Site icon Sony Alpha Blog

Sony FE 100mm F2.8 STF GM OSS

in Blue English / en noir en Français

  1. Introduction – What is STF / Qu’est ce le STF
  2. Presentation
  3. Optical performances / Performances optiques
  4. Comparison Laowa 105STF / Comparaison Laowa 105 STF
  5. Video
  6. Samples photos / Exemples de photos
  7. Conclusion

All photos , taken with Sony A7RII and without post processing are available in full size (42Mpix) in the following Flickr album : Sony FE 100mm STF

Toutes les photos de l’article ,prises avec le sony A7RII et sans aucunes retouches sont disponibles en pleine résolution (42Mpix) dans l’album flickr suivant : Sony FE 100mm STF

1 Introduction – What is STF ?

1.1 STF

STF stands for Smooth Trans focus : It is the ability of the lens to have a smooth transition towards the out of focus area

This give very diffuse bokeh balls and very diffuse blurry background. Edges of bokeh balls are completely smoothened. As smooth as a Cappuccino cream! 

STF signifie Smooth Trans focus ou encore transition douce vers les zones hors mise au point/focus

Cela donne des ronds de bokeh et des arrières plans très diffus sans aucun point dur. Toutes les zones hors netteté sont douces comme de la crème de Cappuccino !

    

1.2 The Apodization filter / Le filtre d’apodization

How is this possible ?  Placed near the lens aperture is, in effect, a concentric graduated ND filter that has the highest light transmission at its center 

The APD element is designed to achieve high resolution at the image plane, with smooth transition to the background blur. The darkened edges of the APD element also eliminate the bright-edge effects of out-of-focus highlights.

As with any ND filter there is a light loss due to it , this is why although the max aperture is F2.8, the real light transmitted is equivalent to a transmission factor of T5.6   

Comment est ce possible ? Un filtre ND gradué concentrique est placé près du diaphragme. Celui a sa zone de transmission de lumière maximale au centre

Combiné avec le restant des éléments, le filtre d’apodization est conçu pour atteindre une résolution maximale dans le plan de mise au point et des transitions très douces vers les arrière plan hors zone de netteté. Les bords assombris du filtre APD permettent également d’estomper complètement les bords des ronds de bokeh

Comme avec tout filtre ND , cela entraine une perte de luminosité , c’est pourquoi malgré une ouverture de F2.8 , l’objectif n’a une transmission de lumière que de T5.6 (2 stops perdus)

1.3 The Other STF lens / Les autres objectifs STF

STF less are quite uncommon. There are 4 that I known in the market. 1 for Fuji and 3 for Sony A / E mount.

Among the 3 STF lens available for Sony A/E mount the Sony FE 100 mm F2.8 STF , has the greatest light loss – the max T stop (T5.6) being 2 stops lower than the max F-Stop (F2.8).

This means that its apodization filter is the strongest and the effect on the bokeh will be more important and giving the best bokeh out of the three, although it will be the worse in term of low light capabilities

In section 4 you will see a neck to neck comparison between the Sony 100mm and the Laowa 105mm STF

Les optiques STF sont rares. Je n’en connais que 4 : 1 pour Fuji et 3 pour les Sony A / E

Parmi les 3 optiques STF lens disponibles en Sony , le Sony FE 100 mm F2.8 STF , a la plus grande perte de luminosité avec un farceur de transmission de T5.6 , 2 stops de moins que l’ouverture max de F2.8.

Cela signifie que son filtre d’anodization est le plus important et que donc sont effet sur le bokeh/flou d’arrière plan sera plus marqué et que le bokeh sera donc le plus doux de tous, tout en étant le pire en terme de luminosité

In section 4 you will see a neck to neck comparison between the Sony 100mm and the Laowa 105mm STF

2 Presentation

The 100mm STF even if designed with F2.8 writes the T value into it’s EXIF. So F5.6 in exif is wide open

The F-Stop is a theoretical value, while the T-Stop is an actual tested value of the light transmitted taking into account lossses of light due to internal reflections/refractions between the various glass elements of the lens

For the FE 100 mm there is a loss of 2 stops due to the apodization filter at max aperture, after it’s effect decrease and the light loss also decrease

Le 100 mm STF même si conçu comme un F2.8 ecrit la valeur de Transmission T dans les exif, donc ici T5.6 correspond a la pleine ouverture

Pour rappel : l’ouverture  F correspond à une ouverture géométrique tout à fait théorique de l’objectif alors que l’ouverture T, dit photométrique, prend en compte les pertes de lumière dues entres autres aux différentes réfractions/réflexions à travers les lentilles successives d’un objectif.

