Site icon Sony Alpha Blog

Sony FE 70-200 F4 G

FE70200G F4-004

in Blue English / en noir en Français

  1. Presentation
  2. Optical performances / Performances optiques
  3. Samples photos / Exemples de photos
  4. Conclusion

All photos , taken with Sony A7RII and without post processing are available in full size (42Mpix) in the following Flickr album : 70-200 F4 G

Toutes les photos de l’article, prises avec le Sony A7RII et sans aucun retouche sont disponibles en pleine résolution (42Mpix) dans l’album flickr suivant : 70-200 F4 G

1 Presentation

2 Optical performances / Performances optiques

2.1 Sharpness / Piqué

The tests were made on a Sony A7RII, the most demanding sensor with 42 Mpix

For scientific test you can consult DXO mark.com that give a score of 34 for this lens vs 39 for the Sony FE70-200 F2.8 GM

On static subjects with tripod  the lens is excellent from 70 to 135 mm wide open and at all apertures, 200mm is weaker wide open especially in the corners and you need to close down to F8-F11 for excellent results

In real life I had less sharp results with the lens with around 25% of shoots slightly mis-focused shoots on the A7RII (see sample section 3)

Les tests on été effectués sur un A7RII, le plus exigeant de la gamme Sony avec ses 42Mpix

Pour des mesures scientifiques vous pouvez consultez DXO mark.com qui donne un score de 34 pour cet object par rapport à 39 pour le Sony FE70-200 F2.8 GM

Sur la scène de test en MF sur trépied, les résultats sont excellents de 70 à 135mm dès la pleine ouverture à F4, la position 200mm est plus faible à pleine ouverture , surtout dans les coins, il faut fermer vers F8-F11 pour avoir d’excellent résultats

En situation réelle , les résultats obtenus sont moins bons, et principalement liés à des problèmes de précision d’AF sur le A7RII (voir exemples section 3)

70mm

FE 70-200mm F4 G OSS at 70 mm – 1,3 s à ƒ – 4,0 à ISO 100-516

Centre

70mm F4

70mm F5,6

70mm F8

70mm F11

70mm F16

Corners / Coins

70mm F4

70mm F5,6

70mm F8

70mm F11

70mm F16

100mm

FE 70-200mm F4 G OSS at 97 mm – 1,0 s à ƒ – 4,0 à ISO 100-521

Centre

100mm F4

100mm F5,6

100mm F8

100mm F11

100mm F16

Corners / Coins

100mm F4

100mm F5.6

100mm F8

100mm F11

100mm F16

135 mm

FE 70-200mm F4 G OSS at 134 mm – 1,0 s à ƒ – 4,0 à ISO 100

Centre

135mm F5.6

135mm F8

135mm F11

135mm F16

Corners / Coins

135mm F5,6

135mm F8

135mm F11

135mm F16

200mm

FE 70-200mm F4 G OSS at 200 mm – 1,3 s à ƒ – 4,0 à ISO 100-531

Centre

200mm F4

200mm F5,6

200mm F8

200mm F11

200mm F16

Corners / Coins

200mm F4

200mm F5,6

200mm F8

200mm F11

200mm F16

2.2 Lens Fall off / chromatic aberrations / distorsion

2.2 Vignettage / aberrations chromatiques / distorsion

70 mm not corrected /  non corrigé

70 mm corrected /  corrigé

100 mm not corrected /  non corrigé

100 mm  corrected /  corrigé

135 mm not corrected /  non corrigé

135 mm corrected /  corrigé

200 mm not corrected /  non corrigé

200 mm corrected /  corrigé

Flare & Ghosting

2.3 Bokeh  / Color Rendition – Bokeh / Rendu des Couleurs

Bokeh is really nice , of course it is an f4 and you can not get a blurry background like a F2.8, but if you use the 135-200mm range you can well isolate your subject from the background

Color rendition is pleasant and colors are well saturated, but I personally prefer the rendition of the Sony Zeiss lenses

Le Bokeh est plaisant pour une ouverture F4, bien sur on obtient pas le même niveau de flou d’arrière plan qu’avec un F2.8, mais entre 135 et 200mm le sujet se détache bien du fond à pleine ouverture.

