Site icon Sony Alpha Blog

Sony E 18-135mm F3.5-5.6 OSS

Sony 18-135-1

in Blue English / en noir en Français

  1. Presentation
  2. Optical performances / Performances optiques
  3. Video
  4. Samples photos / Exemples de photos
  5. Conclusion

All photos , taken with Sony A6000 and without post processing are available in full size (24Mpix) in the following Flickr album : SEL18-135mm

Toutes les photos de l’article ,prises avec le Sony A6000 et sans aucunes retouches sont disponibles en pleine résolution (24Mpix) dans l’album flickr suivant : SEL18-135mm

1 Presentation

Specifications :

Assessment :

Specifications

Evaluation

2 Optical performances / Performances optiques

2.1 Sharpness / Piqué

The tests were made on a Sony A6000, 24Mpix sensor

A very good performance overall

Les tests on été effectué sur un A6000 et ses 24Mpix

Une très bonne performance globalement

18mm

18 mm – 0,5 s à f – 3,5 à ISO 100-012-2

Top to bottom F3.5, F5.6, F8, F11, F16

left centre , right , corner

23mm

23 mm – 1,0 s à f – 4,0 à ISO 100-017-2

Top to bottom F4, F5.6, F8, F11, F16

left centre , right , corner

35mm

E 18-135mm F3.5-5.6 OSS at 34 mm – 1,0 s à f – 4,5 à ISO 100-022

Top to bottom F4.5, F.6, F8, F11, F16

left centre , right , corner

50mm

E 18-135mm F3.5-5.6 OSS at 49 mm – 1,6 s à f – 5,0 à ISO 100-027-2

Top to bottom F5, F8, F11, F16

left centre , right , corner

70mm

Top to bottom F5, F8, F11, F16

left centre , right , corner

100mm

Top to bottom F5.6, F8, F11, F16

left centre , right , corner

135mm

Top to bottom F5.6, F8, F11, F16

left centre , right , corner

2.2 Lens Fall off / chromatic aberrations / distorsion

Lightroom lens profile corrects perfectly Distorsion and Lens fall off automatically

2.2 Vignettage / aberrations chromatiques / distorsion

Le profil Lightroom corrige parfaitement et automatiquement le distorsion et le vignettage

18 mm – not corrected / non corrigé

18 mm – corrected / corrigé

23mm – not corrected / non corrigé

23 mm – corrected / corrigé

34mm – not corrected / non corrigé

34mm – corrected / corrigé

49mm – not corrected / non corrigé

49mm – corrected / corrigé

99mm – not corrected / non corrigé

99mm – corrected / corrigé

135mm – not corrected / non corrigé

135mm – corrected / corrigé

2.3 Bokeh  / Color Rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

135 mm – ¹⁄₁₂₅ s à ƒ – 5,6 à ISO 160-618-2

crop 100%

crop 100% at 135mm : very good sharpness / très bon piqué

E 18-135mm F3.5-5.6 OSS at

135 mm – 1-250 s à f – 5,6 à ISO 125 nice blurry background / beau flou d’arrière plan

3 Video

In video the extended range of the SEL 18-135 allows to zoom in and covers all situations

However the lack of constant aperture and the manual zoom make it very visible when you change those parameters

If you do often video the Sony PZ E 18-105mm F4 G OSS with contant aperture and power zoom will be much more suited

En vidéo la plage de focale du SEL 18-135 permet de couvrir toutes les situations

Néanmoins le manque d’ouverture glissante et le zoom manuel feront que les changement d’ouverture et de focales (saccades) seront visibles

Si vous faites souvent de la video , le Sony PZ E 18-105mm F4 G OSS sera plus approprié avec son Zoom motorisé et son ouverture F4 constante

4 Samples of Photos / Exemples de Photos

Here below sample of photos at various focal length , the lens in practice is doing a very good job , and sharpness for main subject is very good. Only landscape shooters may complain on some softer corners

Ce dessous des exemple de photos à différentes focales. En pratique l’objectif donne de très bon résultats et le piqué sur le sujet principal (si celui ci n’est pas dans un coin) est toujours très bon. Seul les paysagistes pourront se plaindre de coins moins performants

18 mm – ¹⁄₁₂₅ s à ƒ – 4,0 à ISO 100-519

26 mm – ¹⁄₁₂₅ s à ƒ – 4,0 à ISO 125-531

36 mm – ¹⁄₁₂₅ s à ƒ – 4,5 à ISO 200-537

50 mm – ¹⁄₁₂₅ s à ƒ – 5,0 à ISO 200-562

70 mm – ¹⁄₁₂₅ s à ƒ – 5,6 à ISO 200-556

96 mm – ¹⁄₁₂₅ s à ƒ – 5,6 à ISO 250-587

96mm – crop 100% – excellent sharpness / très bon piqué

135 mm – ¹⁄₁₂₅ s à ƒ – 5,6 à ISO 160-618-2

crop 100% at 135mm : very good sharpness /  très bon piqué

18 mm – 1-250 s à f – 11 à ISO 100-001

crop 100% – centre

crop 100% – corners / Coins

24 mm – 1-250 s à f – 11 à ISO 100-002

33 mm – 1-200 s à f – 11 à ISO 100-003

48 mm – 1-200 s à f – 11 à ISO 100-004

69 mm – 1-200 s à f – 11 à ISO 100-005

95 mm – 1-250 s à f – 11 à ISO 100-006

134 mm – 1-250 s à f – 11 à ISO 125-007

135 mm – ¹⁄₃₂₀ s à ƒ – 5,6 à ISO 100-068

135 mm – ¹⁄₃₂₀ s à ƒ – 5,6 à ISO 100-030

135 mm – ¹⁄₂₅₀ s à ƒ – 5,6 à ISO 400-053

135 mm – ¹⁄₂₅₀ s à ƒ – 5,6 à ISO 200-223

135 mm – ¹⁄₂₅₀ s à ƒ – 5,6 à ISO 200-057

135 mm – ¹⁄₂₅₀ s à ƒ – 5,6 à ISO 100-050

100 mm – 1-200 s à f – 5,6 à ISO 100-013

116 mm – ¹⁄₂₀₀ s à ƒ – 5,6 à ISO 250-052

135 mm – 1-250 s à f – 5,6 à ISO 250-011

44 mm – ¹⁄₁₆₀ s à ƒ – 5,0 à ISO 100-202

47 mm – ¹⁄₂₅₀ s à ƒ – 5,6 à ISO 100-074

21 mm – ¹⁄₁₆₀ s à ƒ – 9,0 à ISO 100-029

18 mm – ¹⁄₈₀₀ s à ƒ – 5,0 à ISO 100-061

18 mm – ¹⁄₁₀₀ s à ƒ – 9,0 à ISO 100-038

18 mm – 1-200 s à f – 6,3 à ISO 100-014

5 Conclusion

The new Sony 18-135mm F3.5-F5.6 is a very good lens giving much better results than the kit lens (PZ16-50) or the 18-200mm (460gr & 97mm length)

If you do mostly Photos and want the biggest range possible without sacrifices on the quality then the 18-135 is perfectly suited and could be your unique travel zoom

Alternatives

5 Conclusion

Le Sony 18-135mm F3.5-F5.6 est une très bonne optique donnant de bien meilleur résultat que le zoom du kit (PZ16-50) ou que le 18-200mm (460gr & 97mm longueur)

Si votre usage est principalement la photo et que vous voulez le plus grand zoom possible sans sacrifier la qualité alors le 18-135 sera parfait comme unique objectif pour voyager

Alternatives

 

Exit mobile version