of the A7III if your lenses can not resolve such a high pixel density
The resolving power of a lens is measured by its ability to differentiate two lines or points in an object. The greater the resolving power, the more details will be visible on your final image up to the number of Mpix of you sensor
This is summarized in the “Sharpness of the lens” with in general reach its max at Aperture around F5.6-F8 for any lens
Most lens have enough resolving power for the density of a 24Mpix full frame sensor but the A7RIV with is crazy high pixel density is torturing the lenses and there are very few that can reveal the full potential of the sensor
Also this full potential will only be achieved in ideal conditions with speed of min 1/250 handled and low ISO < 800 ISO
You can still take great photos at 1/60sec and 6400 ISO but this won’t be better than on a 24 Mpix camera
So before buying/upgrading to an A7RIV check the lenses you have or should buy , for many people a A7IV, A7III or A7RIII could be a better option
1.1 Obtenir la quintessence du capteur de 61Mpix
Le Sony A7RIV et A7RV avec ses 61Mpix ne vous donnera pas de meilleur résultat que les 42Mpix du A7RIII ou les 24Mpix du A7III si vos optiques ne peuvent résoudre une telle densité de pixel
Le pouvoir de résolution d’une optique est mesurée par sa capacité de différentier deux lignes ou points d’un objet. Plus le pouvoir de résolution est élevé , plus on pourra voir de détail sur l’image finale jusqu’à atteindre le nombre de Mpix du capteur
On résume souvent cela à la notion de piqué de l’objectif qui atteint son maximum à des ouvertures de F5.6-F8 pour la plupart des optiques
La plupart des objectifs ont assez de pouvoir de résolution pour la densité de pixels d’un capteur plein format de 24Mpix mais le A7RIV avec son extraordinaire densité de pixels toute littéralement la plupart des objectifs et très peu arrivent à révéler le plein potentiel de ce capteur de 61Mpix
De plus on atteindra le niveau de détail maximum que dans des situations idéales par ex min 1/250s à mainlevée et ISO <800
On pourra toujours faire de très bonnes photos à 1/60 et 6400 ISO mais alors elles ne seront pas meilleures que sur un A7III de 24Mpix
Donc avant d’investir dans un A7RIV , vérifiez votre parc optique qui aura sans doute besoin d’une sérieuse mise à jour , pour beaucoup rester sur le A7III ou A7RIII sera un meilleur choix
1.2 The lenses / Les Optiques
Putting aside the right choice of parameters and your skills of photographier
The lenses is the key element that will determine if you are able to get the full details of the 61Mpix of the camera
Sharpness of a lens is certainly one of the key element of choice for the usage on a A7RIV & A7RV, but if you look at my reviews other criteria are as well very important : AF accuracy and speed, Bokeh, background blur, color rendition , CA , resistance to flare, distorsion ….
In this article I will concentrate on the pure sharpness of lenses. You can consult my lenses reviews for info on all the other criteria as evaluation stay mostly the same (except AF) whether you use a A7RII, A7RIII or A9
Mis à part votre maitrise de la prise de vue photo sur votre boitier, les objectifs sont ce qui détermineront le plus la quantité de détails que vous pourrez tirer des 61Mpix du A7RIV & A7RV
Le Piqué de l’optique est certainement le facteur clé dans le choix d’un objectif pour le A7RIV & A7RV mais si vous lisez régulièrement mes tests ce n’est qu’un facteur parmi d’autres qui sont tout aussi important : précision et vitesse de l’AF , rendu du flou d’arrière plan et du bokeh , rendu des couleurs, AC, résistance au flare, distorsion ….