Le rendu des couleurs est agréable , assez saturé,  mais personnellement je préfère le rendu de couleurs et le contraste des objectifs Sony Zeiss

FE 70-200mm F4 G OSS at 70 mm – ¹⁄₁₀₀₀ s à ƒ – 4,0 à ISO 100-137

FE 70-200mm F4 G OSS at 200 mm – ¹⁄₄₀₀ s à ƒ – 5,6 à ISO 500-300

FE 70-200mm F4 G OSS at 200 mm – ¹⁄₄₀₀ s à ƒ – 7,1 à ISO 1600-222

FE 70-200mm F4 G OSS at 200 mm – ¹⁄₄₀₀ s à ƒ – 5,6 à ISO 100-118

70MM , 1/2000sec , F4, ISO 100

137MM 1/1250 F5.6 ISO 800

3 Samples of Photos / Exemples de Photos

In real life I had several slightly mis focus when shooting at F4, F5.6, Although AF was very fast , coupled with the A7RII it was not as efficient as I would have expected , I got around 25% of not accurate focus

En situation réelle, j’ai eu plusieurs ratés de mise au point à F4, F5.6 même sur sujet statique. Bien que l’AF soit très rapide, la précision sur A7RII laissait à désirer de temps à autre (25% de léger ratés)

FE 70-200mm F4 G OSS at 70 mm – ¹⁄₈₀₀ s à ƒ – 5,6 à ISO 100-172

FE 70-200mm F4 G OSS at 70 mm – ¹⁄₈₀₀ s à ƒ – 5,6 à ISO 100-172-2

FE 70-200mm F4 G OSS at 97 mm – ¹⁄₈₀₀ s à ƒ – 5,6 à ISO 100-171

FE 70-200mm F4 G OSS at 97 mm – ¹⁄₈₀₀ s à ƒ – 5,6 à ISO 100-171-2

FE 70-200mm F4 G OSS at 134 mm – ¹⁄₆₄₀ s à ƒ – 5,6 à ISO 100-173

FE 70-200mm F4 G OSS at 134 mm – ¹⁄₆₄₀ s à ƒ – 5,6 à ISO 100-173-2

FE 70-200mm F4 G OSS at 200 mm – ¹⁄₆₄₀ s à ƒ – 5,6 à ISO 100-174

FE 70-200mm F4 G OSS at 200 mm – ¹⁄₆₄₀ s à ƒ – 5,6 à ISO 100-174-2

70mm , F5.6 1/320sec ISO500

70mm , F5.6 1/320sec ISO500

108MM F4.5 1/160SEC ISO 100

FE 70-200mm F4 G OSS at 101 mm – ¹⁄₂₅₀ s à ƒ – 4,0 à ISO 250-231

FE 70-200mm F4 G OSS at 101 mm – ¹⁄₂₅₀ s à ƒ – 4,0 à ISO 250-231-2

FE 70-200mm F4 G OSS at 97 mm – ¹⁄₂₀₀ s à ƒ – 7,1 à ISO 640-215

FE 70-200mm F4 G OSS at 97 mm – ¹⁄₂₀₀ s à ƒ – 7,1 à ISO 640-215-2

FE 70-200mm F4 G OSS at 86 mm – ¹⁄₆₄₀ s à ƒ – 4,0 à ISO 100-103

4 Conclusion

The Sony FE70-200 F4G is a very good telephoto lens with for the price :

The added value of its big brother , the Sony FE70-200 F2.8 GM will be

The only issue with the FE70-200 F4 G is more linked to the AF performance of the A7RII which fails in 25% of the case

You don’t have these AF issues on the A9 with its latest AF technologies that offer a much more reliable AF

So highly recommended if you have an A7, A7II, A7S that with 12-24Mpix are more tolerant

If you have an A7RII or A9, I would invest in the F2.8 version

4 Conclusion

Le Sony FE70-200 F4G est un très bon téléobjectif qui offre un bon compromis:

La valeur aoutée de son grand-frère, le  Sony FE70-200 F2.8 GM sera

Le seul problème du FE70-200 F4 G est plus lié à la fiabilité de l’autofocus sur le A7RII qui lors de mes tests à raté légèrement la mise au point dans 25%  des cas. Phénomène qui ne se produit pas sur le A9 qui bénéficie d’un AF de dernière génération beaucoup plus précis

A recommander sans hésitation sur A7, A7II, A7S ou la résolution de 12-24 Mpix est plus permissive

Si vous avez un A7RII ou un A9 j’investirai plutôt dans la version F2.8 afin d’exploiter tout le potentiel de ses 2 boitiers haut de gamme

Exit mobile version