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Laowa 35mm F0.95 Argus

in blue english / en noir en français

  1. Presentation
  2. Optical Performances / Performances Photo
  3. Video / Vidéo
  4. Comparison / Comparaison 35mm F1.2
  5. Samples of photos / Exemples de photos
  6. Conclusion

All photos, taken with Sony A7RIV are available in full size (61Mpix) in the following Flickr album suivant : Loawa 35mm F0.95 Argus

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Toutes les photos de l’article, prises avec le Sony A7RIV sont disponibles en pleine résolution (61Mpix) dans l’album flickr suivant : Loawa 35mm F0.95 Argus

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1 Presentation

The Laowa Argus 35mm F0.95 build quality is excellent. it is rock solid and quite heavy but that’s normal for a F.095 lens with a lot of glass

The focusing ring is turning by 270° from 50cm to infinity (and 90° between 2m and infinity) : this is good for precision when you need to focus precisely at F0.95 but does not allow to go from far to near in one turn of the hand which is inconvenient for video work.

The Aperture ring , thanks to a switch is either with click or clickless which is ideal for video work less for photographic works. The switch is however badly positioned to my test as parallel to the aperture ring and very close to it : Several times I did action the switch whereas I was willing to turn the aperture ring

The Min focusing distance is quite long for a 35mm at 50cm , going to 35cm will have make the lens bigger and more expensive so this is a tradeoff you need to know

Both aperture ring and focusing ring turn smoothly and easily with a some dampening

The lens is delivered with a lens hood that I feel is a bit too short to protect well and a little bit too shiny and reflective. The lens cap is a standard one

If you need to use a standard filter just remove the lens hood and use a 72mm filter. This will be particularly useful for video work at F0.95 when using a ND will be almost mandatory to keep a 1/50s shutter speed

La qualité de construction du Laowa Argus 35mm F0.95 est excellente. Il est assez lourd et imposant mais c’est normal pour une telle focale et une telle ouverture record qui nécessite beaucoup de lentilles et de métal.

La bague de mise au point tourne sur 270° pour passer de 50cm à l’infini, c’est bien pour la précision de mise au point à F0.95 mais cela rend impossible le passage rapide d’un sujet proche à un sujet lointain ce qui est particulièrement embêtant en vidéo

La bague d’ouverture peut être avec ou sans clics grâce à un commutateur qui est malheureusement placé très près et parallèle à la bague d’ouverture : plusieurs fois je l’ai actionné pensant manipuler la bague d’ouverture elle même

La distance min de mise au point est très longue : 50cm au lieu des traditionnels 35cm , c’est un compromis pour minimiser le poids et le prix

Les deux bagues tournent avec un bel amorti

L’optique est livré avec un pare soleil que je trouve un peu trop petit et trop brillant pour bien faire son travail. Le capuchon d’objectif est tout à fait standard

Pour utiliser un filtre standard il suffit d’enlever le pare soleil pour mettre un filtre 72mm . Cela sera particulièrement utile pour de la video à F0.95 en extérieur, où l’utilisation d’un filtre ND sera nécessaire pour garder une vitesse de 1/50s

2 Optical performances / Performances Optiques

2.1 Sharpness / Piqué

The tests were made on a Sony A7RIV with its 61Mpix

Les tests ont été effectués sur un A7RIV avec ses 61Mpix

1 / 10

Corners / Coin

2 / 10

Sharpness for portraits / Piqué pour les portraits

For Architecture / Landscape : results will be a bit weak in the corners at f0.95 , you better close to F5.6 to have excellent sharpness on the entire frame

Pour de l’architecture ou du paysage, les coins seront faibles à F0.95 et il vaudra mieux fermer à F5.6 pour avoir un piqué excellent sur tout le champ

F0.95

2.2 Vignetting , chromatic aberrations , distortion, flare

2.2 Vignettage, aberrations chromatiques, distorsion, flare, effets d’étoiles

2.3 Bokeh / Color rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

3 / 7

5 / 8
6 / 7
7 / 7
8 / 6
9 / 6

3 Video

4 Comparison with others fast 35mm / Comparison avec d’autres 35mm ultra lumineux

The Laowa 35mm F0.95 is the only full frame 35mm existing , so there is no real competitor for a F0.95, however there are 3 others 35mm F1.2 that we can compare with

Le Laowa 35mm F0.95 est le seul 35mm avec une telle ouverture , les plus proches concurrent souvent à F1.2