Dans cet article je me concentrerai uniquement sur l’aspect piqué de chaque objectif les autres critères étant indépendant de la densité de pixel de votre boitier, vous pouvez consultez mes test existant la conclusion est la même quelque soit le boitier sur ces critères
Buy me a Coffee – Donation
Help me to run this site and continue testing new lenses and products with a small donation
$3.00
1.3 The shortlist / La selection
Here is the list of lenses re tested
Voici la liste des optiques testées
- Sony Zoom
- Sony FE 12-24mm F2.8 GMSony FE 12-24mm F4 GSony FE 16-35 mm F2.8 GMSony FE 16-35mm F2.8 GM IISony FEC 16-35mm T3.1Sony PZ 16-35mm F4 GSony Vario Tessar T FE 16-35mm F4 ZA OSSSony PZ E 18-105mm F4 G OSS on a full frameSony 20-70mm F4 GSony FE 24-70mm F2.8 GM IISony FE 24-70mm F2.8 GMSony FE 24-70mm F4 Zeiss OSSSony FE 24-105 F4 G OSSSony FE 24-240mm F3.5-F6.3Sony FE 28-60mm F4-5.6Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 (Kit lens)Sony FE PZ 28-135mm F4 G OSSSony FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSSSony FE 70-200mm F2.8 GM II OSSSony FE70-200 F2.8 GM & TC1.4 / TC2.0Sony 70-200mm F4 Macro G II OSSSony FE 70-200 F4 GSony FE 100-400mm GM OSS F4.5-F5.6Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS
- Sony Prime
- Sony 14mm F1.8 GMSony 20mm F1.8 GSony 24mm F1.4 GMSony 24mm F2.8 GSony FE 28mm F2 & convertersSony 35mm F1.4 GMSony Distagon FE 35mm F1.4 ZeissSony FE 35mm F1.8Sony Sonnar FE 35mm F2.8 ZA (Zeiss)Sony 40mm F2.5 GSony 50mm F1.2 GMSony 50mm F1.4 GMSony Planar T* 50mm F1.4 ZeissSony FE 50mm F1.8Sony 50mm F2.5 GSony FE50mm F2.8 MacroSony Zeiss Sonnar T* FE 55 mm F1.8Sony FE85mm F1.4 GMSony FE85mm F1.8Sony FE 90 f2.8 Macro G OSSSony FE 100mm F2.8 STF GM OSSSony FE 135mm F1.8 GMSony 300mm F2.8 G II SSM with LA-EA5Sony 400mm F2.8 GM OSSSony 600mm F4 GM OSS
- AstrHori
- Brightin Star
- Kamlan
- Kipon
- Laowa
- Laowa 9mm F5.6Laowa 10-18mm F4.5-5.6Laowa 11mm F4.5 C-DreamerLaowa 12mm F2.8 Zero DistorsionLaowa 12-24mm F5.6 FF RLLaowa 14mm F4 FF RL Zero-DLaowa 15mm F2Laowa 15mm F4 Macro 1:1Laowa 15mm F4.5 Shift W-DreamerLaowa 20mm F4 Shift C-DreamerLaowa 24mm F14 PeriProbe Macro 2:1Laowa 24mm F14 ProbeLaowa 25mm f/2.8 2.5-5x MacroLaowa 28mm F1.2 ArgusLaowa 35mm F0.95 ArgusLaowa 45mm F0.95 ArgusLaowa 58mm F2.8 Macro 2:1Laowa 60mm f/2.8 2:1 Ultra-MacroLaowa 85mm F5.6 2:1 MacroLaowa 90 mm F2.8 2:1 macroLaowa 100mm F2.8 MacroLaowa 105mm F2 T3.2 STF (Smooth Trans-Focus)
- Lensbaby
- Lomography
- Meike
- Meyer Optik Görlitz
- Mitakon
- Pergear
- Samyang