Ici le filtre d’apodization fait perdre deux diaphragmes en terme de luminosité à pleine ouverture , après son effet s’estompe et la perte de luminosité aussi

F2.8        T5.6    EXIF 5.6

F4            T6.3    EXIF 6.3

F5.6         T7.1    EXIF 7.1

F8            T8        EXIF 8

3 Optical performances / Performances optiques

3.1 Sharpness / Piqué

The tests were made on a Sony A7RII, the most demanding sensor with 42 Mpix

Sharpness is excellent across the frame

Les tests on été effectués sur un A7RII, le plus exigeant de la gamme Sony avec ses 42Mpix

Le piqué est excellent sur tout le champ

FE 100mm F2.8 STF GM OSS at 100 mm – 2,0 s à ƒ – 5,6 à ISO 100-582-2

Centre / Centre

T5.6

T8

T11

T16

Borders / Bords

T5.6

T8

T11

T16

3.2 Lens Fall off / chromatic aberrations / distorsion

3.2 Vignettage / aberrations chromatiques / distorsion

without correction

with corrections

3.3 Bokeh  / Color Rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

T5,6

Crop 100%

1000 ISO F5.6

crop 100% 1000 ISO F5.6

T5,6

crop 100%

4 Video

To see a video (! not safe for work – contains nude)

Pour voir un exemple de vidéo (attention contient de la nudité)

Test sony FE 100mm F2.8 STF – Roxanne Dancing

5 Comparison with / Comparaison avec Loawa 105 mm STF

I have compared neck to neck the 2 STF available on E mount

On the left the Sony , on the right the Laowa (Laowa 105mm F2 T3.2 STF (Smooth Trans-Focus)

J’ai comparé les 2 STF dispo pour la monture Sony E

A Gauche Sony , a droite Laowa (Laowa 105mm F2 T3.2 STF (Smooth Trans-Focus)

below is a crop of the left middle bokeh balls / ci dessous un crop des roads de Bokeh

So Laowa is very good , but Sony is simply superb with real diffuse bokeh balls

Le Laowa est très bon , mais le Sony est juste superbe avec des ronds de bokeh complètement diffus

If we look globally , the Sony

is better for

equal for

less good for

Globalement le Sony est

meilleur pour

à égalité pour

moins bon pour

 6 Samples of Photos / Exemples de Photos

All photos taken wide open @ T5.6 / toutes les photos prises à pleine ouverture T5.6

1600 ISO T5.6

7 Conclusion

The FE 100mm STF is without a doubt the best portrait lens available whatever brand, the bokeh is marvelous with a lot of smoothness

Compared to a F1.4 lens you get even more blurry background while having much more depth of field for you subject in focus thanks to the F2.8 aperture. This give a stronger 3D pop up effect

But it requires enormous light, the apodization filter is eating enormous light : ISO are climbing very fast.

It is certainly not a lens for low light shooting : Indoor I have no photos below 1000 isos and the average is 2000 isos. Even at that ISO level , results are wonderful on A7RII.  

The lens will be really at ease outdoor

Video results are also really good with the same bokeh effect 

Price is high , but the lens is really unique and performances are outstanding

7 Conclusion

Le FE 100mm STF est sans doute le meilleur objectif à portrait disponible toutes marques confondues, le bokeh et le flou d’arrière plan sont sans aucune comparaison : super crémeux,

Comparé à un objectif à F1.4 , le floutage de l’arrière plan sera encore plus important tout en ayant une profondeur de champ beaucoup plus importante grace à son ouverture de F2.8. Le sujet ressort avec un effet 3D marqué mais beaucoup de douceur

Cette optique demande par contre beaucoup de lumière et n’est pas faite pour photographier en basse luminosité. La luminosité réelle étant de T5.6 , les isos grimpent donc très vite. En intérieur je n’ai aucune photo à moins de 1000 isos et la moyenne était plutôt de 2000 isos. Memes à haut ISO les résultats sont superbes sur le A7RII.

Il sera donc plus à l’aise en portrait extérieur

Pour la vidéo l’effet bokeh fonctionne aussi très bien

En résumé , un prix élevé mais des résultats unique et des performances exceptionnelles

 

Exit mobile version