Site icon Sony Alpha Blog

TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye

TT Artisans 11mm F2.8 Fisheye-10

in Blue English / en noir en Français

  1. Presentation
  2. De-fishing the fisheye / Corriger le fisheye
  3. Optical performances / Performances optiques
  4. Comparison with / Comparison avec Samyang 12mm EF AS NCS Fisheye
  5. Video
  6. Samples photos / Exemples de photos
  7. Conclusion

 

All photos , taken with Sony A7RIV and without post processing are available in full size (61Mpix) in the following Flickr album :  TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye

Toutes les photos de l’article ,prises avec le sony A7RIV et sans aucunes retouches sont disponibles en pleine résolution (61Mpix) dans l’album flickr suivant : TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye

1 Presentation

This fisheye is offering a 180° angle of view diagonally on a full frame sensor with a stereographic projection that maintain angles  and the objects retain their general true shape even near the corner of the image.

The captured image has no black edge in the corners = full frame fisheye image

 

The build construction is very good, all in metal

The focusing ring is well dampened and focusing is a pleasure

Considering the very big depth of field : everything being sharp from 1m to infinity when doing the focus at 2m, manual focusing is a non issue with this lens

Ce fisheye offre un angle de vue de 180° sur la diagonale d’un capteur plein format , donc une projection dite stéréographique qui maintient les angles et respecte la forme générale des objects même sur les bords de l’image

L’image capturée n’a pas de coins noirs, elle couvre bien l’entièreté du capteur

La qualité de construction est très bonne tout en métal

La bague de mise au point est bien amortie et agréable à l’usage

Vu la grande profondeur de champ tout sera net entre 1m et l’infini pour une mise au point à 2 mètres de distance même à F2.8

2 Defishing the fisheye

not corrected /  non corrigé

corrected with Hemi plugin /  corrigé avec Hemi plugin

The best way to use this lens is to use a Fisheye plugin sold 25$ by Imadio.com

It is called Fisheye Hemi plugin and works with Lightroom or Photoshop : see here

Le meilleur moyen d’utiliser cet objectif est d’acheter un plugin fisheye vendu 25$ par Imadio.com. Celui porte le doux nom de Fisheye-Hemi plugin et fonctionne soit avec Lightroom soit avec Photoshop. Vous le trouverez ici

How to use the plugin in Lightroom

very simply do first all your exposure/color correction and then Export to Fisheye-Hemi plugin using the “full frame” option

You will see here below some before and after images

Comment utiliser le plugin en Lightroom

Très simplement, faites d’abord toutes vos correction de luminosité, couleur puis Exporter en utilisant le plugin Fisheye-Hemi avec l’option Full frame

Vous pourrez voir ci dessous quelques exemples d’avant/après corrections.

First photo : straight of the camera / Second Photo with Hemi Plugin

Première photo : en direct de du boitier / seconde photo avec le plugin Hemi

not corrected /  non corrigé

corrected with Hemi plugin /  corrigé avec Hemi plugin

not corrected /  non corrigé

corrected with Hemi plugin /  corrigé avec Hemi plugin

not corrected /  non corrigé

corrected with Hemi plugin /  corrigé avec Hemi plugin

3 Optical performances / Performances optiques

3.1 Sharpness / Piqué

The tests were made on a Sony A7RIV, with its 61 Mpix

A very good performance !

Les tests on été effectués sur un A7RIVI, le plus exigeant de la gamme Sony avec ses 61Mpix

Une très bonne performance!

Centre / Centre

F2.8, TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye

F4

F5.6

F8, TT Artisan 11mm F2.8 Fisheye- ISO 100

F11

F16

Borders / Bords

2.8, TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye- ISO 100-1-3 s

F5.6

F2.8

F2.8

F4

F5.6

F8

F11

F16

 

3.2 Vignetting / chromatic aberrations / flare / sunstars

3.2 Vignettage / aberrations chromatiques / flare / effet d’étoiles

F2.8

F4

 

F2.8 : flare

F5.6 : flare

 

F16: flare + Sunstars

F2.8 CA /AC

Chromatic Aberrations /  Aberrations chromatiques

corrected CA. / AC corrigées

F11 flare

 

3.3 Bokeh  / Color Rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs


F2.8


F4


F2.8


F4

F2.8

F11

F2.8,ISO 100-1-160 s

 