- Samyang Manual Focus Adaptor for V-AFSamyang 12mm F2.8 ED AS NCS FisheyeSamyang 14mm F2.8 ED AS IF UMCSamyang MF 14mm F2.8 MK2Samyang AF 14mm F2.8 FESamyang 18mm F2.8 AFSamyang 20mm F1.8 ED AS UMCSamyang 24mm F1.4 ED AS IF UMCSamyang 24mm F1.8 AFSamyang 24mm T1.9 V-AFSamyang 24mm F2.8 AFSamyang 24-70mm F2.8Samyang 24mm F3.5 Tilt-Shift ED AS UMCSamyang 35mm F1.4 AF (vs Sony 35mm F1.4)Samyang 35mm F1.4 AF IISamyang T1.5 35mm AS UMC (Cine Lens)Samyang 35mm F1.8Samyang 35mm T1.9 V-AFSamyang 35-150m F2-F2.8 AFSamyang 35mm F2.8 AF (vs Sony Zeiss 35mm F2.8)Samyang 45mm F1.8 AFSamyang 45mm T1.9 V-AFSamyang 50mm F1.4 AF IISamyang 50 mm F1.4 AF (aka Rokinon)Samyang 50mm F1.4 AS UMCSamyang 75mm F1.8 AFSamyang 75mm T1.9 V-AFSamyang 85mm F1.4 AFSamyang 85mm F1.4 AF IISamyang 85mm F1.4 AS IF UMCSamyang MF 85mm F1.4 MK2Samyang 100mm F2.8 ED UMC MACROSamyang 135mm F1.8 AFSamyang 135mm F2 AS UMC
- Sigma Zoom
- Sigma Prime
- Sigma 14mm F1.4 DG DN
- Sigma 14mm F/1.8 DG HSM Art
- Sigma 17mm F4 DG DN
- Sigma 20mm F1.4 DG DN Art
- Sigma 20mm F/1.4 DG HSM Art
- Sigma 20mm F2 DG DN Contemporary
- Sigma 24mm F1.4 DG DN Art
- Sigma 24mm F/1.4 DG HSM Art
- Sigma 24mm F2 DG DN
- Sigma 24mm F3.5 DG DN Contemporary
- Sigma 28mm F/1.4 DG HSM Art
- Sigma 35mm F1.2 DG DN Art
- Sigma 35mm F1.4 DG DN
- Sigma 35mm F/1.4 DG HSM Art
- Sigma 35mm F2 DG DN Contemporary
- Sigma 40mm F/1.4 DG HSM Art
- Sigma 45mm F2.8 DG DN Contemporary
- Sigma 50mm F1.4 DG DN
- Sigma 50mm F/1.4 DG HSM Art
- Sigma 50mm F2 DG DN
- Sigma 65mm F2 DG DN Contemporary
- Sigma 70-200mm F2.8 DG DN
- Sigma 70mm F/2.8 DG Macro Art
- Sigma 85mm F/1.4 DG HSM Art
- Sigma 85mm F1.4 DG DN Art
- Sigma 90mm F2.8 DG DN
- Sigma 105mm F/1.4 DG HSM Art
- Sigma 105mm F2.8 DG DN Macro Art
- Sigma 135mm F/1.8 DG HSM Art
- Sirui
- Tamron
- Tamron 17-28mm F2.8 Di III RXD
- Tamron 17-50mm F4 Di III VXD
- Tamron 20-40mm F2.8 Di III VXD
- Tamron 20mm F2.8
- Tamron 24mm F2.8
- Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD
- Tamron 28-75mm F2.8 Di III VXD G2 A063
- Tamron 28-200mm F2.8-F5.6 Di III RXD
- Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD
- Tamron 35mm F2.8
- Tamron 50-400mm F4.5-6.3 Di III VC VXD A067
- Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD
- Tamron 70-180mm F2.8 Di III VC VXD G2
- Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD
- Tamron 150-500mm f/5-6.7 Di III VC VXD
- Thingify
- Tokina
- TTArtisan
- Viltrox
- Voigtländer
- Voigtländer 10mm F5.6
- Voigtländer 21mm F1.4 Nokton Aspherical
- Voigtländer 21mm F3.5 Color Skopar
- Voigtländer 12mm F5.6
- Voigtländer 15mm
- Voigtländer 35mm F1.2 Nokton SE
- Voigtländer 35mm F1.4 Nokton Classic
- Voigtländer 35mm F2 Apo Lanthar
- Voigtländer 40mm F1.2 Nokton
- Voigtländer 50mm F1.2 Nokton
- Voigtländer 50mm F2 Apo Lanthar
- Voigtländer 65mm F2 Macro
- Voigtländer 110mm F2.5 Macro Apo Lanthar
- Yasuhara
- Yongnuo
- Zeiss
- 7 Artisans
- Others
In next section I start with the recap of the sharpness results and I will illustrate most significant results in some crop comparison
Dans le prochain chapitre je commencerai avec le résumé des tests puis j’illustrerai les performances de chaque optique avec des photos d’exemples et des crops.