Laowa 35mm F0.95 Argus
Sigma 35mm F1.2 DG DN Art
Voigtländer 35mm f1.2
Kerlee 35mm F1.2

Specifications

Laowa Argus 35mm F0.95Sigma 35mm F1.2 DG DN ArtVoigtländer 35mm F1.2 Nokton SEKerlee 35mm F1.2
Price / Prix1090 euros1500 euros1000euros650$
Weight / Poids838g1090g410g730g
Length / Longueur103mm136mm60mm122mm
Aperture ring /Bague de diaphragmeclick or clicklessNoclickclick or clickless
AFNoYesNoNo
Min focusing distance / Distance min de mise au point50cm30cm30cm35cm
Build Quality / Quality de construction++++++++++++
Weather sealing / protection tout tempsNoYesNoNo
Aperture blades / Lames de diaphragme15111214
Filter / Filtre72mm82mm58mm72mm
Lens hood / Pare soleilYesYesNoNo

From a specification perspective the Laowa Argus 35mm F0.95 is quite heavy : 2 times the Voigtländer 35mm F1.2 Nokton SE but for 1 stop more, the Sigma 35mm F1.2 DG DN Art is the biggest and heaviest one but also the only one with AF

The Laowa is the best in term of aperture (the only F0.95 !) and in term of number of aperture blades (15). Price is in the average for a super fast lens

D’un points de vue spécifications le Laowa Argus 35mm F0.95 est assez lourd, 2 x plus que le Voigtländer 35mm F1.2 Nokton SE mais il offre un diaphragme dem mieux , il reste plus léger que le Sigma 35mm F1.2 DG DN Art qui est le plus gros et le plus lourd mais aussi le seul à proposer l’autofocus.

Le Laowa est le meilleur en terme d’ouverture (F0.95) et en terme du nombre de lames de diaphragme (15). Le prix est dans la moyenne de la catégorie

Sharpness / Piqué

The champion in term of sharpness stays the Sigma 35mm F1.2 DG DN Art , but the Laowa is not far behindd in term of centre sharpness and much better than the Voigtländer 35mm F1.2 Nokton SE at F1.2 and F2. The Sigma is also the only one with very good to excellent corners at fast aperture , the Laowa is a good performer in term of corners when closed down and will provide excellent sharpness on the entire frame at F5.6 (the Voigtländer 35mm F1.2 Nokton SE and the Kerlee 35mm F1.2 will not )

Le champion de la catégorie reste le Sigma 35mm F1.2 DG DN Art, mais le Laowa n’est pas très loin pour le piqué au centre et est nettement meilleur que le Voigtländer 35mm F1.2 Nokton SE à F1.2 et F2. Le Sigma est aussi le seul à offrir de très bons à excellents coins dès la pleine ouverture. Pour le Laowa il faudra fermer à F5.6. pour les autres c’est pire on n’atteint jamais un très bon niveau.

Distortion / Vignetting / Resistance to flare / CA

Vignetting / Vingettage

Distortion / Distorsion

Laowa 35mm F0.95
Voigtlander 35mm F1.2
Sigma 35mm F1.2
Kerlee 35mm F1.2

CA & resistance to flare / AC et résistance au flare

Laowa 35mm F0.5 @F16
Sigma 35mm f1.2 : flare and sunstars
Voigtlander 35mm : very good resistance to flare
Kerlee 35mm F1.2 @ F16 Flare
Laowa 35mm F0.95 @F0.95 CA
Crop 100% Voigtlander 35mm F1.2
Crop 100% Sigma 35mm F1.2
Kerlee 35mm F1.2 : Crop 100%

Bokeh and Color rendering / Bokeh et rendu des couleurs

Globally the Laowa and Sigma are the best in this category with the Laowa providing softest and highest level of background blur. The Sigma having a better color rendition in all circumstances thanks to its better resistance to flare

The Voigtlander is last in this category as you don’t have fully rounded bokeh balls as of F1.4

Globalement , Le Laowa et le Sigma sont les meilleurs , le Laowa produisant le plus de flou d’arrière plan et le plus doux. Le Sigma a une colorimétrie légèrement meilleure grâce a sa moindre sensibilité au flare.