F2.8

F2.8

 

4 Comparison with the Samyang 12mm F2.8 ED AS NCS Fisheye

The closest competitor is the Samyang 12mm F2.8 ES AS NCS Fisheye

Key differences are covered below in term of specs, field of view, sharpness & bokeh

Le concurrent le plus proche est le  Samyang 12mm F2.8 ES AS NCS Fisheye

Les principales différences sont expliqués ci dessous. : caractéristiques, angle de vue, piqué et bokeh

Specifications

The Samyang is

Specifications

Le Samyang est

 

Field of view

As you can see from the below the TTArtisan 11mm is covering less than the Samyang 12mm, so it is more a 13mm than a 11mm

Angle de vue

Comme vous pouvez le voir ci dessous le TTArtisan 11mm couvre un champ moins large que le Samyang 12mm , on est donc plus proche d’un 13mm

` F2.8, TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye- ISO 100

F2.8, Samyang 12mm F2.8 Fisheye- ISO 100

F2.8, TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye-

F2.8, Samyang 12mm F2.8 Fisheye

Sharpness

So unless you plan to shoot outdoor at night where the Samyang will have an advantage over the TTArtisan , performance is rather similar and very good

Piqué

Donc à moins de l’utiliser principalement en basse lumière à F2.8 , où le Samyang l’emporte, les résultats seront très similaires.

F2.8, TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye

F2.8, Samyang 12mm F2.8 Fisheye- ISO 100

F2.8, TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye-

F2.8, Samyang 12mm F2.8 Fisheye- ISO 100

Corner comparison Samyang is better / comparaison des coins Samyang est meilleur

Bokeh / Backgorund blur

The TTArtisan has a smoother and more pleasant background blur

Bokeh / flou d’arrière plan

le TTArtisan a un flou plus doux et agréable que le Samyang

F2.8, TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye

F2.8, Samyang 12mm F2.8 Fisheye- ISO 100

5 Video

6 Samples of Photos / Exemples de Photos

F2.8- ISO 100-1-200 s

crop 100% F2.8

F2.8 ISO 100-1-125 s

 

crop 100% F2.8

F2.8

F2.8 centre

F2.8 Corner

F8

F8 Centre

F8 corner

F2.8

corners F2.8

F11

Corners F11

ISO 3200-1-125 s

ISO 2500-1-125 s

ISO 1250-1-125 s

– ISO 1250-1-125 s

F2.8 – ISO 400-1-125 s

F2.8 – ISO 320-1-125 s

ISO 125-1-125 s

– ISO 125-1-125 s

F5.6 – ISO 800-1-125 s

– ISO 100-1-500 s

F2.8 ISO 125-1-125 s

F2.8 ISO 100-1-200 s

F2.8 – ISO 100-1-160 s

F2.8 – ISO 100-1-160 s

F2.8 ISO 100-1-125 s

ISO 100-0,5 s

F2.8, ISO 125-1-125 s

F2.8, ISO 100-1-500 s

7 Conclusion

The TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye (300 euros) is a Compact stereographic fisheye with very good sharpness on the entire frame when used outdoor at F5.6 , and even excellent at F2.8 in the centre for close subject

Its closest competitor the Samyang 12mm F2.8 ED AS NCS Fisheye (450 euros) offers a slightly wider field of view (even if given at 12mm, it is wider) , a better sharpness in the corners at F2.8 but a more nervous background blur , it is much more bulky and the build quality is lower (all plastic)

Pros

Average

Cons

If you are looking for there ultra wide but non fisheye lenses you may have a look at

7 Conclusion

Le TTArtisan 11mm F2.8 Fisheye (300 euros) est une optique stéréographique fisheye compacte avec un très bon piqué sur tout le champ à F5.6 et même excellent au centre à F2.8 pour les sujets proches

Son compétiteur le plus proche est le Samyang 12mm F2.8 ED AS NCS Fisheye (450 euros) qui offre une angle de vue légèrement plus grand (même si on a 12mm plutôt que 11mm), un meilleur piqué dans les coins à F2.8 mais aussi un bokeh légèrement plus nerveux. Il est aussi beaucoup plus encombrant et n’offre pas la même impression de qualité de construction que le TTArtisan

Pour

Moyen

Contre

 

Si vous cherchez des ultra grand angles non fisheye il y a aussi les

 

 

 

Exit mobile version