2 Sharpness Tests summary / Résumé des tests de piqué
2.1 Rating explanation
- Outstanding
- At this grade you exploit the full potential of the 61Mpix sensor
- Everything is tack sharp even on a 100% Crop with excellent contrast
- Very few lenses will achieve this grade on the entire frame
- Excellent
- At this grade you reach excellent results , it is only by comparing to an outstanding lens that you can see that you can do a little bit better
- This is the grade that will exploit the full potential of 50Mpix of the A1 or the 42Mpix of the Sony A7RIII
- Lenses at the grade are perfectly OK on the Sony A7RIV
- Very Good
- At this grade you still get very good result but expect the start of some softness when viewing a 100% crop of 61Mpix
- This is the grade that will exploit the full potential of 33Mpix of the A7IV or 24Mpix of the Sony A7III
- Lenses at that grade are not enough to exploit the A7RIV at any aperture but still give good results if you don’t crop heavily in the pictures
- Typically some Excellent prime will fall in this category when used Wide open
- Good
- At this grade the image is still good when viewed globally but lack sharpness when viewed at 100%
- Those lenses are still recommended for A7III but are not recommended on the A7RIII
- Those lenses are not adequate for A7RIV
- Average
- Those lenses can barely achieve very good results when aperture is closed down and in general they are not even on the entire frame
- Those lenses are not adequate for A7RIII, A7RIV
- Those lenses are acceptable on a A7III but do not exploit the potential of the 24Mpix
- Bad
- Those give bad results when viewed at 100% on the all bodies (A7III, A7RIII, A7RIV)
- Only Ok for TV viewing , computer if not zoom in
2.1 Explication de l’échelle de cotation
- Outstanding / Exceptionnel
- Permet d’explorer pleinement le potentiel de 61Mpix
- Toute l’image sera ultra nette même observée à 100% , les moindres détails seront visibles
- Très peu d’optiques atteignent ce niveau sur l’entièreté du champ
- Excellent
- Résultats excellent , la difference avec l’exceptionnel ne s’obtenant que par comparison à 100%
- C’est le niveau requis pour exploiter tout le potentiel des 42Mpix du A7RIII ou 50Mpix du A1
- Les optiques qui atteignent ce niveau seront très à l’aise avec le A7RIV
- Very Good / Très bon
- A ce niveau on obtains encore de Très Bon résultats mais on commence à avoir un manque de netteté en regardant les photos à 100%
- C’est le niveau requis pour exploiter tout le potentiel des 24Mpix du Sony A7III et des 33Mpix du A7IV
- Certaines focales fixes tomberont dans cette catégorie à pleine ouverture il faudra fermer le diaphragme pour atteindre l’excellence
- Good / Bon
- A ce niveau les images sont bonnes vue dans leur ensemble mais manque de netteté à 100%
- Ces optiques sont encore recommandé sur un A7III mais plus sur un A7RIII
- Ces optiques sont à éviter sur A7RIV
- Average / Moyen
- Ces optiques atteignent au mieux le niveau très bon quand fermé vers F8.
- Les résultats sont en général bien moins bons dans les coins
- Ces optiques sont à éviter sur les A7RIII et A7RIV
- Ces optiques sont encore passable sur A7III mais n’exploitent pas les 24Mpix
- Bad / Mauvais
- Ces optiques donnent de mauvais résultats quelques soit le boitier ( A7III, A7RIII, A7RIV) quand vu à 100%
- Seulement acceptable pour de la publication web/réseau sociaux ou sur écran d’ordi/TV
2.2 Summary / Résumé
Note :
- This cover only the resolving power of the lens , many other criteria are important to determine wha tis a good lens: Bokeh, AF, Color rendition, size, price, build quality … You can find those in each lens test I made (click on link given in each lens section).