Le Voigltänder est le dernier de sa catégorie avec des ronds de Bokeh qui ne sont plus tout à fait ronds dès F1.4

Laowa 35mm F0.95 @F0.95
Sigma 35mm F1.2
Voigtlander at f1.2
Kerlee 35mm F1.2

Laowa 35mm F0.95 @F0.95
Sigma 35mm f1.2

Voigtlander 35mm F1.2
Kerlee 35mm F1.2

Globally the Laowa and the Sigma are the best in class and far above the others. The Kerlee is to be avoided as having a poor sharpness wide open that required to be closed down to F2.8 to get very good results

The Laowa give that extra background blur softness thanks to its F0.95 aperture but bokeh is less consistent on the entire field at long distance than the Sigma. The Laowa give already good sharpness on the A7RIV wide open but is manual and sensitive to flare and CA. The Sigma is a workhorse that will provide excellent sharpness , excellent bokeh and background blur and a very efficient AF in all situations

The Voigtländer will be for the one looking for the smallest form factor

Globalement le Laowa et le Sigma survolent les concurrents. Le KErlee est à éviter vu le mauvais piqué à pleine ouverture : il faut fermer à F2.8 pour avoir de très bon résultats.

Le Laowa ajoute une touche de magie et de poésie avec une plus grande quantité de flou d’arrière plan que le Sigma. Mais le Sigma à un flou d’arrière plan plus consistant sur tout le champ. Le Laowa donne déjà un bon piqué à pleine ouverture sur A7RIV mais il est manuel et plus sensible au flare et aux AC. Le Sigma est plutôt une bête de travail ultra polyvalente dans toutes les situations : Il sera à l’aise aussi bien en portraits, sports, marriage avec un excellent piqué dès la pleine ouverture un AF très performant et un excellent bokeh et flou d’arrière plan

Le Voigtlander lui sera un très bon compromis si vous recherchez avant tout la portabilité et la discrétion

5 Sample of Photos / Exemples de Photos

The Laowa 35mm F0.95 will be excellent for portraits and objects details, with a beautiful rendering for skins. It also has a good sharpness wide open and creamy background blur; at F1.4 the lens is tack sharp.

It will be also ideal for street photography when you want to isolate your subject and have the rest of the street in the blur.

Le Laowa 35mm f0.95 sera excellent pour du portrait ou des détails d’objects, avec un très beau rendu des peaux, un bon piqué à pleine ouverture et un flou d’arrière plan très crémeux. A F1.4 on atteint l’excellence en terme de piqué

Il sera aussi idéal pour de la photo de rue car on peut isoler complètement un sujet de son environnement et avoir un bel effet 3D

6 Conclusion

The Laowa Argus 35mm F0.95 (1069 Euros) is the fastest 35mm for full frame cameras. Unlike some cheap F0.95 lenses, it provide very good and totally usable images at F0.95. Sharpness is good wide open , color rendition if very good, background blur and bokeh balls are excellent. As of F1.2 you get very good sharpness and excellent as of F1.4

The main weaknesses are the long min focusing distance (50cm) , the resistance to flare, CA , the high vignetting and corners sharpness requiring to close to F5.6 to get consistency on the entire field

Its only real competitor is the Sigma 35mm F2 DG DN Contemporary (1500 euros) that is a more a workhorse for heavy duty job providing also excellent background blur and bokeh but not at the level of the Laowa. The Sigma is however excellent as of F1.2 and has very good to excellent corners even wide open. It is more versatile and can be used from Weddings, to sports, to night photography without any issues.

Highly recommended

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Pros

Average

Cons

6 Conclusion

Le Laowa Argus 35mm F0.95 (1069 euros) est le 35mm le plus lumineux en plein format. Au contraire de beaucoup d’autres optiques F0.95 , les résultats du Laowa sont bons dès la plein ouverture avec de très bonnes images bien piquées, un très bon rendu des couleurs et un excellent flou d’arrière plan. Dès F1.2 le piqué est très bon et il est excellent à F1.4

Les principales faiblesses sont : le distance min de mise au point assez longue (50cm), la résistance au flare, le niveau des AC , le vignettage très fort et le piqué dans les coins qui nécessitent de fermer à F5.6 pour avoir un piqué consistant

Le seul vrai concurrent est le Sigma 35mm F2 DG DN Contemporary (1500 euros) qui est une blette de travail ultra polyvalente aussi à l’aise en mariage que en sports ou en studio, Il offre un excellent piqué dès la pleine ouverture et très consistant sur tout le champ. Le flou d’arrière plan et le bokeh sont excellents même si légèrement inférieur au Laowa. La résistance au flare est meilleure et le niveau d’AC beaucoup plus bas

A recommander

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