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Laowa 10-18mm F4.5-5.6

laowa 10-18mm f4.5-5.6-19

in Blue English / en noir en Français

Thanks to PCH.be I could test the new Laowa 10-18mm / Merci à Pch.be pour le prêt de cet objectif Laowa

  1. Presentation
  2. Optical Performances / Performances optiques
  3. Comparison with  Sony 12-24mm F4 / Comparaison avec le Sony 12-24mm F4G
  4. Video
  5. Samples photos / Exemples de photos
  6. Conclusion

All photos , taken with Sony A7RIII are available in full size (42Mpix) in the following Flickr albums : Laowa 10-18mm & Laowa 10-18 vs Sony 12-24mm

Toutes les photos de l’article, prises avec le Sony A7RIII sont disponibles en pleine résolution (42Mpix) dans les album flickr suivants: Laowa 10-18mm & Laowa 10-18 vs Sony 12-24mm

1 Presentation

1.1 Specifications

This is a fully manual lenses with aperture control on the lens and manual focusing ring, No Exif are transmitted to the body

There is a focusing scale on the lens but this one is really misleading : to focus at infinity you need to be at around 1m and for 2-3m at 0.5m

Setting the focus ring at infinity focus far beyond infinity !

Although the aperture ring is marked at f4.5 the real aperture at 18mm for this position is more F5.6

The build quality is very good all in metal

C’est une optique entièrement manuelle avec contrôle de l’ouverture par bague (avec ou sans clics)  sur l’objectif et bague de mise au point manuelle. Pas d’exif transmis au boitier

Il y a une bague de mise au point mais dont l’échelle de distance est plutôt fantaisiste, pour l’snif il faut se régler à 1m et pour 2-3m ,il faut se régler à 50cm, quand a la position infini sur le fut c’est sans doute pour photographier dans la 4eme dimension…

Bien que la bague d’ouverture marque F4.5 à 18mm on est en fait à F5.6

La qualité de construction est très bonne tout en métal

1.2 Filters

Filter Holder  : An optional 100mm filter holder has been specially designed for the Laowa 10-18mm. This filter holder is equipped with magnets and specific magnetic filters should be used with it

Porte filtre : un porte filtre optionnel est disponible et est spécialement conçu pour cet objectif. Il est aimanté et les filtre magnétiques se déposent tout simplement sur le porte filtre (voir video ci dessous)

Rear Filter a rond rear filter of 37mm can be inserted , this is particularly handy for a ND1000 filter for long exposure

Filtre arrière : un filtre arrière rond de 37mm est possible est option, particulièrement utile pour un filtre ND1000 pour des poses longues

2 Optical Performances / Performances optiques

2.1 Sharpness / Piqué

Sharpness tests made on Sony A7RIII (42Mpix) show consistent good results in the centre but corners are lagging behind & being good around F8-F11

For the full set of photos in full resolution please consult the following Flickr album: Laowa 10-18

Les tests de piqué sur A7RIII (42Mpix) montrent de très bon résultats au centre, mais les coins sont largement en retrait

Pour le set complet de photos veuillez consultez l’album Flickr: Laowa 10-18

10mm 12mm 15mm 18mm
F4.5 C : G
B: AV
C : VG
B: AV
C : VG
B: AV
C : VG
B: AV
F5.6 C : VG
B: AV
C : VG
B: AV
C : EX
B: AV
C : VG
B: AV
F8 C :EX
B: AV
C : EX
B: G
C : EX
B: G
C : EX
B: AV
F11 C : VG
B: AV
C : VG
B: G
C : G
B: G
C : VG
B: G
F16 C : AV
B: AV
C : AV
B: AV
C : AV
B: AV
C : AV
B: AV

10mm

10mm

F4.5, centre , 10mm

F8, centre , 10mm

F4.5, corners , 10mm

12mm

12mm F4.5

F4.5, centre , 12mm

F8, centre , 12mm

12mm corners

F4.5, corner , 12mm

15mm

15mm centre

15mm centre F4.5

15mm centre F8

15mm corner

F4.5 corners , 15mm

F8 corners , 15mm

18mm

18mm, centre,

18mm, centre, F4.5

18mm F8 centre

18mm corners

18mm, corners F4.5

18mm F8 corner

Sharpness in real life / Test situation réelle

In Real life results are less good and with distant subjects you rarely get sharp corners

Dans les photos en situation réelle la avec des sujets distants on a rarement des coins avec un bon piqué

18mm

18mm, F4.5 corners

18mm, F8 corners

18mm unsharp corners, especially on the right

2.3 Vignetting / distorsion / chromatic aberrations / flare

2.3.1 Vignetting / Vignettage 

10mm F4.5

12mm F4.5

15mm F4.5

18mm F4.5

2.3.2 Distorsion

10mm : barrel

12mm

15mm

18mm pincushion

2.3.3 CA/ flare

12mm

18mm F4.5

10mm F8

10mm F8

2.3.5 Sunstars

10mm F5.6

18mm F4.5

12mm

12mm

2.4 Bokeh / Color rendition

15mm f4.5

18mm F4.5

15mm color cast / dérive de couleur

10mm F4.5

15mm F4.5

18mm F4.5

10mm F4.5

10mm F4.5

18mm

3 Comparison with Sony 12-24mm

3.1 Size / price / weight / build quality

3.1 Taille / prix / poids / qualité de construction

3.2 Distorsion / Vignetting / Flare / Color rendition

3.3 Sharpness

12mm

12mm centre wide open

12mm corners wide open

12mm corners at F8

15mm

15mm centre

15mm corners

18mm

18mm corners wide open

4 Vidéo

5 Samples photos / Exemples de photos

18mm

15mm

12mm

10mm

12mm

10mm F4.5

10mm F4.5

10mm

10mm

10mm

10mm

10mm

18mm

10mm

6 Conclusion

The Laowa 10-18mm F4.5-5.6 (1000 euros) is the second ultra wide zoom for Sony E mount and its nearest competitor is  the Sony FE 12-24mm F4 G (2000 euros)

Overall this is a OK lens if you use it on a 24Mpix like the A7III but the 42Mpix of the A7RIII  can’t be resolved in the corners

The goal of this lens is to be versatile and affordable more than to be a top performer at all focal lengths

If you want the best ultra wide zoom the Sony FE 12-24mm F4 G, is still the king but at the double of the price of the Laowa

In summary

Pros

Cons

It offers a unique perspective by going down to 10mm and at that focal length is does as good if not better than the Voigtländer 10mm F5.6 Heliar Hyper Wide Aspherical

Sharpness Performance is very good in the centre at all focal lengths, but corners are really weaker and the lens need to be used at F8 for optimum results. Even at F8-F11 corners will often be not great

The lens suffers for distorsion , which is normal for a wide angle but as it is a manual lens and a zoom it is quite difficult to set one standard lens profile correction , you need to remember which focal length did you use and pickup your own predefined lens correction. It is clearly not part of the Laowa Zero Distorsion design with fast prime like Laowa 12mm F2.8 Zero Distorsion and the Laowa 15mm F2

Vignetting is also present and will require some correction especially at 10mm

Flare resistance is average with some red parasite sometimes and at 18mm wide open you get strong halos

Its compactness is surprising and it offers nice possibility like mounting a rear ND filter on the back or front filter holder , whereas for the Sony you need to buy expensive 150mm filters with special mounting option like the NiSi S5 filter holder system for the Sony 12-24mm

The possibility to switch to click less aperture is also a nice addition

Sunstars with 10 spikes are really nice and you get them even wide open (except at 18mm)

In term of build quality , the overall feel is good with an all metal lens but the focusing ring is problematic. The infinity mark is far beyond infinity and I found I had to be at the 1m mark to focus on infinity

Alternatives

6 Conclusion

Le Laowa 10-18mm F4.5-5.6 (1000 euros) est le second zoom ultra Gand angle plein format pour la monture E , son plus proche concurrent est le  Sony FE 12-24mm F4 G (2000 euros)

Globalement les résultats sont corrects sur un capteur de 24Mpix comme le Sony A7III mais l’objectif souffre surtout dans les coins sur un A7RIII de 42Mpix

Cet objectif vise avant tout la flexibilité plus que la performance pure. Pour la meilleure qualité possible le Sony FE 12-24mm F4 G reste au sommet du podium

En résumé

Pour

Contre

Le Laowa offre des perspectives uniques en permettant de descendre à 10mm et à cette focale il fait aussi bien sinon mieux que le Voigtländer 10mm F5.6 Heliar Hyper Wide Aspherical

Le piqué est très bon au centre à toutes les longueurs focales, mais les coins sont nettement plus faibles et l’objectif devra être utilisé à F8 pour des résultats optimums, mais même à F8-F11 les coins ne sont pas souvent bons

L’objectif présente de la distorsion à 10mm et 18mm ce qui est plutôt normal pour un ultra grand angle mais le fait d’être une optique manuelle sans contacts et d’être un zoom complique la correction de la distorsion

Le vignette est aussi très présent surtout à 10mm

La résistance au flare est en dessous de la moyenne avec des flare parasites rouge et de fort halos à 18mm

Sa compacité est surprenante et il offre des plus comme la possibilité de monté un filtre ND à l’arrière ou un porte filtre magnétique de 100mm à l’avant alors que le Sony nécessite un couteux porte filtre de 150mm comme le NiSi S5 filter holder system for the Sony 12-24mm

La possibilité d’avoir une ouverture sans clics est appréciable pour la vidéo

Les effets d’étoiles à 10 branches sont très réussis et on les obtient même à pleine ouverture (sauf à 18mm où il faut fermer d’un cran)

La qualité de construction est très bonne mais les graduations de la bague de mise au point sont problématiques et peu fiable. Il faut se mettre sur le repère 1m pour être à l’infini

Alternatives

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