- The order in each category does not matter in term of performances
- Some lenses do not have yet a specific section as I did not had the time to fully update the article yet, they will come in coming weeks
- Le résumé ne couvre que l’aspect piqué , bien d’autres critères sont importants pour déterminer la qualité d’un objectif : bokeh, AF, rendu des couleurs, prix, taille, qualité de construction… (voir les articles dédiés pour chaque objectif – lien dans la suite de l’article)
- L’ordre à l’intérieur d’une catégorie n’a pas d’importance , il ne reflète en rien un classement
- L’article est mis à jour régulièrement et certaines optiques n’ont pas encore de section dédiée car je n’ai pas encore eu le temps de tout mettre à jour
Buy me a Coffee – Donation
Help me to run this site and continue testing new lenses and products with a small donation
$3.00
Offrez moi un café – Donation
Une petite donation de votre part m’aidera à maintenir ce site et à continuer à vous proposez des tests d’objectifs
€3.00
Some thoughts on these first results of the Sony lenses
- Only some recents lenses Sony 14mm F1.8 GM, Sony 20mm F1.8 G, Sony 24mm F1.4 GM, Sony 35mm F1.4 GM, Sony 50mm F1.2 GM, Sony FE 135mm F1.8 GM ,Sony FE 24-70mm F2.8 GM II, Sony 70-200mm F2.8 GM II OSS, Sony 400mm F2.8 GM OSS, Sony 600mm F4 GM OSS + the Sony Planar T* 50mm F1.4 Zeiss , Sigma 35mm F1.2 DG DN Art, Sigma 85mm F1.4 DG DN Art, Sigma 65mm F2 DG DN Contemporary, Sigma 105mm F2.8 DG DN Macro Art, Voigtländer 65mm F2 Macro , Voigtländer 110mm F2.5 Macro Apo Lanthar, Voigtländer 50mm F2 Apo Lanthar, Voigtländer 35mm F2 Apo Lanthar, Tamron 24mm F2.8, Tamron 35mm F2.8, Samyang 135mm F1.8 AF do achieve the outstanding grade,
- The Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD , and the old Sony FE 24-70mm F2.8 GM et Sony FE70-200 F2.8 GM are not good enough for the A7RIV whereas the Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art , Sigma 70-200mm F2.8 DG DN & Sony FE 24-105 F4 G OSS are doing great
- The Sony FE85mm F1.4 GM does not reach the excellent grade wide open , you need to close down to F2 to get it , whereas the Samyang 85mm F1.4 AF do achieve this grade wide open, and the Sigma 85mm F1.4 DG DN Art achieve outstanding results
Quelques remarques sur les premiers résultats des objectifs Sony
- Seules les optiques les plus récentes Sony 14mm F1.8 GM, Sony 20mm F1.8 G , Sony 24mm F1.4 GM, Sony 35mm F1.4 GM, Sony 50mm F1.2 GM, Sony FE 135mm F1.8 GM ,Sony FE 24-70mm F2.8 GM II, Sony 70-200mm F2.8 GM II OSS, Sony 400mm F2.8 GM OSS, Sony 600mm F4 GM OSS + les Sony Planar T* 50mm F1.4 Zeiss, Sigma 35mm F1.2 DG DN Art, Sigma 85mm F1.4 DG DN Art, Sigma 65mm F2 DG DN Contemporary, Sigma 105mm F2.8 DG DN Macro Art, Voigtländer 65mm F2 Macro , Voigtländer 110mm F2.5 Macro Apo Lanthar, Voigtländer 50mm F2 Apo Lanthar, Voigtländer 35mm F2 Apo Lanthar, Tamron 24mm F2.8, Tamron 35mm F2.8 , Samyang 135mm F1.8 AF arrivent à décrocher la note “exceptionnel”
- Le Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD , les anciennes version Sony FE 24-70mm F2.8 GM et Sony FE70-200 F2.8 GM ne sont pas assez bonnes pour le A7RIV. Les Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art et le Sony FE 24-105 F4 G OSS , Sigma 70-200mm F2.8 DG DNy arrivent
- Le Sony FE85mm F1.4 GM n’atteint pas l’excellence à pleine ouverture , il faut fermer vers F2 pour y arriver, alors que le Samyang 85mm F1.4 AF y arrive et le Sigma 85mm F1.4 DG DN Art atteint le grade exceptionnel
Buy me a Coffee – Donation
Help me to run this site and continue testing new lenses and products with a small donation
$3.00
2.3 Detailed test results / Résultats détaillés
Offrez moi un café – Donation
Une petite donation de votre part m’aidera à maintenir ce site et à continuer à vous proposez des tests d’objectifs
€3.00
Next article : Part 2 – Ultra-Wide Angle : from 9mm up to 24mm
Jump to conclusion : Part 7 – Conclusion
Table of contents / Table des